Opknapverslag Graupner Cumulus 2000

Ervaring is de som van de gemaakte fouten .Je moet domweg een paar dingen in de gaten houden .Temperatuur (standje 2 tot 2,5 op de folie bout) en altijd meer folie afsnijden rondom dan je nodig hebt . De folie altijd zo strak moigelijk afleggen door eerst de lengte richting vast te tippen en dan de breedte vast te tippen .Wil het niet goed dan de folie bout op de puntjes ertegen en folie loshalen .Totdat je rondom maximaal 3 cm tussen de tipjes hebt zitten .Dan de randen afstrijken ,omleggen en afsnijden dmv de romp of vleugel als geleider te gebruiken(altijd een vers scherp mesje gebruiken ,anders trek je rafels) .Hierop pak ik de fohn en trek het folie dan strak (fohn op 190 tot 220 graden).Eventueel pak ik dan als het nog niet helemaal wilt de folie bout om na te strijken op standje 2,5 .
En met folie op folie ga ik niet hoger dan standje 2 ,anders krimpt de onderste folie mee en krijg je rimpels en bellen (dus altijd een half standje lager dan de onderste folie).
De foliebout of fohn hoger zetten om rimpels weg te halen heeft geen nut , dit leid tot extra krimp van de folie en teveel spanning op het houtwerk wat tot kromme vleugels of roeren kan leiden .Dan heb je dus het begin met afleggen niet goed gedaan .

De extra folie is juist lekker om de folie goed om de bochten te trekken waarop je de bout enkelt tegen de folie hoeft te houden en de folie zich goed plooit .
Dus ook nooit te zuinig je folie inkopen en afknippen .
wat ik ook nog wel doe om het statische effect tegen te gaan van de folie als je de beschermlaag loshaalt (oracover transparant is wat dat betreft gelijk aan china folie omdat beiden een plastic laagje hebben.)is de folie op een natte lap leggen en dan de beschermlaag weghalen .

Goed nu kunnen we eigenlijk wel een aparte topic beginnen wat bespannen betreft :D

Iedereen heeft wel zo zijn eigen methodes en handigheidjes.

Ik vind het wel interessant hoor! Ik heb nu legio kisten gedaan met HK folie, en vind nu oracover juist slecht werken. Maar heeft zeker een deel met ervaring en gewenning te maken!

En eh.. ik heb buiten gespoten en daarna direct naar binnen om te drogen. Dus mn gereedschap is niet oranje geworden :D

M'n schoonvader heeft her en der nog wat beelden gemaakt.

Vliegt echt leuk! Al komt hij niet echt goed tegen de wind in. Misschien eens wat proberen met ballast ;-)

Eerst de vleugel maar eens opknappen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jaap,

Mooi kisteje en voor weinig;).

op 2:50 had je in ieder geval bezoek van 2 dirty birdies, zat daar nog stijgen toen.

succes met vliegen

Terence

Er zat een nulletje. Helaas staat dat net niet op beeld. Mn schoonvader kwam met de zoom In de knoei. Er zit precies op dat moment een knipje in de tijd. Denk een minuutje of twee kunnen hangen voordat de boel verwaaid was. (en mijn thermiekskills zijn nog niet je van het ;-))

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Krijg ik toch zowaar van een kennis net die ik geholpen heb bij het afstellen van zijn heli een kant en klare ARF kit van de Cumulus 2000, nog met alle zegels dicht! Daadwerkelijk nog nooit open geweest dus! Daar ben ik erg blij mee daar er ook een zweefneus in deze kit zit! Die ga ik binnenkort dus mooi opbouwen!

yvanuryr.jpg

Back