Tsja, de meningen hierover verschillen wat.
De een zegt dat je het beste kunt inlopen met een brandstof met wonderolie, de ander zegt liefst met de brandstof (en olie) waar je ook later mee gaat vliegen.
Zelf neig ik naar het laatste, maar het kan geen kwaad er bijvoorbeeld 5% van de olie te vervangen voor wonderolie. Hoe dan ook, alle drie deze opties zijn met succes gebruikt. Dus de verschillen zijn klein.
Het inlopen zelf: Als het een ring motor is begin ik zo vet dat de heli net aan los wil komen van de grond, en dan met korte periodes (een a twee minuten) vermogen vragen (hooveren) en na het tweede tankje gewoon ieder tankje een of twee tandjes armer tot er een bruikbaar vermogen ontstaat. Tegen de tijd dat je motor goed begint te lopen is er op deze manier al zeker een tankje of 10 a 15 doorheen en dan mag je de motor als ingelopen beschouwen. Heeft de motor anderhalf tot twee uur draaitijd met deze methode, dan kun je hem afstellen op normaal vermogen. Hou hem nog een tikje vet, want in feite duurt het echte inloop proces nog een uurtje of wat, alleen daar hoef je verder niet echt rekening mee te houden en je kunt je motor gewoon gebruiken zo je wilt.
Een ABC motor laat ik anders in draaien: Ook hier kun je dat hele verhaal over wel of geen wonderolie houden, maar hier geef ik ECHT sterk de voorkeur aan synthetische olie, hooguit dat ik de inloopbrandstof een paar procenten vetter laat mengen. Het gaat wel met wonderolie hoor, dat wel.
Nu gaan we iets anders te werk: Als een ABC motor te koel blijft tijdens het inlopen, verziek je het specifieke kenmerk van de ABC, en dat is de verschrikkelijk nauwkeurige passing en het feit dat de cylinder héél licht conisch is (naar boven toe word hij nauwer).
Verder mag je een NIEUWE ABC motor, NOOIT met de hand ronddraaien, daarvoor klemt hij nog te veel en dan verpest je ook het loopvlak van de zuiger (de bus is nogal hard, dus die is niet snel verpest, maar inlopen terwijl de zuiger al een knauw gehad heeft doet de bus ook geen goed)
Meestal geeft de fabrikant een basis afstelling, en daarmee kun je de motor starten. Nu gewoon proberen te hooveren, en kijken of de motor niet te vet loopt. Hij mag absoluut niet viertakten, maar krapper als dat moet hij ook niet. Het is niet erg als hij tijdens het hooveren zo nu en dan heel even in viertaktloop valt, maar hij mag niet continue blijven viertakten.
Nu is het zaak, om je hooverperiodes heel kort te houden, niet meer dan een seconde of 30, en dan de heli weer aan de grond om met vette stationair afstelling het "inloopvuil" af te voeren en een beetje af te koelen. Ook niet te lang stationair blijven pruttelen, zeg, ook zo'n 15~30 seconden, en dan weer de lucht in. Dit doe je minstens twee tot drie tankjes (of een half uur looptijd) en dan ga je voorzichtig de hooverperiodes wat langer maken, en de stationair periodes korter. Je zult merken dat de motor gaandeweg rijker lijkt te gaan lopen (doet hij niet, maar hij blijft steeds koeler en dat veroorzaakt dit gedrag) en dan is het zaak om hem net zoveel krapper te gaan zetten dat hij niet begint te viertakten in de lucht.
Bij het langer maken van de hooverperiodes goed opletten dat de motor vermogen blijft houden. Begint hij te "knijpen" (tweetaktloop maar hij verliest vermogen) dan onmiddelijk aan de grond zetten, stationair af laten koelen, eventueel een of twee tandjes vetter op de hoofdnaald en weer wat kortere hooverperioden in acht nemen.
Het inlopen is zo ongeveer voorbij, als de motor ophoud met "steeds rijker te gaan lopen". Nu kun eerst eens proberen of je met de nog steed tamelijk vette afstelling een tankje aan een stuk leeg kunt hooveren. Daarna kun je de motor gaan afstellen (als je dat nog nodig vind want de kans is groot dat hij nu gewoon lekker blijft lopen) en het is net als met autootjes, niet het uiterste vermogen eruit proberen te persen, maar net zo ver afmageren dat hij in een climb-out lekker krachtig door blijft lopen. Ook hier, het feitelijke inloop proces duurt gauw tien tot twintig uur, maar daar merk je als gebruiker verder weinig van.
Groet, Bert