Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 3 mrt 2022.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,

    Ik ben bezig om mijn oude Fleischmann H0 spoorbaan weer eens op te starten. Ik heb al een topic geplaatst met een specifieke vraag, maar als een volslagen leek loop ik nu tegen steeds meer probleempjes aan. Dus dacht ik: laat ik een nieuw topic maken waarin in deze probleempjes één voor één aan jullie voor kan leggen.

    De meeste spullen die ik heb stammen uit mijn jeugd, zeg maar uit de jaren '70. Het is grappig dat alles nog redelijk werkt. Ik heb de laatste tijd wat dingen van Marktplaats geplukt, als aanvulling of vervanging van oude spullen die het echt niet meer deden.

    Wat ik nu heb liggen:

    Voldoende rails om de onderstaande baan te leggen, vooral met oude Fleischmann rails, aangevuld met wat oude Roco wissels (gaat goed samen):

    Plan 2.jpg

    20220226_180803.jpg

    Mijn lokomotieven:

    Fleischmann 1306 rangeerlokje
    Fleischmann 1304 tenderlokomotief
    Fleischmann 1350 tenderlokomotief
    Fleischmann 4170 tenderlokomotief

    20220223_193915.jpg

    De eerste twee lokjes had ik nog van vroeger, maar zijn in de loop der jaren zo kapotgegaan dat ik ze via Marktplaats vervangen heb. De 1350 is ook tweedehands 'nieuw', en de grote 4170 is sinds de jaren '70 van mij en rijdt nog prima, alleen doet de verlichting aan de voorkant het niet. Lampje vervangen denk ik.

    Ik had al een Fleischmann 710 en een 715 trafo, en ik heb er nog twee MSF-6735 bij gekocht, waarvan er één het niet goed doet.

    20220303_141932.jpg

    20220303_142134.jpg

    Verder heb ik nog wat wagons, en wat huisjes met verlichting, maar dat komt later wel.

    Plan is om te kijken of ik alles soepeltjes aan het rijden kan krijgen, en dan misschien op zolder een mooie baan met scenery aan ga leggen. Bij dat eerste heb ik jullie hulp nodig: nogmaals: ik ben een tamelijke leek !

    Vast bedankt !
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2022
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    Dat is behoorlijk nostalgisch spul. Leuk hoor. Ik heb je nog geen probleem horen noemen.
     
    MarcT en Cyril Marien vinden dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Oh, wees maar niet bang, die komen nog !

    :D
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Het eerste probleem is de tweedehands Fleischmann MSF-6735 trafo. In het eerste topic heb ik al verteld dat die de trein alleen maar op maximale snelheid laat rijden, wat ik ook met de regelknop doe. @raf is er al naar aan het kijken, dus wie weet rolt daar nog wel iets uit, maar tips blijven welkom.
    Ik heb intussen voor een tientje nog een MSF-6735 van MP geplukt; die doet het gewoon wel.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Een ander probleem zijn mijn oude Fleischmann wissels, deels handbediend en deels elektrisch. Ze zitten allemaal 'vast'; ik kan alleen maar de spoorrichting wisselen door ze met de hand te helpen.
    Ik las hier en daar al dat dat een bekend probleem is, en moeilijk te herstellen. Maar als iemand daarvoor handige truuks weet hou ik me aanbevolen !

    20220303_144858.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2022
    MarcT vindt dit leuk.
  6. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Probleem 3: het 'nieuwe' tweedehands Fleischmann 1304 tenderlokomotiefje. Mijn oude exemplaar ligt volledig uit elkaar en er mist onderdelen; het motortje slaat wel aan en de wielen bewegen nog een klein beetje, maar ik denk dat daar niks meer aan te redden valt.

    Ik heb op MP een nieuw tweedehands 1304 lokje gevonden, dat in eerste instantie prima reed. Nu 'stokt' het rijden en stopt het lokje na ongeveer 10 cm rijden, in beide richtingen. Lampjes zijn nog aan en je hoort dat het motortje ook werkt, maar er zit iets vast. Dat voel ik ook als ik de tandwieltjes handmatig draai: dat gaat een klein stukje goed, en dan loopt 'het' vast. Het lijkt een probleem met de tandwieltjes (???) maar aan de buitenkant van het motortje kan ik daar geen beschadigingen aan zien. Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik het lokje weer aan het rijden krijg ?

    Foto: boven het oude lokje, onder het 'nieuwe' tweedehandsje.

    20220303_145123.jpg

    Hier reed het lokje nog prima, een week geleden, op het binnenste spoor. Buitenste spoor is mijn ouwe trouwe 4170.

     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2022
    vGenLheftruck_Maarten en MarcT vinden dit leuk.
  7. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Vierde klus: het schoonmaken en repareren van alle rails. Die zijn in de loop der jaren behoorlijk vies geworden, en veel raillassen lubberen behoorlijk. Gelukkig zijn de meeste rails nog wel compleet.

    Ik las al dat schoonmaken met benzine (ik heb hier wat flessen Coleman Fuel) de beste manier is, maar de rails zijn echt vies en (voor zover dat bij messing kan) ook geoxideerd denk ik. Tips voor de beste/snelste manier ? Zou ik ze bijvoorbeeld niet gewoon een tijd in wasbenzine kunnen dompelen ?

    De lubberende raillassen kan ik denk ik het beste voorzichtig dichtknijpen met een tangetje ?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Probleem 3, het Fleischmann 1304 lokje, is alweer opgelost. Geen idee waarom, maar door gewoon achter- en vooruit te schakelen op een stukje rails ging het lokje weer lopen. Ik laat het nu een uurtje rondjes draaien op de 'nieuwe' MSF-6735 trafo.

    Ik blijf toch benieuwd naar de oorzaak.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2022
    MarcT vindt dit leuk.
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    Cyril eerst je rails .koop een "rail gum "
    daar ga je mee over de rails of je maakt een poets wagon zoals ik gedaan heb of je koop er eentje van roco
    daar gaan je rails reeds een pak properder van worden .
    https://www.modeltreinmarkt.nl/toebehoren/268-railgum-741852963.html
    met benzine moet je op passen of al de plastiek lost op

    die lok is een ander probleem maar ik vermoed dat het inderdaad aan de tandwielen ligt
    een oplossing is met een tandenborstel de tandwielen een badje te geven .
    daarna met een naald tussen de tanden gaan of een saté prikker kan ook.
    soms gebeurt het dat na een lange tijd rijden er stofjes tussen de tanden gekomen zijn en zo opgehoopt dat de tegen pool tanden er niet meer in passen
    en dan blokkeerd de zaak

    daarna een druppeltje olie en dat is meer dan voldoende

    hoop je te kunnen helpen hebben
     
    vGenLheftruck_Maarten en Cyril Marien vinden dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat doe je zeker weer ! Bedankt !
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Het rijdt weer allemaal. De nieuwe trafo werkt okee. De twee buitenste loks lopen op één trafo, de binnenste op de nieuwe MSF trafo. Ik wil uiteindelijk de twee buitenste ringen ieder een eigen trafo geven.

    Na een tijdje gaan de twee loks op de buitenste ring (op de oude 715 trafo) een seconde of 5 rijden, stoppen dan even, rijden weer, stoppen dan weer, etc. Geen idee hoe dat komt.

    De grote 4170 stoomlok rijdt een tijd goed, daarna gaat ie slippen en staat dan na een tijd helemaal stil, met slippende wielen. Het schijnt een kenmerk van deze enorme lok te zijn dat ie maar weinig trekkracht heeft. Logisch eigenlijk, het motortje is volgens mij gewoon hetzelfde als dat in de kleine lokomotiefjes. Alle 'loze' wielen lopen soepel. De aandrijving zit in de tender, en daar zit ook een gietijzeren gewicht in. Zou ik de slipbandjes moeten vervangen ?

     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2022
    MarcT vindt dit leuk.
  12. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    Dat stoppen en weer verder rijden komt doordat je trafo het niet aankan. Dan wordt hij te warm en schakelt uit. Daardoor koelt hij af en begint weer. Je locomotief trekt te veel stroom.
    Zet er maar een een moderne loc op en dan zie dat die gewoon blijft rijden. Dat is mijn ervaring met oude meuk geweest
     
  13. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Kan dat zijn omdat ik er twee loks tegelijk op laat rijden ?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    Dat is ook niet bevorderlijk voor de goede werking. Gaat het met een lok wel goed?
     
    MarcT en Cyril Marien vinden dit leuk.
  15. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Zal er eens een alleen laten lopen.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  16. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    En.....? [​IMG]
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  17. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Die lijkt te blijven rijden. Eerst maar eens de rails schoonmaken, dat scheelt ook denk ik.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    dat is de beveiliging (bimetaal)wat inschakeld als je te veel stroom trekt
    ik zou zeggen elke lok open doen en propermaken
    ze hebben jaren stil gestaan en dus is de olie en het vet hard geworden wat wrijfing veroorzaakt
    ik heb een deel loks met motor in de tender en deze trekken 15 wagons zonder probleem hellingen op
    de bandjes moet je bekijken want die kunnen hard geworden zijn

    je zou een ampere meter kunnen aan sluiten maar dan moet je ook een gelijkrichter zetten en dan zien hoeveel een lok verbruikt
    het zou rond de 500 mAh moeten zitten .
    gr raf
     
  19. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    Is 500 mA niet wat veel? Als het goed is staat er op de trafo hoeveel vermogen hij kan leveren. Mijn moderne diesel locomotief verbruikte tussen de 150 en de 200 mA.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    je geeft zelf het antwoord op je vraag ???? Cyril heeft geen moderne treinen

    plus ze hebben 20 jaar stil gelegen en zijn eigenlijk aan een goed poets beurt toe .
    je wil niet weten hoeveel haartjes en vezels zo een loc bijelkaar borsteld op een jaar.
    ik rijd dus nu rond met railpoetser ;dan de stofzuiger;dan (drie rail)pukkel poetser en als laatste de magneet wagon .
    na 1/10 van mijn baan te hebben gereden hing de magneet onder de wagon vol met ijzer slijpsel en schroefjes en koppelhaken en dies meer wat hij verzamelt had

    plus het liggen heeft gezorgd dat de olie dik geworden is en dus heb je meer weerstand
    gr raf
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina