Opknapverslag PT-15

Hoi Vaarders,

Vandaag iets gekregen van een collega, een PT-15(van robbe?).
Stond al te lang bij hem ongebruikt in de schuur, dus mocht ik haar wel hebben, gratis en voor niets.:banana::banana::banana:

Van binnen is ze leeg, alleen de stuurservo zit erin.
Diverse verlichting is aangebracht en zou moeten werken.

Eerst maar eens schoonmaken, het stof heb ik er ook gratis bij gekregen.

Alvast wat foto's.

full

full

full

full


Het groene onderwaterschip vind ik maar niets, dit gaat zwart worden.
Wat motor betreft weet ik het nog niet, ik heb nog een Marlin-MFA motor liggen (12V/5000t/m). Anders denk ik aan een Speed600-BB.

Ik heb geen tekeningen of beschrijving erbij dus alle tips zijn welkom.

Tot zover....

M.vr.gr. Eric.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Eric,
Toevallig ben ik ook met en PT15 van robbe bezig, en ja een speed 600 is zwaar zat voor dit scheepje, ik had er even een 720 neodym van graupner inzitten. loeihard ging ie, nu toch maar iets lichter erin gezet. Vaart mooier.
Ik heb deze pt voor zo ver ik zijn geschiedenis kan nagaan 4 hands gekocht.
Helemaal uit elkaar gehaald, en nu opnieuw aan het opbouwen. Gisteren de romp gespoten. nu de kajuit blank maken en opnieuw spuiten.
En alle losse deeltje de verf er af en opnieuw lakken.... wordt nog een klus.
Maar dit bootje heeft iets, en alle moeite die er nu ingaat is het volledig waard.
 
Hallo Eric,
Toevallig ben ik ook met en PT15 van robbe bezig, en ja een speed 600 is zwaar zat voor dit scheepje, ik had er even een 720 neodym van graupner inzitten. loeihard ging ie, nu toch maar iets lichter erin gezet. Vaart mooier.
Ik heb deze pt voor zo ver ik zijn geschiedenis kan nagaan 4 hands gekocht.
Helemaal uit elkaar gehaald, en nu opnieuw aan het opbouwen. Gisteren de romp gespoten. nu de kajuit blank maken en opnieuw spuiten.
En alle losse deeltje de verf er af en opnieuw lakken.... wordt nog een klus.
Maar dit bootje heeft iets, en alle moeite die er nu ingaat is het volledig waard.

Deze komt van de eerste eigenaar, heeft haar samen met zijn vader gebouwd.
Het schip is iets verlengd om er een iets snellere rompsnelheid aan te geven.

Ken het schip al langer, vond het ook altijd wel wat hebben.

M.vr.gr. Eric.
 
Zo'n fraai bootje wil ik ook wel krijgen. Even het onderwaterschip een andere kleur, na het afstoffen, en je hebt een blikvanger.
 
als jullie toch aan het onderwaterschip gaan schuren,plamuren en verven zou ik er een langere as in steken en een kleiner schroefje zodat de ashoek wat gunstiger kan worden
wat is de diameter momenteel?
(voor een 600 moet je iets rond de 35 mm monteren)

zoals nu op de foto te zien wijst die as toch serieus naar beneden !

mvg
 
als jullie toch aan het onderwaterschip gaan schuren,plamuren en verven zou ik er een langere as in steken en een kleiner schroefje zodat de ashoek wat gunstiger kan worden
wat is de diameter momenteel?
(voor een 600 moet je iets rond de 35 mm monteren)

zoals nu op de foto te zien wijst die as toch serieus naar beneden !

mvg

Ben, ik begrijp je conclusie. Maar de as heb ik al maximaal naar boven gehaald. de boot vaart hier zeer snel met de neodym motor. Is gefotograffeerd met snelle camera, daardoor lijkt hij niet snel te gaan.
Op dat moment werd ook de snelheid over water gemeten met een lasergun. die 65 km per uur aangaf. Vandaar.
En geen gewicht in het vooronder. Foto was ter illustratie hoe het niet moet. Na wat test met wat gewicht en andere schroeven vaart hij nu netjes.
 
as wijst gewoonweg te veel naar beneden om schroef optimaal te laten werken

ik begrijp best dat u hem zo vlak mogelijk heb proberen krijgen met hetgeen u daar te hand had : nl. te grote schroef en te korte as

daarom dat ik schreef : als u toch aan het onderwaterschip gaat werken ;waarom dan geen langere as en kleinere speedschoef

mvg
 
as wijst gewoonweg te veel naar beneden om schroef optimaal te laten werken

ik begrijp best dat u hem zo vlak mogelijk heb proberen krijgen met hetgeen u daar te hand had : nl. te grote schroef en te korte as

daarom dat ik schreef : als u toch aan het onderwaterschip gaat werken ;waarom dan geen langere as en kleinere speedschoef

mvg
Beste Ben, lees eerst even bovenstaande postings goed voordat je commentaar geeft.
Ik heb geen foto geplaatst met de as in het zicht. Dus kun je dat ook helemaal niet beoordelen.
Ter info, de as staat 4 graden naar beneden, ten opzichte van de romp.
 
hallo

Ben ;weet je eigenlijk wel wat je wilt
hier zit je bezig de assen te verlengen en de schroef vlakker tegen de romp te krijgen
en in het topic van de seacommander schrijf je
"dat schuin zitten van de assen zou ik me in dit geval ook niet druk in maken,alleen :wat zitten die schroeven dicht tegen die "steun" aan!"
als het een oude romp is dan zou ik er niet teveel aan beginnen breken
want dat kan meer schade opleveren dan winst
de PT is zo uit de doos meer dan snel genoeg vooral als je der nu lipo cellen kan in leggen inplaats van de door robbe bedoelde accu's
de boot gaat door het mindere gewicht veel sneller varen dan waar hij voor ontworpen was

wil je snel varen koop dan een speed boot die zijn daar voor gemaakt en die kunnen ook tegen een stootje
terwijl dit een schaal model is en gevoeliger is voor schade

gr raf
 
@Brandweerboot,
De boot is maar met 5cm verlengd. Op de eerste foto zie je(event inzoomen) recht onder de deur van de opbouw (links van het midden v/d standaard) een kleine deuk in de kiel zitten, hier is ze verlengd. Boot staat nu nog op mijn werk, zal van de verlenging betere foto's proberen te maken en ze vannacht(nachtdienst) plaatsen.
Mijn gedachte aan een Speed600 was mede door jou reacties in/op andere topics bepaald.

@Ben44,

As-hoek vind ik ook wel wat groot, echter omdat ik verder nog geen gegevens heb weet ik ook niet of dit goed is. Als de assteun die erop zit is meegeleverd en volgens de handleiding is geplaatst dan is dit natuurlijk ook mede bepalend voor de ashoek. Ik a hier nog verder over nadenken. Ik weet nog niet of ik wel zoveel wil gaan loshalen.

@Raf,
Het is een oude romp dus daarom twijfel ik ook al om zoveel los te gaan breken.
Wil er ook als schaalmodel mee gaan varen, heb al twee speedboten.
Gaat het feit dat de romp verlengd is nog erg nadelig werken tov. de ashoek?

De MFA-Marlin motor die ik nog heb liggen gaat het denk ik niet redden, deze is achteraf gezien maar 85W. Voor de kleur van het onderwaterschip ben ik aan het twijfelen geslagen, ik vind dat roestbruin ook wel wat hebben. Vannacht eerst maar eens verder schoonmaken en kijken of alle verichting en de servo nog werkt..

Gr. Eric.
 

Ik denk dat Ben op deze foto doelde, waar de as inderdaad wat naar beneden staat. Maar bij een dergelijke oude romp zou ik ook even wachten met breken, eerst eens kijken hoe het zo vaart. Ik krijg de indruk dat ook hier iets boven schaalsnelheid de bedoeling is, en geen racemonster ervan maken. Dat is zonde van zo'n mooie boot, 1 keer tegen de kant en het wordt een legpuzzel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ens kontakt op nemen met jos (kreeft)hier op het forum
hij heeft zo een pt varen en ik moet zeggen dat die mooi vaart en ook mooi gebouwd is
het zijn modellen van jaren terug en alsdien moet je ze ook behandelen
een lichtere akku en je wint reeds aan snelheid
maar ik heb reeds een pt gezien die zo overpowerd was dat hij op een kant door het water ragde en dat was dus niet meer mooi om zien

gr raf
 
hallo

ens kontakt op nemen met jos (kreeft)hier op het forum
hij heeft zo een pt varen en ik moet zeggen dat die mooi vaart en ook mooi gebouwd is
het zijn modellen van jaren terug en alsdien moet je ze ook behandelen
een lichtere akku en je wint reeds aan snelheid
maar ik heb reeds een pt gezien die zo overpowerd was dat hij op een kant door het water ragde en dat was dus niet meer mooi om zien

gr raf

Hee Raf,
Dat was die van mij zeker?
Trouwens ben nu die tip van jou aan het uitproberen, met mister muscle ovenreiniger. Alle lose deeltjes van mijn PT zitten in een zakje met mister muscle. Ben benieuwd hoe het er morgen uitkomt. En de kajuitkap vandaag al een keer of drie met remvloeistof ingesmeerd. Moet zeggen de verf begint al aardig los te komen.
 
hallo jan
nee het was een van de leden van ssmb die zondag op het pannekoeken varen was
meer power dan goed voor die PT
maar wanneer bouwd nu eens iemand de engelse versie van deze boten
dat waren vospers die gebruikt werden op afgeschoten piloten terug op te halen
3950281756_fa597375e7_z.jpg


gr raf
 
@Brandweerboot,
Bij deze de foto's van de verlenging, ze is om precies te zijn 6,5cm verlengd.
full

full


Tevens een vraagje: Waar ligt bij jou boot het zwaartepunt? Op ong.30% vanuit de achtersteven?

@Indoorvlieger
Ik ga zeker eerst eens kijken hoe het zo vaart, mocht het echt slecht varen dan ga ik het misschien veranderen als de onderkant een andere kleur krijgt.

@raf,
Die engelse versie is ook mooi. Ik neem aan dat je met afgeschoten piloten bedoeld dat ze met de "schietstoel" waren afgeschoten?
Op die foto is de ashoek ook erg groot valt mij op.

Gr. Eric.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo eric

de jaren 40 -45 hadden ze nog geen schiet stoelen LOL
da was gewoon de canopy open en er uit klauteren
een spitfire en een mustang dat was waar ze toen mee vlogen
en ja die mtb's waren ook mooie boten en ze waren nog snel ook
volledig in hout gebouwd en dan twee dikke motoren er in (dacht 1900 pk per stuk)
gr raf
 
Back
Top