Optimale V-stelling voor Full-size

Ik wil komende maanden een fullsize bouwen. Uiteraard met flapperons.
Wat is de optimale V-stelling voor DLG?
Ik heb begrepen dat met weinig V-stelling je het hoogst gooit en dat met
ruime V-stelling het beter sturen is in termiek.
Omdat ik na een paar maanden DLG-en nog niet hoog gooi en graag wel
hoog wil gooien denk ik zelf aan weinig V-stelling, 4-6 graden.
Wat vinden jullie er van ?

Buizerd

Om hoog te gooien moet je gaan trainen. Ik denk niet dat er daadwerkelijk veel verschil zit tussen een kist met weinig of met iets meer V-stelling. Om lekker gecontroleerd te vliegen zou ik voor 6 a 7 graden gaan. Belangrijk om hoog te gooien is een stijve romp, een grootgenoeg kielvlak en lichte vleugeltips. Uit een goed controleerbare kist haal je veel meer vliegtijd dan een kist die 2 meter hoger gooit.

Ik wil komende maanden een fullsize bouwen. Uiteraard met flapperons.
Wat is de optimale V-stelling voor DLG?
Ik heb begrepen dat met weinig V-stelling je het hoogst gooit en dat met
ruime V-stelling het beter sturen is in termiek.
Omdat ik na een paar maanden DLG-en nog niet hoog gooi en graag wel
hoog wil gooien denk ik zelf aan weinig V-stelling, 4-6 graden.
Wat vinden jullie er van ?

Buizerd

Ik ben het met Alex eens. Een kistje dat lekker loopt en stuurt geeft veel meer vliegtijd dan alleen hoog gooien. Als ik met mijn Spinnin' Birdy (een mini)gooi kan ik heel hoog komen (meer dan 40m) en veel hoogte verliezen om het kistje weer vliegend te krijgen. Ik kan ook wat eerder vlak leggen. Kom dan niet zo hoog (rond de 35m), maar kan wel langer vliegen. Ik moest hiervoor tunen op de instelhoek, de tipverdraaiing en de plaatsing van het zwaartepunt. Deze parameters doen veel meer voor het vlieggedrag.
Daarnaast is een vlakkere V-stelling geen garantie voor een hoge worp. De MiMi van Frans heeft standaard 6 graden bij de wortel en extra 3 graden op de tippen. Dat is dus flink, maar Frans gooit hoger dan menig full size.

Ruud

Laatst bewerkt:
Ook ik ben het volledig met Alex eens. Ik wil hieraan toevoegen dat de vleugelvorm en het profiel ook veel uitmaken op je starthoogte.
Zelf ben ik in het verleden altijd een voorstander geweest van kleine v-stellingen maar daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Maak het jezelf niet moeilijker dan noodzakelijk en ga voor minimaal 6 graden.

Voor alle duidelijkheid de door Alex genoemde getallen zijn per vleugelhelft.

Bas

als het je eerste DLG word, kan je beter voor wat meer Vstelling gaan, dan te weinig... want met een DLG vliegen is helemaal anders dan een gewone zwever.

veel DLGers vliegen tegen het randje van stall... en dan heb ik persoonlijk liever een kistje met wat meer Vstelling. die vertrouw ik dan net iets meer.

Er zijn piloten die een kleine V-stelling gebruiken. Denk aan Mittelbach en anderen die met een Kisal/Prosal/Csal vliegen.

De reden (is mij verteld) achter dit idee is dat je minder wegdrift als de wind schuin op de vliegrichting staat.

Een grotere V-stelling geeft een makkelijker vliegende kist.

Loet

DLG-en doe ik met een Spinnin'birdy van 185 gram. V-stelling 10 graden.
s'Avonds in dead-air (zonder wind ed.) vlieg ik 30-35 sec met uitschieters
naar 40 sec.
Het wordt maar 1-2 keer per avond 40 sec omdat vooral omdat ik
nog steeds te onnauwkeurig ben in mijn loslaattiming. Bij te laat loslaten
barrel-rolt hij erg snel naar links. Wat mee zal spelen is dat de staartboom
1.5cm korter is dan wat de bouwtekening aangeeft.
Ik verwacht dat een goed gebouwde DLG met weining V-stelling
veel minder snel barrel-rolt.

Een Dlg met flapperons en weinig V-stelling heb ik nog nooit bestuurd.
Wel heb ik flinke ervaring met een 3 meter Cirrus met een verlaagde
V-stelling van 4 graden en ailerons. Deze Cirrus kon ik veel beter, veel
nauwkeuriger besturen, met name in termiek. Bij turbulent weer liet
hij zich veel minder opzij zetten.
Meestal vloog ik tegen het overtrekken aan en dan waren de ailerons
goed aanspreekbaar.
Vanwege deze vliegervaringen heb ik liever een kleine V-stelling.
Mijn grootste prioriteit voor mijn volgende model is dat hij gemakkelijk
en daardoor hoger te werpen is.

Bouwtechnische tips zijn me van jullie zeer welkom.
Uiteraard blijf ik oefenen en schaven aan mijn werptechniek.

Buizerd

Als je kist na de worp nog vaak om gaat zul je het meeste winnen met werken aan de je werptechniek. Maar mijn ervaring is dat het punt van loslaten bij een full-size kist minder kritisch is (of intuitief meer op het juiste moment gaat???) dan bij een mini.

aangeeft.
Ik verwacht dat een goed gebouwde DLG met weining V-stelling
veel minder snel barrel-rolt.

Een Dlg met flapperons en weinig V-stelling heb ik nog nooit bestuurd.
Wel heb ik flinke ervaring met een 3 meter Cirrus met een verlaagde
V-stelling van 4 graden en ailerons. Deze Cirrus kon ik veel beter, veel
nauwkeuriger besturen, met name in termiek. Bij turbulent weer liet
hij zich veel minder opzij zetten.
Meestal vloog ik tegen het overtrekken aan en dan waren de ailerons
goed aanspreekbaar.
Vanwege deze vliegervaringen heb ik liever een kleine V-stelling.
Mijn grootste prioriteit voor mijn volgende model is dat hij gemakkelijk
en daardoor hoger te werpen is.

.

Buizerd

Een DLG word bij elk vlaagje weggezet of uit de bel gegooid. Toen ik begon bouwde ik 5 graden V-stelling in een kist maar naarmate de tijd vordert ga ik naar steeds meer V stelling simpel omdat de controleerbaarheid en met name de input van het richtingsroer veel beter word. Alle Top DLG,s hebben minimaal 6 graden of meer. Er zijn een handje vol vliegers die met minder V stelling goed uitkomen maar de meerderheid weet wel beter. Ik zou zeggen: probeer het wiel niet op nieuw uit te vinden. Als je hoger wilt werpen moet je je techniek verbeteren. Met een kist met meer V stelling kan je net zo hoog gooien als met een kist met wat minder. Ga eens naar één van de trainings sessies in Garderen. Daar lopen genoeg lui rond die je tips kunnen geven over werpen, afstellen van je kist en andere zaken.

Luister nou maar naar de 'cracks'

Buizerd,

Je hebt nu een spinnin' Birdy. Volgens mij heb je al goed gezien hoe strak die kan vliegen. Je weet ook dat als Frits of ikzelf jou Birdy gooi, dat het strak omhoog gaat en knappe hoogtes bereikt.

Je hebt een contest gekocht zo ver ik weet. Doe jezelf een lol en houdt je aan de aanwijzingen in de bouwbeschrijving. Decker heeft er lang over gedaan voor hij deze variant op de markt bracht en dat is niet voor niets. Met zijn andere kistjes heeft hij al bewezen goed presterende DLG's te kunnen produceren. Lees daarnaast de reacties van de andere hier dan is het duidelijk. Als er een is die weet waar hij het over heeft is het Alex wel. En, ik hoop dat je me niet kwalijk neemt en ik bedoel het niet 'gemeen', maar je moet niet verwachten dat een gebrek aan techniek gecompenseerd kan worden met een duurdere of grotere kist of een technische truuk.

Wel zou het kunnen dat de contest jou beter gaat passen omdat je daarmee niet zo dynamisch en explosief hoeft te gooien. Een 1,5m kist is ook wat vergevingsgezinder. Maar buit dat dan uit en ga niet gelijk experimenteren.

[edit] is ook niet eerlijk een Cirrus te vergelijken met een DLG. Een Cirrus heeft een spanwijdte van 3meter en een vliegklaar gewicht van 1,5 a 2 kg. Dat is wat anders als een mini van 170 gram of een full size van rond de 300 gram. [/edit]

Ruud

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Ja, het wordt een Spinnin'Birdy Contest (SBC)
Ik hou van houtbouw en ik heb goede vlieg-
ervaring opgedaan met de 1 meter Spinnin'Birdy.

Nu al met een Csal,Twister of Sirius aan
komen zetten, dat vindt ik te veel van
het goede. Ik denk dat ik veel kan leren
van de SBC.

De verminderde wegdrift (maar ook het
verminderde wegrollen) met een kleine
V-stelling door wind schuin van voren,
kan een flink voordeel zijn in ons winderige
Nederland, met name op ons vliegveld in
Vlaardingen.

Ik lees dat "een full-size kist minder
kritisch is": Prima, een mooi voordeel!

Graag ga ik op de uitnodiging in om
naar een trainings-sessie in Garderen
te gaan. Wanneer is eerst volgende sessie ?

Buizerd

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

De verminderde wegdrift (maar ook het
verminderde wegrollen) met een kleine
V-stelling door wind schuin van voren,
kan een flink voordeel zijn in ons winderige
Nederland, met name op ons vliegveld in
Vlaardingen.

Een vliegtuig vliegt altijd met de wind recht van voren. Als een model zijwind heeft zal het model dat niet merken. Het drift natuurlijk wel weg ongeacht hoeveel de V-stelling.
Ik lees dat "een full-size kist minder
kritisch is": Prima, een mooi voordeel!

Precies dus zal 2 graden meer of minder met gooien niets uitmaken. Met de stabiliteit des te meer
Graag ga ik op de uitnodiging in om
naar een trainings-sessie in Garderen
te gaan. Wanneer is eerst volgende sessie ?

Geen idee. Wanneer je het forum volgt dan komt vanzelf het draadje over Garderen weer op. Meestal vliegen we wel een aantal keer per winter als het rustig weer is.

Graag wat extra info

Om hoog te gooien moet je gaan trainen. Ik denk niet dat er daadwerkelijk veel verschil zit tussen een kist met weinig of met iets meer V-stelling. Om lekker gecontroleerd te vliegen zou ik voor 6 a 7 graden gaan. Belangrijk om hoog te gooien is een stijve romp, een grootgenoeg kielvlak en lichte vleugeltips. Uit een goed controleerbare kist haal je veel meer vliegtijd dan een kist die 2 meter hoger gooit.

Ga niet Buizerd zijn draadje kapen, maar ik zag ineens bij deze reactie twee dingen staan die mijn interesse wekken. Kan iemand mij nader toelichten hoe een groot kielvlak en lichte tippen bijdragen aan de de worp hoogte?

Ruud

Ga niet Buizerd zijn draadje kapen, maar ik zag ineens bij deze reactie twee dingen staan die mijn interesse wekken. Kan iemand mij nader toelichten hoe een groot kielvlak en lichte tippen bijdragen aan de de worp hoogte?

Ruud

Een groot kielvlak dempt de zwabber(het zijdelings heen en weer schuiven) die direct na het loslaten onstaat sneller.
Lichte vleugeltippen geven minder massatraagheid waardoor diezelfde zwabber sneller dempt. Hoe minder zwabber des te groter de werphoogtes.

"Een vliegtuig vliegt altijd met de wind recht van voren. Als een model zijwind heeft zal het model dat niet merken. Het drift natuurlijk wel weg ongeacht hoeveel de V-stelling".

Natuurlijk vliegen we niet achterstevoren of aan de wind (als een zeilschip).
Maar ik bedoel te zeggen dat bij windstoten van opzij en bij het zwabberen in de start het toestel even schuin op de vliegrichting staat. Als een zijdelingse windstoot maar lang genoeg dan gaat een toestel echt wel schuin
staan wat je graag met vol rudder en ailerons wil corrigeren.

Even terug naar wat een toestel verder technisch nodig heeft om hoog gegooid te worden:
Ja, lichte tippen,
Een groot kielvlak

Wat nog meer:
Een maximaal gestroomlijnd toestel met een optimaal profiel zal hoger gegooid worden dan een vergelijkbaar toestel.
Verder: een knikker van glas kan hoger gegooid worden dan een even grote knikker van
piepschuim. Zo iets zal ook voor het DLG-en gelden, lijkt me zo.
Maar een te zware DLG krijg je natuurlijk niet hoog.

Buizerd

Laatst bewerkt:
Back