Os 46 ax liner laat los

OS heeft geen ABC bus... Zelf hebben ze het over een ABL bus.
Schijnbaar zijn er meer problemen mee.

Rest van de gegevens:
Motor is gemonteerd op een fourstar 40.
Prop: 11x7. Recent overgegaan naar een 11x6.
rpm met de 11x7 = 10.000 ongeveer, 11x6 gaf 12.000 rpm op de grond.
motor moet volgens de fabriek 16.000 kunnen lopen zonder problemen, aangezien daar het max koppelpunt zit.

Brandstof: Qmix 5% nitro.

Inloop is in mijn ogen correct gebeurt..
Heb hem goed rijk gehouden, grotendeels de handleiding gevolgd.
Dit is dus de WOT methode, als ik mij niet vergis.
De handleiding geeft aan dat zodra er een beetje regelmaat in de motor zit, je hem gewoon verder vliegend zijn inloop periode moet geven.
Het duurde wel 2 tankjes voor hij naar max toerental toe wilde, eerder stopte hij gewoon op 50% gas. en bloedjeheet, terwijl hij baggertjevet stond. Dus volgens de regelen der kunst laten lopen tot hij wat losser werd. Eenmaal boven die 50% gas gewoon de verdere inloop volgens handleiding gevolgd.
Heb hem wel 2 tankjes meer gegeven op de grond, maar daarna is hij gaan vliegen.

Meteen de volle 10.000 rpm of meer met een nieuwe motor lijkt mij juist reden voor stukken ijzer in de motor..
Zuiger zal toch eerst een beetje richting de bus gesleten moeten zijn voor hoge toerentallen handig zijn

Ik geloof niet dat ik daar echt fout op kan gaan..
Heb ook de warmte in de gaten gehouden, en hij is zeker niet koud gebleven..
Hij heeft ook een seizoen goed en sterk gedraaid. Ik gok dat er tegen de 10 liter door gegaan is.
11x6 zat er net 3 vliegdagen op, toen begon het gerommel.
Rottig starten. in de lucht geen puf meer hebben.
Krapper zetten tot hij in de lucht zijn werk deed zoals hij het eerder deed, gaf opeens een te arm beeld als je naar het loopgedrag keek.

Als ik iets fout gedaan heb, ok.. Kan ik mee leven..
Maar zou wel erg graag willen weten wat ik dan niet goed heb gedaan..

Waar die L in ABL voor staat, is mij weer een raadsel.

@ Marcel: als het goed is, dan slijt de messing bus NIET, vanwege de coating. Die coating zou in principe ook niet mogen slijten, het principe is dat de coating dusdanig hard is dat de slijtage aan de bus niet meetbaar is. De zuiger zou "het zachte onderdeel" moeten zijn.

Ik weet niet beter of de methode die OS voorschrijft kost je een motor, maar goed, als OS het zegt zou het goed moeten zijn.

@ Student: Het klinkt vergezocht, maar je motor heeft goed gelopen, en is in elkaar gedraaid nadat je een significante aanpassing gedaan hebt.

Zo'n gecoate conische cylinder heeft een "thermische passing" (dwz het werkingsprincipe is er op gebaseerd dat de voering recht wordt als de boel op bedrijfstemperatuur is)
Voor een deel wordt die passing gevormd tijdens het inlopen, en het totale inloop proces duurt redelijk universeel ongeveer 10 draaiuren, give or take. Dat je de motor al veel eerder vol kunt belasten doet daar weinig aan af.

Nu draaide je 12000 toeren. en je geeft aan dat het max koppel bij 16000 geleverd wordt (een waarde die ik wat hoog vind, want het zou betekenen dat max vermogen bij 18000 RPM zou liggen, maar het kan gerust zo zijn).
Dit betekent, dat als je een kleinere prop monteert en de motor dus méér toeren gaat draaien, dat hij (omdat hij nog steeds onder zijn max koppel draait) opeens thermisch gezien aanmerkelijk meer vermogen gaat leveren.

M.a.w. de bus bereikt een andere eindtemperatuur, en dus ook een andere vorm, en de motor moet zich daar eigenlijk weer aan aanpassen. Maar OOK het motorhuis vervormt hierdoor, en de hele boel gaat een haartje uit lijn staan
(had ik al eens gezegd, dat Rossi handgegoten carters gebruikt? lees hier: http://www.axemotor.it/Axemotor/Our_company.html waarom. Onderste alinea)

Je motor is in elkaar gelopen nadat je een lichtere prop gemonteerd hebt waardoor het daadwerkelijk ontwikkelde motorvermogen, en dus de thermische belasting, aanzienlijk toegenomen is. Of het daadwerkelijk de échte reden is van het in elkaar lopen, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar er bestaat een goede kans, dat als je hem even een of twee tankjes wat rijker had gehouden om de boel te laten settlen, de bus heel gebleven was.

Mischien ook niet. Dat zou je alleen kunnen bepalen door 50 motoren uitsluitend met die 11x7 te laten draaien, 50 stuks een jaar met 11x7 en daarna overzetten naar 11x6, en 50 stuks een jaar met 11x7 en daarna 11x6, maar dan eerst twee tankjes rijk....

Ik denk niet dat je iemand zo gek krijgt, die test ook echt uit te gaan voeren :D vandaar dat het altijd gissen blijft.

Groet, Bert

Nou, dat is dus het leuke.
Ik HEB hem rijker gehouden...
Ik ben niet op zoek naar max vermogen, ik wil het spul lang heel houden. Maar het moet wel doen waar het voor gemaakt is... Anders had hij door moeten leren voor showroommodel.

Dikke rookpluimen de eerste vluchten.
Alleen had de motor wel een zeer duidelijke "te rijk" grens, dan kwam het toestel letterlijk maar net los, en liep hij in de lucht ook niet best.
Had hij trouwens met de 11x7 ook, dus daarin geen verschil in gedrag.
Warmte op de grond tijdens testdraaien bleef ook binnen de perken.
iig geen dingen die voor mij aangeven dat de motor intern iets verder inloopt oid

Daarnaast..
Ding is gemaakt voor zoveel toeren..
inlopen met een andere prop moet toch met meer toeren dan met de 11x7 gebeuren, anders loopt ie niet in.
Zou niet weten hoe ik dat op een nettere manier had kunnen doen dan ik nu gedaan heb. Dus als je wel een nettere manier weet, vertel het aub ;-)

over de rossi.. nog steeds aan het zoeken naar iets in de buurt waar ze hem verkopen, met uitlaat.
rossi/axi heeft zelf ook uitlaten, en de steek is volgens de specs iets anders dan wat ik heb liggen
Ze hebben zelf testen gedaan met meerdere uitlaten, dan zou je er van uit kunnen gaan dat je met die uitlaat en prop combo redelijk goed moet zitten..http://www.rossienginesusa.us/SGME/RossiEnginesUSA/Rossi_Instructions.pdf

Tsja, dan tast ik verder ook volledig in het duister waarom dit gebeurd is....

Ik geloof alleen nooit in toeval bij dit soort gebeurtenissen, dus ik blijf denken dat de verandering van "bedrijfscondities" er wat mee te maken heeft. Daarvoor zijn er bij mij ook teveel bewezen goedlopende tweedehands motoren (dwz motoren waarvan ik met eigen ogen gezien heb dat ze een paar jaar prima gedraaid hadden) een paar draaiuren na de wisseling van eigenaar in elkaar gelopen....

Ik had zelf altijd ruzie met Webra in dat opzicht.

EDIT: ik kan je ook niet vertellen hoe je hem netter in zou moeten laten lopen.

Ik kan de aanbeveling van Rossi, dat er per sé wat wonderolie bij moet, niet bevestigen: wij draaien uitsluitend Carbulin, en de motoren lopen, en lopen, en lopen. Ook inlopen gebeurt bij ons zonder wonderolie.

Het inlopen doen wij overigens ook anders, maar daar moet ik wel bij aantekenen, dat wij nooit motoren in laten lopen met een propeller, maar rechtsstreeks in de heli.
Wij starten de motor zoals hij uit de doos komt (qua carb instellingen) en beginnen met hooveren. Zo snel als practisch haalbaar is mageren we éérst de hoofdnaald af tot de heli in hoover nét ophoudt met viertakten (bij loskomen nog heen en weer tussen tweetakt en viertakt) en dan hooveren we een half minuutje, en een half minuutje stationair op de grond. Zo gaan er een tankje of drie a vier doorheen.
Naarmate de motor losser komt, begint hij uit zichzelf weer te viertakten bij hoover, dus dan gaat de hoofdnaald weer een klikje dicht.
Al deze tijd doen we NIETS anders dan hooveren, geen climbouts, niets.
Pas als de motor constant wordt (we dus niet steeds een tandje armer moeten om hem in tweetakt te houden) gaan we voorzichtig aftasten wat er gebeurt bij een climbout. tegen die tijd is er minstens twee liter door de motor, en kun je op je gemak éérst de hoofdnaald en daarna de stationair naald af gaan stellen (de stationairnaald stel je af in hoover, niet bij stationair).
Voor ons heeft deze methode zich nu uitstekend bewezen, zowel in de trainers als in schaalheli's (waar ze thermisch toch wel meer op hun lazer krijgen).

Wat het effect is van inlopen met een prop v.w.b. de te volgen procedure, durf ik niet te zeggen

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Het kan makkelijk dat het er mee te maken heeft..
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik mezelf vrij pleit :mrgreen:

Alleen kan ik er gewoon niet geheel achter komen wat ik hier dan anders/beter had moeten doen.
Motor had al een liter of 10 op, hoe los moet een motor zijn voor je er een beetje toeren van gaat vragen?
Zeker als ik de motoren om me heen op het veld zie.. oude gebakkies, dat wel, maar veeeeel hogere toerentallen dan ik op mn motor heb

Het maximale vermogen wordt door OS opgegeven bij 16.000.
Het maximale koppel/toerental staat er niet bij.
Dit zal bij een lager toerental zijn.

Hoe veel olie zit er in Qmix 5%?
Ik neem overigens aan dat je met de Q het huismerk van de winkel in Pijnacker bedoelt.

Jan

Jup, huismerk pijnacker..
Hoeveel olie? om eerlijk te zijn: geen flauw idee.
Ze hebben dat spul daar al zodanig lang, dat ik er een beetje van uit ga dat ze de verhoudingen wel redelijk door hebben.. iig, ik zie er ook verdraait weinig problemen mee voorbij komen

Is even een wat grove aanname.. maar soms mag je wel eens uitgaan van het positieve ;-)

Ik heb gevraag hoeveel olie er "Qmix" zit.
Niet bekend maar voldoende om te smeren is het antwoord.
Dat schiet niet op.
Ik heb wel begrepen dat er Jonker olie in zit.
Toeval of niet maar dat is ook gebruikt in de eerder genoemde os max 61 FSR ABC met nagenoeg dezelfde schade..
Volgens OS moet er minimaal 18% olie gebruikt worden.
In Tornado zit volgens de website bijvoorbeeld 16.5%
Probleem blijft om daadwerkelijk werkelijk vast te stellen waar het aan ligt.
Dan kom je bij het verhaal van Brutus. 50 motoren met 18% olie. Dan 50% met minder olie. Dan nog met ander merken olie en dan heb je ook nog verschillende gebruiksomstandigheden.
Niet simpel dus.
Ik zou in elk geval de voorschriften van de fabrikant opvolgen en minimaal 18% olie gebruiken. Als het dan fout gaat kan het daar in elk geval niet aan liggen.
Mogelijk is het gebruik van Nikkel een van de redenen om deze hoeveelheid olie te gebruiken en kan een echte ABC wel tegen het gebruik van minder olie.
Als de leverancier niet aan kan geven hoeveel olie er in zit dan zou ik het niet gebruiken.

Jan

Ik heb gevraag hoeveel olie er "Qmix" zit.
Niet bekend maar voldoende om te smeren is het antwoord.
Dat schiet niet op.

Ik heb ooit eens begrepen van de "manager" van Q uit P dat de brandstof uit de fabriek van Tornado komt en eigenlijk het zelfde recept is.

Nu heb ik ze niet zo hoog zitten, daar in Pijnacker, dus ik heb mijn twijfels...

grt,
Arthur

Ik heb het idee dat het ligt aan de kwaliteit van de OS liner.
Er zijn al meerdere motoren zo kapot gelopen. Op onze club zijn er al 3 met hetzelfde euvel.

O, ze kunnen het wel aangeven. Alleen nooit gevraagd.
De os handleiding is er ook niet helemaal 100 % duidelijk in.

Letterlijk zeggen ze nl dat er 18% castor olie in moet zitten. OF je moet een hoge kwaliteit synthetische olie gebruiken, samen met 5 tot 20% nitro.
Dat is letterlijk uit de handleiding..

Wat ik bij Q zowieso wel had begrepen, is dat ze er dus een hoge kwaliteit syntheet in gooien. Ik weet alleen niet welk percentage
Dit hoeft dus, volgens de handleiding, geen probleem te geven.
Zou je zeggen..

Waar die L in ABL voor staat, is mij weer een raadsel.
Groet, Bert
De L staat voor Liner (voering). OS noemt ABL; Advanced Bimetalic Liner. Onze Engelstalige vrienden noemen het ook wel Already Broken Liner.
OS zelf raadt aan om motoren in een cowl vetter te smeren (20%). Mijn .46AX heeft alleen zijn kop en uitlaat buiten de stroomlijn, draait een 11x7 met 14500 toeren en krijgt alleen tornado (5%) te drinken. En dat al zeker 40 liter. Zo zijn er heel veel probleemloze motoren te vinden en enkelen met die loslatende voering problemen. En dat zijn dan bijna allemaal OSsen.
Groeten,
Sam

pardon?
11x7 en 14500 toeren? op 5%?

Bij mij steekt ook de kop en de uitlaat buiten de cowl. kop krijgt gewoon de volle airflow..
Alleen maakte die van mij "maar" 12.000 rpm op een 11x6..
14500 op een zwaardere prop is dan nogal een verschil..

O, ze kunnen het wel aangeven. Alleen nooit gevraagd.
De os handleiding is er ook niet helemaal 100 % duidelijk in.

Letterlijk zeggen ze nl dat er 18% castor olie in moet zitten. OF je moet een hoge kwaliteit synthetische olie gebruiken, samen met 5 tot 20% nitro.
Dat is letterlijk uit de handleiding..

Wat ik bij Q zowieso wel had begrepen, is dat ze er dus een hoge kwaliteit syntheet in gooien. Ik weet alleen niet welk percentage
Dit hoeft dus, volgens de handleiding, geen probleem te geven.
Zou je zeggen..

Ik heb het wel gevraagd maar kreeg geen antwoord.

Ik heb wat anders in de handleiding gevonden. Zie hier op bldz. 14.
http://manuals.hobbico.com/osm/46ax-manual.pdf
Niet minder dan 18%.
Misschien zijn er verschillende versies.

Jan

@beton:
je pakte hem even verkeerd ;-)
Ik bedoelde dat mijn leverancier het vast wel aan kan geven, maar dat ik het zelf nooit heb gevraagd..
mankement van mijn kant, volledig eens..
ik heb al te vaak meegemaakt dat je in de modelbouw niet van leveranciers uit kunt gaan, maar hierin had ik nog wel vertrouwen dat het goed zou moeten zitten.

naderhand teruggekeken heb ik misschien toch wel enige reden om aan de brandstof te twijfelen..
niet perse smering, maar kwaliteit van de methanol..
Schijnt dat slechte kwaliteit methanol ook voor roest in de lagers zorgt?
In het verleden wel eens last van gehad, sindsdien gooi ik stevige hoeveelheden after run in de motor na een vliegdag..
Toch waren mn lagers nou niet bepaald zuiver (totaal niet zelfs)
misschien dat roest een vretertje in de nikkel laag heeft gecreert?

qua handleiding, er zijn meerdere types 46AX.
mijn versie is voornamelijk te herkennen aan de carb, een 45 schuin geplaatste hoofdnaald ipv de "losse" naald aan de achterkant van de motor.
De handleiding staat onderaan deze pagina: O.S. Engines 46AX II ABL

pagina 2

Ik heb wel begrepen dat er Jonker olie in zit.
Toeval of niet maar dat is ook gebruikt in de eerder genoemde os max 61 FSR ABC met nagenoeg dezelfde schade..

Och... het probleem word ook in de USA gerapporteerd, en daar gebruikt vrijwel iedereen 20% wonderolie..... (de olie waarmee je volgens de geleerden niet fout KAN zitten)

Dus om nu maar weer de Jonker olie er bij te gaan halen, ik geloof daar gewoon domweg niet in, dat Jonker al 20 jaar een brandstof kan verkopen die motoren sloopt....

Groet, Bert

Q-mix heeft 16 % carbulin olie, en half Nederland vliegt ermee zonder problemen.
Met zulke problemen ga je naar de motorfabrikant, zij zullen onderzoek doen.

Jawel, weer een mede lotgenoot.
Bij mij zijn er al 2 46 AX motoren doorheen gegaan in 2 seizoenen. Volgens mij kan je er gewoon niks aan doen en is het een productiefout.
Ik gebruik Klotz met 20% olie en 5% nitro. Altijd rijk gestaan, altijd handstarten. Nu niet meer aan de praat te krijgen.

Het grappige is, dat jouw versie blijkbaar de II is. Ik heb altijd de I gehad. OS beweert dat ze de cilinderlaag verbeterd hebben:

'The ABL (Advanced Bi-Metallic Liner) includes one layer for better bonding, and another to reduce wear and extend life.'

Op de website stond altijd een ander verhaal bij de 46 AX I. Helaas hebben ze die van de site gehaald.

Laatst bewerkt:
pardon?
11x7 en 14500 toeren? op 5%?

Ja, echt en dat is dan vier klikjes terug van optimaal. Optimaal draait ie bijna 15500.
Je leest allerlei verhalen over OS en beschadigde cilindervoering (google maar eens op "OS liner peeling"), ook over garantie. In jouw geval zou ik zeker garantie claimen. De motor voldoet duidelijk niet aan wat je er van mag verwachten. Zeker nu ik zie dat je de nieuwste versie hebt. Ik heb die met de naald aan de achterkant, vanmiddag kop er af gehaald en ja hoor; vlekkeloos.....:ppffft..
Groeten,
Sam

Back