opstelling zeil en kiel

• Topicstarter Topicstarter Biggles
  • Startdatum Startdatum
B

Biggles

Guest
Beste modelbouwers,

zoals onderstaande foto's tonen ben ik bezig met het bouwen van een zeilbootje in glasvezel.

Nu wil ik het dek plaatsen, hiervoor moet ik de positie van de mast vastleggen. Ik ga een klasiek zeil maken (zie derde figuur onderaan).

Ik heb de volgende vragen:

waar plaats ik best de mast? In de helft van de romp, op een derde, ...?
Is de plaats van de mast t.o.v. de kiel van belang? Meestal staat de mast iets voor de kiel heb ik de indruk. Is dit belangrijk? Waarom?
Is er een verschil wanneer de fok weggelaten wordt?

groeten,
Biggles

DSC01690.JPG

DSC01691.JPG

opstelling.JPG

Hey,
Een belangrijk vraagje. Hebt ge hiervan een bouwschema?
Zoniet. Dan weet ik het eigenlijk niet.

Zover ik weet staat die altijd een beetje voor de kiel, maar als daar een
maatberekening voor is weet ik niet.

Greetings.

Bouwschema??
Bedoel je een werkstuktekeningen met afmetingen e.d.?
Neen, dat heb ik niet.

Het bouwen van dit bootje is één en al improvisatie en komt dus niet van een bouwplan.

:morning:
Ojee, maar kunt ge meschien maten geven van hoe lang de boot is. Boeg tot spiegel (voor tot achterkant). Meschien ook handig om te weten op welke afstand je kiel ligt.

Dan is het best mogelijk dat we dan kunnen zeggen op die afstand ongeveer. Maar ik heb een vermoeden dat ge ook een beetje moet gaan uitproberen en kijken wanneer ze het best vaart.

Greetings.

Biggles:
Als je wil gaan uitproberen, zou ik je mast NIET door het dek voeren.
In plaats daarvan een aluminium strip op het dek lijmen met gaatjes er in.
Onderaan je mast een gleuf maken (ook met gaatjes er in) zodat je je mast over een lengte van (nou, oke, pak 'm beet...) 5 tot 10 cm naar voren of naar achteren kan plaatsen.
Zodoende kan je, al improviserend, de beste plaats voor je mast bepalen, zonder extra gaten in je dek te boren.

Roel:
het is inderdaad een prima idee om de mast nog niet definitief vast te zetten.
Misschien plaats ik de mast wel met een zuignap op het dek, dan hoeft er zelfs niet gekleefd te worden.

Biggles zei:
waar plaats ik best de mast? In de helft van de romp, op een derde, ...?

het maakt niet uit hoe ver je de mast in de boot zet, hoe meer hij in de boot staat hoe meer kracht de mast kan hebben(moet je wel het dek verstevigen anders het je straks geen dek meer :wink:

Biggles zei:
Is de plaats van de mast t.o.v. de kiel van belang? Meestal staat de mast iets voor de kiel heb ik de indruk. Is dit belangrijk? Waarom?

het is zeker belangrijk en dat ligt helemaal aan de zeilen. meestal is het midden van de kiel het draaipunt van de boot ...(zie volgende vraag)

Biggles zei:
Is er een verschil wanneer de fok weggelaten wordt?

jah daar door heb je meer druk aan de achterkant van de boot en wordt hij loefgierig, je kunt dit oplossen door de mast meer naar voren te zetten

stefan

:arrow: en als je meer vragen hebt moet je ze maar stellen

Back