Opnieuw gebeten door de rc bug.

Hallo allemaal.
Ik heb een aantal jaren geleden al wat gedaan met elektro rc auto's,maar door werk,gezin enz toch niet genoeg tijd ervoor gehad en alles weer verkocht.
Nu door een scheiding weer heel veel tijd en een nogal groot huis over helemaal voor mij zelf.
Zat al een tijdje na te denken wat te doen,een mens moet toch een hobby hebben,nietwaar?.
Toch weer op de rc elektro auto hobby uitgekomen.
Na heel veel op het net rond gekeken te hebben,wil ik het gaan proberen met een drift wagen,ook omdat ik en een grote kamer leeg heb en een behoorlijk grote overloop heb,waar laminaat ligt,en dat lijkt me weer oke om te driften.
Is lekker makkelijk om thuis binnen te kunnen oefenen/trainen.
Nu lees ik nogal veel over het tamiya tt01 chassis,wat volgens mij veel wordt gebruikt bij de drifters.
Alleen zie ik regelmatig er een d of e achter staan?
Zijn dat andere types chassis?.
Zo ja welke zou dat beter zijn?,dit wordt mijn eerste drifter dus zou graag willen horen van jullie wat een goede maar toch wel redelijk betaalbare keus zou zijn.
En zijn er mischien andere merken met leuke/goede drifters?
Ik heb wat modelbouw betreft helemaal niets meer en moet echt met niets beginnen.
Ik hoop op veel en leuke feedback van jullie!

Mvg Ewald.

Leuk dat u weer wil beginnen, daar kunnen we u vast wel mee helpen!
De TT01 is een veel gebruikt chassis, al vrij oud, en later zijn daar nog een D en een E versie van uitgebracht.
De D versie was voor driften, die kwam standaard wat meer drift gericht, dus met andere banden etc, en de E versie was wat meer race gericht, die had wat betere onderdelen al standaard geloof ik.

Tegenwoordig word de TT01 niet meer gemaakt, omdat de TT02 is uitgebracht, dus onderdelen zou op den duur misschien wat moeilijker kunnen worden.
Maar voorlopig zal dit nog wel meevallen, omdat er zo veel van verkocht zijn.

De TT01 is wel wat verouderd, dus als u echt veel meer en beter zal willen driften zal u een keer een ander chassis moeten kopen denk ik, wat wat moderner is en lager aan de grond, zoals de Sakura D3 of een Tamiya TA06 of iets dergelijks.
Maar daar staat wel tegenover dat de TT01 wel behoorlijk goedkoper is.

Hopelijk kan u er wat mee!

Ruud

Voor het driften kan ik de TT-01 wel aanraden als beginnerauto, lekker goedkoop 2e hands aan te schaffen. Als je nieuw wilt de TT-02. Achterdif dichtlijmen en oefenen maar. Als je serieuzer wilt gaan driften, als de TT de beperkende factor wordt en niet meer jouw kunde, dan kan je naar een mooi specifiek drift chassis gaan zoeken, bijvoorbeeld met de motor voorin. Deze is mooi, heb ik niet zelf maar ik heb er wel even mee mogen sturen:
3Racing Sakura D3 CS Front Motor 1/10 RC Drift Car w/ 2.4GHz Radio Set Brushless ESC COMBO #CB0626

Succes,

Hugo

Hugo,

Voor dat geld heb je niet eens een tweedehands TT-01 met 2.4 GHz zender.....dus misschien beter gelijk hiermee beginnen ;-)

Eh, plus $ 53.00 verzendkosten, is grote doos, plus BTW en invoerrechten en invoerkosten, en ik weet niet wat TS al heeft. Als die stiekem nog een zender of zo heeft... Maar het kan wel. Motor erbij, kap + verf erbij, wat meer wieltjes, accu's, 't wordt best een pakket! Ik zou van marktplaats wat bijeen schrapen, maar ja, wie ben ik (retorische vraag...)

Hugo

Leuk dat u weer wil beginnen, daar kunnen we u vast wel mee helpen!
De TT01 is een veel gebruikt chassis, al vrij oud, en later zijn daar nog een D en een E versie van uitgebracht.
De D versie was voor driften, die kwam standaard wat meer drift gericht, dus met andere banden etc, en de E versie was wat meer race gericht, die had wat betere onderdelen al standaard geloof ik.

Tegenwoordig word de TT01 niet meer gemaakt, omdat de TT02 is uitgebracht, dus onderdelen zou op den duur misschien wat moeilijker kunnen worden.
Maar voorlopig zal dit nog wel meevallen, omdat er zo veel van verkocht zijn.

De TT01 is wel wat verouderd, dus als u echt veel meer en beter zal willen driften zal u een keer een ander chassis moeten kopen denk ik, wat wat moderner is en lager aan de grond, zoals de Sakura D3 of een Tamiya TA06 of iets dergelijks.
Maar daar staat wel tegenover dat de TT01 wel behoorlijk goedkoper is.

Hopelijk kan u er wat mee!

Ruud
Dit is niet waar. De TT-01 en de TT-02 leven in vrede naast elkaar en de TT-02 is géén opvolger van de TT-01.

Het zijn 2 wagens die gewoon naast elkaar bestaan en beide worden nog gewoon geproduceerd en voor beide zijn gigantisch veel spare parts (ook van andere merken) te vinden.

Echter, als je wilt gaan driften zou ik inderdaad naar een Sakura D3 gaan kijken, is voor puur driften een stuk leuker en geschikter, en kost niet veel.

Oké, sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen, excuus!

Welnee zo bedoel ik het helemaal niet ;) Wat ik meer wilde zeggen was dat men niet moet denken dat de TT-01 een extreem verouderd model was en je dus voor de TT-02 moet gaan, dat denken wel meer mensen namelijk maar dat is dus niet zo.

De TT-01 en de TT-02 rijden allebei anders, ze zijn anders te tunen en ze voelen anders aan, en het klinkt ook raar door de 1 en de 2, maar het is dus geen opvolger, gewoon een verschillende auto in hetzelfde segment.

Netzoals de TT-02S: dat is niet een opvolger van de TT-02 (zoals de TT-01E dat wel is van de TT-01) maar compleet andere wagen bedoeld voor een heel ander segment.

Veel mensen vinden de TT-01 lekkerder rijden dan de TT-02 en die is dus ook nog steeds meer gebruikt dan de TT-02.

Zelf 2 tt01's gehad en driften deden ze zeker goed. Op marktplaats enz vind je inderdaad leuke setjes dus zou daar zeker eens kijken.Soms ben je met 100 euro gesteld voor een 2dehands tt01. Persoonlijk zou ik wel een lichte brushless erin doen en lipo. Ook een aluminium middenas is aan te raden dan en diffs locken hoeft niet perse maar kan zeker als hij echt enkel voor driften bedoeld is. Ik had het niet gedaan omdat ik er af en toe mee op circuit reed en dus geen vaste diffs wou.

Hoi,
Bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Zoals ik het nu lees zou de tt01 geen slechte keus zijn voor mij.
Ik ben zeg maar er een van "de oude stempel",mijn aller eerste rc wagen,heeeel lang geleden was ook een Tamiya.
Dus ben ik toch een beetje Tamiya minded,vraag mij niet waarom,zo is het nu eenmaal.
De andere merken ken ik niet,en mischien is het wel van onbekend maakt onbemind.
Mijn kennis van driften beperkt zich nu nog tot het feit,dat de wagen 4wd moet zijn.
Ook wat betreft brushles motoren en lipo accu's weet ik helemaal niets van.
Dus ik zal nog veel en mischien wel domme vragen hier stellen,en heel veel lezen.

Bedankt.

Ewald

Wat beteft brushless, ik ben daar ook meteen mee begonnen. Was niet verstandig. Voor driften heb je controle nodig, en in een TT niet teveel vermogen. De standaard motor of bijvoorbeeld een Carson Cup Machine of Tamiya Torque Tuned motor is ruim voldoende. Brushed reageert erg soepel en is goed te controleren. Ga je voor brushless, dan meteen een motor en regelaa met sensor. Ik reed een goedkoop setje zonder sensor, en dat accellereerd verre van gladjes.

Hugo

kijk ook eens naar de HPI Micro RS4.
deze is vrij goedkoop in aanschaf en RTR.

ook heb je daar drift versie's van. hij is wel kleiner dan een TT01.
namelijk 1/18. dus leuk voor binnen!

Andre

Het nadeel van een Micro RS4 lijkt mij dat deze doordat deze kleiner is iets moeilijker te besturen zal zijn?
Omdat hij groter/sterker reageert op het stuur?

Stuurt prima, een Xray M18 daarteken kent wat meer setup opties. Probleem is dat deze 1:18 auto's niet geschikt voor buiten zijn tenzij je mooi glad en schoon asfalt hebt.

Met een goedkoop zendertje kan je dikwijls al je stuuruitslagen minder zetten, zoek eens op GT2. Verkrijgbaar bij conrad maar goedkoper bij de chinezen op hobbyking.
Als je van de "oude stempel" bent ven je vast ook gewend met lange antennes te werken, niet doen, ineens 2.4ghz kopen zoals de zender die ik al aangaf. Geen gedoe meer met kristallen en lange antennes waar je iemand zijn ogen mee uit prikt. Ook niet meer kijken naar wie er allemaal rijd, je hebt zowizo je eigen frequentie.

Een goede combinatie in een tt01 is ofwel brushed zoals aangegeven met een iets sneller motortje of anders sensored brushless met een 17,5 turns motor ofzo.Lagere turns is snellere motor en dus meer je gasvinger in bedwang houden.
Brushless zou ik nemen ivm geen tot weinig onderhoud van de motor ( geen koolborstels) en je verbruikt minder energie van je lipo waardoor je langer kan rijden.
Lees je ook goed in over het gebruik van lipo's, dit is niet zomaar zoals een accu laden en rijden. Je moet ze goed behandelen, niet te leeg trekken, niet vol wegleggen...
Alsnje nog vragen hebt, stel ze gerust, iedereen had ooit nul kennis

Hallo Allemaal.
Ik heb de knoop door gehakt en op MP een 2e hands tt01 gekocht.
Nu nog wachten op de aflevering gggrrrrrrr,ben niet ongeduldig hoor!!
Maar zit wel gelijk weer met een vraag.
Er zitten accu's bij en volgens mij de 7,2 volt nimha pakketten.
Nu lees ik heel veel over de lipo accu's,en daar komt mijn vraag vandaan.
Welke voordelen zouden de moderne lipo accu's hebben t o v de nimha accu's?
Ik ben niet van plan om op korte termijn over te gaan op brushless motoren,er zijn volgens mij genoeg sterkere/snellere borstel motoren.
Dus vraag ik mij idd af wat de voor of nadelen van lipo is/zijn t o v nimha accu's.

Mvg Ewald

Het voordeel van LiPo's is dat ze meer vermogen af kunnen geven, en continue blijven presteren.

Nadeel, ze zijn iets duurder (hoewel prima betaalbaar), je hebt een LiPo-cutoff nodig (een losse, of geintegreerd in je regelaar) en een regelaar en lader die geschikt zijn voor LiPo. Accu moet je dan gebalanceerd in de juiste mode laden, en als je ze een tijdlang niet gebruikt in de "storage-mode" laden (niet te vol, niet te leeg).

Als je nog een motor/regelaar moet kopen, zou ik niet eens kijken naar brushed. Er is meer dan genoeg betaalbaar spul te vinden, en het verdient zich vanzelf terug.

Het ligt er allemaal aan wat je met het chassis gaat doen maar een LiPo is zeker aan te raden. Let er wel op dat je het e.e.a. weg moet dremelen om een LiPo in een TT-01 te gebruiken.

Ga je wedstrijden rijden dan moet je rekening houden met het reglement wat je aan moet schaffen qua ESC en motor. Bij de Tamiay Cup zijn in de Top Stock klasse een Tamiya regelaar en Cup Machine verplicht om maar een voorbeeld te noemen.

Verder een goede aankoop de TT-01, het is een leuk chassis ;)

Back