ornithopter als eindwerk

Bedankt voor al jullie informatie, ik wil ook Eclipse86 nogmaals bedanken, zonder jou zouden we verdwalen tussen al die rc-objecten. Nu hopen dat de plannen van de Kestrel zo snel mogelijk binnenkomen.
 
jullie zijn al goed bezig,
ik heb vandaag de plannen gezien enzo en kan nu de carbon en vleugelstof bestellen
hoe de vleugels en staart opgebouwd zijn,snap ik nu ook volledig.
de rompdelen zijn ook mooi uitgetekend en na te maken, de alu onderdelen zijn ze aan het uittekenen om te laten frezen op school.
alleen het vertragingssysteem, rollementjes,tandwielen,lengte en soort ball links, ben ik nog niet 100% uit hoe ze dit het best doen...

Ik had in duitsland ook gfk plaat besteld, maar dit was 2mm(en voor de club nog 0,5 en 1mm)
alles op het plan is natuurlijk 1,5mm. en om 1 plaatje te versturen vanuit duitsland is het 15euro.

ik heb dit bij lindinger zien staan, zou dit ook mogelijks te gebruiken zijn?
ABS-PLATTE CARBONLOOK 1,5/500/300MM GR. GRAUPNER
dan kan ik daar eventueel ook nog ballinks bestellen enn eens zoeken op tandwielen...

groeten
 
even gemaild naar een collega op school, zij gebruiken FR4 platen als printplaten. van +-1.5/1.6mm dikte
zou dit wat zijn? dit is glasvezel en epoxy plaat blijkbaar.
hij gaat morgen eens zien of hij er nog heeft op die grootte.

groeten Chris
 
jullie zijn al goed bezig,
ik heb vandaag de plannen gezien enzo en kan nu de carbon en vleugelstof bestellen
hoe de vleugels en staart opgebouwd zijn,snap ik nu ook volledig.
de rompdelen zijn ook mooi uitgetekend en na te maken, de alu onderdelen zijn ze aan het uittekenen om te laten frezen op school.
alleen het vertragingssysteem, rollementjes,tandwielen,lengte en soort ball links, ben ik nog niet 100% uit hoe ze dit het best doen...

Ik had in duitsland ook gfk plaat besteld, maar dit was 2mm(en voor de club nog 0,5 en 1mm)
alles op het plan is natuurlijk 1,5mm. en om 1 plaatje te versturen vanuit duitsland is het 15euro.

ik heb dit bij lindinger zien staan, zou dit ook mogelijks te gebruiken zijn?
ABS-PLATTE CARBONLOOK 1,5/500/300MM GR.*GRAUPNER
dan kan ik daar eventueel ook nog ballinks bestellen enn eens zoeken op tandwielen...

groeten

De tandwielen best bestellen waar jullie de tekening ook besteld hebben. de ball links de zware uitvoering van Kavan gebruiken, even zoeken in het Kestrel draadje van mij, daar staat dacht ik wel het bestelnummer van de ball links die ik gebruikt heb en die heel bleven.
 
wat is het verschil tussen de dacron en de ripstop stof?

carbon op komst, tekeningen van de alu delen geef ik morgen aan de alu frezer:p
 
Ripstop is dat dunne vliegerdoek en Dacron is dat zware verstevigingsband dat ze gebruiken. Je hebt ook nog dubbelzijdige tape nodig van 3M.
 
oke ripstop heb ik gevonden in nederland, maar wel van 39gram m² ergens anders heb ik er nog nergens gevonden.
de dacron hebben ze dus ook nog niet!
wel heb ik vandaag de motortjes binnen gekregen

ik heb zowel een speed 400 brushed setupje als een 5000kv brushless motortje met esc(zou overeen moeten komen qua kv)
 
Ik beloof niks, maar zal proberen van de week bij mijn vliegerstof winkelier gaan kijken of hij die hele lichte dunne stof nog heeft, en ook of hij de dacron nog heeft liggen.

Ik heb zelf nog een vliegklare reserve vleugel liggen, alleen de metalen onderdelen heb ik niet meer.
 
Als je op zoek bent naar licht stof is parachutestof F111 een optie, maar dat verwerkt lastig (super soepel)
Hier te koop:
Parachute Stof

Skytex is denk ik het mooiste alternatief (Parapentedoek)
De lichtste variant is Skytex 27
Opale Paramodels - Fabrics

Per meter te bestellen.
Super spul. Voor een ornithopter denk ik stevig genoeg (anders op zwakke punten verstevigen met ander materiaal..)
Semitransparant. Je kunt makkelijk patronen overtreken.
Blijft mooi vlak liggen bij verwerken en is redelijk te verwerken onder de naaimachine.

Succes ermee!
 
hallo,
vandaag toch eens op deze windstille avond geprobeerd.
de eerste test zit erop, nog niet echt wat positief, maar wel enkele punten te verbetering.

bij de eerste klappen van de vleugels brak meteen net aan het alu blokje.
daarna de carbonstaaf omgedraaid en nog enkele pogingen ondergaan. de rest zie je op de film.

zwaartepunt wisten we niet echt maar hij was volgens mij staartlastig, we hebben dan ook een hoeveelheid lood in zijn bek gehangen.

iedere keer dat we hem smeten ging hij direct recht omhoog(geen tijd om tegen te sturen) wie o wie weet wat er fout loopt?

7GNnV2198Gs[/media] - YouTube
van het gesproken taaltje zal wel niets te verstaan zijn vrees ik...

DSCF4115.JPG


DSCF4116.JPG


DSCF4117.JPG


DSCF4118.JPG


DSCF4119.JPG


DSCF4120.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi doek ;) Het ziet er allemaal heel goed uit.

Lijkt me echt een zwaartepuntsprobleem. Het zwaartepunt zou op de eerste vleugelbevestiging aan de bovenzijde moeten zijn (waar dat rubberen ringetje omheen moet om het doek op zijn plaats te houden). Het model kun je aan een touwtje door dat gaatje ophangen en mag dan behoorlijk naar voren vallen.

De staart staat ook redelijk vlak, die zou volgens tekening veel hoger moeten staan.

Die koolstofstokken breken als de vleugelslag zijn krachten niet kwijt kan omdat het model tegengehouden wordt.
 
oke dus door het vasthouden breekt het wel gevoelig sneller... de staart stond eerst veel hoger, maar toen dacht ik dat het hierdoor kwam dat hij zo direct omhoog ging... we gaan de accu eens helemaal vooraan moeten leggen denk ik... hun gewicht kwam op iets van een 480gram zonder lood...

nu hebben we geprobeerd met een 2cell 1300 (lichter kan dus nog) een 3cell was of is denk ik teveel van het goede.
 
oke dus door het vasthouden breekt het wel gevoelig sneller... de staart stond eerst veel hoger, maar toen dacht ik dat het hierdoor kwam dat hij zo direct omhoog ging... we gaan de accu eens helemaal vooraan moeten leggen denk ik... hun gewicht kwam op iets van een 480gram zonder lood...

we vlogen met een 2cell 1300mah, 3cell is denk ik teveel van het goede. ik kan nog lichter gaan in accu, maar veel zal dit niet schelen...
 
Door dat vasthouden kan de romp niet tegengesteld reageren op de vleugelslag. Je voelt ook dat die romp uit je handen wil wippen als de vleugels op volle snelheid slaan.

Wat ik zo kan zien is die 2 cel voldoende vermogen. Je hebt heel veel lift, maar geen voorwaardse snelheid, door de neus zwaarder te maken zal dat zich verbeteren. Die omhoogstaande staart moet dat neusdown effect dan compenseren.
Als alles dan uiteindelijk klopt zal het echt een feest zijn om ermee te vliegen.

Ik zie hier toch nog iets wat volgens mij niet goed is.
DSCF4118.JPG


Boven op de romp staan 2 uitsteeksels in de vorm van een paddenstoel met een gaatje erdoor, hier moet het zeil op vastgezet zijn door middel van een rubberen ringetje. Als het zeil daar in het midden niet goed vastzit aan de romp verlies je kracht van de vleugelslag. dat eerste puntje is ook waar het zwaartepunt moet zitten.
 
hallo,

idd goed gezien, maar het was een 3de extra paddenstoeltje dat ze voorzien hadden om de stof extra te bevestigen, maar deze is dus overbodig. de juiste 2 paddenstoeltjes dienen wel voor de vleugel vast te houden.
 
Rond het derde 'paddenstoeltje' heb ik nu de batterij gemonteerd, zodat het zwaartepunt dichter naar voor ligt. Daarnaast zouden we in de plaats van de carbonnenstaafjes (die 2 keer braken) nu staaldraad proberen.
 
Die koolstof staven braken bij mijn vogels ook regelmatig. Die heb ik daarna vervangen door koolstofstaf omwikkeld met Kevlar, maar ook die braken regelmatig.
Vervangen door staaldraad is een optie, maar ik weet niet of die genoeg buigt om de vleugelslag goed tot zijn recht te laten komen. Proberen kan in elk geval geen kwaad. Ik heb dit ook overwogen, maar het is er nooit van gekomen. Bij mijn laatste versies braken de staven niet meer zo snel.
 
Met staaldraad als vleugelliggers wordt de orni ook weer een stuk zwaarder, ik zie dat het gewicht nu al 480gram is, nog zwaarder is ongunstig.
Zo'n Kestrel zou eigenlijk niet boven de 450gram moeten komen.
Mijn Eagle met spanwijdte 120cm komt uit op een vlieggewicht van ongeveer 410gram met 2s1300 lipo en vliegt dan mooi stabiel.
 
Back
Top