En de "echte" winkels, die de internet trein gemist hebben al helemaal niet.
Waar het ook ter sprake kom, ik propagandeer altijd om eerst langs een echte winkel langs te gaan, vanwege het persoonlijke contact. Maar het wordt steeds moeilijker om de weg naar zo'n winkel te vinden!!
De oudste winkel in Rotterdam en omgeving, Van Nieuwenhuyzen aan de Oude Binnenweg, is er een jaar geleden mee gestopt. Die hadden wel een internet shop, maar eentje die zelfs ik beter had kunnen maken. De winkel waar ik nogal eens kom (morgen ga ik zels weer) is Hobby Haven aan de Dorpsweg op Rotterdam-Zuid. Maar de eigenaar heeft me al verteld dat het 1 februari 2013, als hij 65 jaar wordt, einde oefening is. Een onverkoopbare zaak, dus is hij al stilletjes aan aan het uitverkopen van z'n behoorlijk grote voorraad. Nieuw bestellen doet hij alleen nog zaken waarvan hij zeker weet dat ze vrijwel direct verkocht worden. Het wrange is dat de dingen die goed lopen (Banckert en Zwarte Zee van Billing Boats bijvoorbeeld) maar mondjesmaat door de importeur worden geleverd.
Er zijn er natuurlijk wel een aantal die de boot niet gemist hebben, en een redelijk goed ogende en opererende internet winkel hebben opgezet. Hoe die lopen heb ik geen zicht op, maar er zijn er bij die een uitstekende klantenservice hebben. Emails worden prompt behandeld, en op eventuele klachten of opmerkingen wordt adequaat gereageerd. Ik stuurde gisteravond (zondag dus) vrij laat een mail met een vraag naar zo'n winkel, en kreeg vrijwel direct antwoord. Resultaat: gelijk besteld en 100% per iDeal betaald. Gezien m'n ervaringen maak ik me voor geen cent ongerust over de levering.
De tijd nadert dat ik naar dat soort winkels ga doorverwijzen, al zal dat dan wel per PB gebeuren. Maar je zal altijd een categorie mensen houden die voor 3 cent goedkoper naar een ander, onbekend adres stappen.
Groet,
Ad