open zagen model

  • Topicstarter Topicstarter creator90
  • Startdatum Startdatum
C

creator90

Guest
Ik volg het forum duikboten al geruime tijd en ben ook op Subsail 2005
geweest. Dit jaar kom ik zeker ook. Nu ben ik van plan om een Walrus te maken van polyester.

Het model wordt eerst van schuim gemaakt die later met polyester bekleed wordt.

Vraag 1:

Nu is mijn vraag hoe je het beste de bovenkant eraf kan zagen zodat later deze nog wel goed past en niet scheef loopt.

Vraag 2:
In het gedeelte waar de alle componenten komen moet een soort frame ingelijmd worden waar draadeinden met M4 uitsteken. Er komt een plexiglas plaat op die met moeren wordt vastgezet.

Mijn vraag is nu wat voor materiaal en lijm moet je gebruiken om dit frame erin te lijmen en netjes afgewerkt te krijgen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Gr Creator90







Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken.
 
Hallo en welkom op het forum

Ik heb zelf nog geen boot gebouwt, maar wat ik gezien heb van anderen bouwen de meeste de electronica rekken (techrekken zoals ze hier vaak genoemd worden) met plexiglas, pvc plaat of een ander soort makkelijk te bewerken plastic plaat. Het vastzetten kan dan met elke soort lijm die geschikt is voor de plastic soort die gebruikt is. Hard plastic lijm is eigenlijk altijd goed.
 
Hallo Creator90

je stelt 2 vragen
Vraag 1:
Nu is mijn vraag hoe je het beste de bovenkant eraf kan zagen zodat later deze nog wel goed past en niet scheef loopt.


Waarom zou je de romp horizontaal doorzagen?
Zaag hem vertikaal door en monteer alles in een buis.
Een deksel waterdicht maken is moeilijker dan een ronde buis.
En nu kom ik ook meteen bij vraag 2.

Vraag 2:
In het gedeelte waar de alle componenten komen moet een soort frame ingelijmd worden waar draadeinden met M4 uitsteken. Er komt een plexiglas plaat op die met moeren wordt vastgezet.

Met een buis heb je alleen de afdichtingen van de roeren de motor en de deksel van de buis zelf.
Hier kun je een bajonet voor maken of een kopen.
En alles is in een raamwerk gemonteerd die je er uitkunt trekken.
Je komt overal aan.
Wat wordt de diameter van de boot?
Kom éérst in Lelystad kijken wat er is voordat je de boot doorzaagt.
Ik wilde mijn Walrus ook eerst maken met een deksel maar doe het toch niet, hij wordt nu gemaakt met een plexiglazen buis.
Is wat moeilijker te monteren, alles moet in de buis en die is 11 cm in doorsneede en rond.
Bekijk het eerst goed voor je begint.

Hein
 
Hallo Creator,

Ik ben het met Hein eens, een buis als WTC met een techniek-frame eringeschoven afgedicht met een banjonetsluiting werkt het mooist. Het is misschien wat moeilijker contrueren, en duurder door de banjonet, maar dat betaalt zich later terug in een veel betere toegang. Even draaien en open is de boot, tegen eerst tig moertjes losdraaien. Alleen al bij het uittrimmen van de boot ben je dan heel blij met je banjonetsluiting!
 
Bedankt voor jullie reaktie.

Een andere optie is inderdaad de romp verticaal door midden te zagen.
Maar persoonlijk vind ik horizontaal mooier.

Daarom wil ik graag weten hoe ik de bovenstaande vragen het beste aan kan pakken.
 
hoi creator
je merkt wel dat ieder zijn eigen voorkeur en idee'n heeft en hun raad is goed maar geen antwoord op je vraag ik ben zelf ook zo eigen wijs om mijn eigen gang te gaan. wat betreft het doorzagen doe je het te hoog dan word de toegangsruimte kleiner , als hij open is zo snel mogelijk hulp spanten aanbrengen zodat de vorm er in blijft (krimp) zowel het dek als de romp,een rechte lijn? zet de boot goed recht en dmv een potlood aan bv een latje ga je om de boot heen steunend op de tafel. mocht het iets scheef zijn of niet goed recht zijn dat is naderhand wel recht te maken. het lijmen van het tussendek gaat goed met epoxy lijm (niet van de bouw markt)wel goed fixeren het heeft een paar uur nodig om te harden , dat met de boutjes is een gedoe maar ik heb er geen slechte ervaring mee kijk goed hoeveel luiken er in moeten meer is beter dan een grote , de afdichting kan je maken van sikaflex een rubbercompound voor teakdekken. blijf nadenken voor je wat doet succes.
groeten fred
 
hallo



open zagen EN een buis gbruiken kan ook

in amerika zagen ze de boot doormidden op de waterlijn
dan zettenze spanten waar een opening voor een buis is voorzien
de romp sluit met een kliksysteem
de buis kan je dan zoals voorgesteld sluiten met een bajonet sluiting en toch de voordelen(????????) hebben van een doormidden gezaagde romp
maar waarom wil je terug een walrus maken van 0
er zijn hier mensen die genoeg mallen hebben van die romp
eventjes een mailtje naar hun en vragen of ze je een romp kunnen maken

ik denk dat je op deze manier goedkoper uit de kosten komt
groeten raf
 
Hoi,
met horizontaal doorzagen ziet het mooier uit.
Mits de naad onder de water lijn ligt.
Ik heb 3 boten, 2 met een buis en een met de elende met een deksel.
En ik weet ook dat er mensen zijn die dat het mooiste vinden.
Mijn ervaring is er slecht mee.
De Walrus die ik nu aan het maken ben is horizontaal doorgezaagd.
Hij komt uit Amerika de romp en daar is dat normaal, van mij het het vertikaal gemogen.
Ik wilde eerst ook met een deksel maken maar doe het nu met een buis.
Veel overzichtelijker werken en ik vind makkelijker.
Met deksel kwamen er veel problemen om de hoek kijken
die er nu niet zijn.

107533230_87bc50a308.jpg

De boeg met buis en gedraaide deksel waar 2 O-ringen in zitten.
De buis ligt nog los maar wordt met steunen vast gemaakt op het onderstuk.

107533232_1394b8411b.jpg

Hiereen foto van het hek met de roeren.
Achter op de buis komt ook een deksel waar de motor en de doorvoeringen worden op vast gemonteerd.
Motor en tank zijn hier al gemonteerd.
De tank in een rail systeem en de lineaire servo's komen op de deksel naast de motor recht voor de doorvoeringen.
Beide deksels kunnen er uit als het moet.
De voorste wordt waarschijnlijk een bajonet sluiting.
Wat voor duiksysteem wil je gebruiken?

Hein
 
mijne heren duikboot freaken .
onderwater kunnen gaan wil niet zeggen dat jeje als een struisvogel met zijn kop in het zand moet gedragen als iemand zijn eigen idee heeft en hier een vraag over steld word hij overspoeld met andermans idee'n en de vraag word afgezonken naar de diepte.
een ieder is goed in zijn eigen kunne en idee'n, maar geef een ander ook een kans op zijn eigen idee , wij zijn niet beter dan een ander allen werken we anders.
groeten fred
 
hallo


joepie weer iemand die elke keer het warm water weer wil uitvinden.

de reden om een model zo niet open te maken zijn reeds gezegd
hoe meer openingen hoe meer kans op lekken

nu hoe je het kan doen is ook reeds gezegd
ik ben aan een type 23 bezig en heb daar zo een dek ingelijmd
omdat het bij die boot niet anders kan
hij was reeds een stuk afgebouwd
je lijmt in de romp twee stevige profielen
daarop lijm je een alu plaat van een mm of 3
hangt van de grote van je boot af
als lijm gebruik ik bexane
dat is een twee componenten lijm
je kan ook tec 7 gebruiken maar dan is je boot niet drukvast langs de binnen kant uit bekeken
d.w.z. als je duikt dan pomp je dus water in je duik systeem en komt je WTC op over druk te staan
wel met tec7 bestaat de kans dat je dek los scheurt.
met alle gevolgen vandien
plus je hebt het nadeel van de 88 schroefjes die je elke keer terug moet vast draaien
en je moet er ook aan denken dat je ze moet kunnen vervangen want ze verslijten
een boutje is niet gemaakt om dikwijls los gedraait te worden
zo dat is mijn ervaring met zo een tussen dek boot

groeten raf
 
Er wordt veel gesproken om juist niet de boot horizontaal door midden te zagen. Toch waren volgens mij de meeste duikboten op subsail 2005 wel op deze wijze gemaakt. Ik wacht eerst subsail 2006 af, Hier kan ik nog wat rond vragen hoe de bouwers dit hebben aangepakt.



mdvn, ik wil twee balast tanks gebruiken om het gewicht gelijk matig
te verdelen.
 
raf zei:
hallo


joepie weer iemand die elke keer het warm water weer wil uitvinden.

de reden om een model zo niet open te maken zijn reeds gezegd
hoe meer openingen hoe meer kans op lekken

nu hoe je het kan doen is ook reeds gezegd
ik ben aan een type 23 bezig en heb daar zo een dek ingelijmd
omdat het bij die boot niet anders kan
hij was reeds een stuk afgebouwd
je lijmt in de romp twee stevige profielen
daarop lijm je een alu plaat van een mm of 3
hangt van de grote van je boot af
als lijm gebruik ik bexane
dat is een twee componenten lijm
je kan ook tec 7 gebruiken maar dan is je boot niet drukvast langs de binnen kant uit bekeken
d.w.z. als je duikt dan pomp je dus water in je duik systeem en komt je WTC op over druk te staan
wel met tec7 bestaat de kans dat je dek los scheurt.
met alle gevolgen vandien
plus je hebt het nadeel van de 88 schroefjes die je elke keer terug moet vast draaien
en je moet er ook aan denken dat je ze moet kunnen vervangen want ze verslijten
een boutje is niet gemaakt om dikwijls los gedraait te worden
zo dat is mijn ervaring met zo een tussen dek boot

groeten raf
hoi raf zo te lezen heb jij toch erg veel problemen meegemaakt ik vaar al ruim 15jaar met dezelfde boot er is nog steeds geen boutje vervangen ik ben met je eens dat het een hoop werk is los en vast draaien maar sommige luiken blijven het hele jaar dicht ,
en van een los scheurend tussendek heb ik ook geen last omdat ik met perslucht werkt of ben ik te ouderwets dat ik dit nog gebruikt.
groeten fred
 
Hallo Creator90
weet je al hoe groot de boot gaat worden?
Met twee tanks kom je toch wel tegen de 1,5 meter aan he.
De meningen over deksels of buizen die blijft toch verschillend..
Een bajonet is snel te openen en dicht te maken.

Hein
 
... en zo heeft een ieder een mening over de diverse systemen.

Hallo, subschippers, accepteer de mening en ervaring van anderen!
De een is fanatiek voorstander van luiken met tientallen schroefjes, de ander heeft goeie ervaringen met een bajonetsluiting...

Als niet-duikboter concludeer ik: voor beide systemen is wat te zeggen.
Het luik/schroefsysteem: relatief makkelijk te maken, goedkoper, maar lastig om je boot snel open te krijgen.
Het bajonetsysteem: wat moeilijker te construeren, duurder, maar makkelijker in gebruik: in geval van panne is je model snel te openen.

Graag niet meteen het systeem van 'de anderen' de grond in boren.
(dat kan een Mk 48 beter en sneller...)
 
hallo fred

dat mijn boutjes sneller verslijten kan twee reden hebben

of het zijn slechte boutjes die de legerstock hier in zijn rekken heeft liggen
of ik doe mijn boot meer open en dicht dan u
de tijd dat ik zo al mijn boten heb gebouwed gebruikte ik wel messing boutjes daar er hier in belgië toen nog niet aan inox boutjes tekomen was


groeten raf
 
Hee Fred,
je gebruikt het verkeerde logo,
Die van jou moet de andere kant opduiken.
Zo staat hij ook op je bus.
Het logo van Math en Hein is zo.

Hein
 
mdvn zei:
Hee Fred,
je gebruikt het verkeerde logo,
Die van jou moet de andere kant opduiken.
Zo staat hij ook op je bus.
Het logo van Math en Hein is zo.

Hein
nee Hein dat zie je verkeerd ik zit aan de andere kant van nederland dus alles is anders hier,minder slijtage.
fred
 
hallo

ik wist niet dat we een discussie haden???????????

goed dat je me er aan herinnert want het zou volledig verkeerd kunnen uitdraaien.


het ver schil in de manieren van sluiten is reeds gegeven

doe je het met luiken en boutjes dan heb je gewoon meer kans op lekken
wij doen de orka en de geeltkjes ook nog op deze manier dicht
maar het hangt van het type model af welke afdichting je gebruikt

een bajonet sluiting kan je kopen of zelf maken
ik heb er twee gekocht en nu maak ik ze dus zelf
je bent er een uurtje of 4 mee bezig maar ze kosten dan ook maar een euro of 10 aan materiaal

en ze zijn niet slechter dan diegene die je bij norbert koopt

en hein ik geloof dat jij het in sommige boten nog anders hebt gedaan of ik vergis me weer met iemand anders en dan meteen daarvoor mijn excuses.
het was een boot met een sluiting waar een o ring op zit en in de kop van de drukromp staat een koppeling van een kleine brandslang

door het verdraaien van de twee delen draaien die koppelingen in elkaar en zaten muur vast
het is nog niet zo een gek systeem als je de onderdelen drager maar sterk genoeg maakt

dan is er nog de manier dat robbe zijn boten dicht doet
namelijk met een bout voor in de kop van de boot

dit zijn de mogelijkheden die ik zelf ken
er zullen ongetwijfeld nog wel enige andere zijn


groeten raf
 
Op de vorige foto was te zien hoe ik het doe bij mijn Walrus die ik nu aan het bouwen ben.
De Walrus is horizontaal doorgezaagd, het achterstuk wordt half doorgezaagd (bovenstegedeelte) daar worden de roeren en as in vast gemaakt.
In het onderste gedeelte komt de buis te liggen waar bajonet sluitingen in komen.
Het is wat meer werk om te maken, máár er zijn minder doorvoeringen, dus lekkage punten.
Maar er zijn ook grote voordelen bij deksels.
Je hebt veel meer plaats.
Bij een buis moet je in de diameter van de buis blijven, en met deksels kun je de hoeken gebruiken.
En dat is bij een buis niet!
Beide systemen hebben hun voor en nadeel.
En een ieder heeft zijn voorkeur, en is maar goed ook anders was het een eenheids worst in het water als alles het zelfde was.

110018679_c71065ba5b.jpg

Dit is de sluiting van mijn 206,en zo is hij al een 14 jaar.
In de boot zit een stift waar de opening om heen valt van de bajonet die op de foto te zien is.
Ik draai het voorstuk iets en dan boven een bolder met schroefdraad om de boel vast te houden
 
Back
Top