Oplader/Charger vraag voor RC Battle Tank

mensen heb vandaag op de markt in Amsterdam een 1op16 Full Action RC Battle Tank gekocht... alles werkt, wel een oude China bouwwerk etc, dus geen hoogstaande kwaliteit maar echt stoer dingetje... alleen ben ik na aankoop vergeten de oplader mee te nemen :(

nu heb ik jullie hulp nodig en zal mijn best doen alle info te leveren:
-verkoper had er net een nieuwe accu in 7,2 3300mah
(van Jamara Modeltechnik in Duitsland)
Nu heb ik zelf ook nog een boot je maar deze accu is kleiner 6v meen ik,
daarbij zit een lader waarop het volgende staat:
-Output 11.6v 180mah
(van het merk Dickie)

Kan ik met deze lader van de boot, de accu van de tank laden?
Ja? Nee? is dit schadelijk? duurt dit langer? of komt hij dan nooit vol?

Verdere info over de tank... ik zal later ergens anders nog een topic aanmaken, want ik moet het 1 en ander rapareren...
Je hoort namelijk wel dat ie die BB-gun/pellets afschieten wilt maar komt niks uit, dus waar zal ik beginnen? zijn daar bekende truuks voor?
Verder was 1 rupsband bijna los gelopen van de 4punten waar 1 zo'n stang/pin doorheen ging zaten er maar 2 vast... dit id gelukkig simpel te verhelpen en lukt mij wel, echter zag ik aan diezelfde kant ook 2 wielophangpunten afgebroken... ook dit lukt me wel!

Van het bovenstaande zal ik een foto verslag maken in een ander topic :)

971424_198171140344112_1808434751_n.jpg

1014398_198171173677442_1450749262_n.jpg

BTW ik vond mijn oude bezine vliegtuig/startkist charger terug, kan ik daar wat mee?

972309_198591503635409_53224109_n.jpg

Deze is van een kennis hij doet er niks mee en ik mag em gratis hebben, welke is beter en hoe te gebruiken?

1000246_198591513635408_668553923_n.jpg

Laatst bewerkt:
Alles gefixed, vering + rupbandschakel en 2wielen :)
Is echt een leuk ding in de tuin....

Jammer dat er nog een defect in het schieten zit :(
iemand tips daarvoor?

en zou toch erg graag antwoord willen op de OPLADER/CHARGER vraag :P thnx!

994254_198249540336272_70833151_n.jpg

Wat is het voor een accu.
Nimh of lipo.
De lader die je hebt zal de lege accu in 25 uur op kunnen laden als het een nimh accu is.
Niet echt handig dus.
Lipos kan je er niet mee laden.;)

Wat is het voor een accu.
Nimh of lipo.
De lader die je hebt zal de lege accu in 25 uur op kunnen laden als het een nimh accu is.
Niet echt handig dus.
Lipos kan je er niet mee laden.;)

alvast bedankt voor de genomen moeite :)

heb net gekeken beide zijn Nimh.. dus ook al duurt t lang ik heb igg iets...
maar je begrijpt vast wel dat ik graag zelf een snellere accu lader bouwen wil, ik heb de beschikking over heel veel oude adapters waarvan ik natuurlijk het stekketje kan aanpassen...

echter waar moet ik op letten? druppelladen zullen ze welnie kunnen..
maar hoe zit t met de berekening van de juiste output?
wisselstroom/gelijkstroom/AC/DC zegmaar dat zulks?
dan het aantal volt op de lader en natuurlijk de amperes?

nogmaals dank iedereen :D

(inmiddels is de veerpoot alweer op 2 punten gebroken, maar heb al een idee hoe ik dit kan verstevigen zodat ie niet zosnel meer breekt)

alvast bedankt voor de genomen moeite :)

maar je begrijpt vast wel dat ik graag zelf een snellere accu lader bouwen wil, ik heb de beschikking over heel veel oude adapters waarvan ik natuurlijk het stekketje kan aanpassen...
Hier staat alles over deze accus.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je een paar adapters hebt met 9V gelijkstroom output dan kan je ze parallel schakelen.
Dat blijft echter knoeiwerk en een nimh ladertje kost je niet de kop niet dus zoek daar ook maar eens naar.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een (tijdelijke) langzaamlader kan je hier naar kijken:

simpellader.JPG

Doe dit niet voor snelladen!

Voor een (tijdelijke) langzaamlader kan je hier naar kijken:

simpellader.JPG

Doe dit niet voor snelladen!

EHmm ik wil t wel snappen maar t het lukt nie :(

misschien een EVEN MORE 4 DUMMIES uitvoering beschikbaar?
een voorbeeld maken met behulp van de gegevens over mijn accu?

als je bovenstaande niet begrijpt moet je het niet in de praktijk gaan brengen want dan gaat het geheid fout.

beter rij je even langs een modelbouwzaak met je accu en vraag je daar naar een simpele lader.

als je bovenstaande niet begrijpt moet je het niet in de praktijk gaan brengen want dan gaat het geheid fout.

beter rij je even langs een modelbouwzaak met je accu en vraag je daar naar een simpele lader.

en toch vraag ik of iemand aan de hand van de info over mijn accu mogelijk kan vertellen wat de beste adapter is... schijnt dat de originele lader 400-500mah doet, dus geen idee of dat een snellader of een normale is :)

tuurlijk kan ik naar zo'n winkel echter is die ver weg en niet op maandag geopend, tevens heb ik ook 2tal rugoperaties ondergaan en de auto parkeren en dan behoorlijk stuk in t midden van t centrum in amersfoort moeten lopen is ook erg kut :shock:

misschien dat dit het 1 en ander ophelderd, waarom ik t graag zelf wil doen (uiteraard met hulp van jullie!) plus dat t geld kan besparen mooi toch :cool:

Dit is voor je tank een prima ladertje:
VOLTCRAFT 100 - 240 V / 50 - 60 Hz lader MW3110HC voor NiCd, NiMH accupacks in de Conrad online shop

slaat vanzelf af en zou zover ik kan zien behalve stekkers aansluiten niets anders hoeven te gebeuren.

wil je later meer met de modelbouw en al investeren kan je het beste even kijken naar de imax B6 (ac). deze lader is multifunctioneel maar vergt wel iets meer gewenning wat betreft instellingen etc voor het laden. Je kan ze op internet vinden voor onder de 50 euro en als je hier op het forum even zoekt vind je ook een nederlandse handleiding (onder de voltcraft b6 / imax b6 kan je het beste zoeken).

Dit is voor je tank een prima ladertje:
VOLTCRAFT 100 - 240 V / 50 - 60 Hz lader MW3110HC voor NiCd, NiMH accupacks in de Conrad online shop

slaat vanzelf af en zou zover ik kan zien behalve stekkers aansluiten niets anders hoeven te gebeuren.

wil je later meer met de modelbouw en al investeren kan je het beste even kijken naar de imax B6 (ac). deze lader is multifunctioneel maar vergt wel iets meer gewenning wat betreft instellingen etc voor het laden. Je kan ze op internet vinden voor onder de 50 euro en als je hier op het forum even zoekt vind je ook een nederlandse handleiding (onder de voltcraft b6 / imax b6 kan je het beste zoeken).

thnx voor de info alhoewel de site de hele tijd platligt ben ik gaan zoeken..

check de openings post! ik heb 2 mogelijke lader tot mijn beschikking :)

en toch vraag ik of iemand aan de hand van de info over mijn accu mogelijk kan vertellen wat de beste adapter is... schijnt dat de originele lader 400-500mah doet, dus geen idee of dat een snellader of een normale is :)

misschien dat dit het 1 en ander ophelderd, waarom ik t graag zelf wil doen (uiteraard met hulp van jullie!) plus dat t geld kan besparen mooi toch :cool:
Het is niet interessant of een lader een snellader is als je niet weet of je accus snel laadbaar zijn.
Ik ga er van uit van niet en in dat geval is die lader met een 500mA uitgang(de Quartronic) bruikbaar als je genoegen neemt met een laadtijd van 10 uur en gewoon handmatig uit schakelen.
Als ze wel snel laadbaar zijn dan is de Imax b6(ac) een multi functionele zeer bruikbare snellader die je accus in 1 uur of minder oplaadt.;)

Het is niet interessant of een lader een snellader is als je niet weet of je accus snel laadbaar zijn.
Ik ga er van uit van niet en in dat geval is die lader met een 500mA uitgang(de Quartronic) bruikbaar als je genoegen neemt met een laadtijd van 10 uur en gewoon handmatig uit schakelen.
Als ze wel snel laadbaar zijn dan is de Imax b6(ac) een multi functionele zeer bruikbare snellader die je accus in 1 uur of minder oplaadt.;)

Ok thnx again voor de info :)

wat zou je zeggen na het zijn van onderstaande foto's?
(wbt de lader van die kennis hij zegt voor 6volt, maakt dat veel uit of klopt dit niet en is dit aan te passen, overigens solderen is voor mij eenvoudig)

1003910_198803963614163_1266888166_n.jpg

1150165_198804003614159_755020731_n.jpg

Deze accu lijkt me wel snel laadbaar in ongeveer 1 uur.
Hij heeft 6 cellen en heeft dus een nominale spanning van 6X1.2=7.2V
Wat laden betreft hier over staat alles in onderstaande link.

Die quartronic lader laadt met maximaal 500mA en past zijn spanning aan op de aangesloten accu.
Die moet dan meer dan 6V zijn maar dat zit wel goed en zal onbelast misschien iets van 18V geven.
Het blijft echter een langzaam lader dus geduld is een vereiste waardoor je hem waarschijnlijk over enige tijd zult vervloeken en een Imax b6 of een andere snellader gaat bestellen.

Deze accu lijkt me wel snel laadbaar in ongeveer 1 uur.
Hij heeft 6 cellen en heeft dus een nominale spanning van 6X1.2=7.2V
Wat laden betreft hier over staat alles in onderstaande link.

Die quartronic lader laadt met maximaal 500mA en past zijn spanning aan op de aangesloten accu.
Die moet dan meer dan 6V zijn maar dat zit wel goed en zal onbelast misschien iets van 18V geven.
Het blijft echter een langzaam lader dus geduld is een vereiste waardoor je hem waarschijnlijk over enige tijd zult vervloeken en een Imax b6 of een andere snellader gaat bestellen.

Ok TANKS (phun intended) anyways... dus die andere lader met 3x 4,8v 1x9,6v (overigens kunnen alle 4 de poorten op 0,5a of 1,0a) kan ik daar nog wat mee? of is die te prehistorisch... denk overigens dat ik die vliegtuigen en toebehoren kocht ergens in 1990-2000 dus die lader zal ook wel stokoud zijn... :shock:

Met die 9.6V kan je ook laden op zo als je zegt 0.5A of 1A maar dat moet je wel controleren want ik weet niet hoe die lader in elkaar zit.
Je hebt zelf met een brandstof kist gevlogen dus dan moet je dat weten.
Bij die Quartronic lader weet ik dat wel.
Als je verder met deze hobby gaat dan zou ik die laders niet weggooien maar koop dan wat meet apparatuur zodat je het een en ander zelf kunt controleren.;)

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

thnx voor de extra info gisteren de lader ontvangen en kwam erachter dat die Nikkon Boot lader die ik had bij een 9,6v 750mah hoorde ipv dat ik zei 6v omdat de sticker eraf was (heb namelijk de handleiding terug gevonden)

en meer info over de lader... verandert dit wat aan de eerder genoemde antwoorden?
554073_200285650132661_2075216066_n.jpg

Robbe Lader5 No.8310
Prim: 220v~50Hz\28WSec.:2-12V--.../0.025-0.725A
T25/E fur Pb- und NC-Akkus mind. 0,1Ah

Ik hoor t graag van jullie want betekend dit dat ik tegelijkertijd mijn diverse accu's laden kan?

{A} 7,2v 3300mah (voor 1:16 Tank en 1:10 Formule1)
{B} 9.6v 750mah (voor 1:8 Speedboot)
{C} 12v 1900mah (voor verschillende 1:5 OnRoad's)
[de bovenstaande is van "Jiade" Valve Regulated Lead Acid (Pb)]

Oja en hoeveel uur per welke accu {A,B,C} op welke uitgang? {1x25 2x50 1x100 1x500mah}

Die Robbe lader is veel gebruikt. Kies een uitgang die het dichtst bij de 1/10e van de capaciteit van de accu zit en laat de accu een nachtje laden.

Back