[Opsomming] Wie vliegt ALLEEN electro, waarom en waarmee?

Tadango

Forum veteraan
Ik was beniewd wie er ALLEEN electro vliegt. Dus 1 brandstof model en je ligt er uit ;) Ook vraag ik me af waarom die persoon dan alleen electro vliegt en waarmee.

Ik vlieg dus ALLEEN electro (tenzij ik les geef) omdat ik op kamers woon en veel bij huis vlieg. Ook is mijn kamer niet so groot dat ik grote modellen kwijt kan. Bezine is minder schoon en ik vind het te veel gedoen. Accu erin en gaan maar vind ik een groot voordeel van electro. Ik vlieg met deze collectie op het moment :
view_preview.asp

Wat je ziet :
Links mijn devine II (V-tail) met een Mega 16/7/6 met 4,7x2,4 klapprop en 8xGP600 NiMh
Daarnaast (boven) mijn indoor stunt dingetje (162 gram met stickers) met CD-Rom motor en 3s1p KOKAM 340UHD
Daaronder mijn Robbe Hunter EX met mega 16/15/3 met 7xTS 1950 FAUP cellen (gaat erg hard :))
Daarnaast (Boven) mijn Multiplex Picojet met mega 16/15/3 met 7xTS 1950 FAUP cellen (gaat ook erg hard :) maar net iets minder dan de Hunter :()
Daaronder mijn Electro stunt dingetje (tekening van philip rawson) met een Axi 2808/16 op 8xKAN950. Dit model vliegt erg acrobatisch en erg stabiel voor zo'n klein model. Uiteraard enorm wendbaar ;)

Ben benieuwd naar jullie reden/collectie en of er uberhaupt nog meer mensen PUUR electro vliegen.

Ik heb nog maar 1 model en deze is electro dus...Maar mijn intentie is om electro te blijven vliegen.

Reden voor electro is dat je geen gekl@3&t hebt met het afstellen van motoren. Verder is het stiller, schoner. Daarnaast zit ik in het dagelijks leven in de Avionica (voor de leken: dit is luchtvaart electronica) en heb dus affiniteit met de vrije electronen.

Mijn "collectie":
E-trainer Zabarak (bijna) uitgerust met SPEED 700BB 9.6V en 10x2400RC. Ik was eerst van plan een speed 600 te gebruiken maar heb hier toch maar van af gezien.
Volgend project wordt een RBC kit.

He een topic alleen voor electro-freaks 8)

Ook ik vlieg alleen electro, simpel om het feit dat het een stuk handiger is dan brandstof. (accu erin en vliegen maar :D ).
Daarnaast is voor mij een groot voordeel dat ik geen tijd en energie kwijt ben aan het starten van de motor, en na het vliegen ook niet eerst het hele model hoef schoon te maken :lol:

Qua collectie heb ik nog niet verschrikkelijk veel aangezien ik de hobby net pas weer heb opgepakt.
Op dit moment heb ik een Zabarak (1,52m 1300g met een speed 700BB en 10 cellen), en een electro-zwever (virage 1,60m 1200g speed 600 op 7 cellen).

Ik ben me sinds kort een beetje aan het oriënteren op een leuk tweede toestel wat geschikt is voor een conversie naar electro. (Het wordt in ieder geval een kit aangezien ik zin heb om zelf iets te bouwen!)
Ben er nog niet helemaal uit maar twijfel tussen een Goldberg Tiger 2 of een Sig Somethin' Extra. (Nee geen Puma nee, ik weet niet wat het is maar om de een of andere reden vindt ik dit niet echt een leuk toestel :lol: )
Als aandrijving denk ik hierbij aan een Mega/Jeti 45/3 brushless met 14 cellen. (direct drive of vertraging + grotere prop).

Tadango hoe doe jij het met het laden op het veld eigenlijk? Hebben jullie 220V in jullie clubhuis, of maak je gebruik van een lood- of autoaccu om je packs te laden?

220 aanwezig :) En mijn vader heeft altijd een accu bij zich. Ik laad altijd vanaf 220, werkt perfect, ook thuis. En Electro stiller? Dan heb jij mijn picojet en hunter nog niet gehoord ;) Die maken (volgas) meer lanwaai dan een hoop bezine kisten op de club. Komt door de duw prop en hoog toerental (19000 rpm :)).

Bij de club waar ik hoogstwaarschijnlijk ga vliegen (RLC) hebben ze namelijk geen 220V. Opzich geen probleem aangezien mijn lader ook een 12V-input heeft, alleen trekt ie dan wel 17A (ipv 2A op 220V), en dan is een lood- of auto-accu snel leeg lijkt me :(

Ik heb voor de zwever 2400 mAh accu's gekocht en twijfel voor mijn zabarak (en ook mijn tweede toestel) 1700 mAh of 3000 mAh NiHM accu's aan te schaffen, alleen gezien het feit dat ik voor de prijs van één Sanyo 3000 HV NiHM drie 1700 mAh packs kan krijgen denk ik toch dat ik voor het laatste ga, al is de vliegtijd per vlucht dan wel lager. (Er moet dan natuurlijk wel een goede mogelijkheid zijn de accu's tussen de vluchten te laden ;) )

Toch zou ik de 3300 nemen. (Ja 3300 :)) want die hebben meer vermogen een en beter rendement. Je kan ze in de zelfde tijd laden (30 min) dus kan je met de 3300 gewoon meer vliegen op een dag. Iets wat toch met electro vaak een probleem is. Ze zijn duurder, is brusless ook en lipo ook. Het is ook maar net of je het ervoor over hebt.

Stom het zijn inderdaad 3300HV cellen :lol:
Ik denk alleen niet dat ik deze cellen met 4A in 30 minuten vol heb..
Daarnaast heb ik met p-calc berekend dat de vliegduur met een 12x8 prop op 1700mAh 3.02 min. is terwijl de 3300 het 5.10 min volhouden. Nog even afwegen wat het beste is dus ;)

Ben je trouwens ook begonnen met vliegen met electro? Zo ja, wat waren je 1e, en belangrijker, je 2e toestel dan eigenlijk?

Nu ik trouwens lees dat jullie bij avio eelde 220V hebben twijfel ik toch of het niet makkelijker is lid te worden bij jullie. (De afstand vanaf groningen is gelijk aan die van de RLC, dus dat maakt weinig uit.)
Bij de RLC hebben ze alleen wel een prachtig mooi (en groot!) vliegveld.

Ik heb zelf een:

Robbe Ranger
Multiplex Twinstar
Multiplex Twinstar + Flaps
Multiplex Pico cub + floats (watervliegtuig)

Dit omdat het erg makkelijk is, accu erin en vliegen maar. Meestal neem ik dan 4 accu's mee en daar heb je genoeg vliegplezier van.
Ook vlieg ik op een boerderij tussen de koeien en de schapen, die zijn er totaal niet bang voor omdat het nauwelijks geluid maakt. :roll:

Ik heb het geleerd (7 - 8 jaar geleden) met een charter. Toen was er nog haast geen electro en het was ivh ook heel duur. Avio-Eelde heeft een aardig goed veld. Het mooiste is de ruimte er om heen. Allemaal weilanden. Het veld is groot genoeg voor alle modellen tot 2,5 meter ofzo (snelle jets hebben drijvers nodig ;)). Ik vind ons veld nog steeds het prettigst vliegen omdat je zo goed aan kan vliegen. Je kan bij het begin van het veld de grond al raken omdat de alle ruimte vrij is rondom. Voor electo minder een probleem omdat je daar vaak minder snelheid mee hebt (mijn picoject bleef soms net op de rand steken omdat hij erg doorschiet :))

http://foto.ccme.nl/view_album.asp?albumNr=37

Hier staan wat lucht foto's van de club en de omgeving. Geeft een aardig idee van de ruimte.

Tadango leuke luchtfoto's 8)
Jullie hebben inderdaad ook een ruim vliegveld, en een groot voordeel voor de winter: een clubhuis ;)
Ik kom binnenkort anders weleens een keer bij jullie op de club kijken :D

Doe dat :) Nieuwe leden zijn altijd leuk (de oude ook nog hoor jan;)) Ik weet niet wat ew zondag doen aangezien het weer erg knudde lijkt te worden.

Back :ontopic:
Nu mijn extreme flyer gecrashed is vlieg ik alleen nog maar met electro, en wel op dit moment vrijwel alleen met parkflyers. Heb wel net een oude kyosho reflex gerestaureerd en weer vliegend gemaakt en als laatste heb ik een eigen ontwerp speed 400 pylon racertje gemaakt. De overige modellen zijn,
Pond-Racer
RBC microwarbird Focke Wulf
Ennu 1.1
GWS piper-cub
Titan Attack
holiday
rbc delta 400
en dan bijna klaar de rbc Microbipe
rbc micro mustang
Double Magnum
en hiernaast nog enkele zwevers.

Theo, Ik mis flappy, jetje,
en nog een ca 20 andere modellen.. als ik bij jou de tel de afgelopen jaar een beetje heb bijgehouden.

Ik kan toch niet alles hier opsommen, dat brengt anderen misschien op verkeerde gedachten. Maar de voorraad begint aardig te slinken.

Theo Coenen zei:
eigen ontwerp speed 400 pylon racertje

foto's theo?

Na de crash van m'n club20 heb ik in principe ook alleen nog maar elektrokisten. Er komt wel weer een nieuwe C20 uiteraard. Op dit moment vlieg ik hoofdzakelijk met een EPP delta 400, een speed 400 pylonracer (boomerang) en een F5D pylonracer (gilette).

Elektro is mijn favoriet omdat ik de techniek gewoon interessant vind. Voor mij is het dan ook geen alternatief voor brandstof maar gewoon een keuze. Bijkomend voordeel is dat ik me geen zorgen hoef te maken om het geluid.

Paul

Leuk avatarretje, Niek! :offtopic:

:ontopic: Natuurlijk vlieg ik ook alleenmaar electro!
Wat moet ik met zo'n vieze, stinkende, herrie makende verbrandingsmotor op een mooi en schoon vliegtuig in de mooie, schone, rustige natuur?

gertjan, dat jij electro vliegt is jouw keuze maar ik vind wel dat je dan niet zo neerbuigend hoeft te doen over brandstof vliegers.

ieder zijn eigen ding he.
andere vinden zon vliegtuig met het geluid van een viborator weer verre van leuk.

@ Gerard en de rest:

Vat het vooral niet persoonlijk op.
Ik moest gewoon even.....
Het was voor een deel plagend bedoeld, maar zeker ook een afreageren c.q. sarcastisch en wel om het volgende:
Ik heb zo'n 6 jaar als electro vlieger op een vliegclub gezeten waar voornamelijk (98%) met brandstof-modellen werd gevlogen. Ik heb gewoon te veel (meestal non-verbale) neerbuigendheid :cry: meegemaakt van de kant van de brandstof piloten naar mij en mijn electro modellen toe.
Het was de eingste club waar ik toen terecht kon.
In 2002 moesten ze het veld ruimen (letterlijk) vanwege nieuwbouw.
De club had veel meer kans op een alternatief veld gehad als ze toen voor electro-only hadden gekozen. Maar dat wilden ze niet. Nu hebben ze dus niets.

Ik kon het gewoon niet laten om nu even zo te reageren :lol:
Maar voor diegenen die zich gekwetst voelen: mijn welgemeende 8O excuses!

In werkelijkheid respecteer ik wel degelijk de brandstof modelvlieg collega's.

Back