Opknapbeurt Wilesco D20.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marcel C, 22 jan 2019.

  1. Marcel C

    Marcel C

    Lid geworden:
    22 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Horst
    Hallo.

    Ik zag geen voorsteltopic dus bij deze stel ik mij tevens ook even snel voor. Ik ben Marcel. 35 jaar en woonachtig in Horst (Limburg). Sinds een niet al te lange tijd weer begonnen met (plastic) modelbouw. Vroeger in mijn jeugd erg veel gedaan en naar een paar decennia de hobby toch weer opgepakt.

    De reden waarom ik dit topic aan maak is omdat ik een paar maanden geleden op een rommelmarkt een Wilesco D20 zag staan die ik voor 25 euro mee mocht nemen. Daar heb ik niet lang over na hoeven denken.

    Zoals jullie aan de onderstaande foto's kunnen zien had het ding nogal wat liefde nodig. Dus ben ik begonnen om de Wilesco een opknapbeurt te geven.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Inmiddels heb ik de pot Belgom Alu erbij gepakt en heb ik de stoomketel en het ketelhuis een goede poetsbeurt gegeven. Dat heeft al een wereld van verschil gebracht. Verder ben ik de montageplaat van de stoomcilinder opnieuw in kleur aan het spuiten. Later zullen ook nog het vliegwiel en de drijfstangen volgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de basisplaat ben ik nog bezig om uit te zoeken welke kleur blauw Wilesco gebruikt heeft. Op e-mails die ik hun daar over gestuurd heb krijg ik helaas geen antwoord. Verder wil ik de machine zoveel mogelijk origineel houden. Maar ik heb wel een paar onderdelen die niet meer te redden zijn nieuw besteld. Zoals de brandstof slede + lade en een nieuw pakking set.

    De komende tijd zal ik jullie updaten over mijn vorderingen.

    Groeten Marcel
     
    Bert V, Jan Walpot en ron van sommeren vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo Marcel,
    En een spuitcabine die bezat je al.
    Denk aan je gezondheid met verfspuiten.

    [​IMG]

    En Wilesco Nederland kan jou niet vertellen welke RAL kleur het is die nog zoekt?
    Als ze jou bestelling uitleveren zit ze daar misschien wel bij.
    Je weet nooit. Alles komt goed.
    Trouwens wat zeg de plaatselijke verfhandel over de kleur?

    Succes met de restauratie.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  3. Marcel C

    Marcel C

    Lid geworden:
    22 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Horst
    Hallo Willum.

    De spuitcabine heb ik een tijdje geleden in elkaar geknutseld van wat MDF. Ik heb er ook al wat plastic modellen in gespoten. Hij is voorzien 2 afzuig ventilatoren en filtermateriaal in de achterwand. Dus aan de voorzijde waar ik mij tijdens het spuiten bevind komt geen enkele verfdamp. Tevens gebruik ik ook acryl verf. Wat sowieso al wat "gezonder" is ;)

    Ik wist niet dat Wilesco ook een Nederlandse afdeling had. Ik heb direct naar Wilesco Duitsland gemaild. De onderdelen heb ik bij modelbouw krikke besteld. Ik denk niet dat hun die informatie aan mij kunnen verschaffen.
    De plaatselijke verfhandel kan ik nog wel een gaan bezoeken. Dankje voor de tip!
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Vaak hebben automaterialen zaken ook wel verfartikelen en als je een goede hebt kunnen ze ook kleuren maken met een "staaltje".
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nederlandse importeur van Wilesco:
    R J Sweering
    De Steiger 212
    1351AW Almere
    Flevoland - Netherlands
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk om hier ook eens een wat minder ingewikkeld en voor vele toch zeker herkenbaar (Wilesco) stoomprojectje voorbij te zien komen.
    Zelf heb ik een paar jaar geleden nog eens een zwaar verwaarloosde D-14 machine gekregen en weer helemaal opgeknapt, maar nooit er aan gedacht om daar iets over op het forum te schrijven.
    Ik denk zelfs dat ik er niet eens foto's van gemaakt heb :oops:.
     

Deel Deze Pagina