opknap verslag spitfire

Hallo

Ik had zaterdag bij het winkeltje van ''van harten'' , op de watervliegmeeting een spitfire gekocht voor een klijn prijsje.
compleet met servo,s , schakelaar en motor.
vanavond opgehaald, de staat van het toestel is op zich ok al zal de motor even uit elkaar moeten en het toestel opnieuw schilderen/spuiten.
ik denk dat ik tog voor het schilderen ga, ik weet niet of ik hem weer in de orginele vlekken kleur schilder/spuit.
het is in iedergeval een snelle rakker, er zit een 6,5cc op met een forse pijp dus die zal wel van zijn plek komen denk ik :p.
er zit geen landinggestel onder dus motor uit en landen, het is meer een soort ''race spitfire'' dan een schaal maar het is wel mijn bedoeling om hem weer helemaal mooi te maken, niet schaal maar gewoon een nette snelle spitfire.
ik moet even aan goede verf komen, dacht eerst aan de revel blikjes maar die zijn ietwat klijn.
zal een van de week bij een winkel gaan kijken waar ze veel revel spullen hebben volgens mij hebben ze er ook iets grotere blikjes.

We zullen zien wat dit weer gaat worden!

Helaas foto,s van geen daverende kwaliteit want de batterijen waren zoals gewoonlijk weer allemaal leeg, dus met mobiel foto,s gemaakt.

Foto,s:

Vleugel

full

Romp:

full

romp (canopie is afwezig zit er bij 1e foto wel op, zat met plakband vast geplakt , heb ik er bij 1e foto gewoon los opgelegd)

full

Mvg Wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Eh je weet hoe dat soort kisten over het algemeen vliegen? Is toch echt meer weg gelegd voor de zeer ervaren motorvliegers... Heb zelf een Spitfire van Pilot gehad, ongeveer 110 cm spanwijdte met 4cc. Dat was een gruwlijk agressief, bloedsnel en moeilijk machientje om te vliegen. En zo'n 6.5cc kist handstarten... mij niet gezien hoor, vraag me af of je uberhaubt boven zn stallspeed uit komt?

Zou de kist eerst eens proberen te vliegen voordat je em compleet gaat refitten...

Desondanks succes en hopelijk met goede afloop ;)

Edit: Nu ik de foto's eens beter bekijk en dan o.a. de lengte van de ailerons en de dummyuitlaten lijkt het wel heel veel op een spitje van Pilot. Is ie volledig houtbouw met ingedekte vleugel? Die van mij had trouwens gewoon een landingsgestel. Deze kist lijkt bijna identiek. Alleen die 6.5 cc kan ik niet plaatsen...

Wat zijn de afmetingen?

Laatst bewerkt:
jep, totaal ingedekte vleugel en span zal zo rond de meter liggen? heb nog niet nagemeten.
mischien beter om een landinggestel er aan te bouwen?

Als het goed is is jouw spitje dezelfde als die hier op het forum te koop staat:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus waarschijnlijk inderdaad een pilot spitje, met een 6.5 cc :nooo:

Mijn god met een 4cc klokte dat ding al dik 200 km/u (gps gemeten) in een duikvlucht.

Landingsgestel is een pre want je hebt echt beide handen aan de sticks nodig. Dit kistje heeft elke sec van de vlucht je volle aandacht nodig en maak je een fout dan straft ie je keihard af.

Hiebij is je calmato een slowflyer hoor.

Die kist rolt met volle aileronuitslag in ongeveer een sec om zn as...

hmm, even kijken wat ik doe.
200 km/u!!! vreselijk deze gaat dus nog harder!!!
ik denk maar gewoon proberen als het fout gaat jammer dan en dan gaat de setup naar een ander kistje.

maar een landingsgestel is dus apsoluut noodzakelijk?
moet ik even kijken waar ik deze ga plaatsen.

Op de bouwtekeing van de link kan je de positie van het landingsgestel wel zien. Wij hadden em echter nog iets verder naar voren gebogen omdat de kist tijdens de landing (hoge landingssnelheid) heel snel op zn neus wilde gaan staan. Ik had ongeveer de helft van de wieldiameter voor de neuslijst van de vleugel zitten. Dat ging aardig goed.

Yep volgens mij was die gps meting met een 4cc kistje, naar mijn weten vloog niemand met een 6.5 maar ik kan me vergissen daar het alweer een jaartje of 9 geleden is ;)

Al was het aanduiken wel vanaf een redelijke hoogte :rolleyes: Maar bloedsnel en nerveus was ie zeker!

Laatst bewerkt:
ok, het landinggestel licht bijna aan de voorlijst, even kijken hoe ik dat ga maken.
op de tekening liggen de wielen op de vleugelrand dus moet ik nog iets naar voren dus.

welke maten?

ik vraag of je het landinggestel kunt maken van een spaak.
waar het landinggestel komt te liggen weet ik wel, net iets voor de vleugelkoorde.

Een spaak is te dun, dat gaat niet werken.

En de maten vroeg ik omdat ik tig van die voorgevormde landinsggestellen heb liggen, misschien kan ik je daar mee op weg helpen.

Kan ik ook meteen je voltspy toesturen ;-)

o, verdraait helemaal vergeten de spy op te halen op de watervliegmeeting!!
maarja komt ook een beetje doordat iemand een toestelletje van mij kwam ophalen daar, dus zat daar ook een beetje op te wachten.

ik zal straks even meten en dan geef ik je de maten en mijn adres wel even via PB.

Mvg wilbert

Ik geloof dat het landingsgestel ergens rond de 4 mm dik was. Waren wel stevige poten. Anders pb je degene die de kit te koop heeft staan toch ff, die kan je zo de exacte maten geven ;)

Ruw getekend lijkt het volgens mij hier op. Had de kist namelijk niet zelf gebouwd (wel zelf in een vrille total loss gevlogen hehe :p )

Verticale gedeelte in de vleugel in een massief blok verlijmd, het horizontale gedeelte liep in een geultje in de beplanking van de vleugel met op 2 plaatsen een beugeltje er over heen geschroefd. Ook bij het horizontale gedeelte zal het massief zijn geweest in de vleugel.

Heb je de verkoper van de kit al een berichtje gestuurd? Denk namelijk niet dat je wat kan zien als je de folie zou verwijderen aangezien ik vermoed dat alles verborgen zit achter de vleugelbeplanking omdat de bouwer van jouw kist geen landingsgestel heeft gemonteerd. Maar als ie zo gevlogen heeft...

Je kan em altijd nog door iemand anders laten werpen natuurlijk.

maar dan moet ik hem compleet opnieuw foliën dus?
volgens mij ga ik het eerst maar eens proberen met werpen, eimand anders (ervaren) laten gooiën of vliegen, maar vlieg hem dan liever zelf in de prak als het fout gaat. :)

er moet zo ook mee gevlogen zijn.

Zoals ik al eerder aangaf: Zoek even contact met degene die deze kit te koop heeft staan. Hij kan jou waarschijnlijk veel duidelijkheid verschaffen.

Back