Opknappen oude dubbel dekker (Rebuild i.p.v. R.I.P.)

Ik heb een oud dubbeldekkertje gekocht die ik gaandeweg wat op wil gaan knappen, nu is door de branstof alles behoorlijk vettig en smerig nu had ik een paar vragen.

1.
Hoe dit schoon te maken (oratex) heb het al met warm water geprobeerd maar dat help niet echt de neus heb ik met muscle gedaan en dat was zomaar schoon zou dit op de oratex ook kunnen.

2.
kan ik ongestoord de oratex een ander kleurtje geven i.p.v. opnieuw te bekleden of heb ik hier speciale verf voor nodig??(antwoord ondertussen gevonden :p)

t.z.t. zal ik ook eens wat foto's plaatsen

Laatst bewerkt:
full

full

Het witte op de vleugels is hierop heel erg gelig verkleurd

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had ergens gelezen op forum op het grote deel olie uit het hout te verwijderen door een keukenpapier opteleggen en dan met de foliebout erop zodat de olie erin trekt. Nog niet gebprobeerd

dat heb ik net geprobeerd maar gee resultaat helaas, heb et maar voorzichtig met Muscle keukenreiniger gedaan een wondermiddeltje...

Opknappen dubbeldekker

Goedendag Wiert,

Sinds wanneer heb je deze? Neem hem eens mee naar de club?

Olie in hout: daar is niets anders aan te doen al het doordrenkte hout te vervangen en die delen opnieuw maken. Daarna met G4 insmeren (binnenkant motorcompartiement bijv.) en de buitenkant gewoon nieuw bekleden.
Aflakken met brandstofwerende lak (2K) kan ook; is (veel) meer werk.

Ik zou eens met spiritus proberen. een methanolmotor wordt met dat spul ook weer schoon.
De olie er ècht helemaal mee wegkrijgen, gaat daarmee niet echt lukken.

groet
Peter

Hoi Peter,

Deze zat bij iemand in de collectie die er niets meer mee deed de modellen 3 stuks zijn allen compleet en voor een klein prijsje kon ik ze overnemen eerst was ik niets van plan om iets met deze te doen maar vind het toch zonde en ben dus toch maar begonnen met opknappen.

Er zit geen olie in het hout alleen maar op de folie en de verf, als ik die opnieuw in de kleur wil zetten zal et toch eerst ontvet moeten worden

Motor heb ik al uit elkaar gehad en schoongemaakt en heeft alweer gedraaid.

Deze was/is wel aan een opknap beurtje toe, hij word compleet opnieuw in de lak gezet, en het rode vervang ik waarschijnlijk voor blauw maar daar ben ik nog niet overuit de basis kleur blijft wit.

Zodra ik in het stadium "af" ben neem ik de kist wel een keertje mee naar het veld.

Groet,

Wiert

Hout paar keer behandelen met K2R ovenreiniger.

Voor oracotex verven/spuiten moet je even zoeken met de uitgebreide zoekfunctie, is al e.e.a. over geschreven. Zoeken op oratex AND verven (spuiten, schilderen, kwasten, afwerken) in de titel.
oratex-o-i-d-spuiten
oratex-acryl-spuitbus-action
oratex

Da's dus niet veel, je zou ook kunnen zoeken binnen de volledige discussietekst, of alleen op oratex zoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de romp helemaal wit gemaakt en de overige vleugelvlakken van de 2e vleugel gedaan, morgen even nieuwe belijnings tape halen en dan kan de 1e vleugel verder afgewerkt worden.

Zo weer een heel stuk verder, Servo's erin en belijningstape erop geplakt.
De motorkap doe ik nog een keer over nieuw want die is niet echt mooi geworden.

DSC_3743.jpg

DSC_3741.jpg

Nu nog een onvanger erin en dan kan de kist weer getest worden, motortje heeft alweer gelopen en weer helemaal schoon van binnen en buiten, moet nog wel afgestelt worden carburateur was ook heel erg smerig.

Heel erg jammer 50 meter gevlogen en nu ter ziele!! er was hem geen lang leven beschoren bij mij. Oorzaak defecte on/off switch resultaat een boel brandhout!!! Een nose dive recht de grond in, een krater in het veld allemaal onderdelen her en der, helaas niet meer te herstellen heb nu dus een boel reserve onderdelen :).

Back