os lagers

iemand die aan je krukas wil gaan slijpen om een lager te bevestigen, zou ik ook niet zo snel vertrouwen. Zeker daar je dan met 'normale lagers' niet meer wegkomt.

Dat is al de tweede keer dit weekend dat ik het met je eens ben en dat is ook net dat gene ik vanuit een mechanicusstandpunt probeer duidelijk te maken. Het is heel ongebruikelijk en zelfs verkeerd om het op deze manier te doen. Je past nooit een hoofdbestandsdeel van een motor aan aan een secundair probleem ( in dit geval de lagers ). Als je daar in trapt dan doe je het maar maar zoals Hezik ook al aanhaalde passen de standaard lagers NOOIT meer en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Een passing is een passing als hij volgens een bepaalde norm is vervaardigd ( en ik twijfel niet dat dit bij OS het geval is). Dan is slijpen aan de krukas niet nodig en zelfs volstrekt overbodig.

Stevo

Die vent is niet "dom" maar heeft zich volgens mij teveel dingen aangeleerd.
Ik weet vanuit de motocross best een en ander van "tunen" en dat is dat er hoofdzakelijk meer stuk wordt gemaakt dan dat je er een betere performance van krijgt.

Deze man doet wat goed maar ook wat dingen waar ik echt van denk WAAROM :hammer:

motorcros ? dan kunnen we mekaar de hand schudden .
hij is idd niet een vakman , althans , niet bij mijn motor , ik lees op rc heli comunity wel veel goeds , maar ook mensen zoals ik , die een motor verloren zien gaan .

motorcros ? dan kunnen we mekaar de hand schudden .
hij is idd niet een vakman , althans , niet bij mijn motor , ik lees op rc heli comunity wel veel goeds , maar ook mensen zoals ik , die een motor verloren zien gaan .

Ik heb menig cilinder/kop/krukas en zuiger bewerkt (ism de tuner) :p
Er zijn maar weinig mensen die het tunen van een motor ook daadwerkelijk op(kunnen)merken omdat verschillen vaak erg klein zijn, ik hecht iig niet zoveel waarde aan dit soort figuren.

Wie weet ga ik mijn heli motor nog wel een keer bewerken, dat doe ik dan wel als ie al wat ouder is ;)

ik niet meert, ik hoef niet meer vermogen , ik was wel in voor het idee dat door de kruk/zuiger te balanceren , je heel wat trillingen kwijtraakt , maarja , mn nieuwe motor loopt erg smooth dus ik vind t wel goed zo.

Wat ik versta onder tuning is gewoon de prestaties van een motor verbeteren, daar lijkt het plaatsen van een keramisch lager niet echt onder te vallen.

Ik vind betrouwbaarheid toch wel belangrijk. Bovendien hebben keramische lagers een stuk minder rolweerstand waardoor je net even wat meer vermogen overhoud. Dat merk je niet met 1 motorlagertje natuurlijk maar als je nou in je hele heli keramische lagers zou hebben...

Ik heb menig cilinder/kop/krukas en zuiger bewerkt (ism de tuner) :p

Kan en wil ik best geloven, als je dan echt aan het tunen wil beginnen kan je de spoelpoorten van een 2 takt in het carter gaan op polijsten en de timing ietswat gaan vervroegen (dit kan perfect door het inlaatgat richting koelkop bij te vijlen met andere woorden te vergroten). Tevens kan je de compressie verhogen door een beetje (enkele hondersten van een milimeter) te verwijderen van de zitting van de koelkop. Dat is volgens mij tuning want het helpt om een hoger vermogen te krijgen maar je krijgt er ook een moeilijker startende motor voor in de plaats. Keramische of gouden lagers voor mijn part doen dat hoegenaamd niet.

stevo

laurens , zou dat te merken zijn als je alle lagers in keramies zou uitvoeren ? zou denk ik wel aso duur zijn , gezien wat 1 motorlager kost.

Als je wilt tunen, of dat nu motoren, computers of mensen zijn, is het altijd van belang te weten op welk terrein je de meeste winst kunt halen.

Voordat je in het stadium zou kunnen komen dat het vervangen van alle lagers door keramische, de eerstvolgende verbetering zou opleveren, heb je al een hele berg andere dingen gedaan die meer effectief waren. Zie bv. Stevo's post voor een uitleg hierover.

Naar auto's vertaald zou dit overeenkomen met retedure speciale bougies monteren a 40 euro per stuk, waarmee je 2% vermogenswinst haalt, terwijl je met een tuningchip in het motormanagement voor 100 euro in totaal 10% winst had gehaald, ofzo. Getallen en voorbeeld is totaal verzonnen, het gaat even om het principe er achter.

hezik , ik wou met mn vorige motor de trillingen een beetje eruit hebben en de motor en duurzamer maken , vandaar een lager waarvan 350 draaiuren geclaimed worden . en voor de trillingen zijn de krukas drijfstang en zuiger gebalanceerd . meer niet , de motor draaide zooo mooi rond , niet normaal meer , je kunt je dat niet voorstellen als je t niet hebt gezien . helaas bracht t eigenschappen met zich mee die minder leuk waren .
als stevo het geen tunen noemt , prima , ik noem het optimaliseren want dat is het feitelijk , de tolleranties eruit halen.
by mn racemotor [r1] kun je het blok ook zo laten bewerken , dan heet het blueprinten [+20 pk !!]
ook een rare kreet ,maarre . . boeie .
ferry

In gebruik worden ze gesmeerd door de olie uit de brandstof. Ze hoeven dus niet speciaal gesmeerd te worden met lagervet voordat je ze plaatst. Dat kan echter ook geen kwaad. Lagers die je shielded koopt, zijn al gesmeerd als het goed is.

Henri, in Gerrits geval bedoelt hij een lagersetje van bocabearings voor zn Scorpion electromotor. Op een of andere manier is het tegenwoordig de trend om electromotor lagers te smeren met normale olie, wat natuurlijk voor geen meter werkt.

Ah, ok dat had ik inderdaad niet gelezen.. in dat geval heb je helemaal gelijk..

spaar de moeite !!!

Alle lagers gaan toch wel kapot, ik heb ook al van alles geprobeert.
de enige manier om je lagers te sparen is geen nitro gebruiken.....maar dat willen we niet hehheh.
vol keramische lagers zou misschien kunnen werken omdat die niet roesten.
Heeft iemand er toevallig ook aan gedacht dat er een stotende belasting is bij de krukaslagers?
Keramiek kan daar niet tegen lijkt me.
En waarom heeft OS dan geen keramische lagers standaard in de motor gedaan?
Je zou ook eens kunnen proberen om je motor een headdertankje brandstof zonder nitro na te laten lopen na je middag vliegen.

Gr Matthijs

spaar de moeite !!!

En waarom heeft OS dan geen keramische lagers standaard in de motor gedaan?

Gr Matthijs

Ik gebruik in mijn OS een keramisch lager deze koste mij €100,00, als deze er bij OS af fabriek in zou gaan mag je dat bedrag met een factoor 6 verhogen, denk dat er dan geen motor meer verkocht wordt;)

Gr,

Mario

Logischerwijs zou het bedrag lager worden omdat OS er dan met grote hoeveelheden lagers afneemt, maar daar komt natuurlijk weer marge van OS bij, het zal om het even zijn denk ik. Maar je hebt wel gelijk dat de motor dan dus (volgens mijn beredenering) 100 Euro duurder zou worden wat veel mensen zou afschrikken aangezien andere merken dan 100 Euro "goedkoper" (zonder keramisch lager) zijn/lijken.

Greetz,

Michiel.

Back