Opknap-verslag 2 Friese zwevers

Rick, dat aluminium profiel onder op de vleugels: het zou me niet verbazen als dat is om te voorkomen dat je servo's stript bij landen met flaps in hoog gras. Normaal zou je de flaps intrekken als je bijna de grond gaat raken maar op deze manier hoeft dat niet.

Zo,

Het hoogteroer is gestript maar er bleven nog aardig wat restanten op zitten.
1000933i.jpg

1000934a.jpg

hr1d.jpg

Verdeling van de gaten.

1000940.jpg

De afgezaagde neus.
1000942v.jpg

1000945.jpg

Ik ben vandaag bezig geweest om er voor te zorgen dat de HTX900 op de flaps konden zonder dat ik een hele nieuwe deksel moest maken.
Die Hitec's zijn me eigenlijk net iets te duur, en deze had ik nog liggen. Op de rolroeren komen wel Hitec's deze zaten er al in.
Misschien dat ik nog andere servo's koop voor de flaps mocht het niet lukken.
1000949q.jpg

1000951hn.jpg

Groeten Rick

Laatst bewerkt:
Rick, ik ben bang dat je een verkeerde richting opgaat.
Ik vermoed dat het een F3B kist is, die heeft wat meer gewicht da een F3J (over het algemeen).
Als je 'm echt een stuk lichter wil maken, moet je ook de afdekplaatjes van je flapservo's vervangen door licht triplex (ipv alu). En de "binnenneus" afzagen en vervangen door een triplix-kruis-skelet waar je de conus opschuift.
Hopelijk heb je een aardige voorraad HTX'jes, want even vergeten je flaps terug te doen bij de landing en je kan zeker weer een servo vervangen.

Ik blijf je project volgen.

Hans

Het worden geen HTX'jes er komen gewoon standaard servo's in voor de flaps, en (GPR) C577 op hoogte/richting
De afdek plaatjes zijn niet van alu het is een soort printplaat materiaal met een heel dun laagje koper er op (weegt haast niks)
En een triplex former maken lijkt me niet de beste/lichtste oplossing omdat er dan uiteindelijk weer lood in de neus moet ter compensatie.

@ Jacob
Let er wel op met die servo's dat de torque aangegeven wordt bij een spanning van 6V!!

Groeten Rick

@ rick... , dat is een vreselijke blok lood/epoxy. je zal er je werk wel aan hebben :)

mensen die zoiets doen zijn de naam modelbouwer toch niet waard...

maar ik heb een goed gevoel dat het goed komt.
je luistert immers goed naar de raad die de mensen geven...

geniet van de restauratie... het is een super voldoening als je het eindresultaat zult zien ;)

Wat voor standaard servo's ga je gebruiken voor de flaps? Het is wel een groot stuk lood pffff, succes met bikken!

Groet,

Lyckele

Er zaten MPX MS11 servo's in, die zet ik er weer in. En ik maak een bescherm kapje voor over de servo armpjes. Of ik ga ''bikken'' weet in niet, ik laat het onderste stuk eerst zo zitten en kijk dan hoe het met uitloden gaat. Zit er nog te veel lood in dan kan ik het altijd uitboren.

Mvg Rick

waar dat blokje lood zit, daar zit mijn accu altijd :)
en dan men servos zo ver als mogelijk naar voor... heb nog maar zelden boven de 50gr lood moeten steken.
je kan zoveel winst maken door wat te puzzelen en duwen.

de vorige eigenaar had daar blijkbaar geen oren naar ;)

De Wite in retrospect

Zo, dit topic weer eens even opgezocht. Want de Friese jongens hebben niet stilgezeten.
Na het zagen van de gaten in de T-staart, 2 servo's erin voor hoogte/richting en alles vliegklaar gemaakt. Het bleek dat ik die afgezaagde klomp lood toch weer in de neus moest doen om het zwaartepunt goed te krijgen. Al met al werd het een zware bak...erg balen. De veroorzaker hiervan is de romp zelf, deze is volgens mij net iets te lang waardoor je erg veel lood in de neus moet doen.
Gelukkig had ik nog het tweede rompje met de kruis staart waar diezelfde vleugel ook prima op paste. Helaas brak het voorste monteer blok van de vleugel los in de romp. Liever thuis dan in de lucht natuurlijk. Dus daar heb ik toen op een andere manier een slagmoer in gedraaid. Servo's erin, uitgewogen een mee genomen naar het wintertreffen in Marknesse. Alles afgesteld en samen met Jacob de eerste handstartjes gedaan. En wat voor, de kist zeilde bijna het hele veld over. Daarna nog een paar keer aan de lier. Het bleek dat ik er een super kist bij had!

Na Marknesse er nog veel vaker mee gevlogen, flaps afgesteld, iets lood eruit, trimmen, iets lood erbij, rode strepen onder het stabilo.....
Afelopen VGT in Hoeven de kist ook weer mee genomen, want ja eigenlijk is de kist best vintage;) Aan de elektro lier van Gerrit heerlijk hoog gekomen, en lekker kunnen vliegen met ''De Wite'' ondanks de harde wind. Met flaps landen op een postzegel.
full

full

full

Vorige week nog wat met de flaps en vluchtfasen gespeeld, zodat ik bij de start veel camber heb op zowel flaps als rolroeren, en een thermiek stand met wat camber op de flaps. Nu wil ik nog ''butterfly'' bij de landing voor elkaar zien te krijgen op een (gas)-stick. Maar daarvoor moet ik nog even mijn handleiding doorspitten. Binnenkort zal ik ook een grotere ontvanger accu kopen. De 4,8 1800Mah nihm is me net iets te weinig voor 6 servo's. Wil graag richting de 2500Mah.

Zo heeft mijn originele verslag toch even een mooi eind en zijn jullie op de hoogte;) Deze kist is echt een van mijn favorieten!

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je even naar een eneloop pakketje moeten kijken. Kun je bestellen bij conrad. Deze cellen zijn erg goed en lopen nauwelijks of niet leeg.

Ik heb veel goede, maar ook slechte verhalen over die Eneloops gehoord...
Sinds ik vlieg gebruik ik de standaard ontvanger pakketten van Conrad. En die bevallen mij erg goed. Conrad verkoopt een 1800 en een 2300 mah versie, die laatste zal binnenkort in de Wite komen.

Toch bedankt voor de tip;)

Rick

ontvangeraccu's

Je kunt er heel veel over schrijven. Wat in de ene kist prima voldoet, voldoet niet in een andere kist.

Alles te maken met het soort en aantal servo's. Hogere accucapaciteit wil niet altijd zeggen beter. Meestal is het zelfs zo dat accu's met een hogere capaciteit slechter presteren als ze zwaar belast worden.
Wat belangrijk is om te weten: hoeveel servo's heb je in een model, wat trekken deze per stuk aan stroom als ze belast worden. Voor een beetje servo kan de blokkeerstroom oplopen tot 0.5-0.7 A. Veel NiMH celletjes klappen in (spanning loopt terug) tot waardes waarbij je ontvanger niet meer functioneert. Kun je verbeteren door bijvoorbeeld naar 5 cellen te gaan, maar dan kan het zijn dat de spanning onbelast te hoog is voor sommige types servo's.

Heb reeds menige kist zien sneuvelen, niet omdat de accu leeg was, maar omdat de accu te zwaar belast werd. Bij dit soort crashes is vaak de oorzaak moeilijk te achterhalen. Want als alles aan de grond ligt en je controleert alles, dan is je accuspanning weer voldoende omdat deze zich relatief snel herstelt als deze niet meer (zwaar) belast wordt.
Vaak is dan de eindconclusie: storing van buiten af.:oops:

Kan eigenlijk alleen maar zeggen: servo's en accu's zo goed mogelijk op elkaar afstemmen,en eigen gedrag (laadgedrag en vlieggedrag) er op aanpassen.
Heb je een model met veel servo's die veel stroom trekken: Ga naar snellaadcellen (die je ook zou gebruiken voor electrovliegen), gebeurt niets mee als je een minuutje 3-4A trekt (zijn er op gebouwd), hebben echter vaak een hogere zelfontlading en de onhebbelijkheid om aan het einde snel in te storten. Dus in dat geval laden net voor dat je gaat vliegen, nooit helemaal leeg vliegen en/of tussentijds bijladen op het veld.
Heb je een 2-assig zwevertje met 2 standaardservo's dan voldoet een goedkoop accupakketje van 4 AA cellen vaak uitstekend.

Accu's waar dus de een bij zweert, kunnen voor een ander uitermate teleurstellend zijn!
Eigenlijk is terugmelding van je ontvangeraccuspanning (telemetriesysteem of vario) de enige manier om er achter te komen of je accu werkelijk voldoet voor de toepassing omdat je dan directe informatie hebt over de actuele accuspanning tijdens de vlucht.

4 AA cellen.

Handig is soms je batterijen enkele keren te ontladen met een fietslampje
Dit doe ik telkens voor ik na een lange inactiviteit terug ga vliegen.
Een paar keer je batterijen aan een laad-ontlaad cyclus onderwerpen voorkomt veel ellende.

Ik vlieg nog altijd met vier gewone AA celletjes.
Vijf servo's.
Nooit problemen.:cool:

Mgv,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Je kunt er heel veel over schrijven. Wat in de ene kist prima voldoet, voldoet niet in een andere kist.

Alles te maken met het soort en aantal servo's. Hogere accucapaciteit wil niet altijd zeggen beter. Meestal is het zelfs zo dat accu's met een hogere capaciteit slechter presteren als ze zwaar belast worden.
Wat belangrijk is om te weten: hoeveel servo's heb je in een model, wat trekken deze per stuk aan stroom als ze belast worden. Voor een beetje servo kan de blokkeerstroom oplopen tot 0.5-0.7 A. Veel NiMH celletjes klappen in (spanning loopt terug) tot waardes waarbij je ontvanger niet meer functioneert. Kun je verbeteren door bijvoorbeeld naar 5 cellen te gaan, maar dan kan het zijn dat de spanning onbelast te hoog is voor sommige types servo's.

Heb reeds menige kist zien sneuvelen, niet omdat de accu leeg was, maar omdat de accu te zwaar belast werd. Bij dit soort crashes is vaak de oorzaak moeilijk te achterhalen. Want als alles aan de grond ligt en je controleert alles, dan is je accuspanning weer voldoende omdat deze zich relatief snel herstelt als deze niet meer (zwaar) belast wordt.
Vaak is dan de eindconclusie: storing van buiten af.:oops:

Kan eigenlijk alleen maar zeggen: servo's en accu's zo goed mogelijk op elkaar afstemmen,en eigen gedrag (laadgedrag en vlieggedrag) er op aanpassen.
Heb je een model met veel servo's die veel stroom trekken: Ga naar snellaadcellen (die je ook zou gebruiken voor electrovliegen), gebeurt niets mee als je een minuutje 3-4A trekt (zijn er op gebouwd), hebben echter vaak een hogere zelfontlading en de onhebbelijkheid om aan het einde snel in te storten. Dus in dat geval laden net voor dat je gaat vliegen, nooit helemaal leeg vliegen en/of tussentijds bijladen op het veld.
Heb je een 2-assig zwevertje met 2 standaardservo's dan voldoet een goedkoop accupakketje van 4 AA cellen vaak uitstekend.

Accu's waar dus de een bij zweert, kunnen voor een ander uitermate teleurstellend zijn!
Eigenlijk is terugmelding van je ontvangeraccuspanning (telemetriesysteem of vario) de enige manier om er achter te komen of je accu werkelijk voldoet voor de toepassing omdat je dan directe informatie hebt over de actuele accuspanning tijdens de vlucht.

Wat ook belangrijk is, is dat digitale servo's zeer hoge aanloopstromen kunnen trekken. Veel hoger als de gemiddelde blokkeerstroom, met de gevolgen de Paul beschrijft.
Heb je dan ook nog een goedkope 2,4GHz ontvanger die 2 sec nodig heeft om te resetten .... boem. :-(

Dirk.

Sander Buitendijk heeft de Eneloop cellen getest en daar een verslag van gemaakt:
Test Eneloop

Ik gebruik deze cellen in acht van mijn zwevers. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar zijn als je ze op de juiste manier laadt en gebruikt.

Ik weet dat Sander die test heeft uitgevoerd. En toentertijd was ik het er ook mee eens. Tegenwoordig zet ik er een aantal vraagtekens bij, c.q. zijn mijn ideeën veranderd.

A. hij test met een constante belasting van 1,5 A. Met moderne digitale servo's is (kortstondig) 2 A per servo!!! geen enkel probleem. Als ik de 6 MPX micro digi's van mijn Alpina contant beweeg trek ik 3,5 A. Dat is liggend op de grond. Als ik een keertje langs kom scheuren trekken een aantal servo's zeker het dubbele. Dan praat je over 7 A. Hooguit 5 sec, maar toch.

B. Met een analoge ontvanger is die 7 A niet echt een probleem. OK, de spanning zal even flink dalen, maar
1. de meeste analoge ontvangers werken wel tot 3,5 V
2. zodra het grote verbruik stopt stijgt de spanning weer, en
binnen een paar milliseconden doet de ontvanger het weer (mocht er toch onder de grens terecht gekomen zijn).
Een 2,4GHz ontvanger moet herstarten na een spanningdip onder een zekere grens. Diverse Hongkong-merken hebben bewezen daar soms meerdere seconden voor nodig te hebben. Da is al gauw dodelijk.

Op een twee-asser met 2 servo's kan Eneloop zonder problemen.
Op een F3x met analoge servo's en analoge ontvanger kan het ook (waarschijnlijk).
Met digitale servo's en 2,4GHz ontvanger zou ik het niet doen. Ja het gaat 100x goed, maar die 101-ste keer ...

NiMh kan wel, mits het maar accu's zijn die geschikt zijn als motor-accu. Die hebben een dermate lage inwendige weerstand dat de spanning niet zo sterk daalt bij grote stromen.

Veel mensen kiezen voor Eneloops omdat die zo'n grote capaciteit hebben. Maar capaciteit is helemaal het criterium niet.
- Op mijn Alpina maak ik 2 vlieguren op een middag incl. een vario en 2,4 GHz ontvanger (die verbruikt naast de servo's al 2x zoveel als een analoge) en ik heb zo'n 800 à 1000 mAh verbruikt.
- Mijn F3J verbruikt op een middag (en meestal laat ik heb gewoon 4-5 uur aanstaan!) zo'n 500 à 600 mAh.
- Mijn 4meter Horten: 500 mAh op een hele middag en 2 vlieguren.
Daarvoor heb ik geen 2000 mAh nodig.

Ik moet accu's hebben die het piekverbruik MAKKELIJK kunnen leveren, en dan doel ik op 1/10 sec 10 Ampère. Want als mijn accu dat niet kan, herstart mijn ontvanger. En dat duurt met mijn Weatronic slechts een kwart seconde, maar als je er een goedkope chinees in hebt zitten .....

Dus lage inwendige weerstand van de accu is belangrijk, mogelijk belangrijker dan grote capaciteit. Alle accu's die geschikt zijn om een motor aan te drijven kunnen dat. Eneloops niet.

Uiteraard moet de capaciteit wel afdoende zijn, dus op mijn Alpina zal ik echt niet iets kleiners zetten dan 1700 mAh. Maar ik heb er 2400mAh Sanyo's in zitten. Dat zijn NiCad's die zonder een centje pijn 70 A leveren als het moet.

Gr. Dirk.

Maar even samenvattend... Kan ik nu voor mijn Wite AA's blijven gebruiken? Ik gebruikt analoge (scan)ontvangers. In het toestel zitten 6 standaard servo's. Ik weet dat soms de stroom 1 á 2 tiende volt daalt tijdens het vliegen (vario) Maar binnen een paar seconde terugloopt naar de gemiddelde waarde. Dit kan niet veel kwaad schat ik.
Het enige bezwaar dat ik had is de vliegtijd zelf, het kan zijn dat ik graag net té veilig wil zitten met betrekking tot het voltage van de accu. Rond de 4,9 volt ga ik er al eigenlijk niet meer mee vliegen.

Groet Rick

Back