Opknappen jumper 25 seagull

Hallo,
Mijn eerste kistje waar ik mee heb leren vliegen is een jumper 25 van seagull models.
Specs:
Wing span - (54.5'') 1380mm - Wing area - (490 sq. ins.) - Requires 25-32 2-stroke or 30FS 4-stroke - Radio required 4 ch
Best een leuk vliegend vliegtuigje eens je het onder de knie hebt.
Zoals iedereen weet maakt mn dikwijls brokken tijdens het leren vliegen.
Dit vliegtuigje is dikwijls tegen de grond gegaan en werd dan gewoon zeer snel samen gelijmd om snel weer te kunnen vliegen.
Het vliegtuigje ziet er niet meer uit door het vele herstellen en hangt nu al zo'n 5 jaar aan het plafond.
Nu is het eens tijd om dit vliegtuigje eens mooi op te knappen.
Vind het jammer om hem in de vuilbak te gooien omdat het best wel een leuk vliegend kistje is.
Ben er reeds al een paar dagen aan begonne en heb al heel wat kunnen doen.
Hier zal ik mijn verslagje plaatsen.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Dit is het vliegtuigje.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Folie eraf en zoals je ziet heeft hij ferm afgezien.
full

De achter zijde van het vliegtuig tot de staart is nog in redelijke staat.
De voorzijde zal ik volledig opnieuw bouwen.
Achterzijde heb ik een paar wijzigingen aangebracht.
Richtingroer heb ik een 15mm breder gemaakt.
full

De achterzijde van de romp was uit vol materiaal en heb deze nu voorzien van gaten.
full

full

Omdat ik de servo's ook meer naar achteren zullen zitten (6cm)dan origineel dacht ik om deze gaten erin te maken voor het zwaartepunt nog goed te krijgen.Alle beetjes helpen.
Mvg Wes.

Hier heb ik het slechte deel er netjes afgezaagd.
Best wel een mooi zicht nu :)
full

Landingsgestel heb ik ook gewijzigd. Word nu met staartwiel i.p.v. stuurbaar neuswiel.
Vond dit niet goed werken op gras.
Mvg Wes.

De voorzijde staat hier al weer aan de romp gelijmd.
Motorbevestiging heb ik ook aangepast.
Hangt nu op z'n zijkant.Vind dit beter omdat de uitlaat dan mooi aan de onderkant zit.Beter voor de uitspuwende olie.
full

Wel een stukje van de neus moeten wegnemen maar ik kan hiermee leven.
full

Zie het origineel plankje waar servo's inzaten.
Nu met het nieuwe kortere plaatje heb ik veel meer plaats om batterij en ontvanger te plaatsen.Dit is alleszins veel beter want vroeger was het altijd de batterij onder de brandstoftank proppen.
full

Een vraagje.
Zouden jullie de oude scharnieren verwijderen van alle roeren?
Deze zijn nu doorgesneden en weet niet hoe ik ze zou kunnen verwijderen zonder brokken te maken.Het zijn kleine nylon scharnieren.
Ik dacht om ze te laten zitten en nieuwe gleuven ernaast te maken.
Wat denken jullie?
Mvg Wes.

Dan maar de oude scharnieren laten zitten en nieuwe gleuven ernaast maken.
Hier bijna zo goed als klaar om terug in de folie te zetten.
Vleugel heb ik hier en daar gewoon nieuwe stukken ingelijmd en dun uitgeplamuurd.
full

Hier klaar met nieuw landingsgestel en klein staartwieltje.
full

Nu nog folie bestellen.
Mvg Wes.

Alles staat klaar nu.Vandaag folie besteld en nieuw brandstof tank en scharnieren van hobbyking.
Benieuwd wanneer ik het pakketje zal ontvangen.
Mvg Wes.

Dit ziet hier heel mooi uit hé.
Laat iets weten wanneer je er mee vliegt.

Danny

Wes,

Ziet uit naar een goede hersteloperatie. De keuze om de motor op de zijkant te monteren gaat idd. minder troep op de kist (vooral vleugel) opleveren. Een staartwiel vervangt een kwetsbaarder (en/of zwaarder) neuswiel. Maar ook een iets lastiger start patroon. Tegelijk is de landing weer minder kritisch (je landt altijd op de hoofdwielen). Deels zijn dit natuurlijk voorkeuren en zijn er RC vliegers die andere motieven/voorkeuren hebben.
Let wel op je zwaartepunt (CG) in vergelijking met het oude model:
accu naar acteren, servo's naar achteren, staartwiel helemaal achteraan.
Ter compensatie: het hoodlandingsgestel gaat naar voren, de neuspoot vervalt en je hebt gaten gemaakt in de romp. (dit alles als ik in post 10 de accu links, naar voren gericht zie).
Let ook even op de montage van het achterste/bestaande deel aan het nieuwe voordeel. Dat lijkt er 'koud' tegen aan gelijmd en mogelijk niet echt sterk. De hoeklatjes doen wel iets maar verdelen de kracht over een te klein oppervlak. Een latjes verbinding in de lengte richting doet veel meer. Maar dat is nu zonder klein breekwerk lastig. Zou toch nog even nadenken over de constructie. Met name bijna een wat hardere landing lijkt het nu een 'knik' (breek) punt.

groet,

Erik

Wes,

Ziet uit naar een goede hersteloperatie. De keuze om de motor op de zijkant te monteren gaat idd. minder troep op de kist (vooral vleugel) opleveren. Een staartwiel vervangt een kwetsbaarder (en/of zwaarder) neuswiel. Maar ook een iets lastiger start patroon. Tegelijk is de landing weer minder kritisch (je landt altijd op de hoofdwielen). Deels zijn dit natuurlijk voorkeuren en zijn er RC vliegers die andere motieven/voorkeuren hebben.
Let wel op je zwaartepunt (CG) in vergelijking met het oude model:
accu naar acteren, servo's naar achteren, staartwiel helemaal achteraan.
Ter compensatie: het hoodlandingsgestel gaat naar voren, de neuspoot vervalt en je hebt gaten gemaakt in de romp. (dit alles als ik in post 10 de accu links, naar voren gericht zie).
Let ook even op de montage van het achterste/bestaande deel aan het nieuwe voordeel. Dat lijkt er 'koud' tegen aan gelijmd en mogelijk niet echt sterk. De hoeklatjes doen wel iets maar verdelen de kracht over een te klein oppervlak. Een latjes verbinding in de lengte richting doet veel meer. Maar dat is nu zonder klein breekwerk lastig. Zou toch nog even nadenken over de constructie. Met name bijna een wat hardere landing lijkt het nu een 'knik' (breek) punt.

groet,

Erik
Bedankt voor de tips erik.
Zal inderdaad goed moeten kijken voor het zwaartepunt maar ik denk dat het redelijk goed zit nu. Was lichtjes staartlastig met mn verandering.Daarmee ik er dan gaten in heb gemaakt om dit te compenseren.
Denk je dat de constructie niet sterk genoeg is?
Ik heb langs de onderkant bewust de balsa doorgetrokken onder de romp tot een 10cm over de verbinding tussen nieuw en oud stuk.
De krachten bij landen komen toch hoofdzakelijk hierop denk ik.
Stel dat de romp moet breken zal de balsa onderaan eerst moeten scheuren vooraleer mijn verbinding breekt of scheurt.
Heb er ook al eens goed aan gewrongen en lijkt me toch redelijk sterk tot nu toe.
Heb het wel gelijmd met z-poxy lijm 30 min.Dus is ook al redelijk sterke lijm.
Zal nog eens kijken of ik het eventueel toch nog kan verstevigen.
Mvg Wes.

Vandaag mn folie ontvangen van Hong kong.
Heeft maar 10 dagen geduurt en geen problemen met douane.
Zal de kist terug in de folie kunnen zetten.
Ik post spoedig wat foto's.Eerst nog wat oefenen met de folie.
Heb nog nooit een volledige kist bespannen.
Mvg Wes.

Hier heb ik het slechte deel er netjes afgezaagd.
Best wel een mooi zicht nu :)
full

Zo Wes.
Kwam effe dit tegen.
Goede tip voor de volgende keer.
Nooit recht afzagen had er een mooie driehoek van gemaakt.
Steek je dan zo in het andere deel.
Valt er dan nooit meer van af.

Succes verder.
Groeten Han.

Zo Wes.
Kwam effe dit tegen.
Goede tip voor de volgende keer.
Nooit recht afzagen had er een mooie driehoek van gemaakt.
Steek je dan zo in het andere deel.
Valt er dan nooit meer van af.

Succes verder.
Groeten Han.
Bedankt voor de tip.
Had het inderdaad misschien beter zo gedaan.
Enfin men leert uit de fouten die je maakt.
Denk wel dat het bij deze kist wel zal houden.Is ook geen grote kist.
Mvg Wes.

Net 1 zijde van de onderkant vleugel bespannen.
Vind het best wel goede folie om mee te werken.
Werkt zeer gemakkelijk.
Denk dat het redelijk goed gelukt is voor de eerste keer ik een vleugel bespan.
Zie hier foto 1 van de folie.
Mvg Wes.
full

Back