OS 46 AX = ABL (mag je opzoeken

)
Donders! Hoe lang heb je de motor? 6 maanden? Heel snel...
Om te beginnen. Als je de motor niet volgens het boekje heb laten inlopen, kan het al fout gaan. Echter... je bent/wordt vast goed gecoached.
Heb ik m'n twijfels bij de gebruikte brandstof. Als je deze hebt gebruikt bij al je andere motoren, is het geen wonder dat ze niet goed liepen.
De genoemde modelbouwzaak verkoopt bijzonder graag.Vaak genoeg gemerkt, met Zuid-Hollandse flair, een Hagenees als ik niet geheel onbekend, doorprik inmiddels zulks prietpraat-ballonnetjes. Echter door schade en schande in z'n algemeenheid. Ze zijn ook niet onaardig... de zaak is gewoon prachtig... naja.
Doch... Ik heb ooit een Q-kan brandstof gekocht, maar vertrouwde de informatie op de verpakking niet, zo ook de gratis aangeleverde verkooppraat niet helemaal... meer eenmaal thuis in het verre noorden aangekomen... Stik! Ik heb het bij het chemisch afval weg gebracht. Verlies op de koop toe.
Deel twee... Jawel... Op een dag... alle sap was op... toevallig wel in de buurt van een aardig modelbouwzaakje... in Noord-Duitsland? Leve internet! Bij Papenburg in de buurt. Huppa de auto in. Daar een lekker grote kan 'vliegtuigbrandstof' mee gezeuld. Want ik wilde de volgende dag toch echt vliegen. Begin van het seizoen... Ik stonk er ditmaal wel in... Duitse Grundlichkeit! Ja, ist einfach Supah Brennstoff! Besser...usw.
Wel... Bij start liep de FX motor onmiddellijk lullig. Zou het de slang zijn... de tank... de afstelling of het fraaie zomers aandoende weer... de pollen? Wat zou het toch zijn?... luchtbellen of dan of een scheur, what ever...? Nieuwe slangen in de tank. Afpersen, alles prima. Hoppa verder proberen te vliegen.
Ik heb in in enkele vluchten tijd een schitterende OS 46 FX opgerookt.. en daarmee een aantal gloeipluggen er doorheen gejast...waar je normaal 5 jaar mee doet... ik had het kunnen weten... de een na de andere A3 filkte om de haverklap op... slappe was gloeidraden... gepokt en gemazeld... A3 pluggen N.B!
Normaal vloog ik met Klotz of CoolPower. Maar de voorraad van mijn leverancier in Roden was op. Kan gebeuren. Kampen was me te ver. Zucht! Wat een spijt!
Een OS 50 SX (ringed) op kist Nr 2... was uit duurzamer hout gesneden. Toen deze ook direct begon te etteren, plug doorfikte vertrouwde ik het niet meer. Saved by the bell... een kort vluchtje... snel binnen halen!
De FX wilde na het gebeuren nog op Klotz, noch op Coolpower goed lopen.
Niet de ravage die jij toont... maar de compressie was ver zoek. End of story, end of life. Stik zonde van een ooit prachtig lopende OS.
Ga maar naar de betreffende modelbouwzaak toe en vraag om garantie. Motor ook bij Q gekocht?
Als dat zo is... zij je de motor en de immers juiste brandstof hebben verkocht. Garantie vragen!!!!
De vaak niet misse Q-prijsstelling van de motor zal dan beslist OS garantie bevatten. ...
...
Acties: .....!
...
Nieuwe motor? Stap over op Hobby-In Klotz of CoolPower. Met of zonder nitromethaan.
Daar een 46 AX meer dan uitstekend loopt op nitro-loos mengsel. Jawel! Meer dan uitstekend! Kost je ook een fractie minder. Inloop exact volgens het boekje laten lopen!!!!
Serieus! De 46 AX is een bijzonder goede en duurzame motor gebleken. Heb deze al 6 jaar op de bok van een inmiddels gemodificeerde Calmato staan, met een Hatori resonantie uitlaat. Half-gas hoor je hem niet, vol-gas gaat de kist met een vrolijke snerp loodrecht omhoog tot deze uit het zicht verdwijnt...
Lieren doet de motor nog steeds... eens houd het op... natuurlijk...
Die Duitse kannen? Je raad het al... nee? Ditmaal motorenreiniger, alleen voor uitwendig...

Kan er zo nog 10 jaar meer vooruit.. met de kannen dan...
Sterkte,
Bas