Opknapverslag Graupner Cumulus 2000

Ik heb voor een appel en een ei een Graupner Cumulus 2000 gekregen. Het is een hoopje ellende maar ik wil 'm toch graag in redelijk vliegende staat krijgen. Leuk om eens een helling te proberen ofzo!

Ik ga 'm met middelen die ik nog heb liggen oplappen. Het hoeft geen beauty te worden, hij moet gewoon vliegen!

c2000-1.jpg

Allereerst is de V staart helemaal rot en op meerdere plaatsen gebroken. Een nieuwe bouwen dus!

Daar heb ik nu een vraag over. Hoe zit 't met het instelhoekverschil op deze v-staart kist? Hoe meet ik dat? Heeft iemand een dergelijk kistje vliegend en misschien gegevens daar over?

Verslag volgt binnenkort.

Sneak preview:
d9798853-fba4-65fb.jpg

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Laatst bewerkt:
bij een v-staart werkt het precies zo. Als je een lijntje evenwijdig aan de romp op een staarthelft zet (of tape plakt) kun je gewoon de neus- en achterlijst opmeten, precies zoals in het door Lyckele aangehaalde plaatje.

full

Ik heb hier ook nog een cumulusje liggen.
Heb er een jaar of zeven geleden fijne vluchtjes mee gemaakt.
Een goed toestelletje trouwens.
Een pijnpunt was inderdaad het staartje.
Heb je trouwens bij veel ARFtoestelletjes.
Ben net als bij mijn BMI 555 verplicht geweest de staart te herbouwen (zie foto).
Dit uit harde balsa welteverstaan (weeral).
Heeft nadien nog vele vluchten op zijn actief.
O.a. op de helling van Equihen-plage.

Op de foto zie je de paneeltjes op een mal rusten.
Deze had ik gemaakt om V staarten te bouwen.
Ik denk dat het een 110 graden hoekstelling betreft.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een paar foto's die mijn wekwijze toelichten.
Zie de versteviging van multiplex 1mm tussen 2 panelen.

full
full

Hey bedankt zeg! Ben nu bezig met nieuw staartje. Ik pak het op dezelfde manier aan. Super! Ik heb 'm ook op 110 graden gezet. Even hard doorwerken en dan hoop ik dat hij vanavond kan vliegen. Het opknappen van de vleugel komt later wel. Die is nog in redelijke staat.

Heeft iemand toevallig nog een rompje liggen? Zou ook graag een zweefversie hebben. De zwever neuscone zat er helaas niet meer bij..

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

hee ,das een mooie

ik was ook van plan om er 1 op te halen in belgie ,maar dat was nog te ver rijden ,toen ik zelfs nog in maastricht was, op vakantie.

zoiets was ik ook van plan om te kopen ,als zijnde kofferbak/vakantie zwever

suc6 met het opknappen .

gr paulus

verstevigen met carbon, heb t ook gedaan met men XXL, omdat ie steeds openplooide bij een onzachte landing van een leerling.

Opknappen romp & v-staart

Zoals gezegd, een verslagje:
telefoonfoto's, dus niet van top kwaliteit!

Cumulus 2000 (denk ik?) voor bijna niets van de afvalbak gered.
c2000-1.jpg

Inhoud, rare kleur servo's die het niet meer doen
c2000-2.jpg

Klapprop ziet er nog goed uit, zeker bruikbaar!
c2000-3.jpg

V-staart is helemaal gaar
c2000-4.jpg

Staart er af gesloopt
c2000-5.jpg

Voorkant uit elkaar. Er zit een dymond smart40A regelaar in Als die nog werkt, geen verkeerde regelaar. Blijft er mooi in zitten! En hij werkt hoor! De motor is een Typhoon Micro 15/13 brushless. Hmm, op 3S zal hij net te veel vermogen trekken met huidige prop denk ik. De motor is tot 17A gespecificeerd. Nouja, we zien dat later wel.
c2000-6.jpg

Eerst het v-staart zadel eens goed bekijken.
c2000-7.jpg

Hmm.. juist ja slopen die boel
c2000-8.jpg

Schuren schuren schuren, na eerst her en der wat matjes glas geplakt te hebben. Her en der zaten breukjes!
c2000-9.jpg

Laagje spray primer er op!
c2000-10.jpg

En afwerken met witte hoogglans lak.
c2000-11.jpg

Hmm, er moet een kapje op gespoten worden vind ik, wat heb ik nog staan behalve wit.. Fluo oranje van de funjet.. Okee, whatever, een oranje kapje zal het zijn!
c2000-12.jpg

Tadaaaa... Het lijkt wel een hotliner zo, maar ach. Het mag niets (niet veel) kosten he!
c2000-13.jpg

Neusje er weer op.
c2000-14.jpg

Na aanleiding van de tips hier maar een heel nieuw staartje bouwen dan. Wat hebben we nog liggen? Zat!
c2000-15.jpg

Hopsakee!
c2000-16.jpg

Hoek er in (110graden) met het überhandige schuurmachientje van Proxxon
c2000-17.jpg

Prachtig!
c2000-18.jpg

Shit, ik ben nu vrij, en heb geen folie meer. Nieuwe folie uit hong-kong is onderweg, maar dat duurt wel een paar weken. Okee, dan maar naar Quartel en oracover halen. Natuurlijk niets op voorraad. Wat heb je tegenwoordig nog aan die winkels.. Nouja, toch maar wat meegenomen. Oranje en blauw. Past aardig bij het kapje. DUUUUUR!! Djezus, dat soort prijzen zijn we na HongKong niet meer gewend man! En het is misschien mijn mening, maar dat hong-kong spul werkt echt vele malen fijner dan Oracover! HK folie krimpt veel mooier! Nouja, so be it. Overigens zit de hele vleugel onder de lelijke raparatieplekken, dus daar gaat straks ook nieuwe folie over, en doorzichtig is dan niet meer mooi. Normaal zou ik liever doorzichtige folie voor dit kistje hebben gehad!
c2000-19.jpg

Nouja goed, het is dan aardig gelukt.
c2000-20.jpg

Even in de juiste hoek vast epoxy-en
c2000-21.jpg

c2000-22.jpg

Zadeltje
c2000-23.jpg

En nog eens. Er komt overigens later nog een vulstukje met versteviging tussen de twee staartvlakken hoor! Vandaar dat op die plek de folie is weggesneden. Precies zoals op de tip van Aurectar te zien is.
c2000-24.jpg

Roertjes er op!
c2000-25.jpg

Van oude serve armpjes wat rudderhorns maken.
c2000-26.jpg

Tadaa
c2000-27.jpg

En dan de hele boel eens in elkaar.
c2000-28.jpg

Op 3S: Das dus iets te veel voor dit motortje (max 17a). Ik heb geen zin om een nieuwe prop te kopen voorlopig, dus ik gok het er op. Hij zal toch maar kort aan staan.
c2000-29.jpg

Zal deze 890 gram schoon aan de haak wel mee omhoog komen!
c2000-30.jpg

Ook de vleugelservo's waren niet meer goed, ook wat nieuwe 'meuk' in.
c2000-31.jpg

En dan is het rompje weer in acceptabele staat! De vleugels zijn nog 'redelijk' dus eerst maar eens tijd om de boel te laten vliegen en kijken hoe dat gaat. De vleugels zijn in de volgende ronde aan de beurt!

Ready voor de tussen-re-maiden
c2000-32.jpg

Geen video helaas, er was niemand om te filmen. Conclusie van de eerste vluchtjes met z'n nieuwe staart op deze druilerige dag, door de motregen heen..

Hij vliegt als een droom! Wat een rustige kist zeg! Heerlijk! Reactie op V-staart is uitermate goed! Rolroeren daarentegen doen bijna niets. Nu zitten daar ook dikke kieren in, wat bij het opknappen van vleugel wel aangepakt gaat worden. Ben benieuwd of het dan beter wordt. Nouja, hij vliegt in ieder geval erg leuk! Een leuk goedkoop kistje om binnenkort eens een helling te proberen. Dat is mijn doel er in ieder geval mee!

Eem mooi en kort verslag. Je laat zien dat je met weinig geld en middelen snel en leuk een kistje kan opknappen én vliegen!

Mijn eigen quote in een ander draadje.

Weet je, eigenlijk heb je niet veel geld nodig om héél véél fun te hebben.....

Eem mooi en kort verslag. Je laat zien dat je met weinig geld en middelen snel en leuk een kistje kan opknappen én vliegen!

Mijn eigen quote in een ander draadje.

En zo is 't maar net!

Nu gebruikt:
Beetje epoxy (had ik nog)
Beetje glas (had ik nog)
Beetje primer & verf (had ik nog)
Beetje hout (had ik nog)
Nieuwe servo's (HXT900 x4, had ik nog liggen)
Staaldraadjes & oracover (heb ik moeten kopen voor m.i. veel te veel geld helaas)
Toch nog aardig wat uurtjes werk (aangezien ik vakantie heb.. had ik die nog :-) )

Ook alle bestaande soldeerverbindingen opnieuw gedaan, want die zagen er amateuristisch en koud uit. Al met al is dit toch al zo'n drie dagdelen werk geweest.

Ik vind persoonlijk de folie van HK ook beter als oracover, ik heb ook al gemerkt dat deze sneller krimpt :cool:
Ziet er nice uit ! Ben benieuwd naar een filmpje

Zooo Jaap, mooi kissie!

Waar jij dit soort dingen ook altijd kunt bietsen..... knap hoor.

Snel en mooi in orde gemaakt en als het dan ook nog eens mooi vliegt is de voldoening groot.

Succes en nog vele tevreden uren met dit toestel :-).

Groeten,

Paul.

En het is misschien mijn mening, maar dat hong-kong spul werkt echt vele malen fijner dan Oracover! HK folie krimpt veel mooier!

Ik heb zelf mijn Bonito vleugel met blauw en witte HK folie gestreken en dat ging prima, maar moest alles een stuk heter stoken om enige plooien weg te krijgen. De verwerkingstijd is zodoende iets langer gebleken. Dat gaat met Oracover makkelijker en sneller. Verder blijft alles na enkele vluchten (ook met minder weer en veel regen) prima zitten. Af en toe even een kleine plooi weer nastrijken, maar voor mij in principe ook geen andere folie meer hoor! Oracover is het prijsverschil in de meeste gevallen absoluut niet waard. :)

Bart Doets heeft er heel andere ervaringen mee......en dat lees ik vaker. Ben toch wel heel benieuwd of het ook iets te maken heeft met de ondergrond en/of de ervarenheid van de bespanner.
Vorige week heb ik Hendrik geholpen met bespannen, die kreeg een vleugel ook niet strak. Maar dat was juist weer met Oracover. Zonder mezelf op de borst te kloppen, mij lukte het wel. Heb toch de indruk dat het met Oracover makkelijker gaat dan met HK-folie, al is het met beide dus te doen.

Ik heb een tijdje geleden een trainertje van 1.6m meter bespannen.
De romp was met Oracover die ik nog had liggen, de vleugel met de goedkope china folie.
Alles blijft evengoed zitten, en ik werk liever met die chinafolie, het prijsverschil is het niet waard om Oracover te kopen. Enkel heb ik de indruk dat die folie van china dunner is dan oracover.

Groetjess

China folie of oracover .het verschil in kwaliteit is wel degelijk daar .Chinafolie is wat slapper en laat zich niet echt lekker rond scherpe hoekjes werken (uiteindelijk wel ,maar het kost meer tijd).Tevens vind ik de foliebeschermlaag(3x woordwaarde)op de chinafolie slecht loslaten en maakt het de te bespannen folie statisch geladen bij het loshalen .Oracover heeft dit ook ,maar dan in mindere mate en laat de beschermfolie beter los.De lijmlaag op oracover dringt beter in het hout en zit vaster als de chinafolie.
Maar heb je eenmaal 3 kisten met chinafolie gedaan ,dan is het fluitend bespannen met oracover.

Beiden zijn goed te gebruiken ,het is net wat je uit wilt geven .Je betaalt wel naar kwaliteit die jij krijgt .

Maar ik denk dat een deel ook wel licht bij ervaring van de bespanner.

Een deel ligt inderdaad bij de ervaring van de bespanner maar het grootste deel zal liggen in het feit dat verschillende produkten ook navenant verschillende produkteigenschappen zullen hebben.
Dus zoals Serge en anderen ook schreven zal het allemaal best werken alleen de manier waarop moet je liggen.

Zo heb ik enkele vliegtuigen bespannen met Monokote. In Amerika een groot merk, legio vliegtuigen zijn er daar mee bespannen en legio Amerikaanse patriotten zweren erbij.........maar ik vind het bucht waar in vergelijking met Oracover maar verdomde matig mee te werken is.
Althans, je moet eerst minimaal 1 vleugel- en romphelft hebben verknald voordat je doorhebt hoe het werkt en dan kun je er beter mee uit de voeten.
Dat zal met de Chinese folie vast niet anders zijn.

@TS
Mooi resultaat! :thumbsup:

Zijn je boormachine en fietsen nu ook een beetje fluo rood en wit of heb je buiten gespoten en dan alles snel binnen gehangen om te drogen?

Nu maar weer snel verder aan je Topmodel hé ;)

Back