Opknap/restauratie van een Puma

Die 70 euro is ook niet realistisch, hij rekent zichzelf rijk zo. Er moet nog een motorsteun bij waarschijnlijk, er moet nog een prop op, dan komt er nog douane overheen, en hij rekent ook de lader niet mee, ws omdat hij die al heeft.

Als je nog niets hebt, is het in aanschaf nagenoeg gelijk, brandstof of electro. Alleen electro is dan betrouwbaarder, makkelijker te leren, beschadigt je kisten minder en smeert minder (niet).

Henri, die 70 euro is inderdaad niet heel erg realistisch. Maar het moet toch echt wel onder 200 euro kunnen volgens mij ;). Lader heb ik inderdaad al, servo's en ontvanger ook al. 70 euro was inderdaad erg optimistisch;)

Leuk draadje!! wel een prachtig mooie puma! Heb net het folie verwijderd en zo te zien valt de schade reuze mee :D Ben alleen nog niet helemaal uit over brandstof of elektro, maar het lijkt me niet dat je voor 70 euro een brandstof motortje kunt krijgen?

Je hoeft toch geen nieuw brandstofmotortje te kopen? Je vliegtuig is ook gebruikt. Omdat redelijk wat mensen op electro omschakelen, is er een aardig aanbod van 2e hands brandstof motortjes. Daar heb ik zelf onlangs nog weer plezier van gehad toen ik een 7,5 CC motortje zocht.

helemaal overschakelen op electro doe ik wel als er echt nergens meer met brandstof mag worden gevlogen.

Je andere vragen:
A) Hoe wordt de vleugel bevestigd?
B) Brandstof of elektro?
c) Is er ergens een landingsgestel te koop?

A) Soms met een elastiek wat onder de vleugel door aan de romp zit. Kijk even goed op de bovenste foto die Henri geplaatst heeft hierboven. Daar zie je ze zitten. Je moet dan wel twee rondhoutjes door je romp maken en die punten verstevigen. Ook zie je wel bevestigingen met een pen aan de voorkant van de vleugel, die je in de romp steekt en twee plastic bouten die aan de achterkant de vleugel vastklemmen op de romp.

B) Da's natuurlijk heel erg persoonlijk. Kies je op basis van emotie, geld, gemak of heb je nog andere criteria? Persoonlijk vind ik het geklieder en gedoe met brandstof geweldig, maar ik ben bij onze club in de minderheid. Het meerendeel kiest voor ARF en electro.

C) Die dingen overleven bijna altijd een crash dus ik vermoed dat een oproep op dit forum je aan diverse landingsgestellen kan helpen. Zo niet dan kun je het hoofdlandingsgestel bijna altijd van 4 of 5 mm dik verenstaal buigen en een bestuurbaar neuswiel in de LHS kopen.

Succes met je keuze!

Laatst bewerkt:
:) ik bedoelde gewoon hier op het forum, als je bij zoeken en dan te koop brandstofmotor invoert vind je er geen een... Zo'n trefwoord bedoelde ik ;)

bij de hobbyin heb je een sc46 voor iets van 64 euro inc plug.
koop er voor 6 euro een motor steuntje bij en je bent klaar voor je 70 euro lopen opzich aardig die dingen.

Grt,
stephan

:) ik bedoelde gewoon hier op het forum, als je bij zoeken en dan te koop brandstofmotor invoert vind je er geen een... Zo'n trefwoord bedoelde ik ;)

Ok, dan begreep ik je vraag verkeerd.

Even door het Te Koop - Vliegtuigen deel van het forum gespit. Daar staan wel wat motoren in dacht ik.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Verder niet gezocht :)

Je kunt natuurlijk ook een oproep in het "gevraagd" forum zetten, want ik verwacht dat er een hoop mensen ergens thuis een ongebruikt motortje hebben liggen, maar gezien de lage verwachte opbrengst of wat voor reden dan ook hem niet te koop zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mag niet linken naar marktplaats, maar als je dit: Webra .40 6.5cc Black Head
intypt heb je maar 1 hit. Zou dit iets zijn?

Jesse

Zou best een leuk motortje kunnen zijn, vraag even of ie nog goed los is en of de compressie nog goed is je weet et nooit, of ie schoongemaakt is en in de olie is weggelegd.

Ik had een OS .40 motortje gekocht van iemand die er geen verstand van had zat vol met smurrie en je kon de vorm van het krukasje in roest op de lagers zien na zorgvuldig schoonmaken en weken in cleaner de smurrie eruit gekregen en nu gaat ie als de brandweer.

Mag niet linken naar marktplaats, maar als je dit: Webra .40 6.5cc Black Head
intypt heb je maar 1 hit. Zou dit iets zijn?

Jesse

Zou inderdaad best kunnen. Vraag wel even of er aan de uitlaat is geprutst. Het lijkt wel of er popnagels in de uitlaat zijn geboord en dan is het dus lastig om de uitlaat open te maken.

De verkoper doet een beetje geheimzinnig over de prijs. Persoonlijk houd ik er meer van zoals het hier op het modelbouwforum gaat, waarbij men normaliter een vraagprijs noemt.

Laatst bewerkt:
Ik zou je sterk afraden 2e hands te kopen. Je hebt op dit ogenblik kennelijk 0 ervaring met brandstofmotoren, en weet dus niet waar op te letten.. en straks moet je ook nog leren omgaan met het ding. Dan doet hij het even niet goed en dan ga je je afvragen of het nou aan de motor ligt, of aan jou, of, of.. en al snel verwordt de hobby tot je ergeren aan die #@#&*!&# motor die weer niet wil, enzovoort.

Voor rond de 80~90 euro heb je in NL een Irvine 46 ABC. Dan heb je een motor waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is, en die nog jaren meekan. Geschikt voor een hele trits aan modellen, inclusief het model wat je nu hebt.

Ik heb inderdaad nul ervaring met brandstofmotoren, maar bij de club waar ik vlieg zijn mensen genoeg die ervaring hebben met brandstofmotoren en ik ben er vrij zeker van dat die mij wel willen helpen ;)

Dan zou ik sowieso eerst even op je club rondvragen, ongetwijfeld heeft iemand daar nog wel een .46 motortje voor je liggen.. en dan weet je van wie het komt.

Henri heeft een punt, dat als je 0 ervaring hebt, er dan een risico kleeft aan 2e hands kopen. Helemaal als je alleen maar op zoek bent naar een probleemloze aandrijving voor je vliegtuig.
Ik heb zelf met weinig ervaring juist wel een goedkoop tweedehands SC .46 motortje gekocht, omdat ik dan mezelf kon leren hoe een motortje te reviseren. Dat had ik nog nooit gedaan en ik vond het juist weer een uitdaging om te ontdekken of ik zoiets ook kan. Nadat ik dit filmpje 2 keer had bekeken heb ik op Ebay lagers besteld en het volgens het filmpje uitgevoerd.
Waarmee ik wil zeggen dat het heel persoonlijk is wat een goed of een dom plan is. Als mijn uitgangspunt was geweest "ik wil een probleemloze aandrijving", dan ben ik natuurlijk dom bezig geweest. Maar mijn uitgangspunt was "ik wil leren door zelf te experimenteren" en geleerd heb ik er wel van.

Heb je al op je club rondgevraagd of iemand wellicht een motortje over heeft of je kan helpen er een op de kop te tikken?
Trouwens..."nul ervaring" kan ook juist een leuk vertrekpunt zijn, omdat je dan wat nieuws kunt leren. Je 12e electromotor in een vliegtuig hangen, lijkt me minder spannend.

Succes met je keuze.
Hans

Ik op de clubsite een gezocht advertentie geplaatst en zal bij het indoorvliegen
volgende week ook even wat rond vragen. Nu eerst maar eens naar de modelbouw winkel voor een beetje balsa en oracover...

Zoo, de vleugel is gerepareerd. Nu nog folie kopen. Voorlopig komen er geen updates meer omdat het veel te mooi weer is om te bouwen, er ook nog zoiets als school is en omdat ik nog samen met mijn vader en broertje een tricopter af moet bouwen :D

Back