Opstijgen echte Heli's vs schaalmodel

Vanmiddag op Hilversum was ik getuige van een 4 tal opstijgende heli's met Bobo-vervoer (krijtstreeppakken met inhoud en aktentassen). Idle-up switch konden ze niet vinden. Heli's hooverden en vlogen daarna tegen de wind in om hoogte te winnen, daarna een bocht richting juiste koers.

Wel een mooi gezicht 4 heli's achter elkaar vliegend.

Kunnen de helibouwers niet beter schaalmodellen gaan nabouwen, hebben relatief gezien veel meer power :cool:

Vanmiddag op Hilversum was ik getuige van een 4 tal opstijgende heli's met Bobo-vervoer (krijtstreeppakken met inhoud en aktentassen). Idle-up switch konden ze niet vinden. Heli's hooverden en vlogen daarna tegen de wind in om hoogte te winnen, daarna een bocht richting juiste koers.

Wel een mooi gezicht 4 heli's achter elkaar vliegend.

Kunnen de helibouwers niet beter schaalmodellen gaan nabouwen, hebben relatief gezien veel meer power :cool:

Haha, da's niet om dat er niet voldoende vermogen zou zijn hoor....

Da's 1) om overbelasting/oververhitting te voorkomen, want een verticale klim vergt nogal wat van een helimotor. 2) omdat dat de enige manier is waarbij je altijd veilig een AR in kan zetten. Zou je verticaal klimmen (dus airspeed=0), dan is er een "hoogte-range" waarin het bij motoruitval domweg onmogelijk is om een AR in te kunnen zetten.
Overigens: dat geld net zozeer voor modelheli's, en met name schaalmodellen. Vario raad ook tamelijk dringend aan om binnen het grondeffect over te gaan naar voorwaarts vliegen, en andersom pas in het grondeffect af te remmen tot hoover:

-In Bodeneffekt auf mittlere Geschwindigkeit beschleunigen und erst dann den steigflug einleiten (nur so ist es möglich, jederzeit bei Ausfall der Antriebsleistung sicher zu landen)
- Vermeiden sie Schwebeflüge außerhalb des Bodeneffektes: sie benötigen sehr hohe Leistung und führen zu vollständigen Abhängigkeit vom Triebwerk.

En probeer het maar eens met een wat lijviger schaalmodel: Verticaal vertrekken gaat nog wel enigszins, maar je laat het wel uit je hoofd om de heli op 5 meter hoogte stil te hangen en dan verticaal te dalen. Dat gaat je vroeg of laat een heli kosten. Hoe minder vermogen je tot je beschikking hebt, hoe belangrijker je airspeed word (en met name het voorkomen dat die naar nul terugloopt).

Groet, Bert

Ervaring met Vario

Bert/ Brutus,

zo te horen heb je veel ervaring met de grote Vario helies. Ik wil zelf er ook mee starten maar ik wil graag lessen bij iemand die ervaring heeft met grote zwaardere helicopters. Ken jij iemand, liefst in omgeving Almere maar ik kan rijden.
Mijn plan in om op korte termijn de Vario Benzin Trainer hier voor aan te schaffen.

Ik hoor graag van je.

Back