opengewerkte tekeningen altijd mooi

Wie heeft nog meer van zulke prachtige tekeningen.

zusammenbauhalbfd7.jpg

Groetjes Jaap

Laatst bewerkt:
Maarrrrrrr, foto's van opengewerkte motorkess zijn natuurlijk ook erg interesant!:D

AMT:
12010522457.jpg

Graupner G-160:
12010515212.jpg

Wren turboprop:
12010555691.jpg

....ook leuk, een open KJ66 tijdens draaien...:
12010555613.jpg

Cheers,
Gerald

Maarrrrrrr, foto's van opengewerkte motorkess zijn natuurlijk ook erg interesant!:D
...ook leuk, een open KJ66 tijdens draaien...:
12010555613.jpg

Cheers,
Gerald

Hoi Gerald.
Waarvan zou de ketel van deze KJ gemaakt zijn? Pyrex? of gewoon een apart soort glas?
Ps ik had je een paar dagen geleden nog een PBtje gestuurd, niet gelezen nog?

Tot 25mei.
Ger

@gerald

Tuurlijk zijn foto`s ook leuk, als je maar wat kunt zien.

Ik zie trouwens dat AMT en Graupner verschillend zijn van draairichting.

Groet Jaap

Nee hoor! Dat dacht ik in eerste instantie ook maar als je op hun site kijkt zie je wat anders, zie ook foto hieronder. De bovenste foto is dus duidelijk een spiegelbeeld......met opzet???

Ook zij maken gebruik van de standaard turbo compressors die allemaal dezelfde kant draaien.

12016390791.jpg

@Gerald

Ja ik zag het en zei er ook maar gelijk wat van hier op het forum, ook dacht ik gelijk daar klopt iets niet, omdat die compressors gewoon in de handel verkrijgbaar zijn en die zullen dus echt niet speciaal voor hun gemaakt worden, dat is te duur.

Ik kan het mis hebben hoor, maar dan moet iemand anders er meer van weten en het hier vertellen op het forum.

Ook heb ik wel eens vernomen dat de draairichting van de turbine en andere apparaten, afzuiging enz enz bepaalt wordt door de draaing van de aarde, dit kan verschillend wezen of je boven of onder de evenaar zit. Of heb ik nu iets ergens de klok horen luiden en de rest ni weet.

Er vliegen natuurlijk turbinekisten rond de aarde, dus kan dat verhaal niet helemaal kloppen, maar je afvoerputje heeft een andere draaing boven de evenaar als eronder en ook een tornado doet dat, raar ma wel waar.

Leuke discussie hier zou leuk wezen.

Groet Jaap

Over dat verhaal van de aarde heb ik nooit gehoord ,maar mischien dat er hier meer over weten.

Ik zal eens kijken of ik een plaatje mika kan bemachtigen ,en dan met hitte bestendige lijm op het huisje van de 40 er kan plakken ,dan twee slange klemmetjes rond ,en dan heb je een mooie publieks trekker op Rozenburg.

Groetjes,

Martin.

Mooie plaatjes, inderdaad.

Voor wat betreft het effect van de aarde, dit noemt men het Coriolis effect. Ik heb onlangs nog de uitwerking kunnen zien want was in Zuid-Afrika. De draaikolk van het afvoerputje draait daar inderdaad de andere richting op dan boven de evenaar.

Toch is het niet zo dat de draaiing van de aarde de draairichting van de turbines bepaalt. Ik heb een 10-tal jaar bij een Duitse firma gewerkt waar turbo ventilatoren (die qua theorie redelijk goed aansluiten bij de theorie van de turbines) gemaakt werden. We hebben toen - vermoed ik - bijna evenveel linksom als rechtsom draaiende turbines gebouwd.

Luc

Klopt! Er zijn zowel links- als rechtsdraaiende turbines maar dat heefd inderdaad niets met coriolis te maken....meer met het verschil in eigenwijsheid van continenten....já, die engelsen wéér!

Ik heb in mijn vliegtuigmonteurverleden aan zowel amerikaanse als engelse turbines gewerkt en deze draaiden tegengesteld van elkaar, net zoals de oude zuigermotoren ook al deden. Dit blijven ze tot de dag van vandaag vasthouden....net als links op de weg rijden:hammer:

Hieronder plaatje van de engelse Rollse-Royce.....
rolls_royce_andy_5_gallery_460x350.jpg

...en hieronder een amerikaanse Pratt&Whitney die de andere richting in draait:
pw4000_112.jpg

Hoi allemaal,

Martin kwam wat tegen op het net dus plaats ik het even hier, altijd leuk.

schnittmodell1ze9.jpg

Vandaag Zondag dus, lekker vliegen bij de ARMC mijn oude club jihaaaaaa, gezellie is het daar,

Vriendelijke groet Jaap

beetje off-topic,

maar weet iemand wat meer van die frank turbines, betreffende de NGV.

Normaal spreken we, dat er doorkijk moet zijn, als je naar de NGV kijkt.
Maar frank turbines, gebruikt een NGV waar je helemaal niet doorheen kan kijken. De schoepen staan voor elkaar.

Hoi GJ.

Dat motortje wil ik na de martin 44er maken.
De UT 160 ziet er veelbelovend uit en zou denk ik meer dan 16 kilo moeten kunnen drukken.
De orginele diffussor vervangen door een keil diffussor en je zit mischien al op 18 kilo stuw?

Gerritjan. (vlieg ze in 2009)

Groet Ger.

Back