Opslaan nicad accu's

Hallo!

Ik heb even een vraag m.b.t. het wegleggen van nicad accu's.
Ik moet nl voor de baas 4 maanden naar het buitenland en vraag mij af wat het beste is voor mijn accu's (zender en ontvanger accu's)

1 Volledig opgeladen 4 maanden laten liggen.

2 Volledig ONTladen 4 maanden laten liggen

3 Opgeladen achterlaten bij een collega's modelvlieger die ze af en toe aan de prik hangt.

Als je een advies hebt of ervaring hiermee dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Dit

Langzeit-Lagerung:
Leer, d.h. entladen bis zur Entladeschlußspannung (siehe Pflege),
bei möglichst niedriger Temperatur (-20°C bis +10°C).

is wat Schulze adviseerd

Gewoon niks aan doen. Behalve als er eentje leeg is, die zou ik dan laden tot zo`n 80 %

Als je terugkomt kun je dan mooi zien of je een slechte accu hebt, die is dan namelijk helemaal leeg.

Goede Niccads zullen slechts een klein beetje zijn ontladen en hebben daar absoluut niks van.

Nicad's kan je gedurende 3 maanden makkelijk wegleggen op een koele droge plaats. Het beste is dat ze gedeeltelijk geladen zijn tot maximaal ongeveer 70%. Het probleem is namelijk dat de zelfontlading groter wordt als de accu voller is. Het is minder goed voor de accu om hem helemaal leeg op te slaan dat gaat ten koste van de capaciteit en levensduur.
Dus de accu laden tot zo om en na bij de 70% en koel en droog opslaan. Dan over drie maanden de accu rustig weer op kamertemperatuur laten komen. Leg hem bijvoorbeeld ergens in de kamer en laat hem daar een dag liggen.
Dan de accu rustig (langzaam) laden, 12 tot 14 uur met 0,1C en de accu daarna rustig ontladen met maximaal 1C en kijken wat de capaciteit is. Is die nog (ruim) boven de 80% van de opgegeven waarde dan kan je de accu weer gaan gebruiken. Haalt hij dat (nog) niet dan nog één of twee laden/ontladen tot hij het wel weer haalt. Haalt hij het dan nog niet dan is het toch het einde van de accu maar die kans is heel klein. Tenminste als de accu al niet slecht was voordat je hem weglegde. Dus eerst testen en dan pas opslaan.

Back