os max 46 ax probleem

Hallo ik heb een os max 46 ax van 2 jaar oud.
Vloog eerst zonder probleemen, na uit de lucht gevlogen te zijn de motor netjes schoon gemaakt en in elkaar gezet.
Nadien kreeg ik de motor niet meer met de hand gestart, ook loopt hij niet meer zo als eerst.
Na verschillende pogingen van medeclubleden de motor goed af te stellen blijft hij niet goed lopen namelijk bij stationair slaat hij iedere keer af.
Ook moet ik zeggen en dat dat misschien het probleem is bij het ronddraaien van de prop krijg ik bijna geen tegendruk.
Dit was eerst veel meer als nu(prop gaat heel soepel rond).
Kan iemand mij uitlegen wat eventueel te doen om meer compressie te krijgen?
Alvast bij voorbaat dank.

Als je via de gloeiplugopening er wat brandstof in giet (en dan de plug weer terug) heb je dan ineens wel heel veel compressie?

Zo ja, dan is er iets mis ergens in je brandstoftoevoer (naald vuil, of ergens iets ingeknepen ofzo). Zo nee, dan zal er toch wel iets anders mis zijn.

Je zegt 'uit de lucht gevlogen'. Ik neem aan dat de motor dus een crash heeft meegemaakt. Hoe was die crash? Ging hij draaiend de grond in?

Je hebt de motor schoongemaakt zeg je, zat er ook vuil in de cylinder? Heb je de cylinderwand op krassen etc geinspecteerd?

Controleer ook even of het schild nog wel op het voorste lager zit. Controleer sowieso de lagers even. Plaats ook een nieuwe plug.

Als je via de gloeiplugopening er wat brandstof in giet (en dan de plug weer terug) heb je dan ineens wel heel veel compressie?

Zo ja, dan is er iets mis ergens in je brandstoftoevoer (naald vuil, of ergens iets ingeknepen ofzo). Zo nee, dan zal er toch wel iets anders mis zijn.

Nu dwaal je wel er ver van het pad af wat betreft de werking van een brandstof motor.
Wat je doet "in jou test" is niets anders dan dmv brandstof tijdelijk een optimale afdichting maken tussen zuiger en cylinder. (Dus compressie)
Als dit werkt dan is er dus iets mis met de afdichting tussen zuiger en cylinder, gebroken zuigerveer, schade aan cylinder of zuiger.....
Het wordt nog gekker als je daar de brandstoftoevoer bij gaat betrekken, dat heeft dus helemaal niets met "compressie"te maken.
De motor werkt pas als er brandstof in dampvorm (gas) in de cylinder komt, anders zal er weinig gebeuren.

Wel eens van hydrolock gehoord? Dat kan alleen als er voldoende afsluiting is, dus compressie.

In de praktijk is het wel eens zo dat het lijkt dat een motor geen compressie heeft. Todat er wat brandstof inkomt, die de handel definitief afsluit. Heb al vaker mensen gezien met een 6.5~7.5 cc motortje die dachten dat de motor kapot was, omdat ze weinig/geen compressie hadden. Dan prime je zo'n motor en start 'm, zet 'm weer uit en voila -> compressie. Ook als ie weer koud is.

Het is dus helemaal niet ver van het pad af. Onze motoren halen hun compressie deels uit het feit dat de brandstof/olie de afsluiting tussen cylinder en zuiger beter maken.

Als er bv. een flinke kras in de cylinderwand zit, zal een hydrolock niet willen.

Ja ik ken het verschijnsel hydrolock. En bij een motor die in goede conditie is kan je het vergeten dat je hem door de compressie slag heen krijgt. (zoals je weet is vloeistof niet samendrukbaar)

Hallo bedankt voor al de reacties van jullie.
Mijn vliegtuig is gelukkig niet met de neus vol in de grond gevallen.
Ik kan geen krassen ontdekken in de cylinderwand.
Ik zal eerst proberen met wat brandstof in de gloeiplugopening kijken of dat wel wil helpen.
Alvast bedankt.

Hallo bedankt voor al de reacties van jullie.
Mijn vliegtuig is gelukkig niet met de neus vol in de grond gevallen.
Ik kan geen krassen ontdekken in de cylinderwand.
Ik zal eerst proberen met wat brandstof in de gloeiplugopening kijken of dat wel wil helpen.
Alvast bedankt.

Ik weet niet of je een handstarter bent of met een startmotor werkt.
Gebruik bij deze test GEEN startmotor, dit kan een hoop extra schade veroorzaken.

Heb het net geprobeert met wat brandstof in de gloeiplugopening gedaan en dan proberen te starten met de hand.
Dan gooit hij via de carboteur brandstof eruit.
En daarna draait hij weer soepel.
Of heb ik iets fout gedaan bij deze handeling?

Lastig te zeggen, je hoeft er ook zeker geen liters in te gooien ofzo, een paar drupjes.

Hoe draaide hij met de vloeistof erin, nog steeds soepel of had je toen wel compressie?

Heb je de gloeiplug gecontroleerd?

Heb je wel gecontroleerd of je de zuiger er op dezelfde manier in hebt gezet?
Het zelfde geldt voor de cylinderbus.
Zit er nog een koppakking (koperen ring) tussen?

Zoals je zelf al zegt, je hebt geen compressie meer dus de kans is aanwezig dat je iets fout in elkaar gezet hebben aangezien de motor wel gewoon loopt dus brandstof krijgt.

Cylinderbus zit hetzelfde erin dat kan niet missen omdat er een markering in zit.
De zuiger durf ik niet te zeggen die zal ik eens een halve slag draaien.

De bus kan er maar op een manier in, althans.. als je het veerpennetje boven imn het motorhuis respacteerd.

De zuiger verkeerd om... ik had ook al zoo iets in gedachte.
In ieder geval kan je de oude stand van de drijfstang herkennen aan de krasjes aan één kant van de afgevlakte zijdes, die van het deksel. De andere kant zou glimmend moeten zijn.

Na een gegeven aantal draai-uurtjes ontwikkeld de bus een zekere ovaliteit, die ook doorwerkt in de passing van de zuiger boven in de bus.
Die zijn na inlopen mooi op elkaar afgestemd.

Bij het weglaten van de koppakkingring zou je compressie een fractie hoger moeten zijn... dicht de motor ook daar wel wel goed af? Geen poetsdoek ertussen?

Droog mag de motor niet rondgedraaid worden. Moet zeker wat afterrun of naaimachine olie of wapenolie ik gemikt worden.

@delon: Wat is een 'carboteur' :mrgreen:

Het is vast de zuiger....
Succes ermee hoor!

Laatst bewerkt:
Ik ga het in ieder geval vanavond de zuiger andersom zetten en nog eens proberen.
Ik laat in ieder geval iets weten of dit geholpen heeft bedankt.

Heb de zuiger een keer omgedraaid maar de prop draai net zo makelijk rond dan eerst.
heb ook nog een paar druppels brandstof in de glooeiplug opening gedaan dan geprobeerd aan te slaan dan kan je merken dat de eerste keer een duidelijkere plof hoort en daarna is het weer als van te voren.

Toch wel een raar verhaal hoor.
Heb je dan zo een verschirikkelijke klap met dat ding gemaakt?

M'n 46 AX is zeker 5x uit elkaar geweest. Nieuwe lagers, veelvuldig zand gehapt.
Loopt immer nog als een zonnetje, start onmiddelijk na hem goed geprimed te hebben.
4x rond met gas open, duim op de carburator/teur/teuze/tix... 10x heen en terug geslagen... met gas dicht.... Op de eerste compressieslag aan de loop.
Zonder nitro, met nitro... altijd prima.

Back