Oplader nihm

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Peter58, 27 jan 2020.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Alles wat NiMh kan laden zal geschikt zijn Iedere standaard modelbouw computer lader zoals een B6 variant zal werken. Mits het om een pakket gaat. Als het om losse cellen gaat moet je een losse cellen lader hebben, die zijn er veelal met 4 slots maar je kunt ze ook met meer vinden.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Weliswaar niet professioneel, maar al mijn schepen laad ik met behulp van een 18 Volts adapter, een diode en een lampje. Diode zorgt voor gelijkrichten als de adapter wisselspanning levert en beschermt tegen verkeerd-om aansluiten. Het lampje bepaalt de laadstroom en geeft laadindicatie. Gewoon afgekeken van mijn Titan lader uit de vorige eeuw.
    Hieronder het schema. Om 7,2 Volt te laden gebruik ik een autolampje van 3 Watt. Gr. Klaas.

    IMG_20171123_0001.jpg
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank jullie wel voor de info.
    Ik heb er een bij alie besteld, kost weinig daar :)
    Grt peter
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor het zelf bouwen van een langzaam lader had ik ooit dit getekend:

    [​IMG]
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank je, maar daar snap ik nix van:oops:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Boven aangegeven manieren van laden werden (en worden nog steeds wel) gebruikt voor het laden van NiCd accu's. Zolang je goed oplet en de accu niet te veel en te lang overlaad is er niets aan de hand. Het kost wat levensduur maar daar zal je weinig of niets van merken.
    Je kan het ook gebruiken voor NiMH maar daar ben ik toch wat voorzichtiger mee. De NiMH accu's kunnen echt minder goed tegen te lang laden, vooral als het wat langer duurt. De kans dat je daarmee de levensduur goed merkbaar verkort is knap groot en je kan ze dus ook "opblazen". Er zijn (voor mij) simpele stukjes elektronica die kunnen zorgen dat het laden stopt als de accu vol is. Het meest simpele is wel een gewone tijdklok die de lader na een bepaalde tijd afschakelt.
    Lastig om dit soort dingen via geschreven tekst over te brengen aan iemand die er geen verstand van heeft. Let op dit is een vaststelling en absoluut geen verwijt aan wie dan ook!!!
    Jaren geleden heb ik verschillende keren uitleg gegeven over het laden van NiCd en Loodaccu's bij verschillende modelclubs. In persoon is zo iets veel makkelijker uit te leggen en kan je direct op vragen of onduidelijkheden in gaan. Het is makkelijk om te zeggen kom eens langs of ik kom naar jullie toe maar jouw woonplaats is niet even bij mij om de hoek.

    Peter, ben jij lid van een vereniging? Zo ja dan lijkt het mij dat daar wel iemand is die hier het nodige van weet en het je kan uitleggen. Zo nee dan is het misschien een idee om dat toch te worden om de reeds gegeven redenen.
    Kijk en vraag eens rond bij jouw in de buurt of misschien wel in de familie. Een middagje hierover praten maakt alles een heel stuk duidelijker en als je snapt waar je mee bezig bent maakt je minder snel en ook minder fouten. Dat kan best belangrijk zijn want ook een NiMH accu kan met een stevige klap uit elkaar ploffen. In de fik vliegen zal minder snel gebeuren maar als hij klapt vliegt er wel van alles en nog wat in het rond.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo ernst,
    Dank voor je uitleg en moet me daar eens toe zetten om dit beter te begrijpen.
    Tekening lezen is geen punt, daar ik in de bouw als zowel in de metaalbouw heb gezeten.
    Waar ik tegenaan loop zijn de simbolen van de elementen die in het diogram staan.
    Ik weet wat een diode is en wat hij doet (laat de spanning maar aan een zijde door), maar bij mij reist de vraag dan hoe kan je dat zien aan zo,n ding en wat moet de zwaarte zijn (als je dat zo noemt?)
    En ik woon hier nu bijna 2 jaar en dus nog niet echt veel contacten, zeker niet van iemand die verstand van electronica heeft.
    Modelbouw verreniging zit hier niet in de buurt, ruim 40 km weg. De friese modelbouwclub in drachten, dat is me toch eigelijk te ver weg.
    Dus ik ben al heeeeeeel blij dat ik hier de kennis kan opdoen, zolang dat in jip en janneke taal gaat snap ik het wel :)
    Doe hier veel ideeën op die ik dan kopieer in mijn boot, daarvoor alle dank van iedereen die helpt
    Grt peter.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ben ik me daar toch wat vergeten: :oops::oops::oops:
    Het is al wel "even" geleden maar ik heb een heel verhaal over de NiMH accu geschreven hier op het forum. Of het allemaal begrijpelijk is voor jouw weet ik niet maar je kan het zeker proberen. Als je het doorgelezen hebt en het begrijpt weet je wat je met een NiMH accu kan en mag doen en wat niet.
    Dat stukje kan je HIER vinden en doorlezen. Zijn er daarna nog vragen dan moet je die natuurlijk stellen. Schaam je daar alsjeblieft niet voor want jij weet ongetwijfeld van andere dingen veel meer af dan ik. Zo hebben allemaal onze "specialiteiten".
     
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ernst,
    Moet ik nu 6 x 750 mha doen en dan is dat 4500 mha dat delen door 0,1 of 0,2 en dat dan aanhouden als laadstroom?
    Word wat veel denk ik, maar zal het wel mis hebben.
    Grt peter
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als je 6 cellen in serie hebt staan krijg je een accu van 6x1,2V=7,2V. Als de capaciteit van één cel 750mAh is zal de totale accu dus 7,2V / 750mAh zijn. Een lege accu laad je met 0,1 of 0,2 x de capaciteit dus 75mA of 150mA gedurende 12 tot 14 uur.
    Bij serie schakeling tel je dus de spanningen bij elkaar op en de capaciteit blijft hetzelfde.

    Als je 6 cellen parallel zet krijg je een accu van 1,2V en een capaciteit van 6x 750mAh = 4500mAh. Een lege accu laad je met 0,1 of 0,2 x de capaciteit dus 450mA of 900mA gedurende 12 tot 14 uur.
    Bij parallel schakeling blijft de spanning hetzelfde en tel je de capaciteiten bij elkaar op.

    Het vermogen wat de accu kan leveren zal in beide gevallen hetzelfde zijn:
    In serie 7,2V x 750mAh = 5400mWh of te wel 5,4Wh.
    Parallel 1,2 x 4500mAh = 5400mWh of te wel 5,4Wh.
     
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik wacht mn lader wel af, kijken hoe ik die in moet stellen.
    Accu,s laad je met volts, die milli amp zegt me eigelijk niets.
    Auto accu,s heb ik meer verstand van, maar die zijn ook wat groter en meer volts.
    Ze staan in serrie overigens!
    Grt peter
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, hier zit je fout. Dat loodaccu's met een spanning worden geladen klopt deels, om de lader tegen een overstroom te beschermen zit er ook een overstroombeveiliging in die de maximale stroom begrensd. Bij een lege accu zal de stroom maximaal zijn en dus eerst met een stroom geladen worden. Hier komt de term CC/CV vandaan (Constant Current / Constant Voltage)

    NiMh en NiCad worden helemaal niet met een spanning geladen maar met een stroom
     
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Sorry maar stroom hoort bij water, het woord stroom gebruikt men in de volksmond.
    Als men over electra praat in vaktaal is het altijd spanning, hoe hoog of laag ook.
    Jaren lang huis instalaties aan gelegen, zowel 230 v als 400 volt.
    7,2 volt is een spanning.
    Grt peter
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bij water hoort druk, zonder druk stroomt het niet, zoek even op google naar spanning en stroom.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je al die jaren nooit heel erg goed opgelet, en er verdomd weinig van begrepen.
    Als je jarenlang installaties aangelegd hebt, heb je ongetwijfeld ook ooit wel eens een zekering vervangen.
    Wat staat er voor getalletje op die zekering? staat daar "220 Volt" op? of staat daar iets op in de geest van "16 Ampere"?

    En waarvoor is "Ampere" de eenheid? Juist ja.... voor stroom

    Als men in vaktaal over electra praat, praat men over een stroom die gaat lopen ten gevolge van de aangelegde spanning. Samen resulteren volts en ampères in een vermogen, uitgedrukt in Watt.

    Een accu laad je met stroom (je laadt een accu door er een stroom doorheen te laten lopen in tegenovergestelde richting als de ontlaad-richting) en dat doe je door er een spanning op te zetten die hoger is als de open klemspanning van die accu.

    Mijn excuses als dat nogal lomp en bot overkomt, maar als jij op post 5 reageert met post 6, dan moet je niet in post 14 zo vreselijk arrogant de grootste onzin spuien. Mensen proberen je nota bene te helpen, en het gaat ongeveer over MAVO-2 niveau natuurkunde, heel veel simpeler kan het eigenlijk niet.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ok ok sorry, de man waar ik mee werkte wilde het woord stroom niet horen. Man was electro technicus en dan neem je dat voor waar aan.
    Bij deze dus weer stroom :oops:
    Grt peter
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan valt jou weinig kwalijk te nemen, maar het onderstreepte betwijfel ik ten zeerste, de man was een beunhaas als hij het woord stroom niet wilde horen terwijl het wel van toepassing was. En jij bent daar dan de dupe van, sorry voor mijn snibbige toon.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Spanning kietelt, stroom ga je aan dood....

    Oftewel de 30.000V op schrikdraad kietelt, maar wegens de lage stroom ga je daar niet dood aan.
    Maar een relatief lage spanning als 60V en een stroom >~100mA kan je levensduur aardig bekorten.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan heb je het verkeerd begrepen
    Ik snap de irritatie over het foute gebruik van het woordje "stroom" in de volksmond. "Ik heb geen stroom!" is een vaak uitgesproken zin als een apparaat geen spanning krijgt. Aangezien stroom een gevolg is van een aanwezige spanning (en niet andersom) dien je ook over een niet aanwezige spanning te praten.

    Maar als je sowieso er weinig van weet en mensen willen je iets uitleggen is het niet verstandig om het tegen te spreken, tenzij je het zeker weet.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina