OS Max 37 zuiger met zuigerveer plaatsen.

Hallo,

Inmiddels via het forum een vervanging exemplaar op de kop getikt. Helaas een beetje een miskoop, want er bleek een breuk in het huis te zitten.
Echter de krukas is wel over te plaatsen in de motor waar de motoras van was gebroken.
De transplantatie is bijna voltooid. Echter om de zuiger weer op de krukastap te zetten moet eerst de zuigerbus eruit gehaald worden. Nu is er echter een probleem bij het terugplaatsen. De zuiger heeft een zuigerveer. Als ik de zuiger nu op de krukas heb geplaatst, moet ik de zuigerbus weer plaatsen. Die blijft echter steeds hangen op de zuigerveer. Er zal vast een truukje voor zijn. Kortom, wie weet de truuk van het terugplaatsen van de zuigerbus als de zuiger een zuigerveer heeft.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

sorry, maar ik weet niet echt wat je van plan bent???
wil je de zuiger met de veer in de bus hebben of wat ??
of nog beter, als je een foto plaatst

Zuigerveer

Inderdaad. De zuiger met de zuigerveer moet terug in de zuigerbus. En die zuiger blijft steken op de zuigerveer.

Groeten,

Eric

vroegah is een folie of iets over de hele zuiger hen gegaan,
dus de zuiger ingewikkeld, heel strak, met de zuigerveer daar in,
en dan voorzichtig in de bus terug geplaatst

Hoi,
Zuiger met goede zijde naar uitlaatkant een 2 mm in de cilinderbus steken ,eigenlijk dat de veer er net in zit .
Dan voorzichtig het spul in het cartertje hangen ,hou de zuiger op z'n plek in de bus, door dat de cilinderbus licht konish is onderin- kun je de drijfstang van de zuiger met een tangetje over de kruktap krijgen.
Dan ,samenwerkend zuiger en bus het goedje op z,n plaats schuiven.

Mocht het uiteindelijk niet werken qua lopen,heb ik een zgan os max 32 liggen met de garantie . goed voor Raptor 30 en andere 30 size heli's.

Dit is de methode van OS

Precies, het is een geklooi.
In de zuiger"rand" zit een pinnetje.
Hier moet de opening van de zuigerveer komen.
Als hij scheef zit gaat de rand van de zuigerveer haken.

Dus alles recht zetten tov elkaar
Tegen der and aan met de hand de zuigerveer indrukken en dan voorzichtig de zuiger naar onderen halen.

Hartelijk dank.

Heren,

Het nut van het forum is weer eens bewezen. Wat weten we samen toch veel!!
Na drie dagen pielen kreeg ik het met jullie tips in een paar minuten voor elkaar. Het pinnetje in de zuigerrand was één van de problemen. Die zag ik pas toen ik wist dat ie er zat. ook bleek het van belang de zuiger meteen in de goede positie in de zuigerbus te schuiven.
In elk geval, morgen de proefvlucht.

Bedankt voor de tips, en wellicht tot de volgende vraag.

Eric Schumacher

Eric, wellicht mosterd na de maaltijd, en wellicht overbodige mededeling wegens al bekend: pijltje boven op zuiger moet naar uitlaatopening wijzen.

Ron,

Ik heb eerlijk gezegd niet naar dat pijltje gekeken. Maar de zuiger heeft aan de onderkant een kant met een uitsparing. Die moet volgens de exploded vieuw in de manual naar voren wijzen. De kant van de uitgaande as.
De motor is inmiddels weer ingebouwd. Ik ga ervan uit dat als de zuiger verkeerd om zou zitten, de motor absoluut niet wil lopen.
Of word er dan onherstelbare schade aangericht. In dat geval kan ik de zaak beter weer uitbouwen en controleren.

Eric Schumacher

Zo'n gat/uitsparing is dan meteen lekker duidelijk :) Kan ook alleen maar voor gewichtsbesparing zijn, dan zou montage niets uitmaken. Ware het niet dat zuiger en bus op elkaar ingesleten zijn, daardoor is het pijltje altijd nodig, ook bij symmetrische zuiger(rok).
O ja, een drijfstag kan ook a-symetrisch zijn en heeft daar ook een voor- en achterkant. Voor merk-tekentje/krasje moet je zelf zorgen tijdens demontage.

Ron,

Die uitsparing moet aan de voorkant i.v.m. de carburateur i.c.m. de krukas en de uitsparingen. De zuiger bij deze motor zou anders bij het O.D.P. een deel van het mengsel blokkeren.
Inmiddels heb ik achter het huis de motor laten lopen. Ik had even wat afstelproblemen, omdat ik ook overgegaan ben naar een ander brandstofmengsel. Ik gebruik nu 15% nitro, 15% Titan en de rest methanol. Dat was eerst 10% nitro, 12 % titan en de rest methanon.
De high speed naald staat nu net een volle slag open, en draait dan tegen viertakten aan. Dit terwijl de basisinstelling volgens de manual 1,5 slag is.
Ik krijg nu echter mooie, niet verbrande olie uit de uitlaat, en de motor loopt koeler dan vroeger.
Kortom het lijkt erop dat de transplantatie van de krukas goed heeft uitgepakt. De gekochte donormotor blijkt bij nadere inspectie meer problemen te hebben dan uitsluitend een gescheurd huis. Het pinnetje in de uitsparing voor de zuigerveer in de zuiger was niet meer aanwezig. Ook was de zuiger behoorlijk gekrast. Ik heb nu dus weer mijn oorspronkelijke motor, maar dan met een nieuwe krukas.

Bedankt voor het meedenken. We zullen morgen op het veld zien wat de heli in de lucht doet.

Eric Schumacher

... Die uitsparing moet aan de voorkant i.v.m. de carburateur i.c.m. de krukas en de uitsparingen. De zuiger bij deze motor zou anders bij het O.D.P. een deel van het mengsel blokkeren. ...
Dan heb je weinig keuze, gelukkig :) Ik heb ook wel eens een zuiger gezien waarbij het gat tegenover de (enige) spoelpoort zat, diametraal t.ov. de uitlaat opening. Daarbij ging het mengsel door dat gat. Waarschijnlijk oude kamzuigermotor (een OS MAX RC?, met glijlagers), geen Schnürle-spoeling zoals nu. Zo'n zuiger kun je verkeerd monteren maar de motor zal niet willen lopen, of slecht lopen.

Ik kwam ook nog deze informatieve site tegen, o.a. met uitleg van werking resonantie-uitlaat:
Der Zweitakt-Motor

Hallo allemaal, ik heb een Super Tiger S3000 met een vastzittende zuigerveer. Inmiddels de zuiger uit de bus gehaald en de zuigerveer vrij gemaakt. Nu krijg ik de zuiger er van bovenaf niet meer in door de loss zuigerveer. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen, aangezien je echt wel kracht moet hebben om de zuiger er zo in te krijgen

Ik hoop dat iemand mij wil uitleggen hoe dit te doen

Die zuiger moet je ook niet van boven af in de bus proberen te krijgen, vermoed ik.

Bijna alle modelmotoren zijn ontworpen om de zuiger van onder af in de bus te zetten, en daartoe is meestal de onderkant van de voering over een of twee mm konisch uit gedraaid.

Wil je toch per sé die zuiger er van bovenaf in hebben, dan heb je een hulpstukje nodig, een busje wat aan de binnenkant konisch is en wat je bovenop de cylindervoering legt.
Als je dan de zuiger door dat hulpstukje heen in de voering duwt, dan zal het konische hulpstukje de zuigerveer bij elkaar knijpen.

Groet, Bert

Dank voor je antwoord Brutus, maar ik krijg de cilinder met geen mogelijkheid uit het blok. Geprobeerd met het geheel in de oven te leggen en het blokje te verwarmen met een fohn, echter niets hielp.

Kan iemand mij de goede tip geven??

Warmte, oplosmiddelen, goed trekgereedschap (mogelijk moet je iets zelf maken), iets anders kan ik ook niet verzinnen....

Als ik het ding inmijn handen had kon ik er meer van zeggen, maar van een afstand lukt dat niet....

Het enige alternatief is iemand zoeken met een draaibank, die een soort van "trechter" voor je maakt, een conische bus met een binnen hoek van plm 10~20 graden, en een kleinste diameter gelijk aan die van de zuiger.

Die "trechter" dient om, als je de zuiger er doorheen duwt, de zuigerveer helemaal in de groef te duwen.

Je legt de "trechter" op de cylinder, en laat de zuiger van boven door de trechter zakken. De trechter knijpt de zuigerveer bij elkaar en geleidt de boel netjes de cylinder in.

Zo doen we dat ook met grote motoren, waar je de zuiger niet van onderaf kan plaatsen.

Maar ja, dan moet je wel iemand weten die dat voor je kan maken....

Groet, Bert

Back