ophalen

• Topicstarter Topicstarter lala
  • Startdatum Startdatum
Raf heb zelf als het koud is altijd een rubberboot bij, daar kun je alles mee redden behalve een speedboot maar als die op hol is blijf ik aan de wal en ga lopen als hij mijn richting op komt :p heb eens ooit een zien op de wal lopen met een snelheid van 108 km/u ,over de hoofden van de vluchtende toeschouwers om 30 m verder te landen met nog altijd draaiende schroef, en een hels lawaai van de toen in die tijd nitro motor :mad:

Hoi,
@MarcS en Isola2: zou zeker ook een eigen constructie kunnen zijn, de boot moet ook onzinkbaar zijn en de massa van het op te halen schip kunnen dragen als dat volloopt en uiteraard de op te halen boot ook in bedwang kunnen houden. Als het water zo groot is voldoet dit minder , dan kan je zoals Isola2 al schrijft beter een 1:1 bootje bij je hebben. Of: je kan de bergingsboot uitrusten met camera+zender, dan kan je aan de wal op de monitor zien wat je moet doen. Je zou de camera-berger ook kunnen gebruiken om de lijn van je werphengel met een snap-on haak aan het schip in nood te bevestigen, dan kan je met je werphengel beide schepen weer terug halen, bij oppervlakteschepen dan.
@Raf: als zulke grote boten "haywire" gaan hou je ze niet in bedwang heb je gelijk in. Vraag is dan hoe groot moet de bergingsboot worden? 2Meter+ en 100Kg+ wordt een beetje moeilijk. Waarschijnlijk maar een oplossing: de rubberboot. Voor de snelle exemplaren zou ik op smal en lang water gaan i.p.v. een grote plas.
By the way , maken jullie de boten onzinkbaar?
Zenders en ontvangers: zijn hier misschien wel het belangrijkste. Testen jullie die op bereik over water? Ik zou sowieso voor dubbel uitgevoerde ontvangers en zenders met verschillende banden gaan, paar grote merken hebben zoiets. Wordt wel kostbaar, van de andere kant, wil je het risico lopen om je met zorg in jaren gebouwd schip te verliezen omdat je hebt bespaard op de RC?
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
hallo max

zender van de sleper is een futaba F14 en die voldoet meer dan genoeg

mijn boten zijn water dicht en druk dicht
indien dit niet hetgeval zou zijn kom ik zelfs met een 1/1 rubber bootje niet toe LOL
voor ons is belangrijk een frequentie zo laag mogelijk die we MOGEN gebruiken (niet illegaal 35 Mhz)
dus er blijven twee banden over dat is de 27 maar daar zijn geen 8 kanaals zenders/ontvangers meer voor te koop en dan de 40 mhz
al de rest werkt alleen maar slechter

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raf,
Tja.. duikboten, wordt wel heel moeilijk ophalen met een rc berger.
Heb je daarin ook een na een bepaalde tijd automatisch leegblazende ballasttank? Je weet wel met in water langzaam oplossende zegels, die dan een ballon vrijlaten, zoals in reddingsvlotten e.d. wordt gebruikt. Is maar een idee.
M.vr.grt., Max

hallo

nee in mijn boten zit geen enkele veiligheid
omdat ik ze vroeger er wel had in zitten en ze als demo het wel altijd deden maar als het nodig was werkte de prul niet
enige veiligheid is goed bouwen en weten waneer het wel kan om te gaan duiken
enige twijfel moet je het niet doen en blijf je mooi boven water varen

gr raf

By the way , maken jullie de boten onzinkbaar?
Zenders en ontvangers: zijn hier misschien wel het belangrijkste. Testen jullie die op bereik over water? Ik zou sowieso voor dubbel uitgevoerde ontvangers en zenders met verschillende banden gaan, paar grote merken hebben zoiets. Wordt wel kostbaar, van de andere kant, wil je het risico lopen om je met zorg in jaren gebouwd schip te verliezen omdat je hebt bespaard op de RC?
M.vr.grt., Max

Onzinkbare schepen bestaan niet. Van de Titanic en de Bismarck dacht men ook dat ze onzinkbaar waren, tot beide schepen op hun 1e operationele vaart vergingen.
Een béétje modelschipper voert, net als een vlieger, een reikwijdtetest uit voordat hij gaat varen. Dubbel uitgevoerde ontvangers? Lijkt me nogal overkill.
Wellicht bij een powerboot met brandstofmotor, maar bij "normale" schepen lijkt me dat niet nodig. De meeste schippers varen niet verder dan 100 meter van de zender vandaan; als je verder vaart zie je je model amper meer.
Je moet natuurlijk geen slow-flyer-ontvangertje uit okinokiland in je schip zetten.

hey

zo hulpe loos ben ik nou ook weer niet want mijn broeder heeft een nogal betrouwbare boot de pollux maar het is nogal moeilijk om met alleen een boot een andere boot naar de kant te brengen.
ik heb een zender met 6 opties en kan je moeilijk vertellen welke bot want ik wil het voor zon beetje alle botten die ik heb en die zijn na genoeg allemaal zelfbouw.
o en ik wil geen schade maar ik denk dat jullie dat wel begrepen hadden :p

gr lala

o en heb ook alleen botjes met de makelijk inbouwset van groupner die ijn niet zo heel zwaar en strek zijn snel te overtreffen en heb meestal ook geen last van het geval dat hij op eens zelf gaat varen maar dat er iets gebeurd met motor of stuur of lege acu.

hey

zo hulpe loos ben ik nou ook weer niet want mijn broeder heeft een nogal betrouwbare boot de pollux maar het is nogal moeilijk om met alleen een boot een andere boot naar de kant te brengen.
ik heb een zender met 6 opties en kan je moeilijk vertellen welke bot want ik wil het voor zon beetje alle botten die ik heb en die zijn na genoeg allemaal zelfbouw.
o en ik wil geen schade maar ik denk dat jullie dat wel begrepen hadden :p

gr lala

mvt

Hoi,
Volgens mij kan je modelboten behoorlijk onzinkbaar maken.
Misschien is de conclusie nu: de "thuisbrenger" onder de boten bestaat nog niet. Heb wel paar ideetjes, zal ze eens tekenen. Tot binnenkort
M.vr.grt., Max

o en heb ook alleen botjes met de makelijk inbouwset van groupner die ijn niet zo heel zwaar en strek zijn snel te overtreffen en heb meestal ook geen last van het geval dat hij op eens zelf gaat varen maar dat er iets gebeurd met motor of stuur of lege acu.

Jij heb het maar moeilijk met je LICHAAM hoor :onweer: :onweer:
mvg
Frederik:D :D

Hoi,
Volgens mij kan je modelboten behoorlijk onzinkbaar maken.
Vast. de vraag is alleen: heb je dan nog iets wat op een "boot" lijkt?

helimax zei:
Misschien is de conclusie nu: de "thuisbrenger" onder de boten bestaat nog niet. Heb wel paar ideetjes, zal ze eens tekenen. Tot binnenkort
M.vr.grt., Max

De "thuisbrenger" bestaat al lang, en ook hier op het forum. Geert gaf de juiste oplossing. Dit systeem werkt al jaren bij Vaargroep Flevoland. Je moet alleen met meerdere modelschippers zijn.

Hoi,

Ligt er aan hoe je het doet bijv.:
- plastic zak met tafel-tennisballen voor de moeilijk te vullen ruimtes
- als het dek er (gedeeltelijk) af kan kan je schuimvormen, die daar mooi inpassen, maken.

Je kan ze allebei er uithalen als je met het model naar een show gaat.

Kan je met die S ook een zware boot terugbrengen?
M.vr.grt., Max

Bouwschuim (géén piepschuim, maar dat blauwe spul) kan je inderdaad in (voorgevormde) stukken snijden en in je schip plaatsen.
Maar: de meeste van mijn schepen zitten redelijk vol met elektronica.

En ja, met een S-boot kan je best een zwaar schip thuisbrengen; je moet alleen geduld hebben.
Een klein scheepje kan uitstekend grote schepen thuisbrengen. Zo kon mijn Kormoran van 3 kilo en een simpel 3 blads 30mm schroefje op een Speed 500 op 7,2V een houten scheepsromp van meer dan 100 kilo met zoon van 12 er in prima slepen.
Rustig aan beginnen, niet proberen je sleep haaks de bocht om te krijgen en op tijd vertragen.

S-boot

Hoi,
Da's prachtig. Ik heb nog even op de site van Vaargroep Flevoland gekeken maar kan nergens een plaatje van de S-boot vinden, had gehoopt dat hij op een van, de overigens fraaie, foto's of films te zien zou zijn bij een reddingsactie.
Wellicht dat Roel of Geert of een ander nog een foto of tekening van de S-boot in z'n archief/pc heeft en daarbij de vraag om deze in dit draadje te paatsen, dan kan Lala ook verder met z'n ideeen en/of constructies, waarvoor dank!
Mvrgrt, Max

ik heb een simpelle oplossing gevonden ik maak een u voor de boot om daar mee de andere boot op te halen, en is bijna het zelfde als de s (zou bijna het zelfde moeten werken tog ?).

gr lala

Hoi,
Ja wie weet, probeer het gewoon even met je boten in bad of vijvertje in de buurt, met of zonder de motoren te gebruiken, dan krijg je een idee van hoe je moet sturen enz. en of de op te halen boot niet te snel afbuigt/weg zwenkt.
M.vr.grt., Max

bedankt voor de tip helimax zal dat zekker nog even doen ;)

gr lala

Back