Opgedroogde acrylverf verwijderen

Hallo mensen,

Ik heb acrylverf van AK Interactive (AK719, satijn zwart) op een vliegtuigwiel gespoten en nu wil ik het er weer afhalen. Als het opgedroogd is, krijg ik het er niet af met de volgende middelen:
Isopropyl Alcohol 99%.
Glassex
Spiritus
Wasbenzine
Azijn
Medea airbrush cleaner
Createx airbrush cleaner
Tamiya X20a thinner
Vallejo acrylic polyurethane reducer
Blue Wonder (de gewone blauwe allesreiniger)
BBQ cleaner spray

Heeft iemand enig idee hoe opgedroogde acrylverf van AK Interactive verwijderd kan worden? Op het internet overal gezocht. Enige wat ik kan vinden is 'Superclean' of 'Purple Power' maar beiden kan ik niet vinden in NL. Blue Wonder is kennelijk niet hetzelfde. Ik wil het nu niet in m'n airbrush gebruiken omdat ik het niet goed schoon kan maken als het een beetje opgedroogd is. Ovenreiniger zou ik nog kunnen proberen maar dat gebruik ik liever niet om m'n airbrush mee schoon te maken.

Hoop dat iemand een tip heeft!

Pier

Waar wil je het vanaf halen, uit de airbrush of vanaf het wiel?
Eigenlijk maak het niet zoveel uit, een nachtje laten weken in water en als dat niet werkt, dan (groene)zeep en een schuursponsje.

Misschien staan hier nog handige tips tussen.
https://www.acrylverfschilder.nl/acrylverf-verwijderen/
Bedankt voor de tip. Water en zeep had ik ook al geprobeerd maar dat heeft helaas niet gewerkt. Groene zeep zal ik halen, wie weet werkt dat wel. Kennelijk is de ene acrylverf de andere niet. Tamiya acrylverf lost namelijk wel op in IPA en glassex. Tamiya acrylverf is ook niet op waterbasis en AK weer wel als ik het goed begrepen heb.

Ok water met Dreft heb ik een nacht geprobeerd. De verf heeft niet losgelaten helaas. Het wiel is nu wel heel schoon, dat dan weer wel :)
Groene zeep ga ik morgen even halen.
Remvloeistof gebruik ik liever niet in mijn airbrush. Misschien kan het geen kwaad maar het lijkt me zo'n smerig goedje...
Wel gek dat ik het nergens kan vinden op het internet. Als je met AK verf spuit en je tip droogt, wat doen de meeste mensen dan? Ik spuit ook graag in dunne lagen met 5 minuten ertussen, dan droogt de tip ook en natuurlijk verf op de rand in de cup. Ik kan er niks over vinden...

Na een nacht in de groene zeep is het wiel nog schoner geworden maar de verf zit nog muurvast helaas. Heeft iemand nog ideeen?

Dat opdrogen tussen spuitbeurten lijkt me eenvoudiger op te lossen dan verwijderen van al opgedroogde verf. Omdat je meteen na het spuiten nog iets kunt doen om te voorkomen dat het opdroogt. Daar zullen de ervaren airbrushers wel werkwijzen voor hebben.

Groene zeep is liev, maar hoe verder je gaat in agressiviteit, hoe eerder je hele wiel gaat oplossen...... aceton, remreiniger, remolie (rotzooi is dat), je zou het bij autospuiters kunnen vragen. Die werken tegenwoordig ook met waterbased lakken en die hebben ruime ervaring in bijzonder foute chemische zooi.

Als chemisch verwijderen niet werkt, dan wordt het mechanisch verwijderen.
En als dat ook niet werkt, dan mooi laten zitten en er een kleurtje overheen zetten.

probeer het maar eens, afhankelijk of de ondergrond er tegen bestand is natuurlijk. Acryl is ook een verzamelnaam meen ik. Vandaar: spuibussen acryllak is te verwijderen met aceton.

En anders... een stel nieuwe wielen kost volgens mij minder dan al dat spul dat je er inmiddels op geprobeerd hebt... (afhankelijk van de maat natuurlijk)

Back