Opknapverslag Multiplex Fiesta

Ja, was erg leuk! De handstarts wilden in eerste instantie weer niet zo erg, maar na het verwijderen van een blokje lood en wat bijtrimmen begon het vliegtuig toch echt vlieggedrag te vertonen. Dit was al een eerste sprongetje in de lucht waard. Vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en het vliegtuig aan het elastiek gehangen. Ik had nog nooit een elastiekstart gemaakt, maar het vliegtuig ging prachtig mooi stabiel omhoog. Vliegbeeld was ook best mooi, al moest ik er aardig snelheid in houden ivm redelijk forse wind en turbulentie. Enkele starts gemaakt en daarna nog wat vreugdedansjes :rolling: . De fiesta vliegt prima.
Ik ben een blij man :D .

Ik heb nog een klein filmpje gemaakt van afgelopen zondag. Eerst de pogingen met zwaartepunt iets te ver voorwaarts en voorover getrimd (wisten we toen natuurlijk nog niet), daarna wat geslaagdere handstarts (ergens in het filmpje komt de uitroep "Hij vliegt!!" voorbij) en tenslotte de eerste slappe elastiekstart.

[/media]

Ik heb smakelijk kunnen lachen bij het terugkijken van de eerste pogingen. 2 meter vliegen is toch niet wat je verwacht van een zwever met 3,2 meter spanwijdte :oops: .

Laatst bewerkt door een moderator:
:D :D :D :D Wat een leuke compilatie van foto- en video -fragmenten Fotor!!!!
Ronduit schitterend leuk gedaan!! :D :D :D :D

p.s. kan je deze digibeet t.z.t. een beetje lesgeven , :oops: :oops: misschien ??? :oops: :oops:

Die zwever heeft veel weg van mijn ASW 17 van Carrera, die met die kunststof romp.

In het begin had ik het zelfde probleem, met de neus in het zand, maar dat lag voornamelijk aan het pendelhoogteroer. Veels te veel down.

Het filmpje ziet er leuk uit :!:

Gr.
Taco.

De moeilijkheid was inderdaad dat ik geen idee had waar de 'nul'stand van het hoogteroer was. Bij een normaal roer is 'vlak-met-het-stabilo' eigenlijk altijd goed, bij een pendelroer weet je het niet. Ik heb maar ongeveer het midden van de sleuf genomen. Het bleek net teveel down te zijn. En dan de combinatie met iets teveel lood in de neus geeft deze paraboolvluchten.

Ik heb inmiddels enkele vluchten met de Fiesta achter de rug, leuke kist. Hij zou van mij wel iets vlotter mogen zijn op de rolroeren, misschien de uitslagen nog iets vergroten, maar verder vliegt het ding prima.
De laatste vlucht ging het echter mis. Door een wat knullige circuitplanning moest ik op lage hoogte nog een bocht draaien (rechtuit stonden de bomen net iets te dichtbij) en door wat turbulentie hapte de rechtervleugel in de grond. Dit had een nogal onzachte landing tot gevolg. Schade: onderkant vleugel geheel doorgescheurd. Bovenkant wat kleine scheurtjes, los richtingroer en wat kromme stuurstangen. De meeste schade is niet zo erg, maar die gescheurde vleugel wel. Mijn humeur: :onweer: .
Vleugelschade2.jpg

Het is een vleugel met schuimkern die beplankt is. De vleugelwand moet dus alle belastingen dragen.
Inmiddels heb ik 2 sleuven in de vleugel gefreesd waar een stukje hout in komt, een soort extra liggertjes rond de breuk. Die ga ik erin lijmen met epoxy, misschien nog een glasmatje om het geheel weer echt sterk te maken. Ik ben benieuwd hoe het resultaat wordt. Ik hoop toch nog wel veel te kunnen vliegen met deze kist komende zomer.

De vleugel is weer gerepareerd. Ik heb in de spanwijdterichting twee sleuven gefreesd en daar houtjes in gelegd, als een soort plaatstelijke liggers. Over de breuk zit een glasmatje. Alles zit weer redelijk stevig in elkaar. Vandaag de onderkant op de kale plekken blauw gespoten, dus het rolroer kan er weer aan. Dan alles weer afstellen en hij kan weer.

Hmmm, leuk. Inmiddels weer gerepareerd Fotor? Ik kwam op dit topic terecht omdat er op marktplaats een flamingo werd aangeboden. Spanwijdte die erbij staat is echter 4 meter ipv 3,2?? Kan dit een vergrootte versie zijn wellicht?

Ik ken de flamingo niet, kan ik niets over zeggen.

De fiesta is vliegklaar, maar ik baal een beetje van de vleugelbevestiging. De liggers worden tegen elkaar geklemd, maar aangezien je de vleugels nooit goed strak tegen de romp geklemd krijgt kunnen de vleugels nog een klein beetje naar voren en achteren bewegen. Na elke start aan de lier staan de vleugels weer net iets anders en moet je de boel eerst uittrimmen voor hij fatsoenlijk vliegt. Tegen die tijd moet je bijna alweer een circuitje draaien. Daarbij is deze fiesta behoorlijk zwaar gebouwd (ruim 2,7 kg tegen ca 2 kg van een fiesta van een clublid) en dus vrij snel. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar krappe bochten draaien in een bel is er niet bij. Ik zit erover te denken deze kist op het duin in te gaan zetten als hellingkist (kan denk ik veeeeeel wind hebben).

Back