orientatie branstofnaald in Stunter

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 6 okt 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wie in Almere is geweest weet dat ik mijn linker middelvinger in een prop heb gestoken (en daarom nu steeds opsteek). Het lijkt overigens goed te genezen. Dat was me nog nooit zo gebeurd. Ik ben wel eens op de vinger getikt bij het starten als ik zonder startvinger startte, en heb wel eens een knokkel in de prop van een Webra Record gestoken als ik de naald wilde verstellen.

    Hier wilde ik de Fox van de Nobler van John iets armer draaien terwijl hij naar het handvat liep en ik het model vasthield. Omdat de naald aan de linkerkant van de romp zat, bij de uitlaat, hield ik mijn handpalm naar voren/boven om mijn duim- en wijsvinger te kunnen gebruiken voor de naald en hield daarbij onbewust mijn middelvinger te ver naar voren.

    Mij is dat nog nooit eerder gebeurd omdat de naald aan de rechterkant uit de romp laat steken (hangende motor), zoals de sproeier en naald ook bij vrijwel alle motoren gemonteerd zijn als je de motor nieuw uit de doos haalt. De aansluiting voor de brandstofslag op de venturi zit dan dus aan de rechterkant van de motor, maar als de motor op de kop hangt dus aan de linkerkant.

    Bij een hangende motor betekent dat dat de brandstofslang vanaf de aanzuigbuis op de tank (die aan de rechterkant van het model zit), tussen brandschot en motor van rechts naar links moet lopen en van daar verder naar voren.

    Blijkbaar dacht John, maar ook Bram Anker bleek dat te denken, dat je motorproblemen zou krijgen als de brandstofslang zo zou lopen. Zij draaiden de venturi dus om, zodat de brandstofslang vanad de tank rechtdoor kon lopen aan de buitenkant van het model.

    Ik heb echter nooit problemen gehad met een op deze wijze lopende brandstofslag en een normaal georienteerde venturi. Ik vind het ook maar niks dat de naald zo dicht bij de uitlaat zit.

    Ik heb me trouwens afgevraagd waarom motoren die veel in Stunt werden gebruikt en dan meestal op de kop hangend (Fox 35, ST46/51/60, OS 35/40/46 in alle soorten enz.) de uitlaat niet op een gegeven moment naar de andere kant verplaatst kregen. Als de uitlaat aan de buitenkant zat zou het model veel minder smerig worden door olie uit de uitlaatgassen en zou je iets minder tiplood nodig hebben.

    Hoe zijn jullie ervaringen met de orientatie van de naald? Hebben jullie dara ooit nmotorproblemen door gehad? Nogmaals, het gaat om op de kop hangende motoren.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Down through the years.....
    [​IMG]
    Dus ergens tussen 1973 en 1986 ben ik "om" gegaan.....
     
  3. Aad

    Aad Guest

    Ja Bruno, die dingen schijnen nog altijd op een bloedlinke plaats te moeten zitten......toen al , nu nog..... :lol:
     
  4. Bram Anker

    Bram Anker Guest

    PP,

    De enige reden waarom ik mijn naald zo heb ingebouwd als jij beschrijft is dat ik de toevoer vanaf de tank zo kort mogelijk wil houden. Overigens denk ik dat het als het er om gaat, niks uitmaakt. Uitgaande van bovenstaande wens heb ik het altijd zo gedaan en ik heb nooit daadwerkelijk geprobeerd of het andersom niet net zo goed werkt. In mijn huidige model zou het wel een probleem opleveren, door de korte neus zitten motor en tank zo dicht achter elkaar dat de slang moeilijk zonder 'kinken' twee keer een haakse bocht kan maken. Kijkend naar de plaatjes van Bruno hou ik het erop dat het niks uitmaakt (tenzij problemen met de brandstoftoevoer de reden is waarom Bruno electrisch vliegt natuurlijk :idea:) .

    VrGr, Bram
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Die foto van 1970, was dat op de Super-Suppi? Gaaf zo'n ongedempte Fox 35. Zal lekker geknetterd hebben.

    Of was het een foto van een omgedraaide stunter waarvan de motorkap (en daarom demper) gedemonteerd waren om een of andere reden?

    Lijkt me niet, als je je eerste Nobler pas medio jaren '70 bouwde. Ook lijkt het er op alsof hier de brandstofleiding weer achter de motor van de ene naar de andere kant loopt.

    Wel vreemd eigenljk, want bij een rechtopstaande motor zoals op een Super-Sup zou het juist logischer zijn om de naald weer aan de gewone kant, dus de naald aan de rechterkant van de motor, te hebben! Bovendien komen ze zo uit het doosje in mijn ervaring.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Stapelmesjokke waren we toen, gelukkig niet al te doof van geworden.

    Nee, dit was (is) de Super-Sup.

    Nee, feedpipe zit aan de buitenkant van de blikken uniflow en slang loopt rechtstreeks naar de sproeier. Nou ja, rechtstreeks... toen dachten we nog dat een fliter hielp... Dus niet, of ze lopen vol met troep, of ze lekken..... gewoon je peut filteren en nog een extra filter op de uitgaande slang van je tankknijpfles....

    Wil je wel geloven, dat ik dat even niet meer weet....
    De foto van de Nobler neus is trouwens omgedraaid. Zoals je ziet zit er hier al een demper (OS jetstream, van de Max 35H) op.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bruno zegt net dat hij vroeger nog dacht dat een brandstoffilter hielp. Volgens mij helpen de meeste filters in de handel inderdaad niet, maar een uizondering is volgens mij een filter van Sullivan. Ik geloof dat hij 'crap-trap' heet (een mooie vertaling zou zijn 'vuil-val'). In een doorzichtig buisje, zodat je ziet wat er gebeurd, zitten achter elkaar twee gaasjes in de vorm van een halve bol geperst.

    Het filter moet zo zitten dat de bolvorm wijst naar waar de brandstof vandaan komt, dus richting tank, en niet zoals je met een net vis zou vallen. De bedoeling is nameljik dat vuil dat met de brandstof mee uit de tank komt tegen het zeefje komt en door de bolvorm meteen naar de buitenkant van de filter wordt gedreven. Daarom werkt deze filter wel, want hij verstopt niet zo snel als een 'gewoon' filter met een recht zeefvlak.

    Bovendien is het een tweetrapsrakket. Het eerste filtertje is iets grover dan het tweede, dus wat nog door de eerste filter kan wordt door de tweede opgevangen.

    Als ze verstopt raken door vuildeeltjes kun je door ze van de voorkant (die dus normaal aan de kant van de motor zou zitten) doorspuiten met brandstof, waardoor het vuil weer naar buiten wordt gespoten langs dezelfde weg waarlangs het gekomen is.

    Ze zijn hier niet makkelijk te krijgen, deze filters, maar Hobby-Inn had ze volgens mij en ze zijn natuurlijk ook per post uit de VS te krijgen, via Brodak en SIG en zo.

    Dit soort filters zijn ook erg zinvol als je oude tanks gebruikt, of een model dat al een tijd stip heeft gestaan.
     
  8. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Mijn Mustang plankromp trainer met een OS RC15
    Liep in het begin vet en op het eind te arm.

    Ik kwam toen op het stuka forum een oplossing tegen:
    Laat je brandstof leiding via de ander kant naar de motor lopen.
    Zo de brandstof slang loopt om de romp heen.
    Resultaat de motor loopt goed van het begin tot het eind.
    Waarom het werkt :?: maar het werkt.

    Dus mijn ervaring is een langere leiding hoeft niet altijd een slechtere motor loop te geven.

    Groet Robert-Jan
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar ik helemaal niet aan dacht... In de Sullivan Slant oval 6 oz. tank die ik bij een ST .60 gebruik is er sprake van 2 clunks, de feeder en de iets kortere uniflow. Op de uniflow gebruik ik de originele sulivan clunk. Op de feeder dit geval:
    [​IMG] Dus toch een filter... :oops:
    In de electro stunter zit ook een filter, een ferriet ringkern waar de controlleraanstuurleiding doorheen gewikkeld zit.... :wink:
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Toch hield die ferriet kern niet alles tegen wat je had last van motor storing.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat had een heel andere oorzaak, kwam uit de regelaar zelf, niet uit de bedrading...
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Even on-topic svp, even samenvatten:
    John en Bram hebben/hadden de naald dus aan de uitlaatkant, Bruno aanvankelijk ook, maar is overgestapt. Ik heb mijn naald altijd aan de andere kant dan de uitlaat (bij een hangende motor dus aan de buitenkant van het model (de rechterkant). Nog anderen?
     

Deel Deze Pagina