Oravover verouderd?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door nico v kooten, 7 jun 2020.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Vandaan een vleugel in de folie gezet.
    Voor het eerst "oracover" van HK gebruikt, wat een fijn spul! werkt perfect, hoe het zich houdt zal ik wel zien.
    Wat een leuk en dankbaar werk is dat toch, en vleugel folieen, binnen de kortste keren had ik mijn vleugel in een strakke witte jas.
    Toen nog mooie rode tips er op
    Rol original oracover, maar wat een drama :eek:
    Niet mooi krimpen, niet mooi om de rondingen te krijgen, plooien, kreukels, kortom, frustratie.
    De zooi er weer afgehaald ( dat gaat gelukkig weer wel goed/makkelijk), en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat!
    Uit frustratie dus de zooi er maar weer af.
    Nu zag ik op de schutvel, productie datum08022011.
    Andere rol gepakt, productiedatum 09102018
    Dit ging prima! zo ken ik oracover!
    Herkent iemand dit, maw, verouderd oracover, en wordt het moeilijker bruikbaar?
     
    hstruyk vindt dit leuk.
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ik heb modellen die meer dan 20 jaar oud zijn, de Oracover zit er nog steeds netjes op.
    Ongetwijfeld zal het verouderen, of dit effect heeft op het strijken ? Geen idee. 9 jaar een rol bewaren is natuurlijk wel een behoorlijke tijd.
    Oracover is ontwikkeld voor de 1:1 luchtvaart, de modelbouw variant is een afgeleide daarvan.

    HK folie is pas later beschikbaar gekomen en is extreem goedkoop. Het is verkrijgbaar in veel minder kleuren dan Oracover.
    Ik vind HK folie persoonlijk minder goed dan Oracover. Het plakt minder goed, krimpt minder gelijkmatig (het gaat ineens heel erg krimpen als de strijkbout iets heter wordt gezet) en strakke lijnen volgens een kleurenschema zijn lastiger te maken. Als je een model maakt in 1 kleur is het bruikbaar.

    Ik vlieg zelf heel lang met mijn modellen, daarom kies ik toch altijd Oracover.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Nico,

    Ik had iets soortgelijks, bewaarde al jaren een doos met restantjes OraCover in diverse kleuren, bedoeld voor reparatie en klein modellen.

    Maar die oracover was ook 'op' , de kleurlaag liet los van de drager en bleef daardoor glijden als je de folie strak probeerde te zetten.

    Ik denk dat als de oracover op een model zit, dat het prima en kleurvast is, maar los op de rol er wel veroudering op treedt
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ooit foliede ik een 3 meter vliegende vleugel met Hongkongcover, dat wilde helemaal niet, (al had ik er op een ander model prima evaringen mee). Overgedaan met Oracover, dat ging prima. Nou was dit een abachi ingedekte schuimvleugel, en ik hield het er op dat dat er iets mee te maken had... maar kortgeleden dacht ik een ribbenbouw vleugel te coveren met een rol Hongkongcover die ik nog had staan... en ik kreeg het ook niet goed. Met enige moeite transparante Oracover gevonden en overgedaan, niks aan de hand.
    Voorlopig heb ik geen problemen met originele Oracover, mijn oudste restanten zijn altijd wel Chinees maar ook daarmee heb ik soms weer geen enkel probleem.
    Met die recente ribbenvleugel had ik de winglets perfekt gecoverd met chinees spul, maar de vleugel zelf lukte van geen kant, dus moest ik ook de winglets weer kaal maken... om alles over te doen met Oracover...

    Overigens, bij oudere gecoverde modellen gaat ook Oracover vaak wel bobbelen (bij ingedekte modellen) Ook Duitse ARF modellen. Dat betekent in de praktijk óók opnieuw coveren.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb zeer goede ervaringen met de meeste bami-folie :D
    Het ligt er volgens mij wel aan welk sjineesje de machines bedient want de ene rol of kleur is beter dan de andere
    Rood/blauw/wit/grijs/zwartwit geblokt zijn allen prima, laatst een rol rood wit geblokt en zo ineens een stuk waarvan de kleurlaag losliet,
    Allle waar naar zijn geld gaat hier ook op, een 5 mtr rol bami-folie van 2 euro/meter betekend dat oracover 5 keer zo duur is :eek: dus mocht er een slecht rolletje tussen zitten....... so what
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb de HK folie foor het eerst gebruikt, en was prettig verrast dor de kwaliteit/prijsverhouding.
    Oracover vind ik gewoon verschrikkelijk duur worden met 10 euro per meter....
    Ik bewaar ook geen hele rollen, maar zoals Winfried, als je een metertje of anderhalf over hebt, is dat nog prima geschikt voor reparaties of kleine delen, zoals een vleugeltip.
    Het viel mij gewoon op dat er zo veel verschil zat in de verwerking van de oude, ten opzichte van de nieuwere rol.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geprobeerd de HK folie te gebruiken, wat een zooi!
    Ik krijg het niet mooi, het krimpt ineens, niet mooi geleidelijk.
    Oracover gehaald, 9,50 per meter, heerlijk spul, zit er weer mooi strak op.
    Solarfilm vond ik persoonlijk nog wat lekkerder werken.
    Oralight vind ik weer raar spul, zo flexibel, niet lekker werken.

    GJ
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Grappig, zoveel mensen, zoveel meningen.
    Ik vind light juist weer wel fijn te verwerken.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, smaken verschillen, zakjes Venco ook..

    Ik heb nu ook een andere Oracover.
    In Nederland is witte Oracover wit aan de achterkant.
    Ik heb hier in Duitsland Oracover gekocht, en ja, het is echt van Lanitz, en die is een beetje zilverkleurig aan de achterkant.
    Lijmlaag lijkt ook wat dikker.
    Heel vreemd.

    GJ
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heb ik ook gehad, is volgens mij de light versie van wit.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zilverkleurig? Oi! Oei!
    Radarreflector! Wordt het herkend als Dr Oetkers instant dronefolie!
    Heeft aanzuigende werking op de F35!

    Oppervlak kan iets parelmoer ogen bij verse. Denk lichtbreking. Een rol verse rode heeft het ook. Ik denk door de machinale handeling aanbrengen kleeflaag...

    Ik haal het bij Klaus van Der Fliegerfarm. Over de grens, 2 fach links, dabei immer gerade aus...
     

Deel Deze Pagina