Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
1400 mm MX2 (3D) opgelapt, nieuwe servo's
enzo. Heb wat ervaring met EPO vliegtuigjes
maar goed, MX2 gas, up en los. Paar rondjes
gevlogen, wil hoogte bijgeven maar vliegt op
z'n kop meer up maar raakt met
landingsgestel het gewas en crash
Hoe leer ik het ooit?
Als je constateert dat je op z'n kop vliegt, moet je of met rolroeren terug rollen naar normale vlugt. Of als je daar geen tijd voor hebt, down geven in plaats van up zodat het vliegtuig op z'n kop weer hoogte gaat maken. Tijdens de stijgende lijn kun je dan weer terug rollen.
Je weet dat ik les geef op de club. Wat ik bij bijna alle beginnende piloten zie, is dat ze de bochten niet als bocht vliegen maar het vliegtuig ongeveer op z'n kant gooien en dan met hoogteroer de "bocht" door hoeken als ware pilonnenracers. Dat is natuurlijk geen mooie bocht. En je raakt snel je orientatie kwijt want na de bocht kijk je ineens tegen de andere kant van het vliegtuig aan, gevolgd door een rol de verkeerde kant op et voilá, zie hier uw rugvlucht.
Maak bochten waarbij de vleugels niet schuiner gaan dan zo'n 30 graden. Dan maak je mooie ruime bochten en hou je goed zicht op je kist. Als je een snellere bocht wilt maken, gebruik dan iets richtingsroer erbij.
Misschien is het beter even onder begeleiding te vliegen; ik heb het zelf ook ooit grotendeels zelf geleerd en dat kostte veel avonden lijmen en dure epoxy.
Je kunt je al veel vergissingen besparen door met een goede flightsimulator te oefenen. Gewoon achter de PC en als tie crasht dan staat ie na een paar seconden weer klaar.
Ik heb aan een simulator al heel veel uren (moeten ) besteden om de juiste reflexen in te slijpen (was niet zo'n snelle leerling wat dat betreft).
Begeleiding blijft echter belangrijk! Met iemand die je kan vertellen hoe je een goede bocht (en andere manoeuvres) moet vliegen leer je het pas echt. Zónder begeleiding kan het alsnog veel 'schade en schande' kosten en onnodig lang duren.