opknappen kyosho optima mid

hallo allemaal,

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt en een rc auto gekocht.
het is een 2de hands Kyosho optima mid geworden ergens uit de jaren 80.
hij is met name behoorlijk vies, maar ziet er verder erg goed uit (vind ik dan).

het is bij mijn weten een van de eerste 4wd snaar aangedreven modellen en ik zie zeer veel overeenkomsten met de huidige modellen:P alleen is het een beetje lastig om hem helemaal uit elkaar te halen (alles zit ergens wel met elkaar verbonden...)

hier dan maar de foto's zoals ik hem heb gekocht (slechte kwaliteit omdat me pa de d90 mee op vakantie had...)
DSCF0017.jpg

DSCF0018.jpg

DSCF0019.jpg

DSCF0020.jpg

DSCF0021.jpg

Er zat een servo bij (die ook werkt) en een brushed motor (er staat BOSS op).
het enige wat op het eerste oog vervangen moet worden is de voorste shock tower (geloof dat dat zo heet) want die is een beetje krom, maar deze ga ik uit een plaatje carbon zagen.

de kap verkeerd niet in al te beste staat zeker de spoiler niet, maar daar kan ik vast wel iets vergelijkbaars voor vinden

hier wat foto's van de kap en spoiler
DSCF0025.jpg

DSCF0026.jpg

ik ben al begonnen met hem helemaal uit elkaar te halen en ik ga waar nodig de lagers vervangen en sowieso moeten de schokdempers opnieuw op gebouwd worden en ik zit heel erg te twijfelen over de 2 diffs.

dit was het even voor nu.

Jacar

Laatst bewerkt:
Update

ik heb hem helemaal schoon gemaakt en trof de diffs helemaal schoon en netjes aan, dus heb deze lekker zo gelaten.

hier wat foto's met kap
DSC_0495.jpg

DSC_0497.jpg

en nog heel wat zonder kap
DSC_0499.jpg

DSC_0508.jpg

DSC_0507.jpg

DSC_0501.jpg

DSC_0505.jpg

DSC_0502.jpg

DSC_0506.jpg

de servo zat vast gelijmd aan het chassis dus dat moest ik weg vijlen... verder was alles naar mijn smaak gewoon netjes op wat stof en zand na:P

(alle foto's zijn gemaakt met een nikon D90)

er komt met een beetje geluk een red series brushless combo setje in (van corally) met een 2s hardcase lipo van hobbycity en een acoms 2,4ghz zender setje, maar dat gaat nog even duren ben ik bang...
en ik ben druk op zoek naar een kap die ik er mooi passend op kan maken.

zeg maar wat jullie van alles vinden

update 1-10-2009

nou eindelijk die beloofde foto's (kwam er steeds niet van...)
DSC_0378.jpg

en onder de kap ziet het er nu zo uit
DSC_0379.jpg

DSC_0380.jpg

DSC_0381.jpg

ook nog 2 foto's van de hoek gemaakt waar hij altijd staat
DSC_0382.jpg

DSC_0383.jpg

en zoals jullie misschien al is opgevallen zitten er nu tc velgjes op dit omdat ik een nare aanvaring had met een waterput... (was even een nieuwere accu aan het uitproberen in de straat)
en dan is dit het resultaat...
DSC_0384.jpg

maar gelukkig kreeg ik van een vriend die tc rijd een oud setje velgen.

ver denk ik erover om hem weer door te verkopen, omdat het nu wel weer leuk is geweest en offroad toch niet echt mijn ding (veel te veel vuil...(A))
en ik heb voor een leuk prijsje een 1/12 op de kop getikt.

mvg
Jacar

Laatst bewerkt:
prachtig hé! My kind of topic.
Wellicht vind je nog wel de juiste kap ergens (ebay,...) aangezien de optima wel meer voorkomt. En anders er gewoon eens een paar passen in de modelbouwwinkel.
Of de huidige herstellen.
Ik blijf volgen!

Dankje!

Tjah ik vind de originiele kap niet echt mooi..., dus ik ga inderdaad een dezer dagen maar langs quartel kijken of ze daar iets hebben wat misschien wel passend te krijgen is en ik ga ook proberen de originele kap te herstellen, maar om er nou veel geld aan glasvezel en plamuur in te gaan steken als je hem niet mooi vind is wel een beetje zonde natuurlijk...

En ik heb ook een mooie 2,4ghz zender 2de hands gekocht (een acoms technisport) die hoop ik deze week nog binnen te krijgen en een jongen uit mijn klas die racet behoorlijk hoog in de 1/10 touring klasse die heeft nog wel een brushless motor voor me liggen en houdt ff in de gaten of er nog iemand van zijn oude regelaar af wil en ik kan ook even wat accu packs van hem lenen (zijn wel 5cellen packs, maar daar moet het dan maar even mee)

Jacar

Laatst bewerkt:
Ik zou hier toch niet al te veel brushless/lipo geweld in hangen hoor. Daar is deze auto gewoonweg niet op berekend. Ten tijde dat deze 4wd over de banen reed reden we nog met Sanyo SCE1700 NiCad cellen met bijhorende brushed motoren. Niet erg geweldig als je het vergelijkt met wat we nu hebben. Ik heb toen der tijd de Optima Mid Custom Special (waar deze me ook erg aan doet denken en het waarschijnlijk ook is) en als ik toen de slijtage bekijk met een Stock motor dan raad ik je zeker af om hier brushless + lipo in te zetten...

Verder heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk een boor-fetisj gehad want al die ronde gaten in het chassis horen er niet in en zal het minder sterk maken (was toen de trend tegen overgewicht, overal gaten in boren...).

Wat ik eigenlijk wil zeggen tegen je is: Verwacht niet dat deze auto zal rijden als een TRF511X of een CAT SX. Wat voor motoren en accu's je er ook in zal hangen, hij zal nooit presteren als een auto van nu. De techniek was toen gewoon minder dan nu. Daarnaast stonden de Kyosho's van die tijd bekend om hun slijtage dus dat ga je zeker ondervinden met de huidige brushless/lipo technologie... Weet waar je aan begint voordat je er een hoop geld in gaat pompen wat zonde zou zijn...

Laatst bewerkt:
Ik vind het verschil van ervoor en erna wel gaaf om te zien. Wat goed schoonmaken al niet kan doen zeg! Tja, Die gaten zijn erg jammer inderdaad

Ik weet niet of er een handleiding bij zat maar hier heb je in ieder geval een pdf bestand ervan als je die nog niet had.

http://www.vintagercweb.com/manuals/optima_mid.pdf

Ik vindt het persoonlijk altijd interessant die handleiding zelfs als je het niet hoeft te gebruiken. Voegt wat toe aan het gevoel van vroegah zullen we maar zeggen.

je zou eventueel ook een nieuw carbon chassis kunnen maken? Over het wel of niet aankunnen van brushless ( kan ook bijv een 13,5t of hoger gebruiken) en het wel of niet competatief zijn ervan weet ik niet, ik had toendertijd een tamiya Frog met 540 mabuchi en maar liefst een 6 volt 1200mah grijze blok van tamiya lol dus tja....

edit:
Zit net even de handleiding door te nemen maar het is geen optima mid? het chassis is anders, het is inderdaad een Optima Mid Custom Special .

http://www.retromodelisme.com/scan_pages/339/optima-mid-custom-special-kyosho-page-2.html

Laatst bewerkt:
Helemaal eens met wat Joost K zei. Ik heb er vroeger ook eentje gehad (geruild voor een Clodbuster!) Leuke wagen, maar wel fragiel.
Hier vind je trouwens nog een heleboel info: the optima house

Ik heb nog even zitten kijken maar het lijkt er toch niet op dat het een Custom Special is maar eerder een SE, Custom of een Special. Kyosho had er een handje van om echt veel verschillende versies te maken van één type auto. Beetje zoals we eerder zagen met de TRF415... Waarom ik dit denk is omdat de body die erop zit niet overeen komt met de Custom Special...

Mijn oude Optima Mid Custom Special...

OptimaMidCustomSpecial.jpg

Ik heb even naar beide handleidingen zitten kijken en er zitten inderdaad bijzonder veel gaten in..., wordt toch echt even zoeken naar een mooie carbonne plaat:P

en wat betreft het preciese type..., ik heb werkelijk geen idee meer:P wie heeft bedacht om zoveel versies van 1 concept te maken... ach het is een leuk dingetje en voorlopig komt er waarschijnlijk een 10,5T met 5 cellen nimh in (kan ik heeeeeeeeel goedkoop van een vriend die ermee racet overnemen)

en als het allemaal te hard slijt gaat hij de plank op of de verkoop in en dan komt er waarschijnlijk een nieuwere tamiya.

Jacar

hallo,

ik heb een paar vraagjes:

wat zou ik aan deze buggy kunnen verbeteren? ik ben al opzoek naar een carbon plaatje van zo'n 2,5mm om de shocktowers uit te maken (en nog een paar kleine metalen plaatjes zo hier en daar, want die zijn echt heel zwak...)

iemand nog andere suggesties?
slipperdif van een tamiya misschien? of kogeldiffs?

Jacar

Ik ben echt bang dat je niet of nauwelijks meer aan onderdelen kan komen voor deze auto en dat onderdelen van andere auto's niet gaan passen. Je zou wat onderdelen kunnen maken van carbon maar veel meer denk ik niet. En zoals ik al eerder zei zou ik eerst goed gaan bedenken of het het wel waard is om er zoveel geld in te steken. Kijk, een shocktowertje geeft niet zoveel maar ik zou er geen compleet nieuw chassis voor laten frezen ofzo...

Meet anders even op hoe groot het plaatje moet zijn om een shocktower uit te zagen, ik heb nog wat restanten van mijn plaat liggen en misschien kan je er wat mee. Laat maar even weten...

Geen optima mid

Het is zeker geen gewone optima mid. Die had een dural (alu legering ) chasis.
Dit is zwarte epoxy.

De kap is dan weer niet van de optima mid custom special.
De voorste shocks zijn tamiya high caps.

Tm

das balen..., iemand anders misschien? of weet iemand een leuk adresje waar ik kleine carbonne plaatjes kan scoren (in de orde van 25x25cm of iets dergelijks)

mvg
Jacar

bedankt!

ik wist niet dat carbonplaat zo duur was..., misschien laat ik de shocktowers voorlopig nog even zo tot ze het begeven (of nog veel verder door buigen)

Jacar

ik ben er nu iig zeker van dat ik geen nieuwe bodemplaat uit carbon zal maken, misschien als ik ergens een zwarte epoxy plaat kan vinden, maar tword anders echt een duur grapje...

Ik wil overigens gaan proberen de kap een beetje te herstellen hoe kan ik dat het beste doen? verf er op de een of andere manier eerst afhalen? of gewoon aan de binnen kant met glasvezel gaten en dergelijk dichtmaken en dan met plamuur verder afwerken aan de buitenkant? en dan ook de buitenkant spuiten?

Jacar

dat is een optie, zo heb ik het gedaan met mijn MRC buffalo en bezig met mijn kyosho burns. Zoek eens in de bouwverslagen.
Relatief sterk, enkel niet enorm bestand tegen crashes en natuurlijk nadeel van buitenaf te spuiten. Hoe erg is de kap er aan toe?

Back