Orlik, Poolse zwever pre WWII

Ik ben van plan de Orlik II of III te gaan bouwen.

Ik heb twee bronnen van informatie. Het 1:2 model op ORLIK 3 1

De zwever aldaar heeft zeven meter spanwijdte een tikje aan de grote kant voor een Daihatsu Sirion (hele goede wagen trouwens). Ik wil de zwever verkleinen tot 3,50 meter.

Ik loop dan natuurlijk tegen allerlij schaaleffecten aan. Is het getoonde profiel, bouwplannen staan onder Orlik download wel te gebruiken?

Als vervangend profiel zit ik aan S3021 te denken. Moet daar dan tipverdraaiing in?

Ik ben redelijk goed met balsa alleen in de aerodynamica ben ik minder bedreven.

Zijn er mensen met suggesties?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels

Met een S3021 kan je niet veel verkeerd doen. Voor een 3,5 meter zwever is een tipverdraaiing denk ik niet nodig maar een beetje kan geen kwaad.

In de KA4 die ik heb gebouwd heb ik ook tipverdraaiing aangebracht (stond niet op de tekening).

Als alternatief kan je denken aan een Clark Y. Daar zou ik voor kiezen bij deze kist. Ook makkelijk te bouwen net als S3021. Een kleine onnauwkeurigheid in het bouwen wordt dan minder afgestraft en merk je niet bij het vliegen.
Je kan allerlei exotische profielen kiezen die in de THEORIE beter functioneren maar of je dat bij een oldtimer in de lucht (PRAKTIJK) gaat merken vraag ik mij af. Bij een ribbenbouw vleugel lijkt het mij beter om het simpel te houden.

Een ander alternatief is een HQ Oldie, dat is dan beter geschikt voor een groter formaat kist.

Ik zou dus voor een Clark Y kiezen. Succes.

Back