Opgelicht of opgelucht?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Student, 15 nov 2013.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Beste R2 ,
    Het is natuurlijk flink balen als het een keer mis gaat en jij bent dan de "pisang" , maar gezien de vele reactie''s gaat het over het algemeen wel goed .
    Met zon groot bedrijf is er altijd een factor wat fout gaat , en zullen ze dat netjes moeten oplossen .
    Ik hoop dat ze je verder netjes helpen , zelf heb ik er goede ervaring mee dat ze (HK) het goed oplossen .
     
  2. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    we wachten af, maar tot nu toe ben ik zeer ontevreden
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan ik me goed voorstellen.... Ik heb ook mijn aanvarinkjes gehad daar.

    Maar altijd in gedachten houden dat waar je bij de bakstenen-hobbyshop-in-de-buurt een van de 500 klanten bent, en ze je persoonlijk kennen, bij HobbyKing ben je een van de 5 miljoen klanten, en ze kennen jouw probleem slechts zo goed als google translate toestaat.... Da's geen excuus, maar wel een realiteit.
    Je wilt lage prijzen, en dan moet je je verwachtingen overeenkomstig bijstellen. Zo simpel is dat....

    Ik koop bij Hobbyking van alles, maar ik koop er niks, waarvan ik niet bereid ben een eventuele nul-garantie te accepteren.
    Mijn boxer heb ik er niet gekocht, om maar wat te noemen....
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ja echt dure dingen koop ik daar ook liever niet
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, dan heb je eigenlijk je eigen "vraag" al beantwoord....

    Gewoon afwachten, maar je niet te druk maken: het hoort niet te gebeuren, maar je nam een bewust risico, en dan kun je weinig anders dan de gevolgen accepteren.
     
  6. guus2201

    guus2201

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Delft
    Kunnen verkopers er op gewezen worden dat ze verkoopadvertenties na verkoop verwijderen van de site.
    Ik vind overigens dat niet forum gebruikt moet worden voor verkoop-en inkooptransacties maar MARKTPLAATS.
    Wie gaat hier over ?
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Heeft dit te maken omdat je geen reactie kreeg op een bod dat je uitbracht op een advertentie ?
    Heeft niet echt met het onderwerp te maken he , als je je zin niet krijgt .

    H,:)
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Waarom vind jij dat mensen niet zelf mogen kiezen waar ze hun spullen verkopen?
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat denk je van PayPal.

    Had een ducati 1098R wsbk evo titanium akrapovic uitlaat systeem naar de vs verzonden via ebay.

    Maar er kwam toen een orkaan. Lokale postkantoor van de koper gesloten. Dus pakket bleef ergens bij een depot liggen tot het postkantoor weer geopend kon worden. Stond hemels breed op de site van de vervoerder. Waren honderden postkantoren gesloten.

    Maar goed zo zwart wit als PayPal is, werd automatisch na 6 week het geld terug geboekt van mijn account. Uitlaat was nog gewoon onderweg. Ik zei wat als mijn pakket nu wel aan komt? Ja dat maakte niet meer uit want voor hun was de kwestie afgehandeld. Ging om bijna 5000 euro dus begon licht nerveus te worden.

    Gelukkig mobiele nummer van de koper kunnen achterhalen. Hem gebeld en gezegd hoe en wat, hij vond het ook vervelend dat het zo gelopen was en was op.de hoogte van de orkaan. Hij woonde er immers. Gelukkig was de man zo eerlijk dat hij me het geld weer overmaakte toen de uitlaat bij hem aankwam. Meest schofterige is nog is dat ik 2x paypal graai fees heb moeten betalen.
    Advies. Verkoop nooit iets duurs buiten de eu met paypal en ebay. Want je bent gewoon verantwoordelijk dat het pakket binnen 6 week binnen komt. Douane, pakketje zoek, nooit van het postkantoor gehaald, niet relevant.

    Komt het alsnog aan dan hoeft de koper het niet alsnog te voldoen. En je kan er geen geschil over starten. Alleen geluk hebben dat je met eerlijke mensen te maken hebt. Maar dat is in deze tijd meer geluk dan wijsheid

    Dus verkoper is altijd de lul. Dat geldt natuurlijk ook voor bedrijven
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor ik iets koop via internet, schrijf of bel ik eerst een paar keer met de verkoper.
    Op die manier probeer ik een indruk te krijgen van de persoon.

    Pas op voor een figuur die slecht Nederlands schrijft, meer biedt dan je vraagt, je bankgegevens vraagt, een dochter/zoon in een ver land heeft.
    Jouw bankgegevens gaan naar een bank in Verweggiesan en die schrijft doodleuk geld van je rekening.
     
  11. guus2201

    guus2201

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Delft
    Wacht eens even....wat nu gebeurt is schending van de privacy.
    Iedereen gaat zich nu bemoeien met een koop cq verkoopactie van een forumlid.
    Daarom juist pleit ik ervoor dat dit via marktplaats of iets dergelijks moet.
    Dit nu juist om de privacy te bevorderen en geen discussie te hebben met anderen
    die niets te maken hebben met mijn koop/verkoop.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik denk dat je (weliswaar goed bedoeld) de plank mis slaat. Verwijderen indien verkocht is juist onhandig. Bladeren door oude advertenties levert info op over wat prijzen doen en geeft ook de mogelijkheid om via PB iemand te benaderen die iets gekocht heeft waar je bv zelf een vraag over hebt.
    Even melden dat iets verkocht is, is uiteraard wel zo netjes.

    En wat betreft Marktplaats: daar weet je meestal helemaal niks van een verkoper. Als iemand al jaren op MBF actief is en in z’n posts een spoor van kennis, kunde en goede transacties achterlaat, heb ik daar meer vertrouwen in.

    Neemt niet weg dat op MP prima zaken te doen is en je op MBF ook vern..kt kunt worden. Vooraf contact opnemen en proberen te weten te komen met wat voor iemand je zaken gaat doen, blijft het belangrijkst.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nogal overtrokken reactie.
    Het is een nieuw lid met 1 post wat een advertentie is die allang is verlopen op MP.
    Staat er ergens de echte naam en adres gegevens?

    Wie begon ook al weer om aandacht te vragen? nou nou nou.

    Hier op het forum kun je dingetjes verkopen en kopen waarbij de afhandelende dialoog via privé berichten afgehandeld dienen te worden.
    Dus ook als de verkoper niet en nergens op reageert.

    Je kunt dan nog wel als er vermoeden is van een fake advertentie ff op het meld knopje bij het advertentie bericht klikken.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Paypall bied kopersbescherming, als je daarvan als verkoper gebruik van maakt dan loop je risico bij verloren geraakte spulletjes of een vertraagde aflevering.
    Hier naderhand over gaan zeuren is een roep om aandacht van "oh wat ben ik stom geweest".

    Ja dat de beste man alsnog de centen overmaakt na de vertraagde aflevering is fijn, of dat tie dat wel of niet had moeten doen.
    Daar kunnen wij als meelezers en reageerders niet objectief over oordelen.
    Dat heeft te maken met hoe het in de koopovereenkomst staat omschreven.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zoals ik al zei. Als paypal geld terug stort. Dan is een geschil gesloten. Pakketje nog onderweg? Dat is dan pech.
    Als een geschil gesloten is dan hoeft er niks meer betaald te worden. Is gesloten naar terugstorting. Als een pakket ergens vertraging heeft ben je dus je geld en je pakket kwijt.

    Het is ook geen vraag. Maar een ervaring. Ook al lang afgehandeld hoor.

    De koper hoeft, na dat die het geld heeft ontvangen niks meer te betalen( expliciet in het algemeen). Komt een pakket daarna wel aan dan moet je met een wel zeer correct persoon te maken hebben wil die je alsnog betalen, juridisch is die het niet verplicht. Geschil/zaak/transactie/verkoop is gesloten na terugboeken. Handig tegen oplichters. Minder handig voor wel willende verkopers




    Er zeurt niemand ergens om. Lees pagina's over HK. Het lijkt me zeer verstandig het in het achterhoofd te houden met paypal. Aangezien je er als verkoper ook grof voor betaald.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik was de verkopende partij.

    2x de fees op zo een bedrag is al richting de 800 euro

    Al meerdere malen iets verkocht naar de vs.

    Duitsers willen heel vaak geen betalingen meer door paypal ontvangen, ivm de krankzinnige kosten en het gezeik.

    Geld staat meestal 2 week vast bij paypal als het uit het buitenland word overgemaakt.

    Vind het een waardeloos iets. Gebruik het ook niet meer.

    Ps. Contact krijgen met paypal is net zo een feest. Lees: zo goed als onmogelijk
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Meest correcte verkopers heb je in Duitsland. Ook meest correcte kopers. Ebaykleinanzeigen. Zitten trouwens heel veel Nederlanders.

    Ik verkoop geen dure spullen meer in NL.

    Geen dagen gemekker of spotbieden.

    Prijs? Staat die de koper aan krijg je een bericht of die het mag overmaken. That's it. In het algemeen heeft men het daar wat breder dus betalen ook vlotter zonder gejank.

    In NL wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rij.
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Helikapoter vindt dit leuk.
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Of proberen mensen de hoofdprijs voor hun spullen te krijgen.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik weet vrij aardig waar het over gaat.

    Ik hoef mijn frustraties niet van me af te schrijven als er ergens in het handelsverkeer wat mis gaat.
    Zolang het allemaal zijn gangetje gaat denken velen dat ze het allemaal wel weten.

    Paypal is een betalingsdienst met koper en sinds dit jaar ook met verkoper bescherming.
    Als goederen niet binnen een bepaalde tijd geleverd zijn, dan gaat de betaling niet door.
    Voor Paypal is dan de transactie afgesloten.

    Dit staat los van de koopovereenkomst.

    In de overeenkomsten die ik vaak voorbij zie komen, zijn de goederen pas van mij als de gehele transactie is voldaan.
    Andersom precies zo.
    En in zo’n overeenkomst staat ook onder welk recht het geleverd wordt.
    Binnen de EU is het gebruikelijk om daar het land/regio te vermelden van de leverancier.
    En voor leveringen buiten de EU is het gebruikelijk om het verdrag van Wenen uit te sluiten.

    Als bij een levering naar buiten de EU naar b.v. de USA niets op papier staat, dan is het verdrag van Wenen van toepassing.
     

Deel Deze Pagina