Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

PH_AJH zei:
En zo hebben we allemaal een hoop lol.

Ja, laat dat alsjeblieft voorop staan!!!

Sterkte met schuren. :D

Trouwens, probeer eens met waterproofschuurpapier na te schuren. Lekker veel water gebruiken en eens kijken wat er van komt. Je zal verrast zijn. Dit valt nog onder huis tuin en keuken middelen :wink:

Zo...weer een zondag naar de bliksem :D
Alles aan deze Cirrus gaat spontaan of met minimale krachtsinspanning los, behalve de laklaag.
Mocht je ooit een kist willen laten spuiten achterhaal dan degene die deze zwever heeft gedaan. Keiharde lak en alle hoekjes en gaatjes even grondig bedekt. Pffff
Maar het resultaat telt. Mensen, een semi-schaalzwever mág toch alleen maar wit zijn...wie spuit hem nou donkerblauw!
070930_Cirrus005.jpg

-edit- nu ik naar de foto kijkt lijkt het misschien of ze al gespoten is. Dat is niet zo, enkel geschuurd.
Waterproof schuren zou wel een optie zijn als er niet een aantal diepe naden overheen liepen waar donkerblauwe verf in zit :cry:

Zo. Alles er even aangehangen om een idee van de ligging van het zwaartepunt te krijgen. Gaat dus prima; de vliegaccu ligt ongeveer recht onder waar ik de servo's gedacht had. Dat geeft zowel naar voren als naar achter alle ruimte om te schuiven, zonder lood toe te hoeven voegen.
De Typhoon wordt krap passend maar dat gaat wel lukken. Wat me nu opvalt is dat de neus ovaal is en niet rond; jammer, daar gaat dus geen enkele spinner goed op aansluiten. Het gaat om milimeters maar toch.
Jako, sorry kerel. Dit wordt één van de laatste keren met haar eigen neus :cry:

071001_Cirrus001.jpg

En de servo opstelling. Misschien ga ik voor de spoilers toch ook maar een standaardservo gebruiken. Er is ruimte genoeg en ik ben bang dat zo'n kleintje niet voldoende slag kan maken om ze helemaal omhoog te drukken.

071001_Cirrus002.jpg

PH_AJH zei:
Wat me nu opvalt is dat de neus ovaal is en niet rond; jammer, daar gaat dus geen enkele spinner goed op aansluiten.
Nou, dan neem je toch gewoon een ovale spinner... :D
Bart

Even een tip.
Ik had dat met mijn ash ook.
maar als je de neus er af zaagt kan je er gewoon een rond motorschot in duwen hoor.
Ik weet niet of dat bij een oude kunstof romp ook kan. (misschien iets warm maken)
Wat ik vaak doe is hem iets te lang afzagen en dan het schot er op de juiste plaats en hoek inlijmen.
Dan de laatste mm netjes tot aan het schot gelijk schuren.
Want als hij ovaal is en hem netjes afzaagt en daarna rond drukt is hij niet meer vlak aan de voorkant.

Bertus zei:
Want als hij ovaal is en hem netjes afzaagt en daarna rond drukt is hij niet meer vlak aan de voorkant.

Hoi Bertus, ik snap je hele verhaal behalve dit zinnetje...?
Ik zat zelf te denken aan het maken van kleine uitstaande luchtinlaten aan de zijkant van de neus. Daardoor valt de ovaliteit dan direct niet meer op. Maar misschien verander ik van idee als ik jouw laatste zin snap :D
Warm vervormen is zeker een mogelijkheid, het is ABS wat zacht wordt als je het verwarmt. En het gaat echt om milimeters.

Hij bedoelt dat, als je een ovale neus recht afzaagt en er vervolgens een rond motorschot in duwt, de zaagsnede niet meer recht zal zijn. Daarom raadt hij aan om iets te weinig af te zagen, en de rest later bij te schuren.
Ik heb de indruk dat Bertus' ervaring specifiek slaat op plaatsing van een motor achter het motorschot, zoals met een borstelmotor; dan kan je de romp afschuren tot-ie gelijk is met het schot. Maar ook je een buitenloper monteert gaat in principe hetzelfde op, ook al zal je niet tot op het schot afschuren.

Een luchtinlaat is volgens mij overbodig, als er maar een luchtuitlaat is die zó is geplaatst dat hij wat onderdruk trekt (dus naar achteren kijkend). Tussen romp en spinner kan altijd voldoende lucht binnenkomen, zolang er maar een beetje onderdruk in de romp is. (Ook afhankelijk van dat motorschot natuurlijk)

Bart

ah op die fiets. Dat had ik zelf ook al bedacht, begreep het zinnetje alleen verkeerd.
De Typhoon wordt gemonteerd als een borstelmotor, dus aan de binnenzijde direct achter het schot. Zo'n buitenloper die vóór het schot moet kan niet; achter het motorschot heb ik nog maar een centimeter over, dan begint de cockpit. In het schotje komen 3 koelgaten (die zitten ook in de voorkant van de motor) maar de koeling is dus wat minder dan bij een motor die voor het schot staat.
Nou, weer wat om over na te denken.

Goed begrepen :thumbsup:
Ik heb inderdaad geen ervaring met een buitenloper.

Weer of geen weer, ik bouw aan mijn Cirrus. Als ik zo door mag blijven gaan van mijn vrouw duurt het niet erg lang :D
Motor zit er in. Hij lijkt gemaakt voor een Typhoon 29/12/10. Een "tight fit"zoals de Engelsen zeggen maar hij loopt niet aan.

071002_Cirrus001.jpg

De neus gewoon ovaal gelaten - durf hem niet zover te verhitten. Daarbij; als de neus er ooit weer op moet kan dat eenvoudig als de originele vorm er nog is.

071002_Cirrus002.jpg

Van boven zie je de spinner iets aan de kanten uitsteken, maar zo weinig dat het mij niet stoort.

071002_Cirrus004.jpg

De lijn van de neus blijft aardig intact, tot mijn genoegen. Op de plek van de gaten waar ooit een schakelaar heeft gezeten ga ik uitlaatopeningen maken. Vooraan komen twee NACA duct - achtige inlaten.

071002_Cirrus003.jpg

Romp gereed gemaakt om te spuiten. Huis-tuin-en-Gamma materiaal dat ik heb gebruikt:
Alabastine snelplamuur
Gamma grondverf extra dekkend
Gamma schildersschuurpapier extra sterk waterproof middel (korrel 240)
Duplicolor Platinum wit
Gamma schildersschuurpapier extra sterk waterproof fijn (korrel 400)
Flexa hoogglanslak transparant.

De gaten halverwege de romp heb ik dichtgemaakt met balsaplugjes. Alle naden en kieren strak gemaakt en spuiten maar.

071005_Cirrus.jpg

Het resultaat is heel behoorlijk strak en glanzend. De Duplicolor spettert een beetje (krijg je klontjes op de lak) maar na het schuren was hij mooi.

071007_Cirrus002.jpg

Inbouwen van de besturing viel me nog niet mee. Grootse puzzel was om alles zo te leggen dat de kap er op paste en de accu er ook nog uit kon. Uiteindelijk wel gelukt en ook nog netjes, al zeg ik het zelf.....

071007_Cirrus007.jpg

071007_Cirrus003.jpg

Het lastigst was het fixeren van de bowdenkabel van het hoogteroer; hoe krijg je die achter in de staart vast....? Niet met CA in ieder geval. Zodra je druk op de kabel uitoefende sprong hij weer los en kon het hoogteroer onafhankelijk vande servo helemaal omhoog en omlaag. Vannacht om 3.30u toch maar naar bed gegaan en vanochtend opnieuw begonnen.
Na veel gepeins en gevloek omdat hij steeds weer los sprong met CA een dun blok balsa om de buitenkabel gelijmd. Dit kon nét door het gat onder het stabilo. Vervolgens het blokje in de 5 minuten epoxy gesmeerd en op zijn plek in de romp gelijmd. Helaas zat het net niet goed, de kabel maakte een bocht en de bediening ging heel erg zwaar. Blokje weer lostgebroken en opnieuw verlijmd, nu met de kabel aan de hevel van het hoogteroer. Natuurlijk ging toen de binnenkabel vastzitten in de buitenkabel, plakte het draadeindje vast in de link en raakte ik licht in paniek. Kreeg hem nog net los. Schoongemaakt en voilá. Perfecto!!!
Het verlijmen van het richtingsroer en de aansturing daarvan ging gelukkig wel vlot.
Op de romp zit wat gras trouwens, da's niet mijn spuitwerk. Hij is écht STRAK. En dat met goedkope spuitbusjes....... 8)

071007_Cirrus005.jpg

En nu....IS ZE KLAAR!!!!! Gewicht, klaar om te gaan komt op 1740 gram. Netjes denk ik.
Trotse eigenaar :D

071007_Cirrus009.jpg

En de jongens, die hem ook wel mooi vinden

071007_Cirrus010.jpg

Een betere dag dan vandaag om de re-maiden te doen zullen we voorlopig wel niet krijgen. Dus vanmiddag naar de wei. U hoort van mij :D

Dank u!
Het was een suc6. De eerste worp niet, te staartlastig en te veel up getrimd. Onvoldoende down kunnen geven dus met een dreun op een vleugel terug op aarde. Gelukkig geen schade.....(wel knikkende knietjes :lol: )
Flink down getrimd, toen vloog ze wel maar niet lekker. Zwaartepunt naar 76mm gelegd (zoals op de bouwtekening 8) ) en toen vloog ze echt geweldig. Er was een klein beetje thermiek en daar vloog ze werkelijk mee omhoog.
De spoilertjes doen het ook prima. Landen is een eitje.
Deze kist vliegt echt super relaxed, statig en goed. Vliegbeeld vind ik ook heeeeel erg mooi. Alles wat ik me er als kind al van had voorgesteld.
Maar goed, kijk zelf.....

[media=youtube]8nqIUH_2OXI[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank u allen :D

Berrie zei:
Gefeliciteerd! Je hebt het snel voor mekaar trouwens...
Als je maar graag genoeg wilt vliegen kun je met heel weinig slaap en sociale contacten toe :lol:

Nu heb ik nog een vraag; de vleugelpennen zijn van 4,5mm (pisbakken)ijzer. Die wil ik vervangen voor 4,5mm verenstaal omdat ze nogal makkelijk buigen en vérbuigen.
Statisch is er iets van 6 graden V-stelling en dat is vrij veel. Vliegend wordt dat zelfs nog meer. Op dit plaatje zie je hoeveel ongeveer:
preben%20norholm%20landing%20his%20nordic%20cirrus.jpg

Kan misschien wel iets minder.
Maar....hoe buig ik 4 verenstalen vleugelpennen in exact dezelfde scherpe hoek van 2 of 3 graden?

>Maar....hoe buig ik 4 verenstalen vleugelpennen in exact dezelfde scherpe hoek van 2 of 3 graden?<
Ik zou naar een constructiebedrijf gaan. Misschien kunnen die je het veerstaal ook wel verkopen, maar ze hebben zeker de mogelijkheid om je pennen op de graad nauwkeurig te buigen.
Bart

Back