Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
kan me nu wel voorstellen dat je dat lood er niet uit kon krijgen
![]()
Je kunt er heel veel over schrijven. Wat in de ene kist prima voldoet, voldoet niet in een andere kist.
Alles te maken met het soort en aantal servo's. Hogere accucapaciteit wil niet altijd zeggen beter. Meestal is het zelfs zo dat accu's met een hogere capaciteit slechter presteren als ze zwaar belast worden.
Wat belangrijk is om te weten: hoeveel servo's heb je in een model, wat trekken deze per stuk aan stroom als ze belast worden. Voor een beetje servo kan de blokkeerstroom oplopen tot 0.5-0.7 A. Veel NiMH celletjes klappen in (spanning loopt terug) tot waardes waarbij je ontvanger niet meer functioneert. Kun je verbeteren door bijvoorbeeld naar 5 cellen te gaan, maar dan kan het zijn dat de spanning onbelast te hoog is voor sommige types servo's.
Heb reeds menige kist zien sneuvelen, niet omdat de accu leeg was, maar omdat de accu te zwaar belast werd. Bij dit soort crashes is vaak de oorzaak moeilijk te achterhalen. Want als alles aan de grond ligt en je controleert alles, dan is je accuspanning weer voldoende omdat deze zich relatief snel herstelt als deze niet meer (zwaar) belast wordt.
Vaak is dan de eindconclusie: storing van buiten af.
Kan eigenlijk alleen maar zeggen: servo's en accu's zo goed mogelijk op elkaar afstemmen,en eigen gedrag (laadgedrag en vlieggedrag) er op aanpassen.
Heb je een model met veel servo's die veel stroom trekken: Ga naar snellaadcellen (die je ook zou gebruiken voor electrovliegen), gebeurt niets mee als je een minuutje 3-4A trekt (zijn er op gebouwd), hebben echter vaak een hogere zelfontlading en de onhebbelijkheid om aan het einde snel in te storten. Dus in dat geval laden net voor dat je gaat vliegen, nooit helemaal leeg vliegen en/of tussentijds bijladen op het veld.
Heb je een 2-assig zwevertje met 2 standaardservo's dan voldoet een goedkoop accupakketje van 4 AA cellen vaak uitstekend.
Accu's waar dus de een bij zweert, kunnen voor een ander uitermate teleurstellend zijn!
Eigenlijk is terugmelding van je ontvangeraccuspanning (telemetriesysteem of vario) de enige manier om er achter te komen of je accu werkelijk voldoet voor de toepassing omdat je dan directe informatie hebt over de actuele accuspanning tijdens de vlucht.