OS 46 AX probleem.

Beste modelvliegers,

Ik heb al eerder eens wat gepost over mijn problemen met mijn redelijk nieuwe OS 46 AX.
Het probleem met deze motor is is dat hij weinig compressie heeft, moeilijk te starten is en dat ie altijd meteen afslaat op stationair. Of ik moet de trim heel hoog zetten.
Naar mijn idee is de motor goed getuned, omdat als hij eenmaal vliegt geweldig loopt en heel erg krachtig is.

Maar nu heb ik denk ik de oorzaak van deze problemen gevonden.
Ik heb de kop is losgeschroefd en toen trof ik dit aan:

[media=youtube]thdxPgDkrfA[/media]

Ik heb niet heel veel verstand van motoren maar mij lijkt dit niet normaal.
Zeker niet voor een motor die maar 6 maanden oud is.

Ik stook Quartel C10 met 10% nitro.

Weten jullie misschien wat dit heeft kunnen veroorzaken?

MVG Luc

Laatst bewerkt door een moderator:
Je link doet het niet ,maar als ik de foto,s in je album bekijk denk ik dat je cilinder wand
Weg is ik zie alleen nog maar koper/messing kleur.

Oke,

De YouTube link doet het bij mij wel.
Maar wat zou dit hebben kunnen veroorzaken bij zo'n jonge motor ? Goed ingelopen en geen rare dingen mee gedaan.

Sorrie dat ik het zeg maar je bent 12 om dan een methanol goed af te stellen??
Kijk ik kan me vergissen natuurlijk, en wie weet ben jij een natuurtalent.
Maar of de wand was al weg toen je hem kreeg of de wand heeft er nooit lekker in gezeten ,of je hebt toch een keer flink de boel fout gehad met afstellen.

Ik denk een nieuwe zuiger en bus .

Ja en al bijna 13! :)

Ik doe dit al een paar jaar en vlieg elk weekend. Ik leer veel van mijn instructeur en heb al best veel motortjes gehad. Allemaal Russische en Chinese troep die niet goed wilden lopen.
Ik heb echt wel 15 weekenden non-stop staan afstellen en dus heb ik er best veel tijd in zitten.

Ik laat ze nooit te arm lopen omdat je dat een gloeiplug kan kosten. En ook niet te rijk.
Ik stel altijd af totdat ze goed op toeren komen en een mooie stationairloop hebben.

Maar ik vind het echt vreemd, want het is helemaal bruin van binnen. Hij staat niet te arm want hij rookt goed zoals het zou moeten maar staat ook niet veel te rijk.

Laatst bewerkt:
als ik het zo mag beoordelen, dan denk ik dat je de motor een keer goed heet gehad hebt, zeg maar rustig een warmloper.

resultaat hiervan is dat je zuigerveer vast is gaan zitten in de cylinder, met als gevolg dat de hete uitlaat gassen nu langs de cylinderwand ontsnappen in het carter, de veer dicht het niet meer af, (vandaar ook minder compressie)

je gebruikt C10, dit is Carbolin olie, een blanke olie, die als nare eigenschap heeft dat hij aardig wat residu achter wil laten, als hij verbrand.

normaliter word de olie niet heet genoeg om te verbranden, en verdwijnt uit je uitlaat, maar omdat je zuiger/zuigerveer niet helemaal meer super zijn, word de olie veel heter langs de wanden, met als resultaat de verkleuring van je cylinder.

ik zou de zuiger eens uitbouwen, en controleren of je veer nog wel los van je zuiger wil komen. is dit niet het geval, dan zou ik niet aarzelen en een nieuwe motor kopen, met een zuiger/veer/cylinder ben je bijna net zo veel kwijt als een nieuwe motor.

en eerlijk gezegd, zou ik een dergelijke motor gewoon op 5% nitro laten draaien.

met de Carbulin olie is niets mis, ik heb hem zelf ook jaren gebruikt, maar
er zitten weinig additieven in, en motoren op Carbulin zijn iets gevoeliger voor roest, en carbulin houd niet van hoge temperaturen..

De OS 46 AX heeft geen zuigerveer.
De cilinderwand moet mooi blank zijn en is van chroom als dit goudkleurig is zou de chroomlaag er uit zijn en dan kun je de cilinderbus + zuiger wel weggooien, eigenlijk de hele motor want dit nieuw kopen is bijna net zo duur als een nieuwe motor zonder uitlaat. Een motor te arm afstellen kost geen gloei-pluggen maar een motor.

Laatst bewerkt:
4je hebt gelijk, ik was in de war met de os55 hyper, die heeft wel een veer, maar blijft wel het zelfde, dit idng heeft een warmloper gehad....kliko materiaal..

OS 46 AX = ABL (mag je opzoeken :yes:)

Donders! Hoe lang heb je de motor? 6 maanden? Heel snel...
Om te beginnen. Als je de motor niet volgens het boekje heb laten inlopen, kan het al fout gaan. Echter... je bent/wordt vast goed gecoached.

Heb ik m'n twijfels bij de gebruikte brandstof. Als je deze hebt gebruikt bij al je andere motoren, is het geen wonder dat ze niet goed liepen.
De genoemde modelbouwzaak verkoopt bijzonder graag.Vaak genoeg gemerkt, met Zuid-Hollandse flair, een Hagenees als ik niet geheel onbekend, doorprik inmiddels zulks prietpraat-ballonnetjes. Echter door schade en schande in z'n algemeenheid. Ze zijn ook niet onaardig... de zaak is gewoon prachtig... naja.

Doch... Ik heb ooit een Q-kan brandstof gekocht, maar vertrouwde de informatie op de verpakking niet, zo ook de gratis aangeleverde verkooppraat niet helemaal... meer eenmaal thuis in het verre noorden aangekomen... Stik! Ik heb het bij het chemisch afval weg gebracht. Verlies op de koop toe.

Deel twee... Jawel... Op een dag... alle sap was op... toevallig wel in de buurt van een aardig modelbouwzaakje... in Noord-Duitsland? Leve internet! Bij Papenburg in de buurt. Huppa de auto in. Daar een lekker grote kan 'vliegtuigbrandstof' mee gezeuld. Want ik wilde de volgende dag toch echt vliegen. Begin van het seizoen... Ik stonk er ditmaal wel in... Duitse Grundlichkeit! Ja, ist einfach Supah Brennstoff! Besser...usw.

Wel... Bij start liep de FX motor onmiddellijk lullig. Zou het de slang zijn... de tank... de afstelling of het fraaie zomers aandoende weer... de pollen? Wat zou het toch zijn?... luchtbellen of dan of een scheur, what ever...? Nieuwe slangen in de tank. Afpersen, alles prima. Hoppa verder proberen te vliegen.

Ik heb in in enkele vluchten tijd een schitterende OS 46 FX opgerookt.. en daarmee een aantal gloeipluggen er doorheen gejast...waar je normaal 5 jaar mee doet... ik had het kunnen weten... de een na de andere A3 filkte om de haverklap op... slappe was gloeidraden... gepokt en gemazeld... A3 pluggen N.B!

Normaal vloog ik met Klotz of CoolPower. Maar de voorraad van mijn leverancier in Roden was op. Kan gebeuren. Kampen was me te ver. Zucht! Wat een spijt!

Een OS 50 SX (ringed) op kist Nr 2... was uit duurzamer hout gesneden. Toen deze ook direct begon te etteren, plug doorfikte vertrouwde ik het niet meer. Saved by the bell... een kort vluchtje... snel binnen halen!

De FX wilde na het gebeuren nog op Klotz, noch op Coolpower goed lopen.
Niet de ravage die jij toont... maar de compressie was ver zoek. End of story, end of life. Stik zonde van een ooit prachtig lopende OS.

Ga maar naar de betreffende modelbouwzaak toe en vraag om garantie. Motor ook bij Q gekocht?
Als dat zo is... zij je de motor en de immers juiste brandstof hebben verkocht. Garantie vragen!!!!
De vaak niet misse Q-prijsstelling van de motor zal dan beslist OS garantie bevatten. ...
...
Acties: .....!
...

Nieuwe motor? Stap over op Hobby-In Klotz of CoolPower. Met of zonder nitromethaan.
Daar een 46 AX meer dan uitstekend loopt op nitro-loos mengsel. Jawel! Meer dan uitstekend! Kost je ook een fractie minder. Inloop exact volgens het boekje laten lopen!!!!

Serieus! De 46 AX is een bijzonder goede en duurzame motor gebleken. Heb deze al 6 jaar op de bok van een inmiddels gemodificeerde Calmato staan, met een Hatori resonantie uitlaat. Half-gas hoor je hem niet, vol-gas gaat de kist met een vrolijke snerp loodrecht omhoog tot deze uit het zicht verdwijnt...
Lieren doet de motor nog steeds... eens houd het op... natuurlijk... :rolleyes:

Die Duitse kannen? Je raad het al... nee? Ditmaal motorenreiniger, alleen voor uitwendig...:yes:
Kan er zo nog 10 jaar meer vooruit.. met de kannen dan...

Sterkte,
Bas

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook altijdt Q brandstof (c5)maar heb nog nooit een slecht lopende motor daardoor gehad(laat staan schade door de brandstof).
Zoals al eerder is geschreven komt het bij het inlopen erop aan dat je hem maakt of dat je hem kraakt(vuilnisbak).
Ik laat m'n torretjes altijdt eerst zo'n 5ltr op de bok is even lekker los komen en gaan dan pas het vliegtuig in!
Het is wat dat betreft een kwestie van geduld!

Gebruik ook de kleinste prop die de fabrikant voor deze motor voorschrijft zodat de motor niet gelijk ongelooflijk op z'n donder krijgt(te warm worden)

Wat ik ook doe is een paar % wonderolie toevoegen om roestvorming te voorkomen ondanks dat er toevoegingen erbij zijn gedaan om roestvorming te voorkomen!

De brandstof die Q verkoopt is Tornado en die komt bij Jonkers vandaan
Dus ik denk dat je dan de fa Jonkers aansprakelijk moet gaan stellen als de brandstof de boosdoener is!!

Mvgr Hans

Bedankt voor de info Hans,

Ik koop zelf die brandstof uit het witte blik (Q-Mix) en geen echte wat duurdere Tornado (als je dat bedoelt).
In een Russische motor die nooit goed liep heb ik van een andere modelvlieger is een beetje Coolpower gehad en zelfs die motor liep er gelijk beter op. Met de 46 AX heb ik nooit rare dingen gaan en hij rookte goed. Dus naar mijn idee stond hij niet te arm.
Dus het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is een fabrieksfout of de brandstof.

Luc

Laatst bewerkt:
Luc, mocht je motor niet worden vervangen door Q (en dat is zo goed las zeker,)

dan heb ik het adres van de fabriek voor je ,

ik heb al diverse motoren naar de fabriek gestuurd, en deze worden nagenoeg kosteloos gerepareerd, vervangen.

in veel gevallen betaal je enkel de verzendkosten.

dit is zeker de moeite waard.

stuur anders een pb.Rick,

Zou mijn sneue FXje dan toch nog een tweede leven gegund zijn?
Stuur maar het adres... of plaats maar hier...
Dan stop ik em in de doos en op de post... :yes:

Er is een gouden regel...
Een volle zaak levert altijd de beste garantie...
...
Niet bang zijn. Je recht halen.

M'n OS? Ik kom tzt wel weer een origineel cilinder-/zuigersetje tegen.. met een beetje geluk... hier geen garantie... eBay USA import voor een appel en een ei!
Maar was fonkelnieuw en amper 1,5 seizoen.

Maar die fabrieksoptie lijkt me ook heel leuk.

Laatst bewerkt:
De branstof van Quartel, C5 of C10 , Q-mix dus is gewoon goed. Ik heb daar altijd mijn helies op gevlogen, en bijna iedereen op onze club vliegt ermee.

Back