Opnieuw bouwen oud model

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tony tW, 16 dec 2012.

  1. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Na wat herbouw gedaan te hebben aan een oude balsa boot, model river police patrol launch van het merk Veron.(ik heb zelfs de originele tekeningen teruggevonden), wil ik een volgend project opstarten.
    Ik heb mijn oude modelboot (ooit gebouwd door mij vader en in mijn jeugd wat me zitten rommelen) weer teruggevonden. Nu is deze destijds geheel uit balsa gebouwd. Het betreft model " radio boot" speciaal ontworpen voor radiobesturing door E. Kreulen. Enkele oudere modelbouwers kennen deze misschien nog wel, hij is uitgekomen rond het jaar 1952. De radiobesturing moest nog zelf gebouwd worden, met lampen transitoren en grote zware accu's. Meer dan een 1 kanaals besturing was nog niet mogelijk, alleen het roer. Aangedreven werd het model door een 2,5cc dieselmotortje. Deze heeft het helaas begeven, en is vervangen door een 2,5 cc Enya marine gloeiplug motortje. Dat ging destijds prima, maar ik denk dat ik er bij mij in de omgeving niet echt meer mee wegkom en een switch moet maken naar electro.
    Het bootje zelf is redelijk aan het eind van zijn latijn, dus wil ik heb opnieuw gaan bouwen. Ik heb de originele tekeningen en bouwbeschrijving er nog bij.
    De afmetingen zijn 91 cm lang en 19 cm breed. Qua rompvorm lijkt hij op de Vosper modellen echter qua opbouw niet. Nu zit ik te twijfelen of ik hem weer geheel origineel ga bouwen of de opbouw naar eigen inzicht ga aanpassen naar een Vosper launch model.
    Tweede is welk materiaal. Ik kan alles weer in Balsa gaan doen, of alles in dun triplex, maar ik zie ook veel verslagen waarbij gewerkt wordt met polyester platen. Dat lijkt ook een relatief eenvoudige wijze van bouwen. Enig advies vanuit jullie richting als doorgewinterde bouwers.
    Daarnaast is het een enkel schroefs model en denk ik erover hem om te zetten naar een dubbel schroefs model. Waarom? Gewoon omdat me dat een anders lijkt.
    Motorisch heb ik nog een paar mooie Maxxon motoren liggen, die doet het in het andere model ook prima. Gewicht per stuk zo'n 500gr maar dat is voor dit model geen punt.
    Graag zou ik eens wat ideeen lezen over de voor- en nadelen van hout en polyester. Ik ben geen erg ervaren modelbouwer en dit project gaat zeker veel tijd vergen.
    Zodra ik enige foto's heb kunnen maken van het huidige model zet ik ze hier even bij.
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zat deze man niet in Rotterdam
    Iets van Goudse Singel
    mvg
    Frederik
     
  3. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Volgens de bouwbeschrijving kwam hij uit Rotterdam. Maar die is redelijk summier daarin, dus Gouda zou ook zomaar kunnen. Kent u deze modelboot, of heeft dhr Kreulen destijds nog andere modellen gemaakt? Ik geloof dat hij redelijk aan de bakermat van de nederlandse modelbouw heeft gestaan. Of ben ik dan verkeerd geinformeerd?

    Gr Tony
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoe komt u nu in godsnaam aan Gouda
    Het is was de Goudse rijweg
    In Rotterdam
    Van af de blaak naar het boerengat dus
    Het hele bootje was van Balsa
    En de motor fundering van triplex
    Het was een eigen ontwerp en leek iets op een Jachtje
    Het had een vlak in V vorm
    mvg
    Frederik
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Warm Frederik, Evert Kreulen zat aan de Goudsewagenstraat in Rotterdam. Zijn zaak "Popular Technics" wordt wel gezien als de eerste rc modelbouw winkel in Nederland.
    Hij was pionier op het gebied van radiografische besturing, en heeft daar ook een boek over geschreven dat rc besturing bereikbaar maakte voor de hobbyist.

    Groet,

    Ad
     
  6. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Excuses, ik was met twee dingen tegelijk bezig en heb even fout gelezen.
    De omschrijving van het bootje klopt.
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Doe mijn eens even een plezier van dat Balsa bootje
    En maak daar eens een foto van
    Want het was wel mijn eerste model
    Wat ik heb gebouwd toen was ik iets van 16 jaar of zo
    mvg
    Frederik
     
  8. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Ik ga vanavond een paar foto's maken van het bootje.
    ik kan wel vast zeggen dat de staat van de opbouw niet heel denderend meer is. Het heeft wat te lijden gehad van enkele verhuizingen en een tijdje opslag.
    Ik wil hem wel weer opnieuw gaan bouwen, maar zou graag uw mening horen of het zich leent voor dun triplex of toch beter voor balsa?

    grt Tony
     
  9. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Uhm.. als ik mijn mening mag geven zou ik triplex nemen.
    Balsa is naar mijn idee toch nogal kwetsbaar.
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Andere tijden ander materiaal

    Ik zou het eens proberen met kunststof
    Kan je mooi lijmen met ether
    Ik bedoel dat witte spul
    Wat je als plaat kan kopen (weet even de naam niet)
    mvg
    Frederik
     
  11. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Polistyreen of ABS.


    Jan
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Kan je goed versterken hoor met een matje
     
  13. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    enkele foto's van de boot. aan de onderkant zie je de originele waterscoop voor de motorkoeling, deze heb ik destijds afgesloten en een nieuwe versie achterop gemonteerd achter de schroef. het gat in de zijkant is de oude uitlaat (zit aan beide zijden) van de originele dieselmotor , voor de huidige gloeiplug versie heb ik een buis naar de spiegel getrokken.
    De mast is gesneuveld in alle verhuizingen.
    Ook al is de boot uit balsa gebouwd, deze is nog steeds in redelijke staat. enkele barsten in de verflaag. De buitenzijde is op de oude manier gladgetrokken: verband gaas volgestreken met talkpoeder opgelost in spanlak. Dit geeft wel een mooi glad resultaat en houdt zich na een kleine 60 jaar nog perfect. Toch zie ik weinig goeds in het opknappen van deze boot. Met de huidige material is misschien nog wel een beter resultaat bereikbaar. Ik ben ni et bekend met de polyester materialen, maar de verschillende bouwverslagen doen het voorkomen dat dit ook redelijk eenvoudig te verwerken is.
    In ieder geval gaat er nu een electromotor (of twee als ik een ombouw naar dubbelschroef kan maken) in, want of ik de motor nog een beetje aan de praat krijg weet ik niet. De boot heeft de afgelopen 25 jaar nl geen water meer gezien.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Leuk model!
    Gezien dit model gemaakt is om met hele platen balsa in elkaar te kunnen zetten, is dat waarschijnlijk nog steeds de makkelijkste manier. Uiteraard kan je hem wel van binnen verstevigen met een matje en wat polyester (eerst hechthars gebruiken) of epoxy (wat kritischer met menging) en de buitenkant met G4 (een hechthars) behandelen.
    Uiteraard kan je de romp ook als "plug" gebruiken om een mal van te maken, en daar weer je romp uit maken, maar waarom zou je? IMO is gewoon gaan bouwen van hout (of als je dat liever hebt van ABS...) het beste.
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als ik mij goed herinner
    Zijn de huidplaten van boven naar beneden gemaakt
    En dan ook nog diagonaal
    En dubbel maar dat weet ik niet zeker meer
    mvg
    Frederik
     
  16. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Schip in "redelijke" conditie en handleiding/tekeningen aanwezig, uit de begintijd van de r.c.
    RESTAUREREN s.v.p.!!!
    Uniek materieel moet je koesteren. 1:1, maar ook op schaal.
    Daarna nabouwen met moderne installatie kan altijd nog.
    Please!
     
  17. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Klopt Frederik, de huidplaten worden diagonaal opgebracht, maar niet dubbel, tenminste niet zoals ik het in de beschrijving gelezen heb.

    @ Bertus: restaureren zou ik graag doen, echter ik weet niet hoe de staat van het Balsa is onder alle verflagen. Aan de binnenzijde heeft de brandstof toch wel invloed gehad op de verflaag en aan de buitenzijde is de verflaag op verschillende plekken gebarsten. Aangezien er geen plamuur gebruikt is maar spanlak met talkpoeder, weet ik niet goed hoe ik dat weer voldoende waterdicht kan krijgen. Het balsa is niet behandeld met een waterafsluitende lak voordat er "geplamuurd" werd. De opbouw moet sowieso opnieuw gemaakt worden. daar is teveel van kromgetrokken , maar dat is niet de grootste klus. Of kan er een laksoort (G4 bv) over een dergelijk laag worden aangebracht om alsnog de romp goed af te sluiten?


    Ombouw naar electro is waarschijnlijk sowieso nodig wil ik er bij mij mee in de buurt kunnen varen (krijg anders teveel vissers op mijn dak), of weet één van de andere formuleden een lokatie rondom Houten waar er zonder problemen met brandstof te varen is (en dan bedoel ik niet het Amsetrdam Rijnkanaal want dan ga ik het afleggen tegen de grote jongens ;)).

    Graag nog wat advies in bovenstaande door de ervaren bouwers/restaurateurs. Met de aankomende kerstvakantie het ik een paar dagen om of schuurpapier en lak te hand te nemen of te zien of ik met Balsa opnieuw kan beginnen.

    grt Tony
     
  18. Tony tW

    Tony tW

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Houten
    Ik heb eea nog eens goed bekeken en heb besloten de huidige romp te restaureren. Dwz eerst goed reinigen ( zit erg veel residu op van de brandstof) dan eens goed schuren en de oude uitlaatpoorten dichtmaken. Ik twijfel nog of ik nieuwe wat verder naar achter maak om daar de demper van de motor op aan te sluiten en zo de aangebracht uitlaatpijp naar de achtersteven weer te sluiten. De oude waterscoop gaat eraf en een modernere versie komt achterop.

    Een grotere uitdaging wordt het weer draaiende krijgen van de motor na 25 jaar.
    Ik heb het forum en google al even verder bekeken, maar kan niks vinden over het reviseren van een gloeiplug motor. Is er iemand die me hiermee opweg kan helpen? Misschien in het speedboot forum? Hier wordt meer met brandstofmotoren gevaren.

    De opbouw zal ik waarschijnlijk opnieuw moeten bouwen, maar dat is van tweede orde.
    Gezien mijn hoeveelheid tijd zal dit eenwat langer lopend project worden.

    Even ver op de zaken vooruitlopend: welke schroefdiameter en vorm is er geadviseerd bij een Enya 15 IV (2,5cc) motor?

    Alvast bedankt voor mogelijke adviezen bij deze restauratie.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik dacht dat je, vanwege het anders beperkt zijn in de locaties waar je mag varen, naar elektro zou gaan?
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Cultureel erfgoed moet je niet vernieuwen (veranderen dus)
    Dat moet je laten zo als het is
    mvg
    Frederik
     

Deel Deze Pagina