Misschien interessant voor sommigen om nog eens de mogelijkheden tot opladen op locatie samen te vatten, meer bepaald in het specifieke geval dat je geen vaste elektriciteitsvoorzieningen ter plaatse zou hebben. Hier gaan we, aanvullingen uiteraard van harte welkom ! Dit artikel was eerst geschreven om wat van onze clubleden te helpen, maar heb het enigszins herwerkt voor dit forum, hopelijk hebben jullie er iets aan. Ik ga er wel van uit dat je al wat basiskennis hebt, en anders is er op dit forum zeker genoeg info te vinden. 
1. INLEIDING:
Menigeen stelt zich de vraag: “Hoe kan ik mijn lipo batterijen best opladen op mijn vliegplek?” Waarmee men meestal bedoelt: “Er is geen elektriciteitsvoorziening, en ik wil wel een hele namiddag kunnen vliegen, wat is de beste oplossing hiervoor ?” Er zijn er een aantal, en we gaan deze even overlopen, het kostenaspect inbegrepen. Zeker met het begin van het seizoen dat aangebroken is, leek me dit wel op zijn plaats. Allereerst een paar richtcijfers qua laadwaarden hieronder voor enkele veelgebruikte lipos, die je later nodig gaat hebben bij het bepalen van een goeie oplossing op jouw maat.
2. ENKELE RICHTCIJFERS:
Voorbeeld 1: Een 3s/2200mAh lipo vol laden die aan 80% ontladen is:
Op 1 uur laden, dus aan “1C”
- Laadstroom (ingesteld) = 2,2A
- Opgenomen energie = gemiddeld 12V x 2,2A x 80% x 1.1 (verlies in lader) x 1h = 23Wh (wattuur).
Op 30 min laden, dus aan “2C”
- Laadstroom 4,4A
- Opgenomen energie blijft 23Wh (dubbele stroom maar halve tijd).
Op 15 min laden, dus aan “4C” (opletten dat je lipos dit aankunnen)
- Laadstroom 8,8A
- Opgenomen energie blijft 23Wh.
Voorbeeld 2: Een 6S/5000mAh lipo vol laden die aan 80% ontladen is:
Op 1 uur laden, dus aan “1C”
- Laadstroom 5A
- Opgenomen energie = gemiddeld 24V x 5A x 80% x 1.1 (verlies in lader) x 1h = 106Wh (wattuur).
Op 30 min laden, dus aan “2C”
- Laadstroom 10A
- Opgenomen energie blijft 106Wh (dubbele stroom maar halve tijd).
Op 15 min laden, dus aan “4C” (opletten dat je lipos dit aankunnen)
- Laadstroom 20A
- Opgenomen energie blijft 106Wh.
Als je een lader voedt met “slechts” 12V om een 6S (max 25,2V) lipo op te laden, is de benodigde ingangsstroom van de lader ruim het dubbel van wat de lader naar de lipo stuurt, niets voor niets immers… Je moet dus opletten dat je “voeding” dit kan leveren qua continue stroomsterkte.
Opmerking:
Als je 2 lipos tegelijk in parallel laadt met 1 lader verdubbelen al deze laadstromen EN de opgenomen energie. Bij drie of meer lipos in parallel vermenigvuldig je gewoon verder. Hetzelfde geldt uiteraard als je meerdere laders tegelijk gebruikt op 1 voeding. Je kan nu ongeveer berekenen hoeveel energie je denkt nodig te hebben, mits wat schattingswerk.
3. BIJKOMENDE OVERWEGINGEN:
Veel hangt af van hoeveel je vliegt, welke en hoeveel vluchtbatterijen je (nodig) hebt, of je gebruiksgemak verkiest boven budget of omgekeerd, hoeveel ruimte je in je auto hebt, enz. Dus de “beste” oplossing” zal voor iedereen verschillend zijn. Maar de mogelijkheden hieronder zouden iedereen in staat moeten stellen zelf deze afweging te maken, hier gaan we dan…
4. LIJST VAN TE OVERWEGEN OPLAADSYSTEMEN (of een combinatie hiervan):
a) Voldoende lipos kopen zodat bijladen op plein niet hoeft
b) Opladen op de autobatterij in je wagen en ev. de alternator
c) Opladen op losse “normale” autoloodbatterij(en)
d) Opladen op losse “deep cycle” loodbatterij(en)
e) Opladen op andere lipo(s)
f) Opladen op een “powerbank”
g) Opladen op LiFePO4 batterij(en)
h) Opladen op een generator
i) Opladen op zonnepanelen, windmolens, waterstofcellen en andere cowboyverhalen…
5. DETAILBESPREKING VAN ELK SYSTEEM:
a) Voldoende lipos kopen zodat bijladen op plein niet hoeft:
Met de dalende prijs van lipos is dit zeker te overwegen, zeker als je weinig vliegt, of enkel vrij kleine (dus goedkopere) batterijen gebruikt. Je hoeft dan ook geen laders en toebehoren mee te sleuren naar het plein, wat enorm handig is. Nadelen: je moet thuis voorafgaand flink wat laden, op is op, je moet meer geld in lipos steken, die allemaal veilig opbergen, en thuis nadien ontladen wat je eventueel niet leeg gevlogen hebt tijdens die dag. Lipos degraderen immers sneller als ze volledig opgeladen bewaard worden.
b) Opladen op de autobatterij in je wagen en ev. de alternator:
Misschien wel de meest gekozen oplossing. Een klassieke autobatterij heeft echter dunne loodplaten, en kan hierdoor weliswaar hoge piekstromen, maar slechts lage continue stromen leveren, en dus vrij weinig echt leverbare capaciteit als je die niet simultaan bijlaadt. Toch is dit voldoende om een paar 3S lipos te laden. Als je meer wil, kan je de motor van je wagen doen draaien, en quasi onbeperkt laden. Nadelen: slijtage, lawaai en verbruik van de wagen, je hebt vrij zware stroomklemmen nodig om veel energie af te tappen zonder dat de klemmen heet worden en de motorkap moet meestal blijven open staan. Tenzij je zelf een permanente aansluiting ineenknutselt naar binnen toe, vergeet dan niet een zekering in de kabel op te nemen. Voordelen zijn dat je steeds stroom in overvloed hebt zonder veel gedoe, aangezien de alternator van een gemiddelde Europese wagen makkelijk vele tientallen ampères extra kan leveren. Een 250 Watt lader kan je probleemloos voeden, en merkelijk meer ook nog. Zelf hou ik altijd een reserve lader met batterijklemmen in een opbergvak in de wagen, voor “noodgevallen”, zoals hieronder op de foto. Merk op dat de sigarenaansteker in je wagen dikwijls maar een tiental ampère kan leveren, en dan nog kan je er op rekenen dat die stekkers flink heet worden, die zijn daar echt niet voor gemaakt.
c) Opladen op losse “normale” autoloodbatterij(en):
Je voorziet 1 of zelfs 2 klassieke autobatterijen die je thuis oplaadt en meeneemt naar het plein in de koffer van je wagen. Daarvan kan je dan stroom nemen om je lader te voeden. We nemen het voorbeeld van een standaard 100Ah batterij, kostprijs grofweg 100€. Die weegt zo’n 25 kg, en dient dus best ergens stevig bevestigd te worden. De capaciteit die je er uit mag halen zonder de levensduur drastisch in te korten is echter beperkt tot zo’n 20 percent, dus 12V x 100Ah x 20% = 240Wh. Genoeg om tien 3s of twee 6S lipos te laden (zie “Richtcijfers”). Dus veel gewicht en gesleur voor relatief weinig capaciteit. Je kan echt wel verder ontladen, maar het wordt niet aangeraden. Als je twee batterijen in serie zet heb je 24 Volt, en worden de stromen navenant kleiner, maar je laders moeten die hoge spanning wel aankunnen. Je kan ook uitkijken naar tweedehandse, al dan niet vrachtwagen-batterijen. Hou er ook rekening mee dat hoe sneller je laadt, hoe minder bruikbare capaciteit je uit een batterij krijgt. Een zekering in de aansluitkabels en een voltmetertje over de loodbatterij zijn aan te raden, evenals een goeie kinesist om die rugpijn te behandelen...
d) Opladen op losse “deep cycle” loodbatterij(en):
Deze loodbatterijen hebben veel dikkere loodplaten, en kunnen dan ook dieper ontladen worden, tot 50 à 80%, afhankelijk van het type. Kostprijs grofweg 200€ voor een 100Ah exemplaar, en merkelijk meer voor de hele goeie, bijvoorbeeld het merk “Optima” (de Yellowtop of Bluetop variant, niet de Redtop want die zijn meer gericht op hoge startstromen). Ook wel gekend als tractie, gel, marine of AGM batterijen, enz. Dus je kan tot drie keer zoveel capaciteit er uit krijgen als tegenover een gewone loodbatterij, maar ze zijn ook merkelijk duurder. Let op dat er veel verschil bestaat in deze batterijen, er zijn b.v. ook semi-deep cycle batterijen.
e) Opladen op andere lipo(s):
Tja, waarom niet. Je koopt een paar grote, goedkope tweede keuze (“B-grade”) lipos, hangt die in parallel aaneen, en je hebt flink wat stroom ter beschikking om je lader te voeden. Al bij al blijft dit wel een vrij gevaarlijke bedoening, je maakt eigenlijk een echte bom. Afhankelijk van de maximale spanning die je lader aan de ingang accepteert, kies je het aantal cellen van de lipos. Daarin zoek je grootste capaciteit, en je koopt er genoeg voor je behoeften. Voorbeeld: een lader accepteert tot 18 Volt ingang spanning. Dan kiezen we een 4S lipo (4 x 4,2 Volt = 16,8 Volt, nog net beneden het maximum van de lader). Daarvan kopen we bijvoorbeeld vijf 4000mAh exemplaren, wat je slechts 70US$ kost zonder verzendingskosten, en we hebben gemiddeld een reële 15 Volt x 20Ah x 80% ontlading = 240Wh capaciteit ter beschikking. Dus tien 3S of twee 6S lipos laden. Je dient de verbruikte capaciteit goed in de gaten te houden, om ze niet kapot te maken.
f) Opladen op LiFePO4 batterij(en):
Lithiumijzerfosfaat batterijen dus. De helft minder gewicht als loodbatterijen, maar wel 100% ontlaadbaar, ze exploderen niet, en zijn verkrijgbaar in alle denkbare formaten, zowel per cel (3,3V) als in blokken van 12 Volt. Wel weer wat duurder en niet overal te krijgen, maar met een langere levensduur en aantal laadcycli, dus in de tijd bekeken wel interessant. We verwijzen hiervoor (sorry voor de externe link) naar http://www.helifreak.com/showthread.php?t=385812 voor een gedetailleerd verslag van de bouw, de data en de voordelen en nadelen van een draagbaar laadstation op basis van LiFePO4 cellen. Een sterke en goeie lange termijn oplossing als je veel wil laden. Een 100Ah vier-cel versie geeft je maar liefst 1200Wh echte oplaadcapaciteit voor slechts 15 kg gewicht. Genoeg om snel meer dan tien 6S/5000mAh lipos te laden. Dit station gebruik ik nu twee jaar, en ondanks de vele martelingen geven de cellen geen krimp, terwijl ze dikwijls met zo'n 50A continu belast worden:
Een iets minder duur alternatief voor de beschreven cellen vind je tegenwoordig makkelijk in de vorm van de packs die gebruikt worden in elektrische fietsen. Hierin vind je bijvoorbeeld courant 24V exemplaren tot 40Ah op Ebay, dus zo’n 960Wh voor ongeveer 450US$ of 350€, met lader, balans systeem én verzendingskosten inbegrepen. Dus niet veel meer als een echt goeie tractiebatterij, maar je hebt dan wel 24V. Let dan wel even op de maximale ontlaadstroom, deze is niet enorm hoog (hoogstens een paar tientallen A), maar dikwijls wel voldoende.
g) Opladen op een “powerbank”:
Je kent ze wel, die kleine 5 Volt “doosjes” met een USB poort waarmee je je GSM onderweg kan opladen. Die bestaan echter ook in grotere uitvoeringen tot 100Wh en meer, zoals voor laptops, met hogere uitgangspanningen tussen 12 en 21 Volt en dus passend voor vele laders. Meestal bevatten ze 1 hele grote li-ion of lipo cel. De prijs-capaciteit verhouding is echter helemaal niet gunstig, en je kan er hoogstens enkele 3S lipos mee laden.
h) Opladen op een generator:
Een (liefst stille) draagbare generator van 0,5 tot 2 kilowatt kan ook dienen als voedingsbron voor je lader(s). Prijs en betrouwbaarheid gaan hier meestal samen de hoogte in, en je dient genoeg brandstof te voorzien. Naast regelmatig onderhoud, zoals olie, luchtfilter, bougie, enz. Deze leveren 230V AC, dus je dient ook nog een omvormer (liefst een schakelende voeding) van 230V AC naar b.v. 12V DC mee te nemen. De 12V uitgangen van deze generators zijn te licht, meestal maar een 5 tot 10A en te onstabiel. De beste merken hierin zijn Honda en Yamaha, maar er zijn ook veel goedkope Chinese merken op de markt. Vanaf 150€ tot veel meer… Qua capaciteit zijn er uiteraard weinig zorgen meer dan, maar de benzinereuk in je wagen moet je er bij nemen.
Hieronder een 1,6-2kW Kipor generator samen met een zelfbouw laadstation, gebruik makende van 2 (overgedimensioneerde) 1300 Watt server voedingen in serie om 24V te verkrijgen. Hele goedkope Chinese generators zijn meestal te mijden, de tussenklasse zoals deze vind je voor een kleine 500€, maar een echt goeie (Honda, Yamaha) is algauw een veelvoud daarvan.
i) Opladen op zonnepanelen, mini-windmolens, waterstofcellen en andere cowboyverhalen… J
Laat je niets wijsmaken, elk van deze theoretische mogelijkheden heeft dermate serieuze beperkingen dat je er direct van afziet, tenzij voor HELE kleine laadstromen. We spreken dan nog altijd van mobiele installaties, vaste opstellingen zijn een ander verhaal. Hetzij qua te hoge kostprijs, hetzij qua te klein continu vermogen, hetzij qua onhandelbaarheid, en meestal zelfs alle drie deze aspecten tegelijk…. We gaan er dan ook niet verder op in.
6. CONCLUSIE:
Voor elk wat wils, en geen enkele oplossing is perfect. Maar hopelijk helpt dit toch een beetje om de beste oplossing voor jouw eigen situatie, wensen, vereisten en mogelijkheden te bepalen. Je kan in noodgevallen uiteraard altijd nog aan een ander clublid vragen om effe “bij te tanken”, als die aanwezig zijn. Of gewoon jaloers zijn op de pure zweverliefhebbers die hier allemaal weinig last van hebben.

1. INLEIDING:
Menigeen stelt zich de vraag: “Hoe kan ik mijn lipo batterijen best opladen op mijn vliegplek?” Waarmee men meestal bedoelt: “Er is geen elektriciteitsvoorziening, en ik wil wel een hele namiddag kunnen vliegen, wat is de beste oplossing hiervoor ?” Er zijn er een aantal, en we gaan deze even overlopen, het kostenaspect inbegrepen. Zeker met het begin van het seizoen dat aangebroken is, leek me dit wel op zijn plaats. Allereerst een paar richtcijfers qua laadwaarden hieronder voor enkele veelgebruikte lipos, die je later nodig gaat hebben bij het bepalen van een goeie oplossing op jouw maat.
2. ENKELE RICHTCIJFERS:
Voorbeeld 1: Een 3s/2200mAh lipo vol laden die aan 80% ontladen is:
Op 1 uur laden, dus aan “1C”
- Laadstroom (ingesteld) = 2,2A
- Opgenomen energie = gemiddeld 12V x 2,2A x 80% x 1.1 (verlies in lader) x 1h = 23Wh (wattuur).
Op 30 min laden, dus aan “2C”
- Laadstroom 4,4A
- Opgenomen energie blijft 23Wh (dubbele stroom maar halve tijd).
Op 15 min laden, dus aan “4C” (opletten dat je lipos dit aankunnen)
- Laadstroom 8,8A
- Opgenomen energie blijft 23Wh.
Voorbeeld 2: Een 6S/5000mAh lipo vol laden die aan 80% ontladen is:
Op 1 uur laden, dus aan “1C”
- Laadstroom 5A
- Opgenomen energie = gemiddeld 24V x 5A x 80% x 1.1 (verlies in lader) x 1h = 106Wh (wattuur).
Op 30 min laden, dus aan “2C”
- Laadstroom 10A
- Opgenomen energie blijft 106Wh (dubbele stroom maar halve tijd).
Op 15 min laden, dus aan “4C” (opletten dat je lipos dit aankunnen)
- Laadstroom 20A
- Opgenomen energie blijft 106Wh.
Als je een lader voedt met “slechts” 12V om een 6S (max 25,2V) lipo op te laden, is de benodigde ingangsstroom van de lader ruim het dubbel van wat de lader naar de lipo stuurt, niets voor niets immers… Je moet dus opletten dat je “voeding” dit kan leveren qua continue stroomsterkte.
Opmerking:
Als je 2 lipos tegelijk in parallel laadt met 1 lader verdubbelen al deze laadstromen EN de opgenomen energie. Bij drie of meer lipos in parallel vermenigvuldig je gewoon verder. Hetzelfde geldt uiteraard als je meerdere laders tegelijk gebruikt op 1 voeding. Je kan nu ongeveer berekenen hoeveel energie je denkt nodig te hebben, mits wat schattingswerk.
3. BIJKOMENDE OVERWEGINGEN:
Veel hangt af van hoeveel je vliegt, welke en hoeveel vluchtbatterijen je (nodig) hebt, of je gebruiksgemak verkiest boven budget of omgekeerd, hoeveel ruimte je in je auto hebt, enz. Dus de “beste” oplossing” zal voor iedereen verschillend zijn. Maar de mogelijkheden hieronder zouden iedereen in staat moeten stellen zelf deze afweging te maken, hier gaan we dan…
4. LIJST VAN TE OVERWEGEN OPLAADSYSTEMEN (of een combinatie hiervan):
a) Voldoende lipos kopen zodat bijladen op plein niet hoeft
b) Opladen op de autobatterij in je wagen en ev. de alternator
c) Opladen op losse “normale” autoloodbatterij(en)
d) Opladen op losse “deep cycle” loodbatterij(en)
e) Opladen op andere lipo(s)
f) Opladen op een “powerbank”
g) Opladen op LiFePO4 batterij(en)
h) Opladen op een generator
i) Opladen op zonnepanelen, windmolens, waterstofcellen en andere cowboyverhalen…
5. DETAILBESPREKING VAN ELK SYSTEEM:
a) Voldoende lipos kopen zodat bijladen op plein niet hoeft:
Met de dalende prijs van lipos is dit zeker te overwegen, zeker als je weinig vliegt, of enkel vrij kleine (dus goedkopere) batterijen gebruikt. Je hoeft dan ook geen laders en toebehoren mee te sleuren naar het plein, wat enorm handig is. Nadelen: je moet thuis voorafgaand flink wat laden, op is op, je moet meer geld in lipos steken, die allemaal veilig opbergen, en thuis nadien ontladen wat je eventueel niet leeg gevlogen hebt tijdens die dag. Lipos degraderen immers sneller als ze volledig opgeladen bewaard worden.
b) Opladen op de autobatterij in je wagen en ev. de alternator:
Misschien wel de meest gekozen oplossing. Een klassieke autobatterij heeft echter dunne loodplaten, en kan hierdoor weliswaar hoge piekstromen, maar slechts lage continue stromen leveren, en dus vrij weinig echt leverbare capaciteit als je die niet simultaan bijlaadt. Toch is dit voldoende om een paar 3S lipos te laden. Als je meer wil, kan je de motor van je wagen doen draaien, en quasi onbeperkt laden. Nadelen: slijtage, lawaai en verbruik van de wagen, je hebt vrij zware stroomklemmen nodig om veel energie af te tappen zonder dat de klemmen heet worden en de motorkap moet meestal blijven open staan. Tenzij je zelf een permanente aansluiting ineenknutselt naar binnen toe, vergeet dan niet een zekering in de kabel op te nemen. Voordelen zijn dat je steeds stroom in overvloed hebt zonder veel gedoe, aangezien de alternator van een gemiddelde Europese wagen makkelijk vele tientallen ampères extra kan leveren. Een 250 Watt lader kan je probleemloos voeden, en merkelijk meer ook nog. Zelf hou ik altijd een reserve lader met batterijklemmen in een opbergvak in de wagen, voor “noodgevallen”, zoals hieronder op de foto. Merk op dat de sigarenaansteker in je wagen dikwijls maar een tiental ampère kan leveren, en dan nog kan je er op rekenen dat die stekkers flink heet worden, die zijn daar echt niet voor gemaakt.
c) Opladen op losse “normale” autoloodbatterij(en):
Je voorziet 1 of zelfs 2 klassieke autobatterijen die je thuis oplaadt en meeneemt naar het plein in de koffer van je wagen. Daarvan kan je dan stroom nemen om je lader te voeden. We nemen het voorbeeld van een standaard 100Ah batterij, kostprijs grofweg 100€. Die weegt zo’n 25 kg, en dient dus best ergens stevig bevestigd te worden. De capaciteit die je er uit mag halen zonder de levensduur drastisch in te korten is echter beperkt tot zo’n 20 percent, dus 12V x 100Ah x 20% = 240Wh. Genoeg om tien 3s of twee 6S lipos te laden (zie “Richtcijfers”). Dus veel gewicht en gesleur voor relatief weinig capaciteit. Je kan echt wel verder ontladen, maar het wordt niet aangeraden. Als je twee batterijen in serie zet heb je 24 Volt, en worden de stromen navenant kleiner, maar je laders moeten die hoge spanning wel aankunnen. Je kan ook uitkijken naar tweedehandse, al dan niet vrachtwagen-batterijen. Hou er ook rekening mee dat hoe sneller je laadt, hoe minder bruikbare capaciteit je uit een batterij krijgt. Een zekering in de aansluitkabels en een voltmetertje over de loodbatterij zijn aan te raden, evenals een goeie kinesist om die rugpijn te behandelen...

d) Opladen op losse “deep cycle” loodbatterij(en):
Deze loodbatterijen hebben veel dikkere loodplaten, en kunnen dan ook dieper ontladen worden, tot 50 à 80%, afhankelijk van het type. Kostprijs grofweg 200€ voor een 100Ah exemplaar, en merkelijk meer voor de hele goeie, bijvoorbeeld het merk “Optima” (de Yellowtop of Bluetop variant, niet de Redtop want die zijn meer gericht op hoge startstromen). Ook wel gekend als tractie, gel, marine of AGM batterijen, enz. Dus je kan tot drie keer zoveel capaciteit er uit krijgen als tegenover een gewone loodbatterij, maar ze zijn ook merkelijk duurder. Let op dat er veel verschil bestaat in deze batterijen, er zijn b.v. ook semi-deep cycle batterijen.
e) Opladen op andere lipo(s):
Tja, waarom niet. Je koopt een paar grote, goedkope tweede keuze (“B-grade”) lipos, hangt die in parallel aaneen, en je hebt flink wat stroom ter beschikking om je lader te voeden. Al bij al blijft dit wel een vrij gevaarlijke bedoening, je maakt eigenlijk een echte bom. Afhankelijk van de maximale spanning die je lader aan de ingang accepteert, kies je het aantal cellen van de lipos. Daarin zoek je grootste capaciteit, en je koopt er genoeg voor je behoeften. Voorbeeld: een lader accepteert tot 18 Volt ingang spanning. Dan kiezen we een 4S lipo (4 x 4,2 Volt = 16,8 Volt, nog net beneden het maximum van de lader). Daarvan kopen we bijvoorbeeld vijf 4000mAh exemplaren, wat je slechts 70US$ kost zonder verzendingskosten, en we hebben gemiddeld een reële 15 Volt x 20Ah x 80% ontlading = 240Wh capaciteit ter beschikking. Dus tien 3S of twee 6S lipos laden. Je dient de verbruikte capaciteit goed in de gaten te houden, om ze niet kapot te maken.
f) Opladen op LiFePO4 batterij(en):
Lithiumijzerfosfaat batterijen dus. De helft minder gewicht als loodbatterijen, maar wel 100% ontlaadbaar, ze exploderen niet, en zijn verkrijgbaar in alle denkbare formaten, zowel per cel (3,3V) als in blokken van 12 Volt. Wel weer wat duurder en niet overal te krijgen, maar met een langere levensduur en aantal laadcycli, dus in de tijd bekeken wel interessant. We verwijzen hiervoor (sorry voor de externe link) naar http://www.helifreak.com/showthread.php?t=385812 voor een gedetailleerd verslag van de bouw, de data en de voordelen en nadelen van een draagbaar laadstation op basis van LiFePO4 cellen. Een sterke en goeie lange termijn oplossing als je veel wil laden. Een 100Ah vier-cel versie geeft je maar liefst 1200Wh echte oplaadcapaciteit voor slechts 15 kg gewicht. Genoeg om snel meer dan tien 6S/5000mAh lipos te laden. Dit station gebruik ik nu twee jaar, en ondanks de vele martelingen geven de cellen geen krimp, terwijl ze dikwijls met zo'n 50A continu belast worden:
Een iets minder duur alternatief voor de beschreven cellen vind je tegenwoordig makkelijk in de vorm van de packs die gebruikt worden in elektrische fietsen. Hierin vind je bijvoorbeeld courant 24V exemplaren tot 40Ah op Ebay, dus zo’n 960Wh voor ongeveer 450US$ of 350€, met lader, balans systeem én verzendingskosten inbegrepen. Dus niet veel meer als een echt goeie tractiebatterij, maar je hebt dan wel 24V. Let dan wel even op de maximale ontlaadstroom, deze is niet enorm hoog (hoogstens een paar tientallen A), maar dikwijls wel voldoende.
g) Opladen op een “powerbank”:
Je kent ze wel, die kleine 5 Volt “doosjes” met een USB poort waarmee je je GSM onderweg kan opladen. Die bestaan echter ook in grotere uitvoeringen tot 100Wh en meer, zoals voor laptops, met hogere uitgangspanningen tussen 12 en 21 Volt en dus passend voor vele laders. Meestal bevatten ze 1 hele grote li-ion of lipo cel. De prijs-capaciteit verhouding is echter helemaal niet gunstig, en je kan er hoogstens enkele 3S lipos mee laden.
h) Opladen op een generator:
Een (liefst stille) draagbare generator van 0,5 tot 2 kilowatt kan ook dienen als voedingsbron voor je lader(s). Prijs en betrouwbaarheid gaan hier meestal samen de hoogte in, en je dient genoeg brandstof te voorzien. Naast regelmatig onderhoud, zoals olie, luchtfilter, bougie, enz. Deze leveren 230V AC, dus je dient ook nog een omvormer (liefst een schakelende voeding) van 230V AC naar b.v. 12V DC mee te nemen. De 12V uitgangen van deze generators zijn te licht, meestal maar een 5 tot 10A en te onstabiel. De beste merken hierin zijn Honda en Yamaha, maar er zijn ook veel goedkope Chinese merken op de markt. Vanaf 150€ tot veel meer… Qua capaciteit zijn er uiteraard weinig zorgen meer dan, maar de benzinereuk in je wagen moet je er bij nemen.
Hieronder een 1,6-2kW Kipor generator samen met een zelfbouw laadstation, gebruik makende van 2 (overgedimensioneerde) 1300 Watt server voedingen in serie om 24V te verkrijgen. Hele goedkope Chinese generators zijn meestal te mijden, de tussenklasse zoals deze vind je voor een kleine 500€, maar een echt goeie (Honda, Yamaha) is algauw een veelvoud daarvan.
i) Opladen op zonnepanelen, mini-windmolens, waterstofcellen en andere cowboyverhalen… J
Laat je niets wijsmaken, elk van deze theoretische mogelijkheden heeft dermate serieuze beperkingen dat je er direct van afziet, tenzij voor HELE kleine laadstromen. We spreken dan nog altijd van mobiele installaties, vaste opstellingen zijn een ander verhaal. Hetzij qua te hoge kostprijs, hetzij qua te klein continu vermogen, hetzij qua onhandelbaarheid, en meestal zelfs alle drie deze aspecten tegelijk…. We gaan er dan ook niet verder op in.
6. CONCLUSIE:
Voor elk wat wils, en geen enkele oplossing is perfect. Maar hopelijk helpt dit toch een beetje om de beste oplossing voor jouw eigen situatie, wensen, vereisten en mogelijkheden te bepalen. Je kan in noodgevallen uiteraard altijd nog aan een ander clublid vragen om effe “bij te tanken”, als die aanwezig zijn. Of gewoon jaloers zijn op de pure zweverliefhebbers die hier allemaal weinig last van hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: