os max 46 ax probleem

Weet je 100% zeker dat de cylinder wand nog goed is? De kleine os motoren hebben nogal eens de neiging om de nikasil wand te verliezen. Dan zie je in 1 keer vlekken in je cilinderbus omdat het de messing kleur van de bus er doorheen komt. Dus als je er met een lampje in schijnt moet deze over al blinken. Dit is wel overduidelijk te zien.
Als die wand namelijk beschadigd is kan je beter een nieuwe motor kopen.

Nou Bas je hebt gelijk.
ik heb iemand van de club die zeer goed is op dat gebied gevonden en daar mijn motor na laten kijken.
En jawel de nikasil is van de cylinderbus afgesleten en een nieuwe cylinderbus en zuiger kost al zo'n € 89.
Dus koop gewoon een nieuwe motor helaas.
Nog iedereen bedankt voor jullie moeite.

Ik heb al verschillende motoren gezien waarbij dit gebeurd is. Het zijn wel allemaal Os motoren zonder zuigerveer.
Maar wel balen voor je want dit is gewoon het einde van een motor. Maar nu heb je wel een zuiger als mooie sleutelhanger erbij. :wink:
En de rest van de motor kan je gebruiken voor als spare parts.

Versleten?
Hoeveel uurtjes heeft de motor dan wel niet gedraaid in die twee jaar?
Anders zou ik hem opsturen naar OS. Vind het wel bijzonder kort hoor!
Smering van de brandstof wel goed? Of heeft hij al die keren te arm gedraaid.
Mijn AX46 bus en zuiger hebben wel een paar krasjes door het vuil opgelopen. Maar de compressie is nog prima.
Eeuwig leven hoeft hij ook niet te hebben.

Laatst bewerkt:
Dat is het gemene het is niet echt wegslijten van de laag maar het loskomen van deze nikkellaag. Heb hier een 46LA liggen met hezelfde probleem. Laag is ter hoogte van de uitlaatpoort op enkele plaatsen vertrokken. Bij slijtage gebeurt dit doorslijten specifiek op het bovenste dode punt. Ben zelf wel van mening dat goede brandstof met 20% olie (liefst een gedeelte hiervan wonderolie) deze problemen verminderd zo niet voorkomt!

Ik vind het maar moeilijk te geloven. Deze motor is goedlopend opgeborgen en heeft daarna nooit meer goed gelopen, als ik het verhaal lees.

Het loslaten van de 'lining' is geen probleem wat de 46AX heeft. OS heeft daar wel problemen mee gehad op vroegere modellen, maar niet op de 46AX.

Als de laag los laat is het vaak zo dat de motor te weinig koeling gehat heeft op een bepaald moment .

Het loslaten begint ook daarom meestal aan de uitlaatpoort .

Mvg Johan

Ik vind het maar moeilijk te geloven. Deze motor is goedlopend opgeborgen en heeft daarna nooit meer goed gelopen, als ik het verhaal lees.

Het loslaten van de 'lining' is geen probleem wat de 46AX heeft. OS heeft daar wel problemen mee gehad op vroegere modellen, maar niet op de 46AX.

@hezik, ik denk dat je de plating bedoeld, de lining is fout, zou moeten zijn liner wat vrij vertaald cilinderbus is,

bij een abc motor staat het ook voor A: aliminium piston B: brass liner C: chrome plating....

O.S. AX boekje oppert over ABL... Aluminiumo pistonia Bi-metalica Linera
Een milieu vriendelijker industrie proces van coaten... zo opperen zijzelf...

Maar het moge duidelijk zijn... de coating aan de binnenwand laat los?
Een liner is een bus, yep.

Schade kan een garantie verhaal zijn. Zeker onderzoeken als je de aanschafbon nog hebt.
Of duidend op een te schraal mengsel... hoofd sproeier te krap al die tijd. Al met al $%!&#&!, niet?

Waar 1 schade heeft zijn er altijd meer? Zou eens even snuffelen op RC-Universe.
Daar is een OS hoekje waar een OS service team achter zit. Met de juiste vragen, krijg je de juiste antwoorden. Wellicht een monday morning OS-je?

Dat E-baai linkje kan wat betekenen...de dollar staat laag. Tante Post zou ook redelijk moeten zijn.

Tik je er direct nieuwe lagertjes in... ook uit de USA. Alle standaard... kosten ook niks....
Als de rest van de motor goed is... kan je het erop wagen?

Wil je lekker klussen... je grenzen verkennen, dan een DIY-job-pie... een modelbouwer waardig, niet Hezik? Mwahh... Kan de nieuwe reserve OS in doos nog even wachten. Ook luxe!

Nieuwe motor... kost ook weer een bom duiten... is echter sneller weer de lucht in.
En als geld geen rol speelt... of het valt te over leven... een nieuwe... doen!

Laatst bewerkt:
MAX-55AX WITH SILENCER € 130,-

daar kun je niet voor repareren, de 46 heb ik zo niet de prijs van, maar zal niet veel aan schelen...

Heb het motortje 2 jaar geleden gekocht bij Hobby In in Waalwijk kan de aanschafbon helaas nog niet vinden.
Heeft inderdaad heel weinig gelopen nog geen 10 liter brandstof van Hobby In.
Zou je dit dan nog kunnen aanmerken voor garantie?
Ik denk dat het niet zo makelijk zou gaan.

Ik zou zeker dit nalopen. Wie niet waagt, die niet wint.
Twee jaar en 10 liter is nauwelijks ingelopen.
Het kan best een OS probleem zijn?

Ik heb er al een veelvoud doorheen gestookt. Met resonantiepijp... dus een bel vermogen!

Back