Opzoek naar de juiste schakelaar

Vraag aan de electronicaspecialisten. Ik heb om mijn nieuwe Logo 800 drie stuks Savox SB 2271 SG servo's op de swashplate gezet. Tussen de Futaba S Bus ontvanger en de 2S Lipo 4000 mah 40C wil ik een schakelaar zetten die genoeg amperes kan hebben. De HV servo's die 20 kg stelkracht per stuk hebben zullen wel wat amps trekken. Ik heb al even bij Emcotec gekeken maar kom hier niet echt uit. Welk merk, type schakelaar kan ik het beste kopen en waar is zo'n schakelaar te koop?

Zie graag jullie advies hierin en alvast dank voor de moeite.
 
De + draad doorknippen, beide kanten van de knip op een dean connector zetten (of wat je hebt liggen)

Contrastekker de polen met een draad doorverbinden
Als je nu de contrastekker erop zet, is de stroomkring rond en gaat de besturing werken.
Trek je hem eraf, is alles uit.

Veilig, simpel, goedkoop.
En geen last van doorfikkende schakelaars
 
Dank voor je reactie en is ook een mogelijkheid.

Ik vind wel een schakelaar wel makkelijker, die stekkers gaan soms zwaar (en dat moet ook) in en uit elkaar vandaar ik opzoek ben naar de juiste schakelaar.
 
Een ES-2 safetyswitch gaat maar tot 10 amp.. had ik ook in mijn 3DNT.. Denk dat je misschien naar een aparte bec met schakelaar moet gaan kijken? Dan kom je in de hogere amp uit. Zo heb ik afgelopen week voor mijn 700 LE een Western robotics bec gekocht ( 15 amp max in mijn geval) en daar kon je optioneel een schakelaar bij kopen en zo de accustekker aangesloten laten.

Gewone schakelaar kunnen niet zoveel amp's aan, had ik een tijdje terug bij een electraspeciaalzaak over geïnformeerd voor een goede normale schakelaar voor een startmotor.. bleek kansloos.
 
Als je bij Conrad zoekt naar tuimelschakelaars, dan vind je bij voorbeeld onder nummer TA203F1 deze. Heeft twee contacten die per contact 6 ampère aan kan. Zal in de praktijk nog wel wat meer kunnen zijn omdat je nooit schakelt al er een hoge stroom loopt. Maar er zijn er veel meer.

Zou zelf niet kiezen voor een schakelaar in een heli met z'n trillingen. Veel te veel kans dat er iets mis gaat. door b.v. een trillend contact of een afbrekende soldering. Zou de boel "aanzetten" door het aankoppelen van de Li-Po.
 
een schakelaar is alleen meer een extra failure option, dus mijn advies ; NIET doen.

Gewoon en connector gebruiken !
 
Een fbl unit is feitelijk toch ook een extra failure option? Net als de BEC in mn 700. Je moet toch ergens vertrouwen in hebben?

Vroeger vloog men altijd met schakelaars in voornamelijk brandstofheli's.. Maar als het niet noodzakelijk is zou ik em er ook uit laten.

Ben nog steeds groot voorstander van het KISS principe! Hoe minder troep er op de heli zit, des te minder er kapot kan gaan! :rolleyes:
 
maar vroeger vloog men met analoge servo's die het misschien maar net trokken
de motoren waren veel minder sterk

digitale krachtpatsers van nu vragen misschien een factor 10 aan stroom extra
dus vroegah zal een normale schakelaar best gefunctioneert kunnen hebben
maar met de huidige stromen moet je het eigenlijk niet willen..

Daarom had ik die connector zo omgesoldeert
en tijdens de vlucht heb ik er nog een klittenbandje omheen voor het "eruit" trillen
en ik heb er 2 extra in de kist, voor als hij "los"gaat voelen
tot nu toe heb ik in een jaar maar 1 keer de plug hoeven te vervangen (maar daar had ik er toch nog 2 van..)


In het kader van de KISS wil ik eigenlijk nog een keer naar high voltage..
geen bec meer, alles gewoon rechtstreeks
fbl controller zou eraf kunnen, maar ik vind het wel makkelijk vliegen met zo'n ding
(je moet je best goed concentreren als er een flink windje staat zonder estab..)
op de mini titan wil ik nog een keer ook de staartgyro eraf gooien, dan is alleen de bec nog extra op dat ding ;-)
 
Dat de huidige servo's meer amps trekken snap ik. Waar ik doelde met de schakelaar waren de trillingen die aanwezig zijn in een brandstofheli toen en nu. En in dit geval gaat het om een E-heli. Zelf ook jaren probleemloos met Futaba schakelaar gevlogen in een Schluter heli ( heli uit 1991 )

Offtopic: zonder staartgyro heb ik ook gevlogen ( eerste lessen met een Kalt Baron in 1995) en afgelopen jaar met mijn gerestaureerde Schluter/ Hegi Cobra uit 1972 en dat valt tegen! Leuke uitdaging :-)

Back ontopic!
 
Dit is geen mechanische schakelaar maar een stukje elektronica waarbij de stroom naar de ontvanger/servo's niet door mechanische contacten gaat. Dus ongevoelig voor trillingen en ander lastig mechanisch gedoe. Jammer genoeg zijn goede oplossingen altijd kostbaar...
 
Nee, geen ervaring met deze schakelaar. Over het algemeen gebruik ik geen schakelaar in het voedingscircuit van de ontvanger/servo's. Het inschakelen gaat door het aankoppelen van de stroomvoorziening.
 
Back
Top