Optimale glijhoek zwever

Ik heb een schaalmodel (Ventus 2BX 2,6 m) en mijn vraag is of er een truc is om de meest optimale glijhoek te bepalen. Te snel is niet optimaal, maar te langzaam ook niet, waar ligt het optimum.
Heeft iemand daar ervaring mee en is dat überhaupt te beredeneren?

ik volg men gevoel meestal... wat voor mij het aangenaamste vliegt.
maar ieder toestel heeft zijn geliefde snelheid.
deze moet je achterhalen.

de optimale glijhoek is 0metertjes verliezen eh ;) maar dat bestaat niet.

het gevoel laten spreken , dat doet enorm veel.

ik heb dezelfde zwever, en hij is bijna ingebouwd...
ik verwacht er geen ideale dingen van, maar voor op een slope moet hij wel prettig zijn denk ik.
gewoon hoog afzetten, en dan wat bekijken wat het toestel leuk vind.

Er zijn 2 snelheden erg belangrijk voor een zweefvliegtuig: de snelheid waarbij de daalsnelheid minimaal is en de snelheid waarbij de glijhoek maximaal is. De snelheid voor minimaal dalen ligt net boven de overtreksnelheid. De snelheid voor beste glijhoek meestal zo'n 20% daarboven. Bij modellen is het niet goed mogelijk deze snelheden betrouwbaar te reproduceren omdat we geen snelheidsmeters aan boord hebben. Dus gevoel is in deze belangrijk. Ga zo langzaam mogelijk vliegen zonder overtrokken te raken, dan 2 tikjes trim nose-down, dan zit je dichtbij de snelheid voor minimaal dalen. De snelheid voor beste glijhoek ligt nog enkele klikjes nose-down trim verder. Sorry, exacter kan het niet.

Voordat je hieraan begint lijkt het mij belangrijk om je instelhoek en je zwaartepunt optimaal in te stellen. Als je instel hoek te groot is en dientengevolge je zwaartepunt voorlijk, dan zul je niet in de buurt komen van je optimale glijhoek. Dit kun je eerst zo precies mogelijk instellen en dan daarmee experimenteren. Mij is opgevallen dat het zwaartepunt dat door de fabrikant wordt op gegeven wel erg 'safe' is. Daar kun je dus ook experimenteren. Al deze dingen zijn ook per piloot en per model verschillend.
Verder sluit ik mij helemaal bij het verhaal van Raymond aan, d.w.z. je hebt een minimale daalsnelheid en een maximale glijhoek. De minimale daalsnelheid gebruik je bij het draaien in de thermiek, de maximale glijhoek bij het zoeken of afstanden afleggen.

laatste........

tip, waarbij gezegd, dat ik het met bovenstaand allemaal eens ben..............

Probeer uit en volg je gevoel bij windstil weer ( mooie avond )
Wind/thermiek etc. vertroebelt het beeld enorm.

Windstille avond...................omhoog...............en laten drijven en dan op een meter of 50 hoogte voor je langs vliegen.......dan zie je of hij veel/ weinig daalt/door zijn kont zakt/ etc.......

Ook prima om dan meteen even te kijken of hij uitbreekt naar links of rechts.
Succes!

Het kan helpen om de theorie hierover te begrijpen.
Een echte aanrader is het boek "Model Aircraft Aerodynamics"van Martin Simons:
Amazon.com: Model Aircraft Aerodynamics (9781854861900): Martin Simons: Books

Als je de polaire van je model hebt (heb je waarschijnlijk niet, maar als je het vleugelprofiel kent kun je er met het programma Profili of XFLR wel bij benadering achter komen) kun je de daalsnelheid als functie van de vliegsnelheid uitzetten in een grafiek.
Dat is een grafiek die onder de x-as (vliegsnelheid) ligt, omdat daalsnelheid negatief is.
Het hoogste punt in die grafiek geeft de vliegsnelheid met minimum daalsnelheid (wat je wilt in een grote thermiekbel).
Het raakpunt met een rechte lijn door de oorspring geeft het punt met de beste glijhoek, dus waarmee je de meeste afstand kunt afleggen. Dit is inderdaad iets sneller dan die van min sink. In de praktijk, als je uit een 'sink' gebied weg wilt vliegen, is het gunstig om nóg iets sneller te vliegen (optimale glijhoek verhaal uit de theorie gaat uit van 0 wind en 0 thermiek). Bij tegenwind of daalwind wordt de snelheid voor de beste glijhoek (tov de grond) dus hoger.
Zie ook wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_curve_(aviation)

Hallo Ron,
inderdaad is het leuk om de achtergrond te kunnen lezen, ik kon mij alleen uit het grijze verleden toen in echt zweefvloog hier iets van herinneren. Maar, die snelheidsmeter......toch een probleempje. Wat dat betreft vind ik het idee om met de overteksnelheid+2 tandjes te thermieken en overtreksnelheid+5 tandjes over te steken een heel (vanaf de grond) bruikbaar alternatief. Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Chinese kisten

Ik twijfel er niet aan dat het zoeken naar de juiste instelhoek een terechte oefening is bij het afstellen van een zwever, maar vanaf ik hoor van 2.60m Jamara of BMI van chinese makelij krijg ik de koude rillingen.
Daarover meer in voorgaande (recente) discussies die we over dit gegeven hadden.
Zie Ventus, Discus en andere 2.60m schaalmodellen.

Hallo Aurectar,
ik heb ook beangstigende verhalen gehoord over modellen van BMI, o.a. van iemand die een Discus heeft. We hebben dit model zelf geconverteerd naar elecro en ik moet zeggen dat het wat mij betreft goed (en met een mooi vliegbeeld) vliegt.
Ik heb een oude rot horen zeggen dat na dit model alle andere modellen "eenvoudig" te vliegen zijn. Ik heb wat dat betreft alleen ervaring met een heel makkelijk vliegende Graupner Junior S en deze Ventus. Overtrekken wordt niet aangekondigt, en dat heeft al tot (gelukkig geringe) schade geleid, maar daarna is het ook niet meer gebeurd. Je moet niet te langzaam vliegen tijdens de final.....
Ja, er is een "gebruiksaanwijzing" bij dit toestel maar ik kan gelukkig zeggen dat het klamme handjesgevoel plaatsgemaakt heeft voor genieten.

Laatst bewerkt:
ik moet mijn ventusje nog maidenen... maar ik heb er geen angst voor...
door de kleine oppervlakte en de slanke vleugels moet je gewoon de snee erin houden tijdens het vliegen.
als je dit onthoud kan er niet zo erg veel mislopen...

tuurlijk gaat ie niet zo aangenaam vliegen als een F3J kistje...
maar ik durf de uitdaging wel aan..
ik denk eraan van hem te maidenen op de helling.

daar heb ik hem trouwens voor gekocht.

ik heb er alle vertrouwen in ...
vliegt het niet, dan is het mooi voor aant plafond. :)

ik moet mijn ventusje nog maidenen... maar ik heb er geen angst voor...
door de kleine oppervlakte en de slanke vleugels moet je gewoon de snee erin houden tijdens het vliegen.
als je dit onthoud kan er niet zo erg veel mislopen...

tuurlijk gaat ie niet zo aangenaam vliegen als een F3J kistje...
maar ik durf de uitdaging wel aan..
ik denk eraan van hem te maidenen op de helling.

daar heb ik hem trouwens voor gekocht.

ik heb er alle vertrouwen in ...
vliegt het niet, dan is het mooi voor aant plafond. :)

Hallo,
Zonder twijfel zal je Ventus vliegen op de helling en het kan best dat je er veel plezier aan beleef.
Op bepaalde hellingen krijg je zelf een schuurdeur de lucht in, begrijp je.;)
Maar de bochten en het onvermogen om te spiralizeren van die tweemeterzestigers, neen, daar hou ik niet van.:rolleyes:
Er zijn voorbeelden legio van semi-schaalmodellen die het wel doen op dit gebied, nu, daar hebben we het vroeger al uitvoerig over gehad.
De groeten,
Aurectar

Even een snelle reactie. Ik heb de mijne dus omgebouwd naar electro en dus is die zwaarder geworden (1780 gram totaal). Ik heb de ijzeren (meer is het niet) verbinding tussen de vleugels vervangen door carbon, maar ik heb ook een verenstaal uitvoering. Probleem is dat de originele verbinding helemaal niet flexibel is en blijft staan zoals die buigt. Verder heb ik de uitslag van het hoogteroer teruggebracht. Ik vind hem (met mijn beperkte ervaring) goed vliegen en mensen die wel ervaring hebben komen tot dezelfde conclusie. Alleen....."gang ist alles" zeggen ze in Duitsland.

ik heb er ook al direct een vol carbon stang ingeduwd! 133 gram was me wat veel :o
nu is ie nog geen 15 ofzo.

er staat op de doos een gewicht van 1200-1300gr... maar ik heb alles zo zuinig mogelijk ingebouwd, en heb maar liefst 250gr (incl accu) in de neus steken!
dit betekend een vlieggewicht van 1543gr.
:o slik!
maak daar nog is een optelsom van die ijzeren stang bij, en je hebt een vliegende baksteen.

maar gelukkig heb ik em niet gekocht om thermiek te gaan draaien :)

GPS snelheids metertje van eagle tree met hoogtemetertje..mischien een idee. Ik heb er een liggen :) Kost bijna niks meer en je weet precies wat je model doet/ deed :D
Meten is weten is winnen.
Jakko

Een GPS snelheidsmeter is leuk, maar wees je wel bewust van het feit dat hij grondsnelheid geeft, niet de vliegsnelheid. Je kan hiermee wel in windstille condities de juiste trimcondities vinden voor beste glijhoek en minimale daalsnelheid in die condities. Alleen heeft wind ook weer invloed op maximale glijhoek tov de grond (tegen de wind in moet je sneller gaan vliegen). En in turbulent weer wil je ook graag een tandje sneller gaan, zeker niet net boven de overtreksnelheid.

Hallo Fotor, bij Eagle Tree zijn ook snelheidsmeters obv een pitotbuis te krijgen. Je kunt er trouwens de mooiste dingen krijgen (tegen geringe vergoeding) waarbij de vlucht met Google maps 3 dimensinaal op de aarde geprojecteerd wordt....
Technisch heel knap, maar een model dat een overlandvlucht maakt is meestal goed voor problemen (waar is hij gebleven?)

Ik heb dit moois alleen op de site van eagle tree gezien.... maar een beetje watertanden deed ik wel. Maar wat er fout aan "gewoon" vliegen zonder al die gadgets. Ik vloog vroeger een 1,2 meter heli/10 cc zonder gyro etc, nu doet niemand dat meer. Ik had er wel het voordeel bij dat ik tot op de dag van vandaag weet hoe een echte heli in de lucht blijft hangen, je krijgt dan wel inzicht hoe het werkt.

Nee hoor, maar ik vlieg niet op een modelvliegveld. Wildvliegen is op zich aan deze kant van de grens (nog) niet verboden voor zover ik weet, maar aan jouw kant van de grens wel.

Back