Opitec zaalvlieger

@ Eric, heb je iets meer info over die super-caps en hoe dat werkt. Hoe laad je die en heb je daar nog meer electronica voor nodig om de motor aan te sturen?
 
Een supercap is een condensator geoptimaliseerd op capaciteit. De capaciteit is afhankelijk van de oppervlakte van de electrode platen, en wordt groter als de afstand van de platen kleiner wordt. Wordt de afstand te klein en kan het materiaal tussen de platen vonkoverslag niet meer tegen gaan, gaat de condensator kapot. Hoe groter de (opgerolde) platen, hoe groter de afmetingen. Hoe hoger de toelaatbare spanning, hoe groter de afstand tussen de platen, hoe kleiner de capaciteit en groter de afmetingen.
Een supercap is meestal voor lage spanningen gemaakt, en daardoor klein te maken bij een gigantische capaciteit.

Laden kan vaak vanuit een batterij, eventueel de stroom enigzins beperkt door een kleine weerstand. Om de electronica simpel te houden is een brushed motor het makkelijkste.
Afhankelijk van de wens is een simpele fet als schakelelement voldoende en een esc teveel van het goede voor een dergelijk licht model.
 
Voor rc-toepassing wss ongeschikt, ik gebruik 'm persoonlijk als vervanging voor het elastiek. 10F of 20F 2,7V op te laden met 3,0V gelijkstroom. Bij voorkeur een labvoeding gebruiken, want de capacitor trekt enorme ampères bij het laden (daar legt een penlite al snel het loodje :-)). De laadtijden zijn dan ook extreem kort. 't Is gelijkstroom zoals Pierreke al heeft genoemd.
 
In dit filmpje worden 6 supercondensatoren van 350F/2,5V in serie gezet. Zo ontstaat een supercondensator van 58F/15V. Dat is een zeer behoorlijke capaciteit en als de interne constructie van die condensatoren de hoge stromen aan kan zal je er een auto mee kunnen starten. Die interne constructie baart mij wel zorgen. Een startmotor kan makkelijk 150A trekken dus moet die condensator dat wel kunnen verwerken.

Ik heb een condensator van 35000µF/40V en die mag ik niet in één keer ontladen door bijvoorbeeld kortsluiten. Als ik dat wel doe loop ik de kans dat de verbinding van de platen met de plus pool kapot gaat. Dat deze waarschuwing klopt weet ik zeker want ik had twee van die condensatoren. Ik gebruikte er één om enorme stroomstoten door een elektromagneet te jassen om daarmee verzwakte magneten "op te waarderen". Dat ging een aantal keren goed tot de verbinding intern kapot ging en de condensator in één "klap" onbruikbaar was.
 
Laatst bewerkt:
Als een condensator zo een grote capaciteit kan opslaan dan vraag ik mij af of het niet mogelijk is in zo een vliegtuig als in dit topic een kleine elektromotor te bouwen aangedreven met een condensator.
Het draait natuurlijk om de capaciteit/gewichtsverhouding die mogelijk is en die gaat voorlopig mijn verwachting ver te boven.:eek:;)

Er zit echter nog meer in, de romplatten zijn te zwak en buigen dan ook als de rubbermotor wordt opgedraaid. dit resulteert in het begin van de vlucht een snelle duikvlucht en gaat dan over in een lichte klim tot halverwege het plafond bij de landing zitten dan nog genoeg toeren op de rubber motor.
Dat zou andersom moeten zijn en dat is mogelijk door het elastiek boven de romp te plaatsen waardoor de romp de andere kant op verbogen wordt.
 
Laatst bewerkt:
@CD ROM Flyer: je wordt op je wenken bediend, zie het youtube-filmpje hierboven door mij gepost (post # 19). 10F condensator, pager-motor en een kleine prop.

Overigens, de energiedichtheid van een LiPo is hoger, echter de op- en ontlaad capaciteit (current) evenals het aantal cycli dat een condensator meegaat valt uit in het voordeel van de condensator.

Waarom dan kiezen voor een condensator voor een zaalvliegtuigje? Één van mijn argumenten is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik tijdens een vlucht de condensator te diep ontlaad en daarmee beschadig. Zodra de grond wordt geraakt na de vlucht, neem ik 't vliegtuig op en laad de condensator weer op (max 30 sec). Klaar voor de volgende vlucht.
 
Dat zou andersom moeten zijn en dat is mogelijk door het elastiek boven de romp te plaatsen waardoor de romp de andere kant op verbogen wordt.

Daar hadden we het dit weekend al over, maar is niet zo snel te doen. de modellen verslijten vrij snel en het condensatorpapier spant krimt meer dan het balsa aankan. alles staat nu krom en toch blijven ze vrij goed vliegen, de ene beter dan de andere. moet nu kijken hoe en of ik de draaicirkel groter kan krijgen, die is nu 2 meter in diameter en moet eigenlijk 4 meter zijn. Dan overtrekt hij ook niet meer bij langzaam vliegen. Bij volle motor vliegt het vrij snel, naarmate de kracht van de rubber afneemt neemt de snelheid ook af en wil hij door de krappe bocht overtrekken.
 
@CD ROM Flyer: je wordt op je wenken bediend, zie het youtube-filmpje hierboven door mij gepost (post # 19). 10F condensator, pager-motor en een kleine prop.
Ik had het filmje gezien maar dat het een cap vliegtuig was heb ik overheen gelezen.
Overigens, de energiedichtheid van een LiPo is hoger, echter de op- en ontlaad capaciteit (current) evenals het aantal cycli dat een condensator meegaat valt uit in het voordeel van de condensator.
Ik zie de een condensator dan ook meer als alternatief voor een elastiek dan voor een lipotje en dan is een minuut vliegen zo gek nog niet.
Waarom dan kiezen voor een condensator voor een zaalvliegtuigje? Één van mijn argumenten is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik tijdens een vlucht de condensator te diep ontlaad en daarmee beschadig. Zodra de grond wordt geraakt na de vlucht, neem ik 't vliegtuig op en laad de condensator weer op (max 30 sec). Klaar voor de volgende vlucht.
Dan zitten we op de zelfde golflengte ik zag i.d.d.dezelfde voordelen.:D
 
Laatst bewerkt:
Daar hadden we het dit weekend al over, maar is niet zo snel te doen. de modellen verslijten vrij snel en het condensatorpapier spant krimt meer dan het balsa aankan. alles staat nu krom en toch blijven ze vrij goed vliegen,
Probeer een balsa frame eens te bespannen met plastic keukenfolie.
Ik heb al eens een test gedaan met een depron frame en als lijm gebruikte ik Bison constructie lijm.
Depron lijm werkt niet op plastic folie
Heel dun aanbrengen op het frame anders gaat het schuimen.
Als je de folie voorzichtig met de verf brander op afstand verwarmt dan krimpt het voldoende om het strak te krijgen maar er zit niet veel kracht in.;)
 
Ondanks alle problemen met het kromtrekken en zo kom ik nu uit tot vluchten van ruim boven de 30 seconden.
Die plasticfolie heb ik vroeger ook al vaker gebruikt en viel goed te verlijmen met UHU por en andere contactlijmen, wel allemaal verdunnen om gewicht te besparen.
 
@CDROM Flyer: In Duitsland zit men met condensator al op de 5min, zelf kwam ik met m'n eerste probeerseltje al bijna op 3minuten :-). Ander voordeel is minder torque, dus hier en daar kun je gewicht besparen en hoeft de constructie niet rekening te houden met een elastiek.
 
Ondanks alle problemen met het kromtrekken en zo kom ik nu uit tot vluchten van ruim boven de 30 seconden.
Tot nu toe maakte je de vleugelribben recht.
Als je ze in de form van een vleugelprofiel maakt dan is daar volgens mij ook nog winst te behalen.
Ik ben zelf een Disney aan het bouwen.
Die worden geleverd als depron bouwpakket met uitgefreesde onderdelen.
Ik bouw hem echter helemaal zelf van selitac versterkt met bamboe 2X2mm van die gevlochten matjes en dan kijken hoeveel gewicht ik zelf kan besparen.
Selitac weegt ongeveer 0.7gr/dm2 en is te koop bij Hornbach. ;)
Mijn Nieuport met selitac romp en 3mm depron.
De wielen zijn schijfjes 6mm zwart depron en twee balsa schijfjes aan de zijkant.

IMG_1180.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey , die Nieuport is echt wel de moeite , zou mooi staan naast mijn DR1 , (zie draadje)
Hoe groot is die van span en wat is het gewicht ? lijkt me heel licht . Knap gemaakt !!
Ook alvast de allerbeste wensen en dat 2015 veel geluk , gezondheid en veeeeeeeeel vlieg plezier mag brengen

Grtjs Blitske
 
Spanweidte is 75cm gewicht is 230 gram met 2S 370mAh lipo en een forse motor.
Grootste probleem is met dit soort WW1 warbirds dat de neus zo kort is.
Zware motor en regelaar en lipo in de neus en een lichte staart was nodig om zonder smokkelen het zwaartepunt goed te krijgen en de tekening aan te houden.
Hij vliegt nu goed buiten maar is wat te snel voor de gemiddelde indoor hal.

Allemaal de beste wensen een goed herstel voor de topic starter en veel vlieg en bouw plezier in 2015.:D;)
 
Helaas zijn vandaag de modellen overleden, maar ik heb een nieuw bouwpakket alweer klaar liggen, die ga ik deze week in elkaar zetten. Nu zal dat beter gaan omdat beide ogen (rechteroog schommelt nu tussen 60 tot 100%) van mij weer goed werken. Dus ik kan weer preciezer werken en alles rechter maken dan toen ik met deze 2 begon.
 
Prettig dat te horen.:)
Niet dat je modellen overleden zijn maar dat je ogen verbeteren.
Ben benieuwd naar het resultaat nu je er weer beter zicht op hebt.;)
 
Dank je. mijn rechteroog hebben ze 7 september kunnen redden, echter mijn rechtergezichtshelft niet. die was zwaar aangetast door een vleesetende bacterie, en hebben de helemaal moeten wegsnijden. Ik heb het zelf ter nauwe nood overleefd. Op 12 september hebben ze de opperhuid van mijn linker bovenbeen op mijn rechtergezichtshelft getransplanteerd, en op 16 oktober hebben ze mijn oogleden aangepast zodat het rechteroog weer dicht kon.
Nu zit ik te wachten op een operatie om mijn oog weer goed te krijgen, en dan bedoel ik de buitenzijde van het oog of te wel de oogleden rechtzetten zodat het oog ook open en dicht kan zoals normaal, en recht staat. maar ook om in de nek plaats te maken zodat ik weer omhoog en verder maar links kan kijken. nu heb ik nog last van zwellingen in de oogleden en daardoor wordt de oogbol vervormd waardoor ik niet altijd scherp kan zien met dat oog. Helaas is mijn rechteroog mijn dominante oog...
Maar ik mag wel weer autorijden en ben dus alweer hard aan het werk, en modelvliegen gaat steeds beter, ook het rc vliegen.
 
Als ik zo vrij mag zijn... waar komt zo'n nare vleesetende bacterie vandaan? Veel beterschap overigens, en fijn dat het modelbouwen je de nodige ontspanning biedt!
 
Die vleesetende bacterie heeft iedereen altijd bij zich, ze zit normaal in de keel. Helaas werd hij bij mij actief door een combinatie van verschillende zaken zoals vermoeidheid, en een immuunsysteem dat het even lastig had, de dag ervoor had ik ook nog in een roestige spijker getrapt. De vermoeidheid kwam doordat ik al enkele jaren geen echte vakantie genomen had, en dat gebeurd mij nu niet meer.
 
Back
Top