Orbit V6.4

Iemand al ervaring met de nieuwste update van de Orbit Microlader, zoals beschreven in deze link
Dit lijkt op een echte vooruitgang, de balancer die met de lader communiceert, waarna de lader evt. de stroom aanpast zodat de balancer niet overvoedt wordt.
Vooral handig voor de mensen die hun Lipo's tot het uiterste willen belasten.

Alleen jammer dat je er maximaal 10 balancers aan kunt hangen en de lader eigenlijk tot 12 cellen Lipo gaat. Nu zullen de meeste wel denken wat moet je met 12 cellen Lipo. Maar eenmaal een Joker 2 (1.6m Heli) met dikke blauwe Plettenberg erin en een 12S3P pakket gezien, begint het af en toe toch te kriebelen.

Rick

Ik heb zelf een orbit, volgens mij 6.0. Ik moet nog steeds updaten naar 6.3 of nu zelfs 6.4.

Waarom een Joker 2 als je ook een IonX op 12 of zelfs 14s kan laden?

Je kan natuurlijk ook je 12s in 2 pakketten van 6sXp laden, dan unpluggen en herpluggen in 12sXp.

Ik ben mijn Orbit ook al meer dan een jaar aan het upgraden maar zie op tegen de hoge verzendkosten in verhouding met de kost van de upgrade...

Kris

Ik heb deze upgrade in mijn Pro. Werkt goed. Heb natuurlijk niet getest met invoeren van verkeerde lipo aantallen. Ook niet bij ontladen.
Voordeel is dat de lipo balancers niet overbelast kunnen worden, (max 0.5A decipatie) de stroom word dan in stappen gereduceerd. Een ander voordeel is dat nu de max. power ter beschikking is in de Pro.
Ik sluit de balancers niet elke keer aan (niet op het veld) eens in de 5 a 10 keer is voldoende als je ziet hoe weining de spanning uit elkaar drift.
Mijn dikste pak is overigens 8S, dus totaal geen probleem voor mij.

Bernard

Volgens de test uit m'n eerste post moet het dus inderdaad ook goed gaan met een te hoog ingesteld aantal cellen. Het max. vrijschakelen van het vermogen bij de Pro is ook fijn, anders kun je net zo goed een goedkopere lader kopen. 1 van de redenen waarom ik destijds geen Orbit gekocht heb.
De update naar 6.4 met balancer-communicatie mag je blijkbaar zelf uitvoeren, dus geen hoge verzendkosten.
Volgens mij waren eerdere releases ook zelf uit te voeren, maar er zijn daardoor meerdere malen fouten opgetreden. Ook wordt de software matige calibratie dan meestal te niet gedaan.
Bernard in m'n eerste post schrijf ik ook 'handig voor de mensen die hun Lipo's tot het uiterste willen belasten.' Volgens mij is de algemene ervaring zolang je Lipo's niet tot hun max belast, zowel A als Ah, blijft een pack goed in balance. Enigste nut dan van balancer is dan dat je pack optimaal kunt laden en zodoende iets meer vliegtijd kunt halen.

@Laurens, ooit al een IonX of Joker 2 live gezien/gehoordt of met mensen gesproken over de service en onderdelen verkrijgbaarheid van beide merken?
14S = ±59V bij aansluiten, m'n 10S trekt al een vonk van enkele mm's, dan blaas je zo'n beetje iedere zender uit de lucht.

Rick

Ik heb wel een Joker op Utrecht zien vliegen, helaas wel op nicds. Ik had geen idee dat zo'n mooie vonk storing geeft.

Back