OS Max voor Schweizer 300?

Goede dag

Ik twijfel welke motor ik best in mijn Hirobo Schweizer 300 zet.
Het gaat tussen de OS Max 37 SZ H Ring en de OS Max 32 SX H Ring.
Welke is het beste en waarom?

Gr Raymond
 
Goede dag

Ik twijfel welke motor ik best in mijn Hirobo Schweizer 300 zet.
Het gaat tussen de OS Max 37 SZ H Ring en de OS Max 32 SX H Ring.
Welke is het beste en waarom?

Gr Raymond

Beide zijn gewoon goede motortjes. De 37 is uiteraard sterker. Het is maar net wat je wilt. Naar mijn mening is de 37 een beetje veel voor een type asl de Schweizer 300... (niet voor het model als mechanisch ding, maar voor de vliegstijl die een Schweizer 300 ongeveer op brengt als origineel).

Maar aan de andere kant heb je met de 32 beduidend minder reserve als je eens een keer een "ontsnapping" moet doen uit een hachelijke situatie of zo....

Zelf zou ik denk ik dan toch wel voor de 37 gaan en de boel wat temmen via de curves.

Groet, Bert
 
Hallo Bert

Dank voor Uw reactie.Is er een duidelijk verschil in brandstof verbruik tussen beide motoren of is dit verwaarloosbaar.
Ik zou namelijk zo weinig mogelijk willen verbruiken(wie niet hee)
Ook heb ik al veel lovend gelezen over de carburator bij de 37.Wat speciaals men juist bedoeld is mij niet zo duidelijk,maar ja,ik ken er dan ook niet veel van.Alleen dat hij bij 3D beter zou zijn?Zie ik bij mij niet gebeuren.:lol:

Gr Raymond
 
Hallo Bert

Dank voor Uw reactie.Is er een duidelijk verschil in brandstof verbruik tussen beide motoren of is dit verwaarloosbaar.
Ik zou namelijk zo weinig mogelijk willen verbruiken(wie niet hee)
Ook heb ik al veel lovend gelezen over de carburator bij de 37.Wat speciaals men juist bedoeld is mij niet zo duidelijk,maar ja,ik ken er dan ook niet veel van.Alleen dat hij bij 3D beter zou zijn?Zie ik bij mij niet gebeuren.:lol:

Gr Raymond

Het brandstofverbruik bij een grotere motor is hoger, ook al hoover je met beide motoren exact het zelfde. Komt gewoon omdat bij deellast een kleinere motor efficiënter is. Maar da's niet een wereldschokkend verschil.

Die carburateur dat weet ik verder niet. Ik heb geen specifieke ervaring met de 37-er (al zal ik er in de loop der tijden vast wel eens eentje afgesteld hebben voor iemand....

Groet, Bert
 
Hirobo schweizer

Hoi
Ik heb de schweizer van hirobo ook gehad
Als ik jou iets mag aanraden maak er een electro van
Op brandstof scheurt op de duur de canopy
En die is erg prijzig bij hirobo ik heb er van alles geprobeerd
Bladen gebal. Koeling enz van alles
Geprobeerd
Grtz joa
 
Hallo Joa

Dank voor Uw reactie.Welke canopy had jij dan?
Eerste Schweizers hadden een plastic canopy(volledig plexiglas),maar mijne heeft een
polyester canopy.Zou dat verschil uitmaken?


Gr Raymond
 
Ik begrijp het scheuren niet geheel. Nitro maakt het polyester toch week en dus zacht. Scheuren kan dan niet meer mijns inziens. Ik zou bijvoorbeeld een laagje brandstofbestendige blanke lak spuiten in de body indien dat mogelijk danwel noodzakelijk is ???
 
Laatst bewerkt:
Hallo Guus
Ja,ik vind het ook wat raar dat scheuren.
Er vliegen er zoveel met brandstof en polyester romp.
De Schweizer 300 is dan nog eens niet zo gesloten als de meeste Schaal heli's.Denk dat ik toch voor de OS MAX 32 SX -ring ga.

Gr Raymond
 
Denk dat ik toch voor de OS MAX 32 SX -ring ga.

Gr Raymond

Als er een ABC versie is, zou ik die eens een kans geven.

ABC motoren starten soms wat lastiger (hoge compressie als ze koud zijn) maar dat moet voor een 32 niet echt een probleem zijn (bij een .60 gaat de starter er soms moeite mee krijgen, maar met een 32 valt dat wel mee).

Maar het grote voordeel van een ABC is dat ze over het algemeen wat minder last hebben van hoge temperaturen, en daardoor vaak wat minder kritisch zijn in het afstellen. Daar staat dan wel weer tegenover, dat het inlopen van een ABC wat zorgvuldiger en met wat meer gevoel moet gebeuren (vooral niet TE vet en TE koel....). Mogelijk heb je dan hulp nodig van een ervaren vlieger, en zorg dan dat je iemand vind die ervaring met ABC motoren heeft, anders gaat het mogelijk alsnog mis.

Groet, Bert
 
Haha, zo was het niet bedoeld hoor....

Als je er niet zeker van bent, gewoon voor de ring versie gaan. Die zijn in elk geval qua inlopen (toch een kritische fase) minder kritisch en meer beginnersvriendelijk.

Hoe zwaar gaat die heli eigenlijk worden?
Want voor een 32 moet je niet veel zwaarder gaan dan 2.5 kilo.
(sowieso moet je de boel zo licht mogelijk zien te houden, ongeacht je motor)

Groet, Bert
 
Hey Bert

Het juiste gewicht weet ik niet,maar de helicopter is ontworpen
voor een 30 class two stroke engine.Dus dat zit wel goed zeker?

Gr Raymond
 
Hé Bert, met welk advies zou jij dan een motor dan laten inlopen???

Belangstellend want ik ben nu bezig met een bouwproject voor iemand en daar gaat een nieuwe Irvine 46 motor in en die moet ik invliegen / in laten draaien!
 
Tsja, de meningen hierover verschillen wat.
De een zegt dat je het beste kunt inlopen met een brandstof met wonderolie, de ander zegt liefst met de brandstof (en olie) waar je ook later mee gaat vliegen.

Zelf neig ik naar het laatste, maar het kan geen kwaad er bijvoorbeeld 5% van de olie te vervangen voor wonderolie. Hoe dan ook, alle drie deze opties zijn met succes gebruikt. Dus de verschillen zijn klein.

Het inlopen zelf: Als het een ring motor is begin ik zo vet dat de heli net aan los wil komen van de grond, en dan met korte periodes (een a twee minuten) vermogen vragen (hooveren) en na het tweede tankje gewoon ieder tankje een of twee tandjes armer tot er een bruikbaar vermogen ontstaat. Tegen de tijd dat je motor goed begint te lopen is er op deze manier al zeker een tankje of 10 a 15 doorheen en dan mag je de motor als ingelopen beschouwen. Heeft de motor anderhalf tot twee uur draaitijd met deze methode, dan kun je hem afstellen op normaal vermogen. Hou hem nog een tikje vet, want in feite duurt het echte inloop proces nog een uurtje of wat, alleen daar hoef je verder niet echt rekening mee te houden en je kunt je motor gewoon gebruiken zo je wilt.

Een ABC motor laat ik anders in draaien: Ook hier kun je dat hele verhaal over wel of geen wonderolie houden, maar hier geef ik ECHT sterk de voorkeur aan synthetische olie, hooguit dat ik de inloopbrandstof een paar procenten vetter laat mengen. Het gaat wel met wonderolie hoor, dat wel.

Nu gaan we iets anders te werk: Als een ABC motor te koel blijft tijdens het inlopen, verziek je het specifieke kenmerk van de ABC, en dat is de verschrikkelijk nauwkeurige passing en het feit dat de cylinder héél licht conisch is (naar boven toe word hij nauwer).
Verder mag je een NIEUWE ABC motor, NOOIT met de hand ronddraaien, daarvoor klemt hij nog te veel en dan verpest je ook het loopvlak van de zuiger (de bus is nogal hard, dus die is niet snel verpest, maar inlopen terwijl de zuiger al een knauw gehad heeft doet de bus ook geen goed)

Meestal geeft de fabrikant een basis afstelling, en daarmee kun je de motor starten. Nu gewoon proberen te hooveren, en kijken of de motor niet te vet loopt. Hij mag absoluut niet viertakten, maar krapper als dat moet hij ook niet. Het is niet erg als hij tijdens het hooveren zo nu en dan heel even in viertaktloop valt, maar hij mag niet continue blijven viertakten.
Nu is het zaak, om je hooverperiodes heel kort te houden, niet meer dan een seconde of 30, en dan de heli weer aan de grond om met vette stationair afstelling het "inloopvuil" af te voeren en een beetje af te koelen. Ook niet te lang stationair blijven pruttelen, zeg, ook zo'n 15~30 seconden, en dan weer de lucht in. Dit doe je minstens twee tot drie tankjes (of een half uur looptijd) en dan ga je voorzichtig de hooverperiodes wat langer maken, en de stationair periodes korter. Je zult merken dat de motor gaandeweg rijker lijkt te gaan lopen (doet hij niet, maar hij blijft steeds koeler en dat veroorzaakt dit gedrag) en dan is het zaak om hem net zoveel krapper te gaan zetten dat hij niet begint te viertakten in de lucht.
Bij het langer maken van de hooverperiodes goed opletten dat de motor vermogen blijft houden. Begint hij te "knijpen" (tweetaktloop maar hij verliest vermogen) dan onmiddelijk aan de grond zetten, stationair af laten koelen, eventueel een of twee tandjes vetter op de hoofdnaald en weer wat kortere hooverperioden in acht nemen.

Het inlopen is zo ongeveer voorbij, als de motor ophoud met "steeds rijker te gaan lopen". Nu kun eerst eens proberen of je met de nog steed tamelijk vette afstelling een tankje aan een stuk leeg kunt hooveren. Daarna kun je de motor gaan afstellen (als je dat nog nodig vind want de kans is groot dat hij nu gewoon lekker blijft lopen) en het is net als met autootjes, niet het uiterste vermogen eruit proberen te persen, maar net zo ver afmageren dat hij in een climb-out lekker krachtig door blijft lopen. Ook hier, het feitelijke inloop proces duurt gauw tien tot twintig uur, maar daar merk je als gebruiker verder weinig van.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hee Bert, weer zo'n lap tekst, niet meer doen hoor, sommige mensen kunnen daar niet goed tegen, krijgen waarschijnlijk hoofdpijn van letters ;) Alles wat je schrijft, kan tegen je gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
Hee Bert, weer zo'n lap tekst, niet meer doen hoor, sommige mensen kunnen daar niet goed tegen, krijgen waarschijnlijk hoofdpijn van letters ;) Alles wat je schrijft, kan tegen je gebruikt worden.


Ach, Ron, dit forum gaat toch over een hobby? Hobbies zijn toch tijdverdrijf? Voor mij is zulke dingetjes schrijven tijdverdrijf, anderen vinden het leuk tijdverdrijf om dat te lezen, en weer anderen vinden het een leuk tijdverdrijf om er over te gaan zeiken.... Iedereen blij toch?

Snap wat je bedoelt.... maar ik denk dat die al hoofdpijn van het zien van mijn nickname krijgt.... :P

En dan: Ik ben nu eenmaal lid van de K.N.V.v.M.D.N.M.E.Z.O.K. en als activist bespaar ik dan de overige leden een hoop werk....

Zo, en nu is het alweer een lap(je) text geworden....

Groet, Bert
 
Doorgaans is het iemand die geen fl*kker bijdraagt aan forum die problemen heeft met informatieve/kennis berichten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top