Opzoek naar foto's / tekeningen van de Smit Lloyd 109

Hallo,

Ben opzoek naar foto's / tekeningen van de Smit Lloyd 109.
Heb dit model nog nieuw in de doos zitten van Modelwork Holland .
Hier op het forum kan je de meeste foto's niet meer zien.
Zoek dus eigenlijk alles.
Ook bv welke motoren erin etc.
Vroeger erop gevaren(smit lloyd 110). Maar geen foto's ervan gemaakt jammer genoeg.

mvg Ronald
 
Ronald deze heb ik ook gehad vroeger. Bij mijn weten zaten er 2 motoren in van marx . Decaperm 6 volt 7 Ah. Deze konden zo op de motorfundatie gemonteerd worden. Ik geloof dat de uitgaande kant bij de vertraging in lijn mag met de schroefas. Kunnen ook 12 volt 3,5 Ah zijn, bouwvorm is het zelfde. Tekeningen heb ik helaas niet meer. Ramen waren stikkers , beter is het om ze uit te zagen en net als de HUNTER ze te voorzien van een ruitje. Is meer werk maar uiteindelijk mooier. Ik weet dat je druk bent met de HUNTER dus heb je mooi de tijd om spullen en goede tekeningen te zoeken voor deze mooie sleper. Schroefassen waren bagger dus hiervoor heb je ook andere nodig.


Succes met zoeken.

Rene.


Rene.
 
Leuke vereniging. Zit al een paar jaar te denken om daar lid te worden. Ze hebben mooie vaarlocaties.


Rene.
 
Ben op zoek naar een zender voor de smit lloyd 109.
Heb nu voor me Smit Hunter een oude F14 zender.
Wil voor de smit lloyd 109 een moderne zender.

Wat belangrijk is dat ik bb schroef op bb bediening kan zetten.SB schroef op sb bediening.
Maar ook dat ik beide schroeven op alleen de linker bedienings handel kan zetten.
En het vermogen van de motoren van de schroeven kan in stellen op de zender.Dus sleep vermogen en losse boot vermogen
Boegschroef....ankerspil...sleepwinch....stopper en sleeppennen kan bedienen.Liefst door middel van knoppen.
Diverse navigatie verlichtings standen.
Werkende raders....etc

Welke betrouwbare makkelijke zender(s) komen in aanmerking?

Mvg ronald
 
Ronald, Voor die F-14 kun je eenvoudig een mixer maken met een 3 standen schakelaar. Zie onderstaand schema.

Mixer Robbe futaba.jpg

Voor wat jij wilt heb je een zender nodig met een mixer, dual rate en een of meerdere schakelaars om dat aan en uit te zetten.
Bij mijn Smit Finland gebruik ik daarvoor een oude Multiplex Profi 3010 zender voor. De motoren staan op de linker en rechter knuppel. D.m.v. een schakelaar activeer ik een mixer om de rechter motor aan de linker knuppel te koppelen. Dezelfde schakelaar bekrachtigt ook dual rate, waarmee de roeruitslag wordt gehalveerd. Filosofie hierachter; Met de losse boot varend voor maximale manoeuvreerbaarheid beide motoren apart bedienbaar. Slepend beide motoren op linker knuppel en halve roeruitslag. Op die manier maximale trekkracht en een minder schichtig stuurbeeld. Navigatieverlichting bedien ik groepsgewijs (4) met de linker knuppel (horizontaal) via een CTI Ps4a multiswitch. Groep 1 radar + navigatielichten losse boot. Gr. 2 extra toplicht. Gr. 3 zoeklicht. Gr. 4 ankerlicht + dekverlichting.
Verder zou ik zo gauw niet weten wat voor jou de beste zendercombinatie is. Mijn 3 zenders waarin een mixer zit zijn uit de vorige eeuw. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Die Flysky zender heb ik ook, zelfs 2.
Zender met veel mogelijkheden voor een redelijke prijs, nog geen € 80: https://nl.aliexpress.com/item/3285...00017468241094!sea&curPageLogUid=Yn1fPc3GcfAn
In de specificatie staat standaard 6 kanaals, maar deze is software matig om te zetten naar 10 kanalen.
Dit heb ik beschreven in de bijgaande link : https://www.modelbouwforum.nl/threads/zender-truck-boot.281091/page-2#post-4232772
Ik heb deze link doorgestuurd, daar nu met een 10 kan. ontvanger met telemetrische terugmelding van meerdere gegevens uit het schip.
In mijn stoomsleepboot krijg ik de meldingen van stoomdruk, accu spanning, ketelwater niveau.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Stoompomp

Kan dit met die zender?
Wat belangrijk is dat ik bb schroef op bb bediening kan zetten.SB schroef op sb bediening.
Maar ook dat ik beide schroeven op alleen de linker bedienings handel kan zetten.
En het vermogen van de motoren van de schroeven kan in stellen op de zender.Dus sleep vermogen en losse boot vermogen

En wat is het verschil tussen linker zender...rechter zender?
En welke reciver moet je erbij bestellen?

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, heb ik geen ervaring met dubbelschroefschepen.
Ik weet, dat de zender veel mix functies heeft.
Wat mij even snel gelukt is, is een mix van de kanalen op de linkerstick.
Bij omhoog gaat één motor draaien, b.v. de SB motor.
Bij zijdelings de BB motor, beide zowel voor- als achteruit.
Sticks naar rechtsboven, beide motoren draaien vooruit, snelheid afhankelijk van stick stand.
Sticks linksonder, beide motoren achteruit.
Bij gecombineerde beweging gaan beide motoren lopen, zelfs mogelijk om SB motor linksom en BB motor rechtsom, zeer kleine draaicirkel.
Je kunt op de zender wel het vermogen afstellen, maar of je tussen twee vermogensafstellingen kunt schakelen weet ik niet.
Wat wel eenvoudig uit te voeren is, is het aanpassen van de vermogensafstelling in de zender, dit is een kwestie van aanpassen van the throttle curve.

Over de ontvanger. De doorgestuurde link is inclusief ontvanger :https://nl.aliexpress.com/item/3285...00017468241094!sea&curPageLogUid=Yn1fPc3GcfAn
Dit is een 10 kanaals type FS-IA10B.
Deze ontvanger heeft een I-bus, waar op meetelementen aangesloten kunnen worden, maar ook een uitbreidingsmodule, waarmee je meerdere servo,s of ESC op een kanaal kunt aansturen : https://nl.aliexpress.com/item/1005...00027510757467!sea&curPageLogUid=aKl8RIDmUmIs

Laatste vraag, wat bedoel je met linker... rechter zender?
 
Nu snap ik je.
Hiermee wordt bedoeld de snelheidsstick links of rechts.
Mijn zenders zijn links, en met de rechterhand het roer.
Groet. Henk
 
Nee helaas voor jou Ronald. Ze zullen wel ergens iets dergelijks te koop hebben, maar dit komt uit de koker van Danny zelf, ook zelf gemaakt dus.
 
Back
Top