Lipo's in grote toestellen is inderdaad iets wat maar weinig mensen zich kunnen (of willen) veroorloven. Opzich is het alleen wel logisch dat de prijzen nu nog zo hoog zijn, aangezien het nog een redelijk nieuwe techniek is, en de fabrikanten zo snel mogelijk de ontwikkelingskosten eruit willen halen. Ik denk alleen dat de prijzen van lipo's de komende jaren wel zullen dalen, maar goedkoper dan brandstof zal het denk ik nooit worden. (Tenzij we, met het oog op het milieu, het voor elkaar weten te krijgen een subsidie op electro te krijgen natuurlijk :lol: )
Voor wat betreft de aanduiding van motoren; gelukkig zijn er inderdaad steeds meer fabrikanten (mega en hacker) die een mooie tabel op hun website plaatsen met de toepasbaarheid van de motoren.
Harold het is inderdaad zo dat je veel van je aangeschafte spullen gelukkig ook in andere toestellen kan gebruiken. Zelf hou ik hier (voor zover mogelijk) rekening mee bij de aanschaf, en dit kan je dan ook veel geld besparen.
Ik moet eigenlijk wel zeggen dat ik, voordat ik me in de materie had verdiept, ook een beetje vooroordelen had over electro als aandrijving voor wat grotere toestellen (.40/.60). Ik had (onterecht) een beetje het beeld dat electro eigenlijk alleen nog geschikt was voor kleine toestellen in het slow/flypark-segment. Niks is echter minder waar :lol:
Vooral met brushless motoren is het goed mogelijk ook de wat grotere kisten uit te rusten met een pittige aandrijving. Waar ik alleen vaak tegen aanloop is dat er eigenlijk nog niet veel bouwkits/ARF's zijn waar vanaf de ontwerpfase rekening is gehouden met een electroaandrijving.
Vaak moet je dan dus zoeken naar een brandstof model wat geschikt is voor een conversie naar electro, en het is eigenlijk jammer dat er nergens een database wordt bijgehouden over welke toestellen hier het beste voor geschikt zijn, en waar je eventueel rekening mee moet houden.
Op rcgroups en ook rcuniverse zijn er natuurlijk wel topics te vinden over mensen die een bepaald toestel al succesvol hebben geconverteerd, alleen je eigen keuze moet daar dan maar net tussen zitten, en dat is bij mij nog niet het geval geweest.
Al met al denk ik dat we qua mogelijkheden voor electro-aandrijvingen best blij mogen zijn met wat er nu op de markt te krijgen is. Nu alleen nog hopen dat de prijzen in de nabije toekomst nog wat zullen dalen, en daarmee electro nog interessanter maakt