opknap project robbe jumbo

heb een oude robbe jumbo overgenomen
Merk vliegtuig: Robbe Jumbo
Spanwijdte : 2,10 met remkleppen
Servo's : 7 x
Motor : 10 cc
leeftijd ongeveer 25 en 30 jaar (heb ik me laten vertellen)

dit vliegtuig is altijd gebruikt om RC Para's om hoog te brengen helaas is het bomluik dicht gemaakt ,ook zit er een sleephaak op om zwevers omhoog te trekken deze is ook niet meer in gebruik.
de bedoeling is om alles weer werkend te maken en heb alles al een beetje gestript.
denk niet dat ik hem helemaal kaal ga maken striping ga ik wel opnieuw aanbrengen,nieuwe ramen,bomluik er weer in+aansturing,sleephaak weer werkend,electronica aanpassen ,stabilo zit vast gelijmd maar is origineel afneembaar deze dus ook proberen netjes los te maken (wordt wat makkelijker wat vervoer betreft) moet nu alleen nog een manier vinden om dit te doen want de stabilo zit een beetje in de weg
zit zelf te denken aan een figuurzaagje en deze dan verlengen zodat ik de uitslagen kan maken om te zagen maar ideeen zijn altijd welkom.

foto s stabilo+vleugel

WORD VERVOLGD

Hey een leuk kist die vloog toen in ging vliegen eind jaren 70.
Ik bedoel de jumbo niet jouw kist.

Ik zou het stabilo naast de romp een paar banen afplakken met schilderstape .
Dan met het blad van een ijzerzaag loszagen.
De tape is er dan voor dat je het stabilo niet beschadigd.
Als je het blad dan ook nog aftaped waar de tanden niet nodig zijn.
Zaag je hem met een minimale zaagsnede los.
Maak er een mooie kist van.
Succes.

stabilo is los ging nog vrij makelijk zonder ernstige schade

zit wel ernstig te denken of ik het bomluik er in moet zetten zal het waarschijnlijk nooit echt gebruiken en is dus meer voor de fun als ik ze er toch in maak zullen ze zijdelings open moeten kunnen dit voor de luchtweerstand dit lijkt me beter.:cool:

mooi project man. wat voor motor ga je ervoor gebruiken?? een 4 takt lijkt me er ook wel mooi voor :D

mooi project man. wat voor motor ga je ervoor gebruiken?? een 4 takt lijkt me er ook wel mooi voor :D

zit een os 61 (10cc) bij door zijn groote span en dikke vleugels heb je niet echt meer nodig dus ga deze weer gebruiken of het moet blijken dat dit toch nog te weinig is maar dat denk ik niet omdat hier ook altijd 2 popen mee omhoog gebracht werden .

maar om te slepen is het mischien te weinig maar dat moet dan nog maar blijken.

nou toch de oude oracover van de romp verwijderd en ja dan kom je toch weer het een en ander tegen wat je niet aanstaat dus nog meer werk.
wil alleen nog mijn rudder nog los maken zodat ik makelijker mijn oracover er overheen kan zetten maar de schanieren zijn zoals het hoort netjes gezekert heb al geprobeert om ze er doorheen te duwen maar das niet gelukt dus vandeweek maar eens proberen met een punttangetje.

hierna nog wat gaten in de romp dicht maken
een bakje voor mijn tank maken (lag er los in)
en nog wat dingen .
moet nog wel bedenken welke kleuren ik ga gebruiken groen lijkt me wel mooi op de romp met wat felle kleur op de vleugels

He mooi project, ik heb dus ook een jumbo maar die van mij is geel. Verder is die van mij een taildragger. Is die van jou ook een taildragger? Ik heb namelijk ook foto's gezien van een jumbo met neuswiel. En mijn toestel heeft geen remkleppen wel rolroeren.

He mooi project, ik heb dus ook een jumbo maar die van mij is geel. Verder is die van mij een taildragger. Is die van jou ook een taildragger? Ik heb namelijk ook foto's gezien van een jumbo met neuswiel. En mijn toestel heeft geen remkleppen wel rolroeren.

hoi ja heb de fotos gezien van u gekochte jumbo de mijne heeft een neuswiel en ook nog de orginele neus zag dat bij u die er afgezaagd is.
heb er zelf nog niet mee gevlogen daar ik vond dat er te veel dingen aan waren die opgeknapt moesten worden
heb hier nog een site met een voorbeeld hoe die orgineel is deze is trouwens volgens mij niet meer te koop daar de site voor het laatst in 2007 bijgewerkt is
http://members.lycos.nl/gvangils/JUMBO.htm

zal binnenkort weer wat fotos plaatsen daar mijn body nu helemaal kaal is en ik binenkort begin met coveren
gr.john

Is er ergens een plan van te vinden?

Mvg,

P.Siemons

ben bang van niet kist is rond de 25-30 jaar oud
of er moet ergens nog iets rond zwerven
wat mij wel opviel tijdens het strippen van mijn kist is dat het voorste gedeelte gewoon triplex is en het achterste(staart)gedeelte balsa

gr.john

Bij mijn toestel is de staart ook nog verstevigd me twee ijzeren spanten van staart naar staartvleugel toe. Kijk maar eens op mijn foto. En inderdaad gewicht technisch zijn het zware jongen. Maar met mijn 20cc motor mag dat volgens mij geen probleem zijn.

body is nu helemaal kaal en het bomluik heb ik dicht gemaakt ook heb ik aan de binnenkant servoplaatjes gemaakt om mijn servos in te zetten .

Laatst bewerkt:
Beste Heligek

Ik ben wezen zoeken en kwam de 2 tekening tegen van de Jumbo van Robbe bestel nr 3042 inclusief de bauanleitung dus als je nog interesse hebt moet ik hem even copieren voor je.
Op de tekening staat dat de spanweidte 2080 mm is, romplengte 1465 mm, vlieggewicht ca 4500 gram, en motor van 7,5 tot 10 ccm.

Met vriendelijke groet

Ko

10ccm dat lijkt me toch wat licht om er mee te gaan slepen? Of zie ik dat verkeerd? Bij mij word er dus een 20cc motor op gemonteerd.

Hoi!
Ik heb thuis nog mijn oude Robbe catalogus uit 1977!
Fladder, fladder hupsakee...
Daar is een spread gewijd aan de Jumbo!
Plaatjes, plaatjes... Daarop staat deze met Hücke Pack en een Robbe Phoenix zwever er bovenop (gewicht tot 1450 gram,pakumbeet 2.5 meter?).
Praktica/Exacta Cameraluikje in de buik.
Tekst... De motoren: 3x Enya, 45 II RC (1,05 ps), 60 III B RC-G8 (1,45 ps) en de 60 XF RC (1,7 ps) nou etc!
Gewicht als eerder beschreven...

Maar.... Wat ook leuk is om te weten: Het is een schaalmodel! Jawohl!
1:5.5 van een Beagle Airedale A 109.
Dus... je mag mee doen aan schaal-meetings/chats en blogs
Of je daar wat wint?... Robbe heeft er met bijziende blik (ontvette knipoog) naar gekegen....

Image:Beagle.airedale.a109.g-arnp.arp.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
en de rest via Google zelfhulp.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Beste Heligek

Ik ben wezen zoeken en kwam de 2 tekening tegen van de Jumbo van Robbe bestel nr 3042 inclusief de bauanleitung dus als je nog interesse hebt moet ik hem even copieren voor je.
Op de tekening staat dat de spanweidte 2080 mm is, romplengte 1465 mm, vlieggewicht ca 4500 gram, en motor van 7,5 tot 10 ccm.

Met vriendelijke groet

Ko
heel graag zelfs en het is natuurlijk dat ik de kosten op mij neem
heb ik hem toevalig niet van u gekocht :p 2 maanden geleden in maarsen gehaald

groet john

ps.zou ze ook altijd nog kunnen komen ophalen (ben ongeveer 1x per 2 maanden in maarsen op ons hoofdkantoor)en das werk

Laatst bewerkt:
Hoi!
Ik heb thuis nog mijn oude Robbe catalogus uit 1977!
Fladder, fladder hupsakee...
Daar is een spread gewijd aan de Jumbo!
Plaatjes, plaatjes... Daarop staat deze met Hücke Pack en een Robbe Phoenix zwever er bovenop (gewicht tot 1450 gram,pakumbeet 2.5 meter?).
Praktica/Exacta Cameraluikje in de buik.
Tekst... De motoren: 3x Enya, 45 II RC (1,05 ps), 60 III B RC-G8 (1,45 ps) en de 60 XF RC (1,7 ps) nou etc!
Gewicht als eerder beschreven...

Maar.... Wat ook leuk is om te weten: Het is een schaalmodel! Jawohl!
1:5.5 van een Beagle Airedale A 109.
Dus... je mag mee doen aan schaal-meetings/chats en blogs
Of je daar wat wint?... Robbe heeft er met bijziende blik (ontvette knipoog) naar gekegen....

Image:Beagle.airedale.a109.g-arnp.arp.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
en de rest via Google zelfhulp.

Gr Bas
he bas (slijm slijm:D )zou jij die bladzijde kunnen scannen en naar mij kunnen mailen zou ik erg blij mee zijn .

gr.john

Laatst bewerkt:
Heb net m'n tekstje nog even bijgewerkt! Wil je het citaat even nieuw plakken en knippen?
Scannen? Moet het wel heel zien te houden. Anders doe ik het met de Nikon.
Ik kan je van die informatie niet verstoken laten zijn.

Back