Er is geen andere mogelijkheid dan regeneratief remmen. Als je met je regelaar afremt, dan gaat de motor als generator werken, zowiezo. Dus je wekt een spanning op, die voor stroom zorgt. De regelaar kan hiermee 2 dingen doen: de opgewekte stroom opstoken over een weerstand (geeft ongelofelijk veel warmte, zeker bij 1/8) of de opgewekte stroom terug in de batterij sturen, en deze dus een beetje opladen. Dat is de meest efficiënte manier, en de enige als je met grote stromen te maken hebt. Wat ook goed werkt, maar waar je mee moet oppassen om de regeling niet te dwarsbomen, en je hebt er een apart regelcircuit voor nodig als je ze optimaal wilt gebruiken, zijn (ultra)condensatoren. Deze nemen opgewekte energie bij het remmen heel snel op, veel sneller dan dat een accu dat kan. Dit wordt bij 1:1 elektrische auto's toegepast.
savage26picco zei:
Bij brushless moet het magnetisch veld opgewekt worden d.m.v. electriciteit.
Het spijt me savage26, je geeft vaak hele goede opmerkingen, maar nu ben je uit je nek aan 't kletsen. Bij beide types motoren wordt het magnetisch veld verzorgt door een permanente magneet. Bij borstelmotoren zit die in de stator, bij borstelloze motoren zit die in de rotor (die binnen of buiten de stator loopt).
Hetgeen ervoor zorgt dat de motor gaat draaien is de stroom door de rotor (bij borstelmotoren) of door de stator (bij borstelloze motoren). Door de stroom door zo'n geleider ontstaat er een kracht op die geleider (Lorentzkracht, Linkerhandregel). Als die geleider kan bewegen (borstelmotoren) zal die door die kracht gaan verplaatsen (=de motor draait). Als de geleider niet kan bewegen (borstelloze motoren) dan zorgt de reactiekracht op het veld (permanente magneet) ervoor dat gaat verplaatsen (de motor draait).
Om er nu voor te zorgen dat die kracht steeds in dezelfde richting blijft werken, zodat je een bruikbare (naar 1 kant draaiende) motor krijgt, moet er op het juiste moment veranderd worden: commuteren. Dat gebeurt bij borstelmotoren mechanisch, bij borstelloze gebeurt dat elektronisch (in de regelaar).
Het magnetisch veld is bij beide motoren ongeveer gelijk, durf ik zeggen. Enkel, omdat je bij borstelmotoren altijd een ijzeren rotor met 3 polen hebt, ga je daar dat "klikken" voelen, als je de motor met de hand rond draait. Hij "springt" van best magnetisch geleidend punt naar best magnetisch geleidend punt.
Borstelloze motoren hebben dat niet, of dat ze nu een stator hebben met enkel wikkelingen of met wikkelingen in een ijzeren pakket. In het eerste geval is dat omdat er geen betere magnetisch geleidende punten zijn, in het 2e geval is dat omdat er zoveel beter magnetisch geleidende punten zijn (tussen iedere geleider ligt er een baan ijzer = beter magnetisch geleidend punt) dat je dat springen van punt naar punt amper meer voelt.
Elektriciteit opwekken is veel efficiënter in een borstelloze generator. De opgewekte elektriciteit moet nu niet via slecht geleidende koolstofborstels, geïoniseerde lucht (vonken), en een altijd verslijtende commutator naar "buiten" gebracht worden. Nee, de opgewekte elektriciteit zit al in het stilstaande deel, en moet dus niet via een inefficiënte mechanische manier naar buiten gebracht worden. Ga maar eens kijken hoe de echte generatoren werken in een elektriciteitcentrale. Het enige verschil is dat daar geen permanente magneet gebruikt wordt voor het magnetisch veld, maar een elektromagneet. Daar zit je dus toch nog met borstels, maar daar moet enkel stroom door om een magnetisch veld op te wekken, en niet de stroom die opgewekt wordt om onze huizen van elektriciteit te voorzien.
Ik hoop dat ik zo een beetje meer duidelijkheid heb gebracht :wink: